Mökilleni tulee neljä senioria viikoksi. Keksikää sopiva ruokalista!
Eivät ole tottuneet mihinkään sushiin tai texmexiin tai ylipäätään muuhun ns. 2000-luvun ruokaa.
Torstai on varmaankin hernekeittopäivä ja kalakeittoa on jonain toisena päivänä.
Kommentit (252)
Silliä ja pottua koko viikoksi se on terveellistä!
8 Health Benefits of Herring (With Nutrition Facts) (Herring=Silli) Katsokaa mitä kaikkia ravintoaineta sillissä on!
Omega-3
Omega-6
Choline
Folate,
Thiamin (B1)
Riboflavin (B2)
Niacin (B3)
Pantothenic acid (B5)
Vitamin B6
Vitamin B12
Vitamin A, RAE
Vitamin C
Vitamin D
Vitamin E
Vitamin K
Calcium
Copper
Iron
Magnesium
Manganese
Phosphorus
Potassium
Selenium
Sodium
Zinc
https://www.nutritionadvance.com/herring-nutrition-benefits/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroa aamiaiselle ja sosekeittoa ruoaksi.
Ei senioreille, hyvänen aika. Luulevat, että kokki luulee heidän taantuneen vauvojen asteelle. Ei se muutenkaan mikään aikuisten ruoka ole.
Mun vanhemmat (suuria ikäluokkia) syövät AINA puuroa aamulla. Siitä ei tingitä edes matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole huolissasi. Seniorit tuovat aina mukanaan täyden kuorman ruokia. Ja viimeistään toisena päivämä joku kaatuu mättääseen tms. ja sille tulee sairaalareissu ja kaikki häipyvät. Ruuat jäävät sinun huoleksesi.
Ja toinen kaatuu saunan kiukaaseen ja kolmas polttaa kätensä makkaranpastossa ja yksi vielä tippuu veneestä sepalus auki. Ei siinä paljon ruokaa mene.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä kirjoitukset ihan kuin suuret ikäluokat olisivat syöneet ruokia, joita ehdotetaan. 80v ovat hippisukupolvea, Hectorin, Rollareiden ym kanssa saman ikäisiä. Jo 1960-luvun lopulta lähtien meillä syötiin tortilloja ja tehtiin ystävien kanssa vuorotellen monen ruokalajin päivällisiä. Luulen, että syötiin paljon monipuolisemmin kuin nykyisin.
Olitte varmaan kaupunkilaisia? Ei maalla kauppa-autosta edes saanut mitään kovin erikoista. Kyllä tuossa ikäpolvessa suurin osa on peruna+kastike-porukkaa. Moni on maatilan kasvatteja ja sitä pääasiassa syötiin mitä itse kasvatettiin.
Seniorit ovat sitä sukupolvea, että perunoita täytyy olla, siihen kylkeen kalaa, grillimakkaraa, silliä, hyvää leipää, perussalaatteja, kaikkea, mikä kuuluu kesään ja mökille. Hernekeitto on aivan nounou, jokainen saa sitä syödä kotonaan. Pöytä koreaksi vaan, kaikkea riittävän paljon, että nälkä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInkä ikäisiä nämä seniorit on?
78-86 v
Vanhainkodistako heidät noudat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG!
Jaa onko siellä vi*in guuglessa joku "viikon ruokalista mökille seniorivieraille"?
itse asiassa on.
Niin nyt. Tulee tämä ketju 😂
Vierailija kirjoitti:
Googlaa 70-luvun kotiruoka.
Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.
Eikähän koti-ikävä iske ennen kuin viikko on lusittu.
Patapaistia, kermakastiketta ja keitettyjä perunoita.
Miettikää mitä tarjoaisitte, jos luoksenne tulisivat Danny 84v, Katri-Helena 81v, Sauli Niinistö 78v ja vielä vaikka Arja Saionmaa 82v ja Pirkko Mannola 88v. Tarjotkaa omille senioreillenne samaa, mitä tekisitte näille tunnetuille vieraillekin.
Suloista, otit kadulta viikoksi tuntemattomat syömään mökkiisi👏
Ihanan halveksiva aloitus.
Uusia perunoita, lohta tai siikaa tai silliä, vihersalaatti.
Kannattaa tietenkin muussata ruoat.
Yleensä hoidan nuo tilanteet sillä viisiin, että räpyttelen suloisesti silmiäni ja kysyn vienosti mitä kokkaisivat kun minä en ole yhtä hyvä kokki kuin he jne jne. Seniorit tykkää päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa 70-luvun kotiruoka.
Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.
Just samaa ajattelen. Vaikka on ollutkin nuori 1960 ja -7o luvulla, niin onhan siitä jo yli 50 vuotta. En usko, että kukaan on jämähtänyt niin paikoilleen, ettei ole monipuolistanut ruokavaliotaan. Sitäpaitsi 1970-luvulla tulivat pizzat, pastat, broilerit, tortillat, janssonit, grillaus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroa aamiaiselle ja sosekeittoa ruoaksi.
Ei senioreille, hyvänen aika. Luulevat, että kokki luulee heidän taantuneen vauvojen asteelle. Ei se muutenkaan mikään aikuisten ruoka ole.
Mun vanhemmat (suuria ikäluokkia) syövät AINA puuroa aamulla. Siitä ei tingitä edes matkoilla.
Sosekeitosta oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Seniorit ovat sitä sukupolvea, että perunoita täytyy olla, siihen kylkeen kalaa, grillimakkaraa, silliä, hyvää leipää, perussalaatteja, kaikkea, mikä kuuluu kesään ja mökille. Hernekeitto on aivan nounou, jokainen saa sitä syödä kotonaan. Pöytä koreaksi vaan, kaikkea riittävän paljon, että nälkä lähtee.
Ei kylkeen laiteta mitään ruokaa, sotkuista ja epäsiistiä! Ruoka syödään aina suun kautta.
Mun vanhuksien röörit ei kestä chiliä, ei hippustakaan mausteena.
Tuore kala voisi olla jees, vaikka ehkä eivät itse enää pysty ruotimaan niitä, joten huvin fileoituna.
Uusia perunoita (voi olla vanhojakin) ja silliä.
Jos hampaat on heikommassa kunnossa, pehmeämpää ruokaa ainakin lisänä.
Perunoita ja kastiketta (jauheliha, nakki/makkara tms.)