Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökilleni tulee neljä senioria viikoksi. Keksikää sopiva ruokalista!

Vierailija
12.06.2026 |

Eivät ole tottuneet mihinkään sushiin tai texmexiin tai ylipäätään muuhun ns. 2000-luvun ruokaa. 

Torstai on varmaankin hernekeittopäivä ja kalakeittoa on jonain toisena päivänä. 

Kommentit (252)

Vierailija
201/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyikö ne aikakoneella 70-luvulta suoraan tähän vuoteen vai miten nää ei muka ole syöneet mitään 2000-luvulla?

Kysy niiltä mitä ne haluaa syödä. Luultavasti ne tietää paremmin kuin palstan arvailut. 

Ne tyypilliseti syö samaa mitä aina ennenkin. Olen itse työskennellyt vanhusten ateriapalvelussa eikä siellä voinut mitään "uudempaa" tarjota koska aina tuli kielteistä palautetta. Jopa lasagne oli monelle liian eksoottinen. 

Ihminen joka jaksaa koluta sukulaisten mökkejä ei ole ateriapalvelun asiakas. ne on eri mummot ja papat jotka niitä palveluja käyttää. Jos ei enää kykene itselleen edes ruokaa laittaa niin tuskin jaksaa kylällä jossain susipusikossa päiväkausia. 

Miksi sä kuvittelet että ruokavalio ja motoriikka korreloi? Muuttuuko lempiruoka yhtäkkiä samalla kuin ruoanlaittokyky? 

Vierailija
202/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyikö ne aikakoneella 70-luvulta suoraan tähän vuoteen vai miten nää ei muka ole syöneet mitään 2000-luvulla?

Kysy niiltä mitä ne haluaa syödä. Luultavasti ne tietää paremmin kuin palstan arvailut. 

Ne tyypilliseti syö samaa mitä aina ennenkin. Olen itse työskennellyt vanhusten ateriapalvelussa eikä siellä voinut mitään "uudempaa" tarjota koska aina tuli kielteistä palautetta. Jopa lasagne oli monelle liian eksoottinen. 

Mutta suurin osa senioreista ei taas suostuisi syömään sitä ateriapalvelun ruokaa, koska se on mautonta mössöä.  Ne haluaa kunnon ruokia ja kokkaa ite . Ateriapalvelua käyttää yksinäiset vanhat ukot jotka ei osaa itse tehdä mitään ja niille riitää, että ruoka on perunaa ja makkaraa.  Muuta ei saa olla.  Kaikki muu on turhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minkäikäisten vanhusten? Olen 80 enkä ole mitenkään rajoittunut syömisten suhteen.  Mahtaako ikäiseni edes  vielä tarvita  kotiin tuotuja "kunnan ruokia?"

Ainoat kotka tiedän ovat liki 100-vuotiaita. En muuta tiedä kuin että makeita ruokia eivätkä pullaa syö, olivat tarkkoja jo 30 vuotta sitten syömisistään 

Eihän se nyt iästä ole kiinni vaan terveydestä, hyvänen aika. Ja etenkin leskimiehillä usein siitä etteivät ole koskaan ruokaa itse laittaneet. Mun isä, 79 v, on jo monta vuotta ollut ateriapalvelun asiakas. 

Vierailija
204/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa 70-luvun kotiruoka.

Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.

Nuoret on tottuneet pastaan viimeistään koulussa, kansakoulun käyneet eivät välttämättä tottuneet missään kohtaa. 

Makaronia on ollut tarjolla heilläkin. Heillä on ollut tarjolla myös sellaisia pastalajeja, joista sinä voit vain haaveilla. Aito makaronilaatikko on tehty pitkään putkimakaroniin, joka oli paloiteltu muutamaan osaan. Siihen laatikkoon ei edes kuulu liha. Samoin nykyisin kotimainen spagetti loistaa poissaolollaan, sekä vaalea että tumma.

Vierailija
205/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka jaksaa koluta sukulaisten mökkejä ei ole ateriapalvelun asiakas. ne on eri mummot ja papat jotka niitä palveluja käyttää. Jos ei enää kykene itselleen edes ruokaa laittaa niin tuskin jaksaa kylällä jossain susipusikossa päiväkausia. 

Miksi sä kuvittelet että ruokavalio ja motoriikka korreloi? Muuttuuko lempiruoka yhtäkkiä samalla kuin ruoanlaittokyky? 

Ateria palvelua ei kukaan terve käytä, sen verran huonoa on. Ne sitä joutuu ottamaan, jotka ei enää itse pysty kokkaamaan ja vaikka siellä joku tykkäisikin siitä lasagnesta niin loput 99 vanhaa ukkoa haluaa vaan sitä lihaa ja perunaa ja niin se lasagnen tarjoaminen loppuu siihen, ja se yksi ihminen lopettaa koko palvelun käytön, koska ei halua syödä sitä yhtä ja samaa jatkuvasti.

Vierailija
206/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksipuolisia näkemyksiä senioreista täällä. Olen lähes 80-vuotias nainen ja useimmat ystäväni sekä sisarukseni ovat suunnilleen samanikäisiä. Jotkut syövät mielellään ns. suomalaista kotiruokaa mutta useimmat, niinkuin itsekin, italialaista, ranskalaista, kiinalaista, japanilaista jne. ruokaa. Hyvin vaihtelevaa joka tapauksessa. Olen kotoisin Helsingistä mutta on myös ystävä Polvijärvellä, Sodankylästä, Sonkajärvellä. Aivan yhtä monipuolisesti syövät kuin me kaupungistakin olevat. AP voisi kysyä asianomaisilta itseltään mitä he syövät mielellään, jos ei muuten tiedä.

Vierailija
207/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää mitä tarjoaisitte, jos luoksenne tulisivat Danny 84v, Katri-Helena 81v, Sauli Niinistö 78v ja vielä vaikka Arja Saionmaa 82v ja Pirkko Mannola 88v. Tarjotkaa omille senioreillenne samaa, mitä tekisitte näille tunnetuille vieraillekin.

Älä jaksa, nuo nyt ovat kiertäneet kekkereitä ja maailmaa nuoresta pitäen. Ei mitenkään verrattavissa johonkin 30-luvulla syntyneeseen joka asunut vaikka pienessä maalaispitäjässä koko ikänsä. Etkö ihan oikeasti ymmärrä kuinka erilaisia ihmisiä tuossa ikäpolvessa on? 

Isovanhemmat ovat asuneet koko ikänsä pienessä maalaispitäjässä, karjatilallisia, syntyneet just sodan jälkeen, siis noin kasikymppisiä. Aina on siellä maalla syöty hyvää ruokaa. Nytkin kun heidän luonaan käytiin, niin oli täytetyt paprikat, tomaatit ja mozzarellat, paistit ja haukimurekkeet, oli erilaisia kaloja, isoisä pyydysti, savusti ja grillasi. Oli tehty britakakkua ja paistettiin muurinpohjalettuja. 

No kalahan ja paistit on just sitä perinteistä ruokaa hyvänen aika. Täytetty paprika ja britakakku toki erikoisempaa mutta eiköhän ohje ole jo joskus kasarilla ollut Kotiliedessä. 

Vierailija
208/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan halveksiva aloitus.

Uusia perunoita, lohta tai siikaa tai silliä, vihersalaatti.

Kannattaa tietenkin muussata ruoat.

Halveksiva? Mitä ihmeen halveksivaa siinä on jos haluaa laittaa vieraille sellaista ruokaa josta he pitävät? Sehän päinvastoin epäkohteliasta olisi jos tuputtaisi väkisin jotain merilevärullia tai tacopeltiä.

"Kannattaa muussata ruuat" :D Miten vieraantuneita ihmiset on vanhuksista.  Ehkä ne ruuat muussataan saattohoidossa olevalle vanhukselle, joka ei enää jaksa edes ruokaa pureskella tai ihmiselle jolla on nielemisvaikeuksia jonkin sairauden takia, mutta jos senioreista puhutaan, niin ikähaarukka on aika iso ja tuon ikäisillä on nykyään hampaat suussa. Jos jaksavat mökille tulla vierailulle niin tuskin toinen koipi vielä haudassa on. 

60v ei vielä ole hampaaton, eikä niin pihalla, ettekö osaisi syödä ihan nykyaikaisia ruokia. Joku 80-90v voi olla eri juttu.

Ei aloituksessa puhuttu yhtään mitään muussaamisesta.

Vierailija
209/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen seniori ja tykkään intialaisesta ruuasta tosi paljon.  Jos joku vitsii laittaa (teen kyllä itsekin tai käyn  intialaisessa )niin olisin tyytyväinen. Pizza maistuu myös ja vaikka itse tehtynäkin jos vaan on ap:llä pizzauuni missä sen voi paistaa niin että tulee hyvä. 

Kasvisruoka muutenkin on parasta. Linssikeittoa, kasvislasagnea tai soijarouhemakaronilaatikkoa. 

Lasi hyvää valkoviiniä niin kiitos.

Jälkiruokana voisi olla tiramisua tai mansikkakermakakkua. 

Mun vanhemmat taas eivät voi sietää intialaista, siinä kun käytetään tyypillisinä mausteina korianteria ja chiliä ja vanhempani inhoaa kumpaakin.

Chili jees, korianteri ja jeera yöh. Jeera haisee vanhan setämiehen pahalle hielle.

T N65

Vierailija
210/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minkäikäisten vanhusten? Olen 80 enkä ole mitenkään rajoittunut syömisten suhteen.  Mahtaako ikäiseni edes  vielä tarvita  kotiin tuotuja "kunnan ruokia?"

Ainoat kotka tiedän ovat liki 100-vuotiaita. En muuta tiedä kuin että makeita ruokia eivätkä pullaa syö, olivat tarkkoja jo 30 vuotta sitten syömisistään 

Eihän se nyt iästä ole kiinni vaan terveydestä, hyvänen aika. Ja etenkin leskimiehillä usein siitä etteivät ole koskaan ruokaa itse laittaneet. Mun isä, 79 v, on jo monta vuotta ollut ateriapalvelun asiakas. 

Miksi hän ei käy ravintolassa syömässä? Mun läheiset leskimiehet, 85v ja 86v, käyvät joka arkipäivä jossain lounaalla.

Vierailija
211/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosekeittoa, muussia, lihalientä, kiisseliä. Kahvi, pehmyt pulla.

Sinä olet näköjään sosekeiton syönnillä saanut jo aivosi soseeksi. Kannattaisi kokeilla välillä ihan oikeaa ruokaa ja suositella niitä muillekin.

Vierailija
212/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seniorit syö ihan samaa ruokaa kuin junioritkin.

Vierailija
213/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän ei käy ravintolassa syömässä? Mun läheiset leskimiehet, 85v ja 86v, käyvät joka arkipäivä jossain lounaalla.

Niin käy tyttäreni appikin, 84, tai ostaa annoksia kotiin. Missään tapauksessa ei maksausi yli 10 euroa kotiin tuodusta pienestä ruoka-annoksesta kun kuitenkin leivät yms väliateriat ostaa kaupasta.  Vasta sitten kun on toisten holhottavana ja olen samaa mieltä.

Vierailija
214/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tässä pitää vängätä että se ja se Pirkko söi vaan japanilaista ja intialaista jos ap nimenomaan kertoi että nämä haluaa perinteistä suomalaista ruokaa eikä mitään eksoottista. Kyllä minunkin suvussani on maailmaa kiertänyt 86 v täti joka syö vaikka mitä mutta samanikäiset appivanhemmat pikkupaikkakunnalta syö tasan vain niitä n. kymmentä kotiruokaa, joita ovat syöneet jo vuosikymmeniä. Ja leipää aamulla, välipalalla, illalla ja ruuan kanssa, ruokajuomana piimä, muu ei käy. 

Vierailija
215/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mansikoita toki myös.

Toki-toki-toki-vammainenkin äkisi jälleen

Vierailija
216/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähin lounasravintola on n. 10 km päässä 

Vierailija
217/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisia näkemyksiä seniori-ikäisistä. Ihan kuin eivät olisi poistuneet savupirteistä. Mitä minä täällä mökkipaikkakunnallakin tunnen suuria ikäluokkalaisia, niin ihan samaa ruokaa syövät kuin mekin. On hienot yrttipenkit, kasvihuoneissa erilaisia tomaatteja, chilejä ja paprikoita.

Vierailija
218/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa 70-luvun kotiruoka.

Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.

Nuoret on tottuneet pastaan viimeistään koulussa, kansakoulun käyneet eivät välttämättä tottuneet missään kohtaa. 

Makaronia on ollut tarjolla heilläkin. Heillä on ollut tarjolla myös sellaisia pastalajeja, joista sinä voit vain haaveilla. Aito makaronilaatikko on tehty pitkään putkimakaroniin, joka oli paloiteltu muutamaan osaan. Siihen laatikkoon ei edes kuulu liha. Samoin nykyisin kotimainen spagetti loistaa poissaolollaan, sekä vaalea että tumma.

Ai muistan vieläkin tuon makaronilaatikon ajalta ennen kuin olin ensimmäisellä luokalla. Voi, kun kyseistä makaronilaatua saisi suomesta voisi yrittää tehdä sitä. Puolukkasurvoksen kanssa se oli herkkua.

Vierailija
219/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kesällä kannata tehdä perunamuussia. Uudet perunat maistuu kaikille. Kylkeen vaikka kalaa ja salaattia.

Vierailija
220/252 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mansikoita toki myös.

Toki-toki-toki-vammainenkin äkisi jälleen

Jokaiselta löytyy omituisia ärsyyntymisen aiheita, ymmärrän sen toki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi