Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökilleni tulee neljä senioria viikoksi. Keksikää sopiva ruokalista!

Vierailija
12.06.2026 |

Eivät ole tottuneet mihinkään sushiin tai texmexiin tai ylipäätään muuhun ns. 2000-luvun ruokaa. 

Torstai on varmaankin hernekeittopäivä ja kalakeittoa on jonain toisena päivänä. 

Kommentit (252)

Vierailija
181/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroa aamiaiselle ja sosekeittoa ruoaksi.

Ei senioreille, hyvänen aika. Luulevat, että kokki luulee heidän taantuneen vauvojen asteelle. Ei se muutenkaan mikään aikuisten ruoka ole.

Mun vanhemmat (suuria ikäluokkia) syövät AINA puuroa aamulla. Siitä ei tingitä edes matkoilla. 

Sosekeitosta oli kyse.

Mutta moni sosekeittohan on tosi hyvää. Laittaa vaan juustoa riittävästi 😋

Vierailija
182/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihapullat ja muusi maistuvat vanhuksille. Salaattia oheen.

Juu, on pehmeää purtavaa. Vanhuksilla tuppaa hampaat heilumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan halveksiva aloitus.

Uusia perunoita, lohta tai siikaa tai silliä, vihersalaatti.

Kannattaa tietenkin muussata ruoat.

Halveksiva? Mitä ihmeen halveksivaa siinä on jos haluaa laittaa vieraille sellaista ruokaa josta he pitävät? Sehän päinvastoin epäkohteliasta olisi jos tuputtaisi väkisin jotain merilevärullia tai tacopeltiä.

Vierailija
184/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa 70-luvun kotiruoka.

Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.

Nuoret on tottuneet pastaan viimeistään koulussa, kansakoulun käyneet eivät välttämättä tottuneet missään kohtaa. 

Vierailija
185/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hampaattomille sopiva ruoka, kasvissosekeitto tai vastaava. Vaarana tosin on että paskovat housuunsa.

Vierailija
186/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen seniori ja tykkään intialaisesta ruuasta tosi paljon.  Jos joku vitsii laittaa (teen kyllä itsekin tai käyn  intialaisessa )niin olisin tyytyväinen. Pizza maistuu myös ja vaikka itse tehtynäkin jos vaan on ap:llä pizzauuni missä sen voi paistaa niin että tulee hyvä. 

Kasvisruoka muutenkin on parasta. Linssikeittoa, kasvislasagnea tai soijarouhemakaronilaatikkoa. 

Lasi hyvää valkoviiniä niin kiitos.

Jälkiruokana voisi olla tiramisua tai mansikkakermakakkua. 

Vierailija
187/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää mitä tarjoaisitte, jos luoksenne tulisivat Danny 84v, Katri-Helena 81v, Sauli Niinistö 78v ja vielä vaikka Arja Saionmaa 82v ja Pirkko Mannola 88v. Tarjotkaa omille senioreillenne samaa, mitä tekisitte näille tunnetuille vieraillekin.

Älä jaksa, nuo nyt ovat kiertäneet kekkereitä ja maailmaa nuoresta pitäen. Ei mitenkään verrattavissa johonkin 30-luvulla syntyneeseen joka asunut vaikka pienessä maalaispitäjässä koko ikänsä. Etkö ihan oikeasti ymmärrä kuinka erilaisia ihmisiä tuossa ikäpolvessa on? 

Vierailija
188/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku hampaattomille sopiva ruoka, kasvissosekeitto tai vastaava. Vaarana tosin on että paskovat housuunsa.

Minkähän ikäisistä vanhuksista tässä puhutaan. Kyllä nykyään alle 80v ihmisillä on omat hampaat suussa. Tekohampaat on mennyttä maailmaa. 

Vierailija
189/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen seniori ja tykkään intialaisesta ruuasta tosi paljon.  Jos joku vitsii laittaa (teen kyllä itsekin tai käyn  intialaisessa )niin olisin tyytyväinen. Pizza maistuu myös ja vaikka itse tehtynäkin jos vaan on ap:llä pizzauuni missä sen voi paistaa niin että tulee hyvä. 

Kasvisruoka muutenkin on parasta. Linssikeittoa, kasvislasagnea tai soijarouhemakaronilaatikkoa. 

Lasi hyvää valkoviiniä niin kiitos.

Jälkiruokana voisi olla tiramisua tai mansikkakermakakkua. 

Mun vanhemmat taas eivät voi sietää intialaista, siinä kun käytetään tyypillisinä mausteina korianteria ja chiliä ja vanhempani inhoaa kumpaakin.

Vierailija
190/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa 70-luvun kotiruoka.

Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.

Nuoret on tottuneet pastaan viimeistään koulussa, kansakoulun käyneet eivät välttämättä tottuneet missään kohtaa. 

Makaroonivelli oli tavallinen ruoka koulussa ja kotona 50 - luvulla. Nyt löytyy makaroonit pastahyllystä.

Vierailija
191/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän ikäisistä vanhuksista tässä puhutaan. Kyllä nykyään alle 80v ihmisillä on omat hampaat suussa. Tekohampaat on mennyttä maailmaa. 

Mun appivanhemmilta puuttuu kummaltakin etuhampaita. En tiedä missä kunnossa muut hampaat on. Tuskin ne kovin sitkeää ruokaa enää syö. Ikää n. 80 v. 

Vierailija
192/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosekeittoa, muussia, lihalientä, kiisseliä. Kahvi, pehmyt pulla.

Vierailija
193/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtyikö ne aikakoneella 70-luvulta suoraan tähän vuoteen vai miten nää ei muka ole syöneet mitään 2000-luvulla?

Kysy niiltä mitä ne haluaa syödä. Luultavasti ne tietää paremmin kuin palstan arvailut. 

Ne tyypilliseti syö samaa mitä aina ennenkin. Olen itse työskennellyt vanhusten ateriapalvelussa eikä siellä voinut mitään "uudempaa" tarjota koska aina tuli kielteistä palautetta. Jopa lasagne oli monelle liian eksoottinen. 

Vierailija
194/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan halveksiva aloitus.

Uusia perunoita, lohta tai siikaa tai silliä, vihersalaatti.

Kannattaa tietenkin muussata ruoat.

Halveksiva? Mitä ihmeen halveksivaa siinä on jos haluaa laittaa vieraille sellaista ruokaa josta he pitävät? Sehän päinvastoin epäkohteliasta olisi jos tuputtaisi väkisin jotain merilevärullia tai tacopeltiä.

"Kannattaa muussata ruuat" :D Miten vieraantuneita ihmiset on vanhuksista.  Ehkä ne ruuat muussataan saattohoidossa olevalle vanhukselle, joka ei enää jaksa edes ruokaa pureskella tai ihmiselle jolla on nielemisvaikeuksia jonkin sairauden takia, mutta jos senioreista puhutaan, niin ikähaarukka on aika iso ja tuon ikäisillä on nykyään hampaat suussa. Jos jaksavat mökille tulla vierailulle niin tuskin toinen koipi vielä haudassa on. 

60v ei vielä ole hampaaton, eikä niin pihalla, ettekö osaisi syödä ihan nykyaikaisia ruokia. Joku 80-90v voi olla eri juttu.

Vierailija
195/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaikki arvostaa kalaruokia ja tuoreutta eli perunat, loimutettua lohta, hyvä kastike ja tilliä. Se on ihan tarpeeksi gourmeeta kaikille. Kotikaljaa ja Juhla Mokka kahvit jäkiruoaksi.

Vierailija
196/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyikö ne aikakoneella 70-luvulta suoraan tähän vuoteen vai miten nää ei muka ole syöneet mitään 2000-luvulla?

Kysy niiltä mitä ne haluaa syödä. Luultavasti ne tietää paremmin kuin palstan arvailut. 

Ne tyypilliseti syö samaa mitä aina ennenkin. Olen itse työskennellyt vanhusten ateriapalvelussa eikä siellä voinut mitään "uudempaa" tarjota koska aina tuli kielteistä palautetta. Jopa lasagne oli monelle liian eksoottinen. 

Ihminen joka jaksaa koluta sukulaisten mökkejä ei ole ateriapalvelun asiakas. ne on eri mummot ja papat jotka niitä palveluja käyttää. Jos ei enää kykene itselleen edes ruokaa laittaa niin tuskin jaksaa kylällä jossain susipusikossa päiväkausia. 

Vierailija
197/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää mitä tarjoaisitte, jos luoksenne tulisivat Danny 84v, Katri-Helena 81v, Sauli Niinistö 78v ja vielä vaikka Arja Saionmaa 82v ja Pirkko Mannola 88v. Tarjotkaa omille senioreillenne samaa, mitä tekisitte näille tunnetuille vieraillekin.

Miksi luulet että nuo "maailmaa nähneet" edustaa enemmistöä? Mun Dannyn ikäinen isä ei ole ikinä käynyt Ruotsia pidemmällä. Hänelle jo risottokin on omituista ruokaa. 

Vierailija
198/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroa aamiaiselle ja sosekeittoa ruoaksi.

Ei senioreille, hyvänen aika. Luulevat, että kokki luulee heidän taantuneen vauvojen asteelle. Ei se muutenkaan mikään aikuisten ruoka ole.

Mun vanhemmat (suuria ikäluokkia) syövät AINA puuroa aamulla. Siitä ei tingitä edes matkoilla. 

Sosekeitosta oli kyse.

Mutta moni sosekeittohan on tosi hyvää. Laittaa vaan juustoa riittävästi 😋

Mössöjä ne ovat, eri kasvisten maut eivät erotu. Paljon maistuvampi on kasviskeitto, jota ei ole keitetty lössöksi.

Vierailija
199/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa, nuo nyt ovat kiertäneet kekkereitä ja maailmaa nuoresta pitäen. Ei mitenkään verrattavissa johonkin 30-luvulla syntyneeseen joka asunut vaikka pienessä maalaispitäjässä koko ikänsä. Etkö ihan oikeasti ymmärrä kuinka erilaisia ihmisiä tuossa ikäpolvessa on? 

Isovanhemmat ovat asuneet koko ikänsä pienessä maalaispitäjässä, karjatilallisia, syntyneet just sodan jälkeen, siis noin kasikymppisiä. Aina on siellä maalla syöty hyvää ruokaa. Nytkin kun heidän luonaan käytiin, niin oli täytetyt paprikat, tomaatit ja mozzarellat, paistit ja haukimurekkeet, oli erilaisia kaloja, isoisä pyydysti, savusti ja grillasi. Oli tehty britakakkua ja paistettiin muurinpohjalettuja. 

Vierailija
200/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minkäikäisten vanhusten? Olen 80 enkä ole mitenkään rajoittunut syömisten suhteen.  Mahtaako ikäiseni edes  vielä tarvita  kotiin tuotuja "kunnan ruokia?"

Ainoat kotka tiedän ovat liki 100-vuotiaita. En muuta tiedä kuin että makeita ruokia eivätkä pullaa syö, olivat tarkkoja jo 30 vuotta sitten syömisistään 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan