Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä ja taas lapsiasiasta...

04.08.2007 |

Itse olen pian 4 lapsen vl-äiti. Pidemmän aikaa olen pohtinut tätä lapsiasiaa. Onko todella niin, että vl-äidin on oltava aina valmiina uuden elämän tuottamiseen? En kritisoi uskoa muuten, se tuo elämääni sisältöä ja turvaa. Eniten pelkään oman mielenterveyteni puolesta, jos lapsia siunaantuu vielä paljon? Eikä lapsemme ole syntyneet ihan " jonossa" vuoden välein kuitenkaan. Välillä tuntuu, että väsyynenä ja kyllästyneenä kun yrittää lapsiaan hoitaa, niin turmelustahan se kaikki on... Kyse ei ole edes siitä, että hoitaisin yksin lapset ja talouden. Mulla on mies, joka osallistuu kodin- ja lastenhoitoon lähes yhtä paljon kuin itsekin -viime aikoina jopa enemmänkin kun itse en ole niin jaksanut. Ottakaa kantaa...

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piroska:

elämme umpikujassa ja usko alkaa tuntumaan kamalalta kahleelta. moni vastaa tähän nyt, että puhu luotettavien usk.kanssa, mutta ei se auta. kanta on ollut se eikä se siitä taida muuksi muuttua. välillä tuntuu, että tämä usko on niin julmaa ja armoa antamaton

Näitä hätähuutoja lukiessa alkaa tuntua, että nimenomaan ehkäisemättömyys alkaa vieraannuttaa uskovia pois uskosta ja Jumalasta. On myös kauheaa, että kun avioliitto ja seksielämä on annettu lahjaksi miehelle ja naiselle, niin taas sama asia alkaa vaurioittaa sitäkin. Siis tämän ehkäisyasian alttarille uhrataan parhaimmat lahjat?

Sitäkin ihmettelen muiden tavoin, että vain ehkäisyasiassa korostetaan Jumala elämän ja kuoleman herrana. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että hedelmöityshoidot, kaikki sairaanhoito ja kivunlievitys ovat ok. Että ollaankohan tässä oikeastaan vain näyttämässä naisille naisen paikkaa ja kätevästi " lyödään Raamatulla päähän" vaikkei koko juttua ole siinä edes mainittu.

Vierailija
62/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoit:" Että ollaankohan tässä oikeastaan vain näyttämässä naisille naisen paikkaa ja kätevästi " lyödään Raamatulla päähän" vaikkei koko juttua ole siinä edes mainittu."

Kuka se määrää naisen paikan? kyse ei todellakaan ole siitä. Miehetkin ovat periaatteessa " samassa jamassa" . Yhdessähän ne lapset " hankitaankin" ja sama vastuu on myös miehellä kasvatuksesta kuin naisellakin.

Tämä on omantunnon kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BamBoo:

Miehetkin ovat periaatteessa " samassa jamassa" . Yhdessähän ne lapset " hankitaankin" ja sama vastuu on myös miehellä kasvatuksesta kuin naisellakin.

Tuota noin, kyllä se minun käsittääkseni on nainen, joka on per lapsi 9 kk raskaana, synnyttää sen ja mahdollisesti vaurioituu siinä rytäkässä, käy läpi hormonaaliset muutokset ja niihin liittyvät masennukset, imettää yöt ja päivät ja laittaa isommille sapuskat. Jos mies vielä aikoo työllä elättää pesueensa kuten vl:lla usein on, niin ei mies montakaan vaippaa päivässä ehdi vaihtaa, toki sen ajan osallistuu kun kotona hereillä on. Vastuu voi olla periaatteessa yhteinen, mutta kyllä äiti tekee vauvan eteen enemmän kuin isä. Sitten on vielä sellaisia sekundäärisiä mutta tärkeitä asioita kuin naisen taloudellinen turva, itsenäisyys raha-asioissa ja vaikka eläke.

BamBoo:

Tämä on omantunnon kysymys.

Kuten jo edellä totesin, omatuntokin voi kasvaa tai se voidaan kasvattaa vinoon.

Vierailija
64/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että onneksi en ole enää vl. Kunnioitan kyllä uskoanne, mutta toisten uskovaisten painostaminen ja täysin käsittämätön pikkuasioihin takertuminen ovat hengellistä vallankäyttöä ja väkivaltaa!

Olen Silkkiuikun ja Amenhotepin kanssa samoilla linjoilla. Uskaltakaa tehdä eri tavalla kuin muut, jos oma ja perheenne hyvinvointi sitä vaatii. Vanhat piintyneet käsitykset eivät koskaan muutu, jos kukaan ei uskalla avata suutaan ja puhua sitä puhtaaksi.

Vierailija
65/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää asia on mulle aika kipeäkin, ja kun näin anonyyminä uskalsin pukea sen rehellisesti sanoiksi niin tuntui aika pahalta että jonkun mielestä se on sairasta pelottelua.

BamBoo(?): minustakin olisi kiva jatkaa juttua sun kanssa. Kuulostaa niin kovin tutulta...Onko sulla anonyymiä sp-osoitetta? Voin laittaa itse tähän ketjuun sellasen kunhan ehdin hommata. Minulla on kuusi lasta.

Tuohon on pakko ottaa vielä kantaa, että kyse olisi jostain naisen paikan näyttämisestä. Ei todellakaan ole. Ihan älytöntä jos joku kuvittelee että mies pääsee sen ison perheen ja väsyneen(?) vaimon kanssa helpolla. Kyllä se miehenkin elämä olisi huomattavasti helpompaa niiden kahden lapsen kanssa kuin kahdentoista. Sitäpaitsi se perheen kasvaminen ja mahdollinen uusi raskaus voi olla miehelle vaikempi pala kuin naiselle. Tunnenpa tapauksia :)

Vierailija
66/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinkin jälkeenpäin, että taisin töksäyttää tuon aika rumasti. Anteeksi! En tarkoittanut, että SINÄ olisi pelotellut ketään kertomalla oman kokemuksesi. Minusta kokemuksesi vain kertoo jotain vl-yhteisön toimintatavoista. Pelotellaan, että jos et täytä jotain mittaa, et enää ole uskovainen ja kaikki on mennyttä.

Raamattu kuitenkin sanoo, että se joka turvautuu Jeesukseen syntien sovittajana, on Jumalan lapsi. Tunteet menee ja tulee tulee, mutta Raamatun sanaan saa aina turvata. Jaksamisia sinulle ja olen oikeasti pahoillani töksäytyksestäni! Pitäisi kai joskus vähän miettiä ennen kuin painaa ok:ta :(

Vierailija
67/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kuitenkaan koe, että kyse olisi tuosta mitä sanoit, vaan jostain muusta, mitä en nyt ehdi enkä jaksa alkaa sen perusteellisemmin selventämään.

Vierailija
68/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota kommenttiani naisen paikasta. En tarkoittanut, että mies olisi sitä paikkaa vaimolleen näyttämässä vaan että YHTEISÖ määrittelee sen paikan ja korostaa niitä sääntöjä, että nainen pysyisi siinä paikassa, mikä se on ollut tähänkin saakka. Aviomies voi olla tämän määrittelyn uhri kuten nainenkin.

Vierailija
69/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä se yhteisö on? Se on ne naiset ja miehet :)

Tottakai nainen tekee sen vauvan eteen enemmän kuin mies, mutta mies joutuu vastaavasti tekemään jotain muuta enemmän. Aika harvoinpa se niin menee että vaimoparka nääntyy kun mies samaan aikaan sen kun porskuttaa.

Raha-asiat ja eläkkeet sun muut ovatkin sitten järjestelykysymyksiä. Ja paljonpa noita on töissäkäyviä perheenäitejä, suurienkin perheiden äitejä mun nähdäkseni.

Vierailija
70/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se yhteisö on ne miehet ja naiset, ihmisiä kaikki. Siksi on yllättävää, että kerroit menettäneesi uskon, kun aloit käyttää ehkäisynä " varmoja päiviä" . Sinun uskosi on Jumalan Hengen synnyttämää, ei minkään seurakunnan tai yhteisön synnyttämä ja sinä saat hengellisen ravintosi Jumalan Sanasta, jota Pyhä Henki tekee eläväksi jokaiselle Jumalan lapselle henkilökohtaisella tasolla.

Oikeastaan en edes ymmärrä, mitä se tarkoittaa, että menetit uskosi? Ajatteletko, että Jumala rankaisi sinua ja otti uskosi pois, ja samalla hylkäsi sinut?

Vierailija
71/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on luotu toimimaan niin, että esim. vaikeasti masentuneena tai sairaana himot ja halut hiipuvat. Ainakin yleensä ottaen näin on. Kun kunnioitamme tätä Luojan luomaa järjestystä, ei uuden raskauden pelkoa ole.

Ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna erittäin väsynyt äiti ei jaksakaan ajatella seksiä. Tai erittäin voimakkaasta synnytyspelosta kärsivä nainen ei uskalla rakastella pelkonsa vuoksi. Luoja lienee luonut ihmisestä sellaisen, että hänen omat suojamekanisminsa toimivat hädän tullen. Ihan samalla tavalla kuin suojamekanismit ja puolustusmekanismit toimivat eläinkunnassakin. Nykyihmiselle syötetään harhakuvaa siitä, että et ole normaali, ellet halua ja himoitse seksiä vähintään kolme kertaa viikossa. Jos olet sairas, väsynyt tai masentunut, sinun pitää nykytieteen mukaan lääkitä itsesi haluamaan ja himoitsemaan. Ihan hullua minusta. Sairasta. En alentuisi itse tuollaiseen.

Eli, antaisin neuvon kaikille lapsiasian kanssa kamppaileville äideille: Kuuntele omaa kehoasi ja omaa itseäsi. Sinun ei ole pakko alistua synnytyskoneeksi, mitä sillä sitten tarkoitetaankaa. Hoida itseäsi ja parisuhdettasi. Itseesi ja parisuhteesi satsaamalla takaat hyvän ja rakastavan kasvualustan mahdolliselle jälkikasvullesi. Ihan itkettää kaikkien niiden lasten puolesta, jotka joutuvat syntymään kotiin, johon häntä ei ole toivottu, jonne häntä ei haluta syntyväksi. Mielestäni kaikkien aikuisten pitää kantaa vastuu siitä, että hoitaa asiansa ja elämänsä kuntoon siksi hyvin, että syntyvällä lapsella on häntä rakastavat vanhemmat ja rakkautta, rakkautta, rakkautta!

En ymmärrä miestä, joka väkisin haluaa rakastella naista, joka on vakavasti väsynyt tai masentunut ja (jos on itselleen rehellinen) haluton seksiin. (Ja toisinpäin myös, tietenkin.) Jokaisen avioparin on parasta keskittyä omaan elämäänsä, eikä vertailla esim. seksin määrää median tai naapurin kertomaan. Lapsiluvun vertailukaan ei ole kannattavaa. On suorastaan irvokasta elää illuusiossa, jossa ollaan väsyneitä, katkeria, masentuneita, pettyneitä, ja silti esitetään sitä " normaalia" suomalaista pariskuntaa, joka haluaa seksiä kolmesti viikossa. Vuoden välein syntyviä lapsia ei sitten jaksetakaan.. Sitten mietitään ehkäisyä. Uskomatonta.

Naiset, keskittykää hoitamaan oma itsenne kuntoon. Huolehtikaa, että teillä on elämäniloa ja -tahtoa. Panostakaa parisuhteeseen ja perheeseen. Seksi on lahjaa, jonka saa onnistumisten ja rakkauden jälkeen. Älkää antako naistenlehtien ja iltapäivälehtien lööppien huijata itseänne. Normaali ihminen se on sekin, joka rakastelee harvemmin kuin mitä tilastot kertovat. Ja oikeasti tilastot kertovat, ettei seksi yleensä lapsiperheissä maistukaan ihan niin tiheään, mitä uskotellaan.

Sitä paitsi.. elämä on kivaa, kun hoitaa itsensä ja ihmissuhteenssa kuntoon. Ja kun elämä on kivaa, on kivaa rakastella rakkaan aviopuolison kanssa. Ja kun on ollut kivaa rakastella, on kiva odottaa vauvaa. Ja loppujen lopuksi vauvalla on kivaa, kun hän on saanut syntyä rakastavaan ja hyvinvoivaan kotiin.

Yksinkertaista!

Vierailija
72/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aivan ihanasta viestistä! Tuli oikiasti niin hyvä mieli kun luki tuon. Olen aikaisemminkin joskus käynyt lukemassa tätä palstaa, mutta jotta oma usko, se tärkein ei himmenisi ja epäilykset alkaisi vaivata minunkin ja meidän perheen elämää, olen jättänyt palstan omaan arvoonsa.. Aikaisemmin en ole tänne edes kirjottanut, mutta kirjoituksesi sai minut rekisteröitymään! :)

Ihana lukea, että on muitakin elämäänsä tyytyväisiä vl-perheitä, kuin itse ja omat ystävät! En tunne/muista viestejäsi tarkemmin, mutta kirjoituksen perusteella oletan, että olet vl. Voimia sinulle ja perheellesi, ja toivon sydämestäni muillekkin samanlaista asennetta! :)

Vierailija
73/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille kaikille tämän palstan lukijoille, että muistakaa ottaa huomioon se, että tänne nettiin on helppo kenen tahansa kirjoittaa ja väittää olevansa esim vl, ja valittaa sen elämän kauheutta ja surkeutta, vaikka ei todellisuudessa olisi koskaan itse kokenutkaan sitä.. siinä juuri yksi syy, miksi en anna tälle palstalle arvoa sen enempää..

Vierailija
74/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mielestäni kaikki muutkin ihmiset voisivat mennä ajassa taaksepäin, ja miettiä, miksi äideillä/isillä on haluttomuutta tai toisaalta korostuneen voimakas seksuaalisuuden vietti. Luoja on ollut hirmuisen viisas ihmisen luodessaan. Luonut ihmiseen systeemin, joka varmistaa sen, ettei esim. yliväsynyt äiti tule raskaaksi. Systeemiä ja sen Luojaa soisi kunnioitettavan.

Palsta ei minunkaan mielestäni palvele esim. lapsiasioiden kanssa kamppailevia äitejä, mutta kun tiedän, että lukijoita on lukematon määrä, haluan toisinaan tuoda esille myös asioiden valoisia puolia. Jospa edes yksi väsynyt äiti saisi uudenlaisia mietteitä kiusaustensa keskelle. Asiasta kun tupataan keskustella julkisella tasolla harmittanan inhottavaan sävyyn. Ja itse lapsiasia kun kuitenkin on niin ihana asia oikeasti!

Vierailija
75/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, etten ole enää liikkeen piirissä.

Vierailija
76/136 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sehän on niin helppo sanoa ja tehdä erittäin kokeneita johtopäätöksiä muiden mielipiteiden mukaan ja halveksia..

Vierailija
77/136 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en olekaan vl, niin tuo kirjoitus oli hyvä. Siitä varmasti löytyy totuuden siemen.

Vierailija
78/136 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin oli mukava lukea kirjoitus ihmiseltä, joka on elämäänsä tyytyväinen. En kuitenkaan mitenkään voi ymmärtää tuollaista ajattelutapaa, anteeksi vain.

Selibaattihan on ehkäisykeino siinä missä mikä tahansa muukin. Olet sitä mieltä, että selibaatti-ehkäisyä saa käyttää, kun on tarpeeksi väsynyt ja masentunut? Pitääkö aina odottaa, että masentuu ja väsyy, ja sitten vasta ehkäisy on luvallisempaa? Miksi olisi yhtään sen enmpää väärin jo ennalta ehkäistä masennus ja väsymys? Tottakai joku varmasti pystyykin synnyttämään ison katraan väsymättä ja masentumatta pahasti, mutta eiköhän jokainen tunne omat rajansa ja voimansa kuitenkin - ainakin suurin osa ihmisistä.

Minusta on hiukan ristiriitaista sanoa, että huolehdi parisuhteestasi samaan aikaan, kun ehkäisykeinona on selibaatti. Siis tottakai seksi on vain osa-alue parisuhteessa, mutta on se kuitenkin aika tärkeä osa-alue, ainakin itselleni. Raamattukaan ei selibaattia suosittele, Paavalihan sanoo (vapaasti lainaten): " Mies ja vaimo älköön luopuko yhdyselämästään, muutoin kuin yhteisestä sopimuksesta rukoillakseen, etteivät himot kävisi liian suuriksi" .

Nyt en siis ollenkaan halunnut arvostella sinun valintojasi! Minusta kuuostat onnelliselta ja varmasti tällainen tapa ratkaista tämä asia sopii sinulle. Mutte ei välttämättä kaikille...

No, ehkäpä nyt jätän minäkin tämän palstan " omaan arvoonsa" :) Minusta tuo on muuten aika loukkaava ilmaus kaikkia muita uskovaisia kohtaan. Se kuulostaa siltä kuin " jätetään noiden vääräuskoisten typerät jutut omaan arvoonsa" .

Vierailija
79/136 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelulla siis voi tehdä syntiä. Jos elää ns" haluttomuuden selibaatissa" niin se paljon rippuu mitä päänsä sisällä ajattelee.

Itsellä on tuo tilanne ja toisinaan käy läpi haluaako lasta vielä vai antaako vaan tulla, todella vaikeaa. Masennuksessa olen ollut kohta vuoden tämän asian kanssa kamppaillessa.

Vierailija
80/136 |
11.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä kirjeessä korinttolaisilla jakeessa 7 luvussa 5 ainakin kerrotaan selibaatista, että yhteisesti sovittuna aviopuolisoivat voivat elää selibaatissa ja keskittyä rukoukseen.

Raamatussa neuvotaan myös uskovaisia luottamaan Jumalaan. Esimerkiksi vertauksessa taivaan linnuista.

Uskovaisten ei tarvitse uskoa monien vuosien päähän, ei tarvitse murehtia kaukaisista asioita. Riittää että uskomme tänään, meillä on sydämen usko. ja halu usko synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovinto veressä. Se riittää. Huomisesta emme kukaan tiedä, emme tiedä milloin kuolemme tai milloin maailma loppu.

Rukouksin haluan muistaa teitä palstalaiset ja toivon, että te muutkin uskovaiset, jotka palstaa luette muistaisitte minua rukouksissanne.