Oletko nopeaälyinen keskusteluissa?
Minä en ole. Saan kyllä ajatykseni kerrottua, kun saan aikaa miettiä tai vielä paremmin kirjoittamalla.
Voiko keskustelussa tapahtuvaa nopeaälyisyyttä opetella?
Kommentit (16)
Kyllä sitä sikäli voi, ettei se puheentuoton hitaus välttämättättä ole älystä kiinni vaan taustalla saattaa myös olla ujoutta, epävarmuutta tai muuta, mikä hidastaa reagointia keskustelutilanteessa.
mita tama olla nut mita tarkoita ?
Vierailija kirjoitti:
mita tama olla nut mita tarkoita ?
Sinun ei tarvitse percelli ihan jokaista ketjua paskoa, kiitos.
Ap, ei se älystä ole kiinni.
Sinä olet sinä ja sinä riität :)
Olet harkitsevainen, mietit mitä sanot ja sehän on älykästä.
On myös henkilöitä jotka vastaavat vaikka toisen puhe on kesken sekä heitä jotka vastaavat vaikkei edes kysytty mitään:))
En. Jotenkin se tilanne menee usein ohi ja vasta jälkeenpäin tiedän miten olisi pitänyt toimia. Sosiaalisessa tilanteessa puolituttujen(naapurit) kanssa yllätyn usein miten törppöjä ihmiset on. En ehdi lausetta loppuun kun minut on jo ymmärretty väärin. Se hämmentää.
Mutta jos minut suututtaa niin järki on terävä kuin partaveitsi ja osaan vtuilla hyvin. Vihaisena olen fiksumpi.
Itse olen aika hidas. Keksin aina jälkeenpäin, mitä olisi pitänyt sanoa. Mietin muutenkin tarkkaan mitä sanon, miten ja milloin, mikä johtaa siihen, etten monesti ehdi sanoa mitään. Älyltäni olen keskivertoa älykkäämpi, ainakin jos puhutaan matemaattisesta älykkyydestä. En usko, että keskusteluun liittyvää nopeaälyisyyttä voi mitenkään erityisesti harjoitella.
Olen. Useissa eri asiayhteydessä on tullut positiivista palautetta sanavalmiudestani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä sikäli voi, ettei se puheentuoton hitaus välttämättättä ole älystä kiinni vaan taustalla saattaa myös olla ujoutta, epävarmuutta tai muuta, mikä hidastaa reagointia keskustelutilanteessa.
Ymmärsitkö sä edes kysymustä? Nyt oli puhe keskustelun reagointinopeudesta, eikä äo'sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsitkö sä edes kysymustä? Nyt oli puhe keskustelun reagointinopeudesta, eikä äo'sta.
Ymmärsin, mutta sinulta sen sijaan meni minun pointtini ohi.
Kyllä, pystyn hahmottelemaan usein ratkaisua jo samalla kun kysymystä vasta esitetään. Saan myös helposti kiinni mutkikkaistakin kokonaisuuksista, vastakkaisista näkemyksistä (jos ne ovat kuitenkin loogisia ja perusteltuja), ja uusista aiheista.
Se nopea reagointi ei välttämättä ole älykästä. Siis, että päästelet mahdollisesti "sammakoita" suustasi mahdollisimman nopeasti ilman mitään harkintaa. Eli, vaikka ymmärtäisit tilanteen nopeasti, ei tarkoita sitä etteikö kannata harkita sanomisiaan.
Jos tiedän aiheesta, niin sitten olen suht nopeaälyinen. Ei kai kukaan sentään joka aiheessa loista. Avainsana on siis perehtyä siihen asiaan, jossa haluat olla nopeaälyinen. Vaikka en kyllä tajua, miksi sellainen tarttisi olla ja loistaa muiden edessä. Aina niitä kriitikoita riittää, vaikka loistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Usein juurikin älykkäämmät ihmiset ajattelevat ja prosessoivat samalla kuin puhuvat, jolloin menee helposti sanat sekaisin tai suusta tulee jotain muuta outoa, kun ajatus kulkee vähän suuta edellä tai päinvastoin. Eli tuskin on älykkyysongelma, jos ei tuota puhetta nopeasti ja nasevasti. Tymhemmät voivat sylkäistä ulos, mitä päähän pälkähtää, ja se johtaa sitten erilaisiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Useissa eri asiayhteydessä on tullut positiivista palautetta sanavalmiudestani.
Sanavalmius ja nopeaälyinen eivät taida olla sama asia, vaikka sanavalmis voi tietysti olla älykäskin. Mutta useimmat eivät ole, vaan ovat vain suulaita.
En usko, että voi. Meille nyt annetaan tietty määrä älyä ja ei sitä taida saada lisääntymään