Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmiö: kolme-nelikymppiset ovat järkyttyneitä vanhempiensa sairastumisesta ja kuolemasta

Vierailija
27.12.2025 |

Olen ihan hämmentynyt, kun olen törmännyt tähän ilmiöön ikätoverieni (kolme-nelikymppiset) keskuudessa. Meillä on monilla 65-80 v ikäisiä vanhempia, monilla meistä aikuisista lapsista on omia lapsia (vauvaiästä pikkukoululaisiin).

Nyt kun vanhempiemme ikäpolvi on alkanut ikääntyä ja heille on tullut kaikenlaista kremppaa, syöpää ja muuta, ovat ikätoverini tästä ihan järkyttyneitä. He sanovat, etteivät ole yhtään varautuneet siihen, että oma vanhempi saattaa sairastua ja kuolla. Osa on ihan shokissa, jos +70 v ikäiselle vanhemmalle on tullut syöpä, johon voi kuolla. Moni myös kommentoi, että kokee vanhempansa elämän jääneen ihan kesken ja vanhempansa kuolleen nuorena, jos vanhempi on kuollut 70-80 v iässä.

Onko tuttavapiiriini sattunut jotenkin poikkeuksellisia ihmisiä vai mistä ihmeestä on kyse? Itselleni on ihan luonnollinen asia, että ihmiset ikääntyvät, sairastuvat ja kuolevat. Eikä mielestäni kahdeksaa kymppiä lähestyvä ole nuorena kuollut, vaan jo melko korkeassa iässä.

Kommentit (426)

Vierailija
301/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu 100 vuotta sitten 1900-luvun alussa Suomessa kuoltiin keskimäärin 45-vuotiaina.

Siihen kun suhteuttaa, niin 45v täyttänyt alkaa olemaan voiton puolella.

Ilman mitään lääketiedettä ihmisen luonnollinen keskimääräinen kuolinikä on vain 32 v.

Tuo on laskuvirhe. Ilman lääketiedettä suurin osa ihmisistä kuolee vauvana tai pikkulapsena. Jos elää aikuiseksi, on suuri mahdollisuus elää vanhuuteen asti. Tilastoissa vauvana ja pikkulapsena kuolleet madaltavat elinikää.

Vierailija
302/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheisten menettäminenbole mikään elämän vaikeuskilpailu.

Juuri näille jotka menevät aivan tolaltaan kun ikivanha täti pitkän sairauden jälkeen kuolee, heille se on sitä. Kukaan koskaan ei ole kokenut pahempaa.

Mitä pahempaa? Minun isotätini kuoli 83-vuotiaana kesken loman, toisella puolla maailmaa. Oli löytynyt yhtenä aamuna kuolleena keskeltä hotellihuoneen lattiaa, kun lapsensa ja lapsenlapsensa oli alkaneet ihmetellä että miksei hän ollut saapunut sovittuun menoon. Olihan se shokki ja järkytys, kun ihminen kuolee tuolla tavalla. Omat vaikeutensa aiheuttivat byrokratia, miten järjestää asiat ja saada kuljetus takaisin Suomeen. Tilanteena ihan todella stressaava.

Sun ISOTÄTI kahdeksankymppisenä??

Joo, mitään pahempaahan ei ole olemassa.

Et voi olla tosissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näille jotka menevät aivan tolaltaan kun ikivanha täti pitkän sairauden jälkeen kuolee, heille se on sitä. Kukaan koskaan ei ole kokenut pahempaa.

Mitä pahempaa? Minun isotätini kuoli 83-vuotiaana kesken loman, toisella puolla maailmaa. Oli löytynyt yhtenä aamuna kuolleena keskeltä hotellihuoneen lattiaa, kun lapsensa ja lapsenlapsensa oli alkaneet ihmetellä että miksei hän ollut saapunut sovittuun menoon. Olihan se shokki ja järkytys, kun ihminen kuolee tuolla tavalla. Omat vaikeutensa aiheuttivat byrokratia, miten järjestää asiat ja saada kuljetus takaisin Suomeen. Tilanteena ihan todella stressaava.

Joo, mitään pahe

Eihän kukaan sanonut ettei mitään pahempaa ole olemassa, vaan että tilanne oli läheisille shokki ja järkyttävä.eohän kenenkään toisen ihmisen kuolema liity siihen asiaan yhtään mitenkään.

Vierailija
304/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 10 ihmistä elää 90 vuotiaaksi, niin keski-ikä on 90 vuotta. Jos 9 henkilöä elää 90 vuotiaaksi ja yksi 10-vuotiaaksi on keski-ikä enää 82-vuotta.

Suomessa tapahtuu paljon nuorten itsemurhia, jotka alentavat keski-ikää.

Vierailija
305/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mitään pahe

Mihin tätä sitten vertaat?

Vierailija
306/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mitään pahe

Oletkohan ymmärtänyt asian vähän väärin.

Vierailija
307/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin viimeisen isovanhempani hieman yli viisikymppisenä. Omasta suvusta näkyy se, että aktiivisuus ja liikunta ja edes joten kuten terveet muut elintavat kohottavat keskimääräisesti selvästi elinikää.

Vierailija
308/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetin viimeisen isovanhempani hieman yli viisikymppisenä. Omasta suvusta näkyy se, että aktiivisuus ja liikunta ja edes joten kuten terveet muut elintavat kohottavat keskimääräisesti selvästi elinikää.

Tämä on totta.

Vierailija
309/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään onnistu keskustelu kun asialliset mielipiteet ilman kirosanoja jäävät julkaisematta.

Vierailija
310/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jtokut haluaa ilkeillä täällä ja vähätellä toisten kokemuksia?

Vierailija
311/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näillä ilkeilijöillä on joku oma trauma tai jumi mistä eivät ole päässeet yli. Eivät kykene tuntemaan empatiaa. 

Vierailija
312/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma havaintoni on se, että kuolema pyritään ohittamaan ripeästi. Ei muistotilaisuutta, ei kiveä haudalle. Perunkirjoitus, omaisuus rahaksi ja unohdus. 

Kohta olisi tarvetta palvelulle, jossa siunaustilaisuudessa paikalla on omaisten sijaan näyttelijöitä, koska oma elämä jää elämättä, jos pitää joka vuosi hautajaisissa juosta. 90-luvulla syntyneet haluavat elää kuin kuolemaa ei olisi.

Haista paska! Satuilet oikein kunnolla meistä ysärillä syntyneistä. Kukaan teistä ei tiedä mitä kukakin nuori kelaa pään sisällään menetyksistään. Läheisen menetys on useimmille shokki.

Just näin. Eikä nuo rituaalit tee kuoleman suorittamisesta mitenkään ylevää. Kaikki ei tykkää surra lähes tuntemattomien ihmisten kanssa. Hautajaiset ovat kalliita, samoin hautakivet. Ja ihminen on jo mennyt. Kannattaa eläessä muistaa enemmän, kuollessa vähemmän. Sydämessä muistot säilyy aina. 

Vierailija
313/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmikymppisenä ei vielä ole normaalia joutua miettimään omien vanhempien ikääntymistä ja kuolemaa, joten tietenkin se järkyttää.

Olen itse 52v ja vasta vajaa pari vuotta olen ollut tilanteessa, jossa vanhempani tarvitsevat paljon apua. He ovat nyt 80 vuotiaita.

Nykyisin kai lapset tehdään entistä vanhempana, jolloin sillä 45v lapsella voikin olla kasikymppiset vanhemmat sekä itsellä alle kouluikäisiä lapsia.

Vierailija
314/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen elämä varmaan.

Vierailija
315/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidimme sisareni kanssa molemmat vanhemmat loppuun asti kotona. Äiti sai nukkua pois kotona keväällä ja isä nukkui pois nyt loppuvuodesta myöskin kotona. Äiti nukkui pois 88-vuotiaana ja isä 89-vuotiaana. Sisareni oli omaishoitaja ja minä tulin hoitamaan säännöllisesti kuukausittain, kun asun kauempana ja etätyö sen mahdollisti sekä mieheni, joka suostui ottamaan vastuun kodista sekä huolehti lapsestamme nämä 3 vuotta, jonka tämä ajanjakso kesti.

Mummoni kuoli 91-vuotiaana ja isomummoni 93-vuotiaana. Muut iso vanhemmat on kuollut alle 60 ikävuoden.

Vierailija
316/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mitään pahe

Minusta ainakin olisi järkyttävää jos hyväkuntoinen läheinen kuolisi kesken loman.

Vierailija
317/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä sitä, että pieniä lapsia ei haluta viedä hautajaisiin, kun he saattavat siitä järkyttyä. Ei mikään ihme, että ihmiset eivät ymmärrä kuolemaa, jos sitä ei pystytä yhdessä käsittelemään. Sitten kun ekat hautajaiset ovatkin vanhempien hautajaiset, siinä vasta järkyttyykin.

Mä muistan että aika pienenä, alle kouluikäisenä menin naapurin mummelin luokse käymään mutta hän olikin sängyssään kuolleena. Ei siitä mitään traumaa jäänyt kun siihen luonnollisena tapahtumana suhtauduttiin. Samoin omaa isoisoäitiä kävin katsomassa hänen kuoltuaan, alle 10v olin silloin vielä. 

Koskaan ei muuten valehdeltu kuolemasta kiertoilmauksin "Väinö meni taivaaseen" vaan ihan kuin kuuluukin että Väinö-setä kuoli, häntä ei enää ole, ei nähdä enää koskaan. 

Vierailija
318/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mitään pahe

Mitä pahempaa pitäisi olla? Eiköhän tuo ole jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
319/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema on yksi hienoimmista puheenaiheista, juuri mikään muu aihe ei laita asioita perspektiiviin samalla tavalla. Minä olen iloinen tästä keskustelusta.

Vierailija
320/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on yksi hienoimmista puheenaiheista, juuri mikään muu aihe ei laita asioita perspektiiviin samalla tavalla. Minä olen iloinen tästä keskustelusta.

Miksi niitä asioita pitäisi laittaa perspektiiviin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme