Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä ja taas lapsiasiasta...

04.08.2007 |

Itse olen pian 4 lapsen vl-äiti. Pidemmän aikaa olen pohtinut tätä lapsiasiaa. Onko todella niin, että vl-äidin on oltava aina valmiina uuden elämän tuottamiseen? En kritisoi uskoa muuten, se tuo elämääni sisältöä ja turvaa. Eniten pelkään oman mielenterveyteni puolesta, jos lapsia siunaantuu vielä paljon? Eikä lapsemme ole syntyneet ihan " jonossa" vuoden välein kuitenkaan. Välillä tuntuu, että väsyynenä ja kyllästyneenä kun yrittää lapsiaan hoitaa, niin turmelustahan se kaikki on... Kyse ei ole edes siitä, että hoitaisin yksin lapset ja talouden. Mulla on mies, joka osallistuu kodin- ja lastenhoitoon lähes yhtä paljon kuin itsekin -viime aikoina jopa enemmänkin kun itse en ole niin jaksanut. Ottakaa kantaa...

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä asiat ilmaistaan suorempaan kuin kasvokkain keskustelussa, koska sen voi tehdä anonyyminä. Moni ihminen ei uskalla kertoa omista negatiivisista ajatuksistaan ja tunteistaan sisarilloissa tms. Häntä pelottaa leimaantuminen " kiittämättömäksi valittajaksi" tai " ihmiseksi jonka uskonelämä ei ole ihan kunnossa" . Lisäksi vl-kulttuuriin ei kuulu avoin kritiikin antaminen. Siksi kritiikki annetaan helposti näin anonyymisti netissä.

Kaikenkaikkiaan minusta keskustelu silloin, kun kukaan ei uskalla ääneen olla erimieltä on melko hedelmätöntä. Siinähän vain hymistellään ja nyökytellään ja vahvistetaan omaa oikeassa olemista sillä, että kaikki " keskustelijat" ovat samaa mieltä. Minkäänlaisia muita näkökulmia ei tule esille.

Minulla EI ole sitä käsitystä, että läheskään kaikki vl:t kärsisivät tästä lapsiasiasta. Mutta minä tunnenkin paljon vl:iä. Lähes koko lähisukuni on vl:iä jne. Toivottavasti myöskään vl-uskoa täysin tuntemattomille ei tule sitä käsitystä. Siellä on paljon oikein hyvässä ruumiin ja sielun voimissa olevia suurperheen äitejä.

Kuitenkin siellä on myös niitä jotka kärsivät tästä lapsiasiasta. Heitä on, vaikka teidän hyvinvoivien on sitä vaikea hyväksyä ja ette halua sitä nähdä. He eivät vain uskalla avautua välttämättä edes kaikista lähimmille uskonsisarilleen.

Vierailija
122/136 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. näistä nettikeskusteluista näkee, etteivät monetkaan vl:t tunne Raamattua juuri lainkaan. Eivät he ole itse siihen perehtyneet ja hakeneet sieltä tietoa siitä, mihin heidän koko uskonsa perustuu. Asioita perustellaan kaanaankielellä ja " fraaseilla" , joita on kuultu seuroissa puhujan suusta. Mielestäni tällainen usko ei ole kovin henkilökohtainen usko, jos puhuja puhuu ja se otetaan ainoana oikeana uskona ja totuutena. Kehoittaisin tutustumaan Raamattuun aivan itse ja tutustumaan, mistä kohdin, ja mistä asiayhteydestä mikäkin uskonkappale on otettu ja mitä se todella tarkoittaa.

Ja siitäkin olen eri mieltä, ettei tässä uskossa olisi " sääntöjä" . Kyllä sellaista ihmistä, joka meikkaa tai laittaa korvikset, pidetään siltä istumalta epäuskoisena, näkemättä hänen sydämentilaansa, tai edes kysymättä mitään. Ja jos joku vaikka sisarillassa kertoisi turvautuneensa ehkäisyyn mielenterveytensä takia, harvassa olisivat he, jotka eivät häntä ainakin ajatuksen tasolla tuomitsisi.

Ja minäkin haluan korostaa, että vl:ssä on takuuvarmasti hyvinvoivia äitejä ja perheit, mutta paljon on heitäkin, jotka eivät ole tämän ehkäisykiellon kanssa sinut ja se on heille uskomisen esteenä, vaikka tällainen asia ei saisi sitä olla. Kritiikki on vaiettu asia, ei esim. Päivämies julkaise väsyneen äidin ajatuksia. Olen kokeillut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin uskovana ihmisenä en ole missään vaiheessa tuntenut ehkäisyä synniksi!! Olen Pyhällä Hengellä täyttynyt Jeesukseen uskova, miksi Jeesus ei ole minulle ehkäisyasiaa " kirkastanut" niin että se olisi synti??? Ihan vilpittömästi tätä ihmettelen??? Monista muista syntikäsityksistä olen vl-uskovien kanssa samaa mieltä, niille löytyy perusteet raamatusta.

Vierailija
124/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

otappa asioista selvää ennen kun kirjottelet, meitä vl:liäki on paljo. Ootko tehny galluppia asiasta? Jokainen ihminen on erilainen, joka asiassa. Kuka lukee enemmän kuka vähemmän. Mut eihän lukemisella ihminen tuu autuaaks. Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta. Näin minä ainakin uskon henk.kohtaisesti. Eiköhän laiteta piste tälle keskustelulle. Kun ei tää edisty mihinkään, yhtä jauhamista!

Ja eiköhän ihminen joka on löytänyt sielulleen rauhan, ei toisten rauhaa repostele.

Vierailija
125/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kysyä tätä kautta, koska lähetetyissäni ei ollut yhtään viestiä.. taitaa jumittaa mun s-posti... ?

Vierailija
126/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, tietäisitpä, miten paljon olen ottanut asioista selvää viimeaikoina! Olen samaa mieltä siinä, ettei lukemisella tule autuaaksi, mutta saa sillä ainakin tietoa asioista ja siitä, mihin uskoo ja onko tällä uskolla raamatullisia perusteita. Oletko koskaan ajatellut esim. missä tilanteessa Jumala sanoi : " lisääntykää ja täyttäkää maa" . Oliko se käsky? Oliko se teko, jonka täyttämällä yksittäinen ihminen lunastaa taivaspaikan? Oliko se jopa kehoitus tekoon, jolla tullaan autuaaksi? Joka erottaa oikeauskoiset vääräuskoisista?

Vai oliko se ihmisen lajityypille ominainen tarve ja olemassaolon edellytys? Teko, johon ihmiskunta luonnostaankin ryhtyy, jotta oma laji säilyy. Veikkaan jälkimmäistä. Kymmenen käskyä Jumala antoi ihmiskunnalle myöhemmin, ja kehoitti kaikki ne pitämään ja olemaan niihin mitään lisäämättä ja mitään poisottamatta. Ja niitäkään kukaan meistä ei ole pystyvä täyttämään. Me emme ole enää lain alla. Ei kukaan voi sanoa, että meidän uskoamme voisi enentää tai vähentää vaikkapa se, ehkäisemmekö, käymmekö katsomassa urheilukilpailuja, kuuntelemmeko popmusiikkia, menemmekö teatteriin. Suurin osa vl-tavoista ovat hyviä, elämää suojelevia tapoja, mutta eivät uskonasioita. Uskonasiat ovat jotain aivan muuta ja niillä on oltava raamatullinen peruste. Muutoin ollaan hakoteillä.

Jos ei Raamattua lukemalla tulle autuaiksi, niin silläkö sitten, että tehdään tekoja tietyllä tavalla, josta ei uskalleta poiketa tai joita ei uskalleta edes kyseenalaistaa. Tai niitä ei saa kyseenalaistaa.

Vierailija
127/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että kysymykseni on tyhmä tai loukkaava vanhoillislestadiolaisten mielestä, mutta eikö muunlainen seksi kuin yhdyntä tulisi kyseeseen? Kysyn ihan vilpittömästi. Käsi- ja suuseksi ja muu hellyys pitäisi yllä yhteyttä ja rakkautta puolison kanssa, mutta ei tarvitsisi pelätä raskaaksi tulemista. Eikä toisaalta myöskään vieraantua läheisyydestä. Siis niinä aikoina, kun haluttomuus johtuu raskaudenpelosta ja väsymyksestä.

En ole itse VL, mutta olen tutustunut teikäläisten seurakuntakäsitykseen, joten tiedän, että koette sen olevan voimakkaasti Jumalan toiminnan kanava. Ei siinä mitään. Vieraaltahan se tuntuu, kun itsekin olen kristitty, mutta omassa yhteisössä usko ei edellytä lainkaan noin yhtenäistä ajattelua käytännön asioiden suhteen. Ajattelin vain, että voisiko sitä tilannetta jotenkin helpottaa " systeemin sisällä" tarvitsematta luopua omasta uskosta, jos se on noin voimakkaasti sidottu tähän ehkäisyasiaan.

Vierailija
128/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että kysymykseni on tyhmä tai loukkaava vanhoillislestadiolaisten mielestä, mutta eikö muunlainen seksi kuin yhdyntä tulisi kyseeseen? Kysyn ihan vilpittömästi. Käsi- ja suuseksi ja muu hellyys pitäisi yllä yhteyttä ja rakkautta puolison kanssa, mutta ei tarvitsisi pelätä raskaaksi tulemista. Eikä toisaalta myöskään vieraantua läheisyydestä. Siis niinä aikoina, kun haluttomuus johtuu raskaudenpelosta ja väsymyksestä.

En ole itse VL, mutta olen tutustunut teikäläisten seurakuntakäsitykseen, joten tiedän, että koette sen olevan voimakkaasti Jumalan toiminnan kanava. Ei siinä mitään. Vieraaltahan se tuntuu, kun itsekin olen kristitty, mutta omassa yhteisössä usko ei edellytä lainkaan noin yhtenäistä ajattelua käytännön asioiden suhteen. Ajattelin vain, että voisiko sitä tilannetta jotenkin helpottaa " systeemin sisällä" tarvitsematta luopua omasta uskosta, jos se on noin voimakkaasti sidottu tähän ehkäisyasiaan.

Vierailija
129/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
130/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
131/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Anteeksi kauheasti, kun viestini tuli palstalle monta kertaa. En ole ennen kirjoittanut tänne, ja luulin, ettei viesti lähtenyt ensin....)

Vierailija
132/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisunsa ja parhaat tapansa toteuttaa seksielämäänsä avioliitossa. Ei ole sanottu, ettei " sitä" saa " tuolla tavalla" tehdä ja miten pitäisi tehdä. =) ..mutta pitemmän päälle pelkkä hyväily suulla ja käsillähän ei ole välttämättä sitä, mitä oikeasti kaipaa... tottakai aina silloin tällöin. Riippuu varmaan tapauksista.

Vierailija
133/136 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hajos kone, on ollut koko viikon huollossa joten siks musta ei oo kuulunut mitään. Kirjoitan heti kun saan jonkunlaisen rauhallisen hetken...

Vierailija
134/136 |
24.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos Jumala antaa sulle syövän, niin se on hänen tahtonsa eikä pidä hakeutua lääkäriin tai mitään.

Vierailija
135/136 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

menipä iha höpöks tää " keskustelu" . Mikähän on syy siihen että ihmiset ajattelee asioista eri tavalla??? Entä miksi Raamattua tulkitaan eri tavoin? Entäs miksi on niin monia erilaisia " uskon yhteisöjä" ? Miettikääpä ? Taidanpa poistua taas, kun ei mitään järellistä enää täältä löydy...on kuin pikku kakarat leluista kiistelis...kenen on paras. Toivotaan, että jokainen löytäis rauhan sielulleen. Hyvää jatkoa kaikille!

Vierailija
136/136 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelu tuosta aloituksestani tulikin. Olen ollut itse aika kiireinen viime aikoina, enkä ole tänne nettiin ehtinyt muuta kuin laskuja maksamaan ja sähköpostin aukaisemaan. Nyt kahlasin koko pitkän ketjun läpi -en suinkaan kaikkia sanasta sanaan lukenut. Asia on ajankohtainen ja vl-siionissa kipeäkin. Toisaalta " pinnan alla kuohuu" ,mutta asiaa ei ihan oikeaan, asioiden oikealla nimellä keskusteluun uskalleta/haluta/tohdita tuoda kuitenkaan. Monissa alustuksissa, puheissa, puheenvuoroissa usein muistetaan meitä nuoria perheitä, että " jaksakaa ottaa kaikki lapset vastaan" -sanojana lähestulkoon aina on mies. Itse käyn edelleen hyvin voimakasta kamppailua asian suhteen, monesti olen ollu kiitollinen, että olen odotan nyt lasta, tämä välillä niin ahdistava pohdinta ei vie seksihaluja kuitenkaan nyt... kun raskaudenpelkoa ei ole. Katsotaan, miten käy sitten vauvan synnyttyä. Jospa niitä voimia annettais!