Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä ja taas lapsiasiasta...

04.08.2007 |

Itse olen pian 4 lapsen vl-äiti. Pidemmän aikaa olen pohtinut tätä lapsiasiaa. Onko todella niin, että vl-äidin on oltava aina valmiina uuden elämän tuottamiseen? En kritisoi uskoa muuten, se tuo elämääni sisältöä ja turvaa. Eniten pelkään oman mielenterveyteni puolesta, jos lapsia siunaantuu vielä paljon? Eikä lapsemme ole syntyneet ihan " jonossa" vuoden välein kuitenkaan. Välillä tuntuu, että väsyynenä ja kyllästyneenä kun yrittää lapsiaan hoitaa, niin turmelustahan se kaikki on... Kyse ei ole edes siitä, että hoitaisin yksin lapset ja talouden. Mulla on mies, joka osallistuu kodin- ja lastenhoitoon lähes yhtä paljon kuin itsekin -viime aikoina jopa enemmänkin kun itse en ole niin jaksanut. Ottakaa kantaa...

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amenhotep:

Minulle on täysin vierasta ja perustelematonta pitää seurakuntaa Jumalan Sanan ensisijaisena lähteenä. Seurakunta voi välittää Sanaa kirkkaasti ja hyvin, mutta vain silloin, jos se pitäytyy Raamattuun. Jos seurakunta keksii sitovia sääntöjä ohi ja yli sen, ollaan jo hyvän matkaa tekoihin perustuvan vanhurskauden tiellä. Omatunto on myös kasvatettavissa kieroon, vain Raamattu kertoo meille luotettavasti, mikä on oikein ja mikä väärin.

Tämä kaikki taas mahdollistaa, ei automaattisesti tuota mutta mahdollistaa, kaiken sen pahan, minkä ihminen langenneisuudessaan voi tuottaa: vallankäyttöä, ahdistusta ja painostusta, jonka alle voi sortua. Sanassa ei ole enää lepoa ja ihminen voi ajautua äärimmäisiin tekoihin uupuessaan seurakunnan perinnäissääntöjen ja niiden seurausten alle.

Minusta vl-yhteisö on mennyt harhaan nostaessaan seurakunnan Raamatun ohi ylimmäksi ohjenuoraksi. Tiedän, että sanomani loukkaa monia palstan lukijoita, mutta en voi oikein olla sanomattakaan näin. Yhtä vähän kuin Raamatusta voi selittää asioita pois, niitä voi lisätä sinne.

Tiedän, että vl-yhteisössä ajatellaan Pyhän Hengen vaikuttavan kaikissa puheissa, ja että Pyhä Henki kirkastaa puhujalle aina totuuden. Vai olenko väärässä? Jumala on kuitenkin jo ilmoittanut Sanassaan eli Raamatussa kaiken, mitä haluaa ihmisille sanoa. Jos hän puhuisi meille suoraan taivaasta, hän ei puhuisi mitään muuta kuin mitä on jo Raamatussa sanottu. Sen takia kaikki tulee kunkin ihmisen kohdallaan pohdiskella ja tutkia, onko se Raamatun sanan mukaista vai ei. " Koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvä on" , sanoo Raamattu.

Vierailija
22/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla vastasikin edelliseen viestiini jotain missä Jumala oli SELKEÄSTI kieltänyt syömästä kielletystä puusta... niin.. mielestäni se pahimmasta päästä oleva epäilys on juuri ehkäisyasia.. että ehkäisisinkö sittenkin! =haluan olla jaksamatta seuraavaa lasta, otampas välineen käyttöön jolla niitä lapsia ei enempää tule. (Ymmärrän tämän siis ainoastaan siinä, että EI OIKEASTI JAKSA, ON MASENTUNUT= sairas henkisesti tai fyysisesti)

Ei voi sanoa, että olisi selkeitä vastauksia juuri mihinkään muuhunkaan asioihin joita nyky-yhteiskunnassa pidetään selvinä asioina ihmisen voivan tehdä. Ei Raamatussa ole puhuttu SELKEÄSTI mistään, vain esim käskyissä olevat: " älä tapa" ja " älä tee huorin" jne jne. (ja mitä muuten nykyään tarkoittaa " älä tee huorin?" = on periaatteessa sama asia, kuin ehkäisyn kanssa saivartelu)

En tietenkään voi " tunkea" ihmisiä samoihin muotteihin siten, että kaikkien pitäisi toimia kuten minäkin. Mutta ehkäisy vaan ei ole kuitenkaan mikään pikkujuttu! Enhän minä tässä ole alkanutkaan erittelemään, kenelle ehkäisy sopii ja kenelle ei. Pääasia on kuunnella omantuntonsa ääntä. Emme onneksi näe toistemme sydämiin, vaan ainoastaan Jumala.

Seurakunnasta sen verran, että siis; seurakuntahan EI OLE TÄYDELLINEN= eli kaikki ne neuvot siellä ei välttämättä ole Jumalalta! näinhän se on nähty myös silloin 70 luvullakin. Mutta. Jumalan valtakunta on Jeesuksen opetuksen mukaan löydettävissä maan päältä. Maan päällä se on armon valtakuntana ja taivaassa kunnian valtakuntana. Jumalan seurakunta on yksimielinen uskossa, opissa ja rakkaudessa tai ainakin pyrkii siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BamBoo:

Joku tuolla vastasikin edelliseen viestiini jotain missä Jumala oli SELKEÄSTI kieltänyt syömästä kielletystä puusta... niin.. mielestäni se pahimmasta päästä oleva epäilys on juuri ehkäisyasia.. että ehkäisisinkö sittenkin! =haluan olla jaksamatta seuraavaa lasta, otampas välineen käyttöön jolla niitä lapsia ei enempää tule. (Ymmärrän tämän siis ainoastaan siinä, että EI OIKEASTI JAKSA, ON MASENTUNUT= sairas henkisesti tai fyysisesti)

Luokitteletko uskovaisen ihmisen epäilykset eri asteikolle; on niitä pahimmasta päästä olevia epäilyksiä ja sitten on niitä lievempiä epäilyksiä?? Kuulostaa tosi hassulta... Minun mielestäni on ihan tervettä välillä itse miettiä näitä elämän peruskysymyksiä. Ehkäisemättä eläminen on aika iso asia. Olen itse ainakin tyytyväinen siihen, että olen osannut kritisoida ja epäilläkin asioita ja sitä kautta oppinut ymmärtämään, miksi toimimme juuri kuten toimimme. En elä ilman ehkäisyä vain siksi, että muut niin käskee, vaan siksi, että olen itse miettinyt tuon asian perinpohjin ja tullut siihen tulokseen, että ehkäisyn käyttö ei (yleensä ottaen) kuulu Jumalan tahtoon luottavan ihmisen elämään.

Ja sitten kirjoitit: haluan olla jaksamatta seuraavaa lasta. Kuule, se ei ole aina omasta halusta kiinni tuo jaksaminen. Et ole tainnut olla koskaan masentunut? Jos olisit, et kirjoittaisi noin. Jos tietäisit, millaista totaalinen uupumus on, et todellakaan kirjoittaisi noin.

Vierailija
24/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun mielestä just tämä ehkäisyasia on " pahimmasta päästä oleva epäilys?"

Vierailija
25/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otinhan puheeksi juuri masennukset ym, että näissä tapauksissa on suotavaa käyttää ehkäisyä,

ja todellakin valitsin tällä herkällä alueella todella väärän sanan, kuin " pahimmasta" päästä NIMITTÄIN: se on MINULLE PAHIN epäilyksien ja kiusauksien aiheuttaja. Myös se pahin kärsimykseni aiheuttaja tällä hetkellä, siis ehkäisemättömyys. Mutta silti tiedän omalla kohdallani, että oloni olisi yhä kauheampi, jos ehkäisisin. Ellei tämä olotila pahene. Jos niin käy, kenties ehkäisen.

Eli pääasiassa puhuin itsestäni JA otin huomioon käsittääkseni myös masentuneet jne. Lue hieman tarkemmin, äläkä ota itseesi, mitä sanoin.

Voi voi.. en taida olla mikään paras kirjoittaja täällä. En osaa sanoiksi pukea, mitä oikeesti tarkotan. Joten en jaksa enää sepittää mitään. Pahennusta vain aiheutan väärillä sanavalinnoillani. Anteeksi vain.

Vierailija
26/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BamBoo:

Ei voi sanoa, että olisi selkeitä vastauksia juuri mihinkään muuhunkaan asioihin joita nyky-yhteiskunnassa pidetään selvinä asioina ihmisen voivan tehdä. Ei Raamatussa ole puhuttu SELKEÄSTI mistään, vain esim käskyissä olevat: " älä tapa" ja " älä tee huorin" jne jne. (ja mitä muuten nykyään tarkoittaa " älä tee huorin?" = on periaatteessa sama asia, kuin ehkäisyn kanssa saivartelu)

En tietenkään voi " tunkea" ihmisiä samoihin muotteihin siten, että kaikkien pitäisi toimia kuten minäkin. Mutta ehkäisy vaan ei ole kuitenkaan mikään pikkujuttu! Enhän minä tässä ole alkanutkaan erittelemään, kenelle ehkäisy sopii ja kenelle ei. Pääasia on kuunnella omantuntonsa ääntä. Emme onneksi näe toistemme sydämiin, vaan ainoastaan Jumala.

Seurakunnasta sen verran, että siis; seurakuntahan EI OLE TÄYDELLINEN= eli kaikki ne neuvot siellä ei välttämättä ole Jumalalta! näinhän se on nähty myös silloin 70 luvullakin. Mutta. Jumalan valtakunta on Jeesuksen opetuksen mukaan löydettävissä maan päältä. Maan päällä se on armon valtakuntana ja taivaassa kunnian valtakuntana. Jumalan seurakunta on yksimielinen uskossa, opissa ja rakkaudessa tai ainakin pyrkii siihen.

ei ole nyt kyse saivartelusta. On kyllä ihan totta, että nykyaikana Jumalan käskyjä poljetaan, eikä mikään enää ole väärin. Se ei kuitenkaan mielestäni liity tähän asiaan. Voitko kertoa, mitä asioita esimerkiksi sinulle tulee mieleen sellaisina, joihin ei löydy selkeää vastausta Raamatusta? Tällaisia asioitahan on. Minulle tulee mieleen esim. viihde, alkoholin kohtuukäyttö, pukeutuminen. Esimerkiksi näihin ei Raamatusta löydy selkeää ohjetta, ja niissä uskovan tulee toimia omantuntonsa mukaan - sen mukaan, miten hänen uskonsa Jeesukseen " voi parhaiten" . Raamattu neuvoo meitä tutkimaan näitä asioita rukouksen kanssa ja Raamattu kädessä. Voi olla, että eri ihmiset saavat erilaisen käsityksen asioista sen mukaan, mitä hänen omatuntonsa sanoo.

Sitten on asiota, jotka Jumala on ihan SELKEÄSTI synniksi sanonut Raamatussa. Kaikki, jotka sisältyvät kymmeneen käskyyn. Niitä meidän tulee noudattaa, eikä alkaa keksiä niihin mitään lisää. Minusta Raamatussa kyllä hvyin selkeästi on esillä Jumalan tahto, joka tiivistyy rakkauden kaksoiskäskyssä: " Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistäsi niin kuin itseäsi."

Mihin kymmenestä käskyistä muuten sisällytät ehkäisyn käytön? Muuta lakiahan meillä ei ole.

Älä tee huorin tarkoittaa sitä, ettei ole Jumalan tahdon mukaista harrastaa seksiä missään muussa muodossa kuin avioliitossa eli kahden ihmisen välillä kun he ovat sitoutuneet toisiinsa koko elämäkseen. Ei se ole miksikään muuttunut aikojen kuluessa. En oikein ymmärtänyt, mitä haita takaa tuolla saivartelu-jutulla.

Kirjoitin muuten vähän harhaanjohtavasti tuosta muottini survomis-asiasta. En nimittäin tarkoittanut, että sinä olisit näin vihjannutkaan kirjoituksessasi. Tarkoitin yleisellä tasolla sitä, miten vl:ien keskuudessa tunnutaan mitattavan uskon määrää ehkäisyn perusteella. Pahoittelen kömpelyyttäni.

Vierailija
27/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me itse VL:t täällä " tappelemme" ???? ei ole hyväksi, ei.

Parempi olla täällä aiheuttamatta SEKAANNUKSIA. Pidämme kiinni omasta itsestämme vellovassa elämän virrassa vain.

Älä sinäkään käsitä väärin. Otit jotenki kai itseesi kun itse YRITÄN taistella ehkäisyä vastaan tällä hetkellä. Siis: ei se minullekkaan helppoa ole! mutta ei TODELLAKAAN pikkujuttukaan! enkä todellakaan laita eri arvoisiin osiin eri " syntejä" , mutta juuri tämä ehkäisy on MINULLE SIIS SE kaikkein raskain. Jota mietin. Ja vielä kerran mietin. Ja puhun, pääasiassa mieheni kanssa.. joskus siskoni ja veljenikin kanssa... jaellaan ajatuksia.. yritetään auttaa toisiamme jne..

niin minäkin haluaisin sinua auttaa ENKÄ tuijottaa SINUN tekemisiisi.

Vierailija
28/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mai21:

Luokitteletko uskovaisen ihmisen epäilykset eri asteikolle; on niitä pahimmasta päästä olevia epäilyksiä ja sitten on niitä lievempiä epäilyksiä?? Kuulostaa tosi hassulta... Minun mielestäni on ihan tervettä välillä itse miettiä näitä elämän peruskysymyksiä. Ehkäisemättä eläminen on aika iso asia. Olen itse ainakin tyytyväinen siihen, että olen osannut kritisoida ja epäilläkin asioita ja sitä kautta oppinut ymmärtämään, miksi toimimme juuri kuten toimimme. En elä ilman ehkäisyä vain siksi, että muut niin käskee, vaan siksi, että olen itse miettinyt tuon asian perinpohjin ja tullut siihen tulokseen, että ehkäisyn käyttö ei (yleensä ottaen) kuulu Jumalan tahtoon luottavan ihmisen elämään.

EI OLE VÄÄRIN, EIKÄ SYNTIÄ kritisoida näitä elämän KÄYTÄNNÖN ASIOITA. Kristuksen sovintotyö, joka meidät pelastaa, on asia, jota meidän ei tule epäillä kohdallemme, vaikka siinäkin joudumme syntisiksi. Raamattu nimenomaan kehottaa meitä tutkistelemaan kaikkea, on Raamatun mukaan ihan oikein olla sopivassa määrin kriittinen. Se ei missään tapauksessa ole syntiä.

Toistan vielä: syntiä on epäillä Kristusta. Ei miettiä ja etsiä oikeita ratkaisuja elämän kysymyksiin.

Saatan olla turhankin kärkäs, ja olen siitä pahoillani. Minua vaan niin ahdistaa kaikki väsyneet, kuormiensa alla luhistuvat äidit, joiden ei olisi mikään pakko kantaa sellaisia kuormia. Jeesus on tullut antamaan meille rauhan ja vapauden. Siunausta teille kaikilla ja oikein paljon jaksamisia!!!

Vierailija
29/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saivartelulla tarkoitan sitä, että keksimme kyllä hyviä ja päteviä syitä ehkäisyn käytölle (ellei se ole oikeasti todellinen masennus tms) tai huoruudelle; sillä olen kuullut tapauksia ns.uskovissakin, jotka hyväksyvät avioliiton ulkopuolisen seksin ym ym. Ja he puolustelevat sitä sillä, että jossain Vanhassa Raamatun kohdassa puhutaan, että kun mies ja nainen yhtyy, on Jumala läsnä tms. eli se on samalla ns.liitto.

Me EMME kykene elämään kuitenkaan kymmenen käskynkään mukaan, niinhän se menee, että ajatuksin, teoin ja sanoin joka päivä rikomme kymmentä käskyä. Mutta se mihin perustan ehkäisemättömyyteni on yksinkertaisesti se, että Luotan Jumalaan Hänen luomistyössään. Enkä taas luota tällä hetkellä itseni ja mieheni " päätäntä" kykyyn, milloin olisimme valmiita ottamaan vastaan lapsen. Itsekkyydessäni en ottaisi heitä välttämättä enää yhtään enempää ja onko sekään enää oikein?? Rakastan lapsiani, ja en usko, etten voisi rakastaa tuleviakaan lapsia, olemme mielestäni " hyvä" perhe, eikä pahemmin kovin syviä masennuksia (aika ajoin tottakai jonkin verran!) eli en löydä syytä, miksi käyttäisin ehkäisyä.

Ja mai25:lle vielä: harrastan aika ajoin totisen kriittistä itsetutkiskelua ja kritisoin jopa vl:ien tapoja ja tottumuksia. Teet aika pikaisen johtopäätöksen, että eläisin vain yhteisön mukana. On minullakin aivot.

Vierailija
30/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omatunto, joka sanoo, jos teen väärin. Ainahan sekin voi paatua. Sitä en toivo. Kenellekään.

Vierailija
31/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin noista aiemmista kirjoituksistasi, että et yhtään ymmärrä tätä ehkäisyn kritisointia ja ehkäisystä " saivartelu" on ihan turhaa, mitä se ei minun mielestäni ole. En halunnut pahoittaa mieltäsi, en todellakaan.

Tiedätkö, tuo ehkäisyasia on minullekin ehdottomasti pahin epäilyksiä tuottava asia. Tiedän, että minulla on meneillään jokin " kriisivaihe" , ja uskon ja luotan siihen, että Jumala auttaa minut tästä yli ja antaa mulle voimia luottaa Hänen tahtoonsa. Toivon, että sinäkin jaksat.

Luin kyllä tarkkaan kirjoituksesi, luin moneenkin kertaan, mutta olipa sielä sellasia tulkinnanvaraisuuksia että ei ole ihme jos tällasia väärinkäsityksiä syntyy. Ja EN tarkoittanut, että vain sinä eläisit yhteisön virran mukana. Tarkoitin sitä, että kovin moni tekee niin kyseenalaistamatta mitään, mitä seurakunta opettaa. En tarkoita tässä sitä, että kaikkien pitäisi kyseenalaistaa aina kaiken, mutta mun mielestä se on ihan normaalia, että ajattelee myös itse ja pohtii asioita.

Tää on arka aihe, tiiän sen, mutta minusta on myös hienoa, että täällä voidaan keskustella näistä jutuista avoimesti (niin avoimesti kuin anonyymeinä nyt yleensäkään voi). Olen jutellut tästä siskojeni ja muutaman ystävän kanssa, joten tää ei ole suinkaan ainut paikka jossa puran ajatuksiani. Sallittakoon meille äideille joskus omien ajatusten esiin tuominenkin...

Vierailija
32/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pakko lisätä; olen jutellut tästä asiasta siis ennen kaikkea mieheni kanssa, jutellut ja taas jutellut, miettinyt ja pohtinut. Onneksi on mies, joka on vahva uskossaan ja antaa mullekin voimia jaksaa tätä arkea.

Vierailija
33/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkei näin illalla minun pitäisi ollenkaan kirjoittaa mitään, koska nämä ajatukset menevät varsin sekaviksi. Saivartelulla tarkoitin vain yleisesti sitä, että me ihmiset olemme hyviä selittämään ja keksimään keinoja pääsemään laveammasta portista. Minun täytyy selittää sitä siis myös itselleni, melkein päivittäin.. mieheni joutuu koville minun kanssani tämän asian kanssa... seuroista jäi vain mieleen yksi lause avioparille: " jos toinen teistä " tyhmistyy" niin toivottavasti te molemmat ette tyhmistyisi, osaisitte toinen toistanne rohkaista ja saattaa...." joka liittyi vahvasti myös tähän ehkäisyyn.. minä ilmeisesti olen hilkulla tyhmistyä <=)

Eli yksin en jaksaisi asian kanssa. Ei elämä helppoa kyllä olisi senkään jälkeen, vaikka ehkäisisin. Sen vain jotenkin aavistan. Siksi keikun ja keikun........ mutta pääasia, että silti; äiti jaksaisi olla äiti. JA todellakin: äidillä on OIKEUS myös valittaa, kitistä ja kiukutella. Ja vastustaa. On tässä ulkoisessa asiassakin tarpeeksi kestämistä, kun joutuu aina FYYSISESTIKin aloittamaan aina nollatilanteesta kun on raskaus takana.... itsekuria monella tapaa joutuu kehittämään...

Vierailija
34/136 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkei näin illalla minun pitäisi ollenkaan kirjoittaa mitään, koska nämä ajatukset menevät varsin sekaviksi. Saivartelulla tarkoitin vain yleisesti sitä, että me ihmiset olemme hyviä selittämään ja keksimään keinoja pääsemään laveammasta portista. Minun täytyy selittää sitä siis myös itselleni, melkein päivittäin.. mieheni joutuu koville minun kanssani tämän asian kanssa... seuroista jäi vain mieleen yksi lause avioparille: " jos toinen teistä " tyhmistyy" niin toivottavasti te molemmat ette tyhmistyisi, osaisitte toinen toistanne rohkaista ja saattaa...." joka liittyi vahvasti myös tähän ehkäisyyn.. minä ilmeisesti olen hilkulla tyhmistyä <=)

Eli yksin en jaksaisi asian kanssa. Ei elämä helppoa kyllä olisi senkään jälkeen, vaikka ehkäisisin. Sen vain jotenkin aavistan. Siksi keikun ja keikun........ mutta pääasia, että silti; äiti jaksaisi olla äiti. JA todellakin: äidillä on OIKEUS myös valittaa, kitistä ja kiukutella. Ja vastustaa. On tässä ulkoisessa asiassakin tarpeeksi kestämistä, kun joutuu aina FYYSISESTIKin aloittamaan aina nollatilanteesta kun on raskaus takana.... itsekuria monella tapaa joutuu kehittämään...

Vierailija
35/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihinkään kysymykseeni. Erityisesti tuohon olisin halunnut sinun vastaavan, että mihin kymmenistä käskyistä ajattelet ehkäisyn kuuluvan. No, ei sinun tarvitsekaan minulle vastata, mutta toivon että miettisit sitä! Suosittelen lämpimästi Raamatun lukemista ja tutkimista!

Vierailija
36/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miten voi olla synti sellainen asia, jota ei kaikkien ole mahdollista välttää?

Siis yksi äiti pystyy synnyttämään 18 lasta, ei siis ole fyysisesti (eikä henkisestikään) ongelma. Toinen taas pystyy synnyttämään sanotaan vaikka vain kaksi lasta ja sen jälkeen on lääketieteellisistä syistä käytettävä ehkäisyä/tehtävä sterilisaatio. Useimmat vl:t hyväksyvät ehkäisyn tässä tapauksessa: tällaiselle äidille siis suodaan " erivapaus" .

Mutta voiko jostain synnistä ihan oikeasti saada " vapautusta" tietyin perustein? Vai pitäisikö kuitenkin myöntää, ettei ehkäisyn käyttö kuitenkaan ole synti? Eihän vaikkapa huorin tekemisestä (kun se täällä mainittiin) voi samalla tavalla " myöntää" vapautusta. Eikö synti ole sellainen, joka periaatteessa koskee kaikki ihmisiä. Selvää taas on, ettei ehkäisemättömyys (mikä sanahirviö...) ole sellainen asia, joka absoluuttisesti sopisi kaikille. Ei ole tällaisten äitien " syy" , että heillä on sellainen fysiologia/psyyke kuin on (tai että vaikkapa asuvat sellaisessa yhteiskunnassa, jossa lapsilukua on pakko rajoittaa... Jos ajatellaan Kiinan tilannetta...).

Kyllä minunkin käy sääliksi niitä äitejä (siis ihan omassakin seurakunnassani), joille lasten saanti käy taakaksi - ja niitä lapsia, jotka kärsivät vanhempien uupumuksesta. Parisuhde kärsii, lapsia ei enää haluttaisi lisää, mutta silti ei uskalleta käyttää ehkäisyä: siinä vaiheessa ollaan menty sen rajan yli, että yritetään teoilla saavuttaa jotakin ja se onkin sitten jo Raamatun vastaista...

Täällä on mainittu, että toisinaan on vaikeaa olla ehkäisemättä, mutta että elämä nyt on muutenkin vaikeaa.

Toki elämä on vaikeaa - voi olla sairautta, vammaa, työttömyyttä, läheisten kuolemia ja vaikka mitä. Mutta eri asia on se, pitääkö elämästä tehdä ehdoin tahdoin vaikeaa (vrt. tälläkin palstalla useiden muslimien mainitsema ajatus siitä, että Allah ikään kuin testaa kuuliaisuutta, esim. vaikkapa naisten pään peittäminen: olen ajatellut, että siinä on yksi islamin ja kristinuskon eroista. Silti tämä ajattelutapa helposti liippaa läheltä kristinuskoa. Kuinka monet seurakunnat ja yksittäiset kristityt ovatkaan menneet tuohon suuntaan historian aikana?).

Ja korostan vielä, että tiedän joidenkin vanhempien jaksavan kasvattaa hienosti vaikka sitten ne perheeseen siunatut 18 lasta. Eivät kaikki uuvu (väsyvät toki, mutta niin väsyvät kaikki lapsiperheelliset joskus). Tuntuu vaan karmealta, että kun joku pohtii mielenterveyden säilymistä, hän saa hyvää tarkoittavan neuvon: " ottakaahan vähän lomaa lapsista ja aloita vaikka joku kiva harrastus" .

Selvää on, että vl:ien parissa kuhisee. Nettikeskusteluissa nousee vähän väliä esiin tämä ehkäisykysymys. Monet miettivät sitä ja kyseenalaistavat sen, ilmeisesti eivät kuitenkaan voi puhua siitä isommissa piireissä. Sellaisen käsityksen ulkopuolinen saa, että vl:ien parissa ehkäisyä käyttäviä ei enää pidetä " oikeina" kristittyinä ja siksi kysymys on erityisen hankala.

Vierailija
37/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYMMENESTÄ KÄSKYSTÄ ehkäisy on__ ei sitä siellä suoranaisesti sanotakaan mielestäni__ vaan se on kohdasta: (1.sam.2:6, Job 10:12, Ps, 139:13-16) jossa Jumala on elämän ja kuoleman Herra, elämän luoja ja ylläpitäjä. Vain Hänellä yksin on valta antaa elämä ja ottaa se pois.

Älä tapa käskyhän sisältää myös sen, että esim. tappaa ei saa käsillä, ajatuksilla, puheilla, merkeillä, eleillä eikä avustamalla tai neuvomalla. Enkä usko, että se pelkästään tarkoittaa konkreettista tappamista. Minä ajattelen, että se tarkoittaa myös lapsen syntymisen ehkäisemistä.

.

Mutta pääasiahan se on Marij@ että on usko, ja hyvä omatunto.

Vierailija
38/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sehän on vain täyttä totta. Vaikka lukisin Raamattua mielen pohjalla se, että etsisin kohtaa ehkäisy asialle, en saisi siitä yhtään enemmän irti. Onhan Raamatussa todella paljon tulkinta-asioitakin. Ja onko se sitten niin, että pohdimme sitten itse mielessämme, niinkuin Jumala on meitä neuvonut, että se mikä oikeimmalta tuntuu..

Ja pelkkä Raamatun lukeminen ei tee autuaaksi (=hyvät teot).

Vierailija
39/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on elämän ja kuolema Herra! Hän päättää, kuka tänne syntyy ja kuka kuolee milloinkin. Minusta on itse asiassa suorastaan itsensä ylentämistä uskotella, että ihminen voisikaan ikään kuin estää Jumalaa luomasta sitä, mitä on tarkoitettu luotavaksi. Hän on kaikkivaltias. Luonnon laki vain on sellainen, että lapsia syntyy joka vuosi, jos ei siihen mitenkään puututa. Ihan samalla tavoin kuin eläimilä.

Nuo kohdat ovat kyllä todella kaukaa haettuja ehkäisykieltoja. Lisäksi on hyvä muistaa, että Raamatussa todella sanotaan kymmenestä käskystä Rakkauden kaksoiskäskyyn tiivistettynä näin: " Siinä ovat laki ja profeetat" . SE on siis Jumalan antama laki. Ei Raamatusta tarvitse hakemalla hakea vielä lisää lakeja, kun emme näitä kymmentäkään pysty täyttmään, emme edes yhtä niistä. Tappamiseenkaan ehkäisy ei kyllä liity millään tavalla :) Muutenhan jokaiset naiselle tulevat kuukautiset tai miehen tahattomasti tulevat siemensyöksyt (esim. unissa) olisi kuollut lapsi. Eri asia tietysti abortti tai jälkiehkäisy. Itse en mielelläni myöskään käyttäisi ahkäisyä, joka estää alkion kiinnittymisen kohtuun, joskin se voi olla minulta saivartelua.

Olen samaa mieltä siitä, että tärkeintä on usko. Hyvä omatunto tulee siitä, että ihmisellä on usko. Siitä, että ihminen uskoo Jeesuksen tähden itsensä pyhäksi ja puhtaaksi Jumalan edessä, vaikka lihassaan onkin vielä heikko. Hyvä omatunto ei tule tekemisien ja tekemättä jättämisien seurauksena, vaan uskosta Jeesukseen. Uskothan sinäkin niin?

Olen Essain kanssa samaa mieltä siitä, että ei meidän ole mikään itse tarkoitus tehdä elämästämme mahdollisimman vaikeaa ja näin kiduttaa lihaamme. Uskon, että Jumala tahtoo meidän voivan hyvin - onhan Jeesus jo kärsinyt kaiken puolestamme. Elämä on lahja ja siitä saa iloitakin!

Kunpa voisit nauttia jo olemassaolevista lapsistasi Jumalan lahjoina, eikä tarvitsisi koko ajan miettiä ja pelätä seuraavaa raskautta, ajatella pitkää tulevaisuutta ja monia vuosia eteenpäin vain sillä ajatuksella, että lapsia tulee koko ajan lisää ja lisää. Silloin jo olemassa olevatkaan lapset eivät varmasti tunnu lahjoilta, vaikka toki heitä varmasti rakastaakin ja hyvin hoitaa.

Vierailija
40/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essai:

Että miten voi olla synti sellainen asia, jota ei kaikkien ole mahdollista välttää?

Siis yksi äiti pystyy synnyttämään 18 lasta, ei siis ole fyysisesti (eikä henkisestikään) ongelma. Toinen taas pystyy synnyttämään sanotaan vaikka vain kaksi lasta ja sen jälkeen on lääketieteellisistä syistä käytettävä ehkäisyä/tehtävä sterilisaatio. Useimmat vl:t hyväksyvät ehkäisyn tässä tapauksessa: tällaiselle äidille siis suodaan " erivapaus" .

Mutta voiko jostain synnistä ihan oikeasti saada " vapautusta" tietyin perustein? Vai pitäisikö kuitenkin myöntää, ettei ehkäisyn käyttö kuitenkaan ole synti? Eihän vaikkapa huorin tekemisestä (kun se täällä mainittiin) voi samalla tavalla " myöntää" vapautusta. Eikö synti ole sellainen, joka periaatteessa koskee kaikki ihmisiä. Selvää taas on, ettei ehkäisemättömyys (mikä sanahirviö...) ole sellainen asia, joka absoluuttisesti sopisi kaikille. Ei ole tällaisten äitien " syy" , että heillä on sellainen fysiologia/psyyke kuin on (tai että vaikkapa asuvat sellaisessa yhteiskunnassa, jossa lapsilukua on pakko rajoittaa... Jos ajatellaan Kiinan tilannetta...).

Juuri näin. Tätä olen myös itsekin paljon vl-äitinä miettinyt. Että miksi ehkäisy ei ole syntiä äidille, jonka kohtu ei enää kestänyt? Miksi se olisi syntiä minulle, kun minun pääni ei kestä? En tiedä. Tähän ei oikein kukaan osaa koskaan vastata, kun kyselen. Kuka määrittelee, missä menee henkisen jaksamisen rajat?

Kuten Essai kirjoitti, vl:ien keskuudessa kuhisee. Asiasta ei julkisesti puhuta, mutta tiedän, että pinnan alla asiaa kritisoidaan paljon. On myös niitä, jotka hyväksyvät ehkäisemättömyyden ilman minkäänlaista epäilystä. Harmi, kun en itse kuulu niihin... Olisi varmaan helpompaa elää, jos asian olisi hyväksynyt täysin. Tiedä tuota. Ja jos sanoisin esimerkiksi hyvälle ystävälleni (?) että olen asiaa paljon miettinyt ja jopa harkinnut ehkäisyn käyttämistä, arvaatte vaan, mikä olisi kommentti. Ei minua enää pidettäisi uskovaisena (vl:nä),vaikka sydämessäni tuntisin olevani uskomassa. Tässä tulee taas kysymys siitä, onko omatuntoni sitten niin paatunut, etten näe ehkäisyä " absoluuttisesti" syntinä.

En haluaisi kuitenkaan menettää uskoani. Vl on kuitenkin hengellinen kotini. Usko Jumalan sovitustyöhön on kuitenkin vahva ja haluan uskoa, mutta kysymys taitaakin kuulua et voiko tuo ehkäisyasia todella estää uskomisen.....??