Mökilleni tulee neljä senioria viikoksi. Keksikää sopiva ruokalista!
Eivät ole tottuneet mihinkään sushiin tai texmexiin tai ylipäätään muuhun ns. 2000-luvun ruokaa.
Torstai on varmaankin hernekeittopäivä ja kalakeittoa on jonain toisena päivänä.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomana sais mulle, vanhus, olla vettä tai vichyä. Ei mehuja. Sokeroimaton kylmä karpalomehu vois olla virkistävä hellepäivänä.
Ei mehuja, mutta mehuja.
Näillä ohjeilla emännöimään, ap.
-eri
Minä tajusin heti, että tää lainaamasi kommentoija tarkoitti sokeroituja mehulitkuja/tiivisteitä kuten mehukatti mehutiiviste.
Marjoista puristetut sokerittomat juomat on todella hyvä vaihtoehto. Mun suosikki on kirsikkanektari. Tätä myydään prismassa.
Sit toinen on tuoremehu appelsiinista hedelmälihan kera. Myydään esim liiterissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG!
Jaa onko siellä vi*in guuglessa joku "viikon ruokalista mökille seniorivieraille"?
itse asiassa on.
Ehdotetut ruuat ovat monet 1900 syntyneiden vanhempieni laittamia ruokia. Äiti täyttäisi tänään 126 vuotta.
Eikö tosiaan voi vaikka siltä puolisolta kysyä mitä vanhempansa syö. Vai ovatko tosiaan ihan vieraat vanhukset jostain polvijärven (anteeksi polvijärveläiset) sydänmailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä seniorit ovat siis sinulle ennestään täysin tuntemattomia ihmisiä? Harmi. Jos olisivat sukulaisiasi tai tuttaviasi, olisit käynyt heillä joskus kylässä ja nähnyt, mitä he syövät kotioloissa. Nyt et sitten voi kuin ihmetellä.
No heh, pariksi päiväksi keksinkin kyllä mutta viikko on vähän haastavampi. Itse olen yleensä käynyt heillä vain kahvilla. Ja kun kyse on mökkioloista niin sekin hieman rajoittaa.
Mutta hyviä ehdotuksia on tullut, kiitos niistä.
Ap
Ja tällaiset kutsut kanssasi mökkeilemään viikoksi? Ja he ottavat sellaisen kutsun vastaan? Olette te kummallista porukkaa.
Miksi sua rassaa noin pahasti se, että ap kutsuu kyläilemään porukoita? Kasvoiko sulle jo patti otsaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG!
Jaa onko siellä vi*in guuglessa joku "viikon ruokalista mökille seniorivieraille"?
KVG, onko!!
Vierailija kirjoitti:
Uusia perunoita ja silliä joka helvetin aterialla.
ah, tuo on juuri minun kesäunelmani.
terv: pussihousu
Noissa 75v-90v ihmisissä on edelleen joukossa niitä, joille paprikajauhe mausteena on liian väkevää. En oikeasti ymmärrä, missä he ovat viimeisen 50 vuotta olleet ja mitä syöneet. Heille ei myöskään kelpaa kana, koska kanat silloin 40-luvulla tonkivat tunkiota. Makaroonilaatikko kelpaa, kunhan siihen ei ole laitettu tomaattia eikä lihalientä, munamaitoon tehtyä pitää olla. Riisi kelpaa vain porkkanalaatikossa ja riisipuurossa. Patonki ei kelpaa, mutta ranskanpullaa uskaltaa syödä, ruuan kanssa pitää olla ruisleipää (tosin vaasan pehmeät ruispalat käyvät nyt, kun hampailla ei enää saa jälkuunileipäpaloja syötyä). Grillimakkaraksi pitäisi löytää kiekuralenkkiä (jonka valmistus lopetettiin 80-luvulla). Onneksi tämä porukka alkaa olla vähemmistössä.
Sitten on se joukko, joka syö ihan mitä vaan, ovat opetelleet käyttämään syömäpuikkoja ja tulkitsevat aasialaisen ravintolan ruokalistalta sen, mikä on autenttista ja mikä on tehty länsimaalaisittain. Joille paella on sopiva sunnuntairuoka ja kreikkalainen salaatti ihan peruslisäke. Niitä, jotka tekevät jääkaappiin tuorepuuroa chiansiementen kanssa ja vihersmootia avokadosta ja tuoreesta pinaatista.
Ap:n vieraat ilmeisesti kuuluvat tuohon ensimmäiseen porukkaan. Turhaa siinä on lähteä kouluttamaan mökkiviikolla, vaan tehdä mennä pienimmän riesan kautta. Nyt on onneksi uusien perunoiden aika, niillä pääsee pitkälle!
Vinkkejä on tullut roppakaupalla, minä tosiaan välttelisin pastaa, riisiä ja kanaa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Siirtyikö ne aikakoneella 70-luvulta suoraan tähän vuoteen vai miten nää ei muka ole syöneet mitään 2000-luvulla?
Kysy niiltä mitä ne haluaa syödä. Luultavasti ne tietää paremmin kuin palstan arvailut.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotetut ruuat ovat monet 1900 syntyneiden vanhempieni laittamia ruokia. Äiti täyttäisi tänään 126 vuotta.
Eikö tosiaan voi vaikka siltä puolisolta kysyä mitä vanhempansa syö. Vai ovatko tosiaan ihan vieraat vanhukset jostain polvijärven (anteeksi polvijärveläiset) sydänmailta.
👍 silloin tiedettiin mitä on hyvä ruoka!
No ei kai seniorit tarvitse kummallisempia ruokia kuin muutkaan. Tee päivällä keitto ja tarjoile hyvän leivän kanssa. Keittoja: kanakeitto, chilinen bataattososekeitto, jauhelihakeitto, lohikeitto, kasvissosekeitto...
illalla voi grillailla salaatin kera. Makkaraa, kasviksia, lohta, lihaa, kanaa.... Tai tehdä paellaa muurikalla. Hodarit onnistuu myös.
Tällaista meillä on ruokalistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Siirtyikö ne aikakoneella 70-luvulta suoraan tähän vuoteen vai miten nää ei muka ole syöneet mitään 2000-luvulla?
Kysy niiltä mitä ne haluaa syödä. Luultavasti ne tietää paremmin kuin palstan arvailut.
Jos noin on.... niin mä haluan ehdottomasti mukaan kun ne lähtee takaisin sinne 70-luvulle!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä seniorit ovat siis sinulle ennestään täysin tuntemattomia ihmisiä? Harmi. Jos olisivat sukulaisiasi tai tuttaviasi, olisit käynyt heillä joskus kylässä ja nähnyt, mitä he syövät kotioloissa. Nyt et sitten voi kuin ihmetellä.
No heh, pariksi päiväksi keksinkin kyllä mutta viikko on vähän haastavampi. Itse olen yleensä käynyt heillä vain kahvilla. Ja kun kyse on mökkioloista niin sekin hieman rajoittaa.
Ap
Ja tällaiset kutsut kanssasi mökkeilemään viikoksi? Ja he ottavat sellaisen kutsun vastaan? Olette te kummallista porukkaa.
Miksi sua rassaa noin pahasti se, että ap kutsuu kyläilemään porukoita? Kasvoiko sulle jo patti otsaan?
Ei, mites oma nuppisi?
Pussinuudeleita, energiajuomaa ja nugetteja. Siinä lista, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oho, tais ottaa koville! Ärsyttääkö?
Omat seniorini tykkäävät vispipuurosta, kaurapuurosta mansikkasopalla, perunamuusista, pihveistä, kalaruoista, kaalilaatikosta, kaalikääryleistä, poronkäristyksestä, hirvenliharuoista, uunilohesta, murekkeesta paistettujen perunoiden kera, grillimakkarasta, lasagnesta, ranskiksista, porilaisista, hernekeitosta. Sen sijaan energiajuomia ei missään nimessä, eikä hampurilaisia. Mutta löytyy ruokia, jotka kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa 70-luvun kotiruoka.
Perunaa ja kastiketta
Enpä ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt ainoaakaan ns. pastakastiketta, joka ei toimisi myös sekä perunalla että riisillä, viis kastikeen nimestä. On vain mielikuvituksen puutetta luulla muuta.
T N65
Tomaattipohjaiset kastikkeet ei kaikille vanhuksille maistu.
Nekin toimivat oikein hyvin sekä perunalla että riisillä, kokeiltu on monet kerrat. Omille 30-luvulla syntyneille vanhemmille kelpasi oikein hyvin, kun joskus mökillä heille tuota tarjosin. Lasagnesta isäni sanoi, että on parempaa kuin makaronilaatikko ja äitini oli mestari makaronilaatikon tekemisessä.
Toimiihan ne, mutta kaikki vanhukset eivät tuollaista syö. Kastikkeet pitää olla voilla ja kermalla tehtyjä vaaleita tai ruskeita kastikkeita.
Eihän nykyiset nuoret aikuiset taas suostu syömään ruskeaa kastiketta, kun luulevat sen olevan mautonta - eli ruokaa maistamatta tuomitsevat sen. Tasapeli, kakara.
Vierailija kirjoitti:
Varhaisperunat kananmuna- valkokastikkeella, vaan muusi ja lihapullat kai parasta.Olen seniori, ei mulle keitettyä kieltä Kyllä huvitti.
Se keitetty kieli on muuten hyvää, erityisesti siivuina leivän päällä.
En jaksanut lukea kaikkia vinkkejä, mutta kahvia ja pullaa kuluu varmasti. Aamulla, päivällä, illalla ja saunan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa 70-luvun kotiruoka.
Miksi söisin 70-luvun kotiruokaa vuonna 2026?
Se on oikeasti hyvää ja siinä on uskallettu käyttää suolaa grillimausteen tai Aromatin tilalla. Suomeksi: se on kuitenkin vähäsuolaisempaa kuin valmismausteseoksilla maustettu nykyruoka.