Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?

Vierailija
04.12.2025 |

En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.

Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:

- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.

- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.

- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko

- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko

- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.

Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sen olevan - monipuolisesti ja eri värisiä kasviksia (kolmessa ruokaesimerkeissäni on ollut varmaan 15 eri kasvista), - erilaisia hyvän rasvan läheitä (siksi jokaista siementä vähän eikä vain yhtä laatua) - marjoja (pakastemustikoiden lisäksi ostan tuoremarjoja) - kuitua (siksi syön kaurapuuroa täysjyvähiutaleista) - proteiinia vähintään 1 gr kiloa kohti (siksi lisään proteiinia, jos ruoassa ei ole) Mikä tässä menee väärin? (Hedelmiä kai kuuluisi myös syödä, mutta niitä harvemmin, syön vain puolikkaan omenan päivässä tuorepuurossani) ap

Taidan ymmärtää ongelman, ja itselläni tämä sama ongelma oli ennen omaa muutostani, joten se on ihan normaalia, ettei moni ymmärrä mitä ravinnerikas ruoka tarkoittaa, he vain ymmärtävät sen vähän niinkuin pintapuolisesti. Eli jos lähdetään ihan alkuun, niin ihmis

Mikä tässä poikkeaa minun ruokavaliostani?

Kartan prosessoitua ruokaa. Teen ruoan itse alusta alkaen. Leikkeleitä syön harvoin.

Salaatteja tai jäävuorisalaatteja en syö. 

Ainut poikkeama tuohon kirjoitukseesi on se, että ruusukaalia en käytä, ja että aika paljon paistan tai paahdan kasvikset kypsiksi.

ap

Vierailija
122/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se idea niiden ruoka-ainesten vaihtamisessa toisiin on vaihtaa ainekset sellaisiin, että nälkä pysyy poissa pidempään tai ainekset vaihtuvat kaloreilta tosi kevyisiin (kuten kurkku tai kesäkurpitsa, mistä valtaosa on vettä). Se on karu totuus, että kaloreista se on kiinni. Jos ei mieti kaloreita, ei ole mitään väliä vaihtaako hiilarit proteiiniin.

Toinen tärkeä juttu on kärsivällisyys. Ne kilot eivät ole tulleet kahdessa kuukaudessa, niin eivät ne siinä ajassa näkyvästi tipukaan. Itsellä tuntui, että sain puoli vuotta "vahtia syömisiäni" ennen kuin tulokset alkoivat tuntua ja näkyä esimerkiksi vaatteissa. Vaatii itsepäisyyttä.

Olen ollut vuoden kärsivällinen. Nyt mietin, että lopetan tämän kaiken. En jaksa vääntää sitä tuorepuuroa, jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Sitä tässä ihmettelenkin, että aina sanotaan, että kalori ja kalori ei ole s

Valitettavasti se on pelkästään niin että kalori on kalori. Joo, on toki fiksumpaa syödä niin että saat tarpeeksi proteiinia ja muut ravintotarpeet täyteen kuin esimerkiksi syömällä 1500kcal edestä strösseleitä. Mutta jos otettaisiin tuo teoreettinen 1500kcal strösselinsyöjä ja joku joka söisi jollain ihmeellä 2500kcal edestä pelkkää lehtikaalia ja tomaatteja, strösselihenkilö laihtuisi. Syön itse esimerkiksi jäätelöä päivittäin, mutta laihdun normaalipainon sisälläkin hyvää tahtia koska ihan kaikki kalorit on laskettu ja kirjattu pilkulleen.

Noissa esimerkkiruuissa joita sanoit ei missään välttämättä ole vähemmän kaloreita kuin alkuperäisessä vaihtoehdossasi. Voitko listata tähän ihan syömäsi grammamäärät ja tuotemerkit tai tuotteen kalorit per 100g, niin nähtäisiin mikä mättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ravintoterapeutti suositteli, että ostan ruokavaliooni kaurapuuron, jos haluan laihtua. Lisäksi proteiinin lähde. 

Vierailija
124/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviltä näyttää noi syömiset. Sanoisin niin ,että syömisen määrä on se juttu, jos laihtumisesta puhutaan. Eli laske kalorit, ja arvioi oma kulutuksesi todenmukaisesti

Vierailija
125/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä poikkeaa minun ruokavaliostani?
Kartan prosessoitua ruokaa. Teen ruoan itse alusta alkaen. Leikkeleitä syön harvoin.
Salaatteja tai jäävuorisalaatteja en syö.
Ainut poikkeama tuohon kirjoitukseesi on se, että ruusukaalia en käytä, ja että aika paljon paistan tai paahdan kasvikset kypsiksi.
ap

Syöt kuvailemasi mukaan kaurapuuroa ja jugurttia (ravinneköyhää), AB-jugurttia (ravinneköyhää), kauraleipää (ravinneköyhää), ruokia kypsennetään pitkään jolloin niiden ravinteet katoavat (esimerkkina kaalilaatikko ja papupata). Todennäköisesti kasvikset paistat voissa(?), mikä lisää kaloreita ja muuttaa kasvikset ravinneköyhäksi mitä enemmän niitä paistaa.

Vierailija
126/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se idea niiden ruoka-ainesten vaihtamisessa toisiin on vaihtaa ainekset sellaisiin, että nälkä pysyy poissa pidempään tai ainekset vaihtuvat kaloreilta tosi kevyisiin (kuten kurkku tai kesäkurpitsa, mistä valtaosa on vettä). Se on karu totuus, että kaloreista se on kiinni. Jos ei mieti kaloreita, ei ole mitään väliä vaihtaako hiilarit proteiiniin.

Toinen tärkeä juttu on kärsivällisyys. Ne kilot eivät ole tulleet kahdessa kuukaudessa, niin eivät ne siinä ajassa näkyvästi tipukaan. Itsellä tuntui, että sain puoli vuotta "vahtia syömisiäni" ennen kuin tulokset alkoivat tuntua ja näkyä esimerkiksi vaatteissa. Vaatii itsepäisyyttä.

Olen ollut vuoden kärsivällinen. Nyt mietin, että lopetan tämän kaiken. En jaksa vääntää sitä tuorepuuroa, jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Sitä tässä ihmettelenkin,

Valitettavasti se on pelkästään niin että kalori on kalori. Joo, on toki fiksumpaa syödä niin että saat tarpeeksi proteiinia ja muut ravintotarpeet täyteen kuin esimerkiksi syömällä 1500kcal edestä strösseleitä. Mutta jos otettaisiin tuo teoreettinen 1500kcal strösselinsyöjä ja joku joka söisi jollain ihmeellä 2500kcal edestä pelkkää lehtikaalia ja tomaatteja, strösselihenkilö laihtuisi. Syön itse esimerkiksi jäätelöä päivittäin, mutta laihdun normaalipainon sisälläkin hyvää tahtia koska ihan kaikki kalorit on laskettu ja kirjattu pilkulleen.

Noissa esimerkkiruuissa joita sanoit ei missään välttämättä ole vähemmän kaloreita kuin alkuperäisessä vaihtoehdossasi. Voitko listata tähän ihan syömäsi grammamäärät ja tuotemerkit tai tuotteen kalorit per 100g, niin nähtäisiin mikä mättää?

En laske kaloreita. Tiedän vain aamuisen tuorepuuroni kalorit, koska kun aloitin sen syömisen, niin silloin tsekkasin kalorimäärän. 

En ole suoranaisesti laihduttanut vuoden aikana, vaan katsonut, voinko ruokavaliota  muuttamalla laihtua. Ja kuten olen sanonut, niin annoskokoja olen pienentänyt. Kaikki silmämääräsitä.

Ap

Vierailija
127/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miks ruisleipä vaihdettu pois, ei ihme jossei laihdu, valkoiset viljat kokonaan pois. Kaurapuuroa voi välillä syödä illalla.

No siksi, koska lihoin ruisleipää syömällä. Tai siis lihoin silloin, kun söin ruisleipää. Päätin kokeilla asiat toisin päin.

Syön pastaa silloin tällöin, mutta en muuten valkoista viljaa. 

En syö illalla mitään.

ap

Sinulle siis ennättää tulla nälkä yöllä ja elimistö huutaa aamulla nälkäänsä. Siksi syöt seuraavana päivänä aina enemmän kuin tarpeeksi. Tuo klo 18 viimeinen syöminen pätee vain silloin, jos menee nukkumaan heti iltakasin tai -ysin tienoilla. Lisää iltatunneille joku pikkupala, esim. näkkäri tai kaksi, niissä on reilusti vähemmän hiilareitakin kuin normaalileipäsiivuissa.

Juurikin päinvastoin, näkkärissä on enemmän hiilareita.

Vierailija
128/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti se on pelkästään niin että kalori on kalori..

Jos halutaan käyttää mutkat suoraksi logiikkaa, esimerkiksi "asunnottomuutta ei olisi, jos kaikki asunnottomat ostaisivat asunnon" niin väittämäsi on totta.
Kuitenkin jos ihmisen kehoa ei ravita sen tarvitsemilla ravinteilla, se alkaa silloin huutamaan nälkää, syöt sitten 1500 tai 3000 kaloria. Se kalorimäärä ei ole se mikä pitää sinut kylläisenä vaan se ravinteiden määrä, mitä saat siitä ruuasta. Siksi se minkälaista kaloria syöt merkitsee, ei pelkästään se kalorimäärä.

Keho tarvitsee niin hyvästä lähteestä proteiinia, vitamiineja ja hivenaineita. Mitä ravinnerikkaammasta ruuasta ne tulevat, sitä kylläisempänä pysyt ja sitä vähemmän mielihaluja ja tekoja sinulla on.

Vierailija
129/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä poikkeaa minun ruokavaliostani? Kartan prosessoitua ruokaa. Teen ruoan itse alusta alkaen. Leikkeleitä syön harvoin. Salaatteja tai jäävuorisalaatteja en syö. Ainut poikkeama tuohon kirjoitukseesi on se, että ruusukaalia en käytä, ja että aika paljon paistan tai paahdan kasvikset kypsiksi. ap

Syöt kuvailemasi mukaan kaurapuuroa ja jugurttia (ravinneköyhää), AB-jugurttia (ravinneköyhää), kauraleipää (ravinneköyhää), ruokia kypsennetään pitkään jolloin niiden ravinteet katoavat (esimerkkina kaalilaatikko ja papupata). Todennäköisesti kasvikset paistat voissa(?), mikä lisää kaloreita ja muuttaa kasvikset ravinneköyhäksi mitä enemmän niitä paistaa.

kerrotko, mitä sinä syöt puuron ja jugurtin tai kauraleivän sijaan? Siis vastaavina.

Paistan kaiken oliiviölyssä. 

papupata kypsyy 15 minuutissa, sillä keitän pavut erikseen.

ap

Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että sulla on muukin tavoite kuin vain laihtuminen. Mä olen jo 64 v ja mulla on ollut tavoitteena vain ensin päästä normaalipainoiseksi ja sitten tavoitepainooni, joka on jonkin verran sitä alempi. Mulla ei ole tavoitteena saada "timmiä kroppaa", mutta tässä iässä toki pitää huolehtia, että alaraajoistakaan ei lihakset häviä. En harrasta muuta liikuntaa kuin kävelyä ja siitäkin pitää koira hyvin huolen. Tästä syystä en myöskään tarvitse mitään ylimääräisiä proteiinipläjäyksiä. Itseasiassa koska mulla on vain yksi toimiva munuainen, edes lääkäri ei suosittele mulle ylimääräistä proteiinia. Saan keholleni riittävän määrän proteiinia ihan vaan lihasta, kalasta, kananmunista ja maitotaloustuotteista. 

Mä sain puurokiintiöni täyteen jo lapsuudessani 1960-luvulla. Hyvin harvoin syön puuroja. Leipää syön korkeintaan aamiaisella ja silloinkin yleensä ruisleipää. Poikkeuksena sitten esim joskus sunnuntaiaamuna paahtoleipäviipale tms. Mutta arkisin saattaa olla vaikka 1 viipale Jurmo saaristolaisnäkkäriä (siinäkin jo 2 g proteiinia). Välillä yhden kananmunan munakas. Itse olen todennut, että proteiinit ja rasvat pitää paremmin nälkää kuin hiilarit. Jos mulla on illalla vielä tunne, että jotain voisi syödä, saatan syödä sitten vaikka ruokalusikallisen saksanpähkinöitä. Rasvaa 4g, proteiineja 1 g ja hiilareita 0 g Se riittää hyvin, että saan unenpäästä kiinni. 

Kun olen tavoitepainossani, mun energiankulutukseni on 1300 kcal (olen siis aika lyhyt). Tuon verran olen nyt reilun vuoden aikana sitten syönytkin ja paino pudonnut tasaisesti. Tottakai mitä lähemmäksi tavoitepainoni tulee, sitä hitaampaa laihtuminen on. Mutta  mulla ei ole mikään kiire, koska olen jo normaalipainoinen. En laske koiran kanssa kävelyä energiankulutukseksi niin, että söisin sitten enemmän. Toisaalta koirani on jo vanha, niin ei se mitään hikiliikuntaakaan ole. Eikä edellytä ylimääräistä proteiinipläjäystä.

Kannattaisko sun kysyä joltain ammattilaiselta, mitä tehdä? Tarkoitan, että jos epäilet saavasi kulutukseesi nähden  liian vähän proteiineja ja siksi lisäät herneproteiinia puuroosi. Tai jos sulla on jokin syy, miksi olet vaihtanut ruisleivän kauraleipään. 

Sanoit aloituksessasi, että tiedät laihtuvasi, jos puolittaisit annoskokosi. Miksi se ei ole sulle hyvä ratkaisu? Mä nimittäin silloin reilu vuosi sitten tein juuri niin. Kuitenkin siten, että eniten vähensin lautasellani just pastan, riisin ja perunan määrää ja vähemmän pienensin lihan/kalan määrää. Joskus en edes laita mitään kolmesta edellä mainitusta vaan ihan vaan kasviksia ja joku broilerin rintafile. Ensimmäiset 2 kuukautta oli hankalia, kun oli tottunut syömään isompia annoksia. Mutta toimin silloin samoin kuin mitä tein, kun vuosia sitten lopetin tupakoinnin. Kun alkoi tehdä mieli mennä jääkaapille (aikoinaan tupakalle), teinkin jotain muuta. Laitoin vaikka pyykit pesukoneeseen tai tyhjensin tiskikoneen. Tai kävin viemässä roskat tms. Nyt en enää edes pystyisi syömään sellaisia annoksia kuin vielä toissakesänä.

Vierailija
131/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut paljon siitä mitä kaverisi syö ja laihtuu silti. Muista kuitenkin, että 1) sinä voit nähdä kaverisi yksittäisiä aterioita, muttet kokonaismääriä viikosta toiseen. 2) ihminen on tosi taitava valehtelemaan itselleen ja muille. Kaverisi voi kuvailla kuinka paljon syö vaikka aamupalalla, mutta unohtaa laskea (ja mainita), että välillä kolmasosa lautasellisesta menee roskiin tai lounas jää väliin tai välipaloja syödään kahtena päivänä viikossa eikä päivittäin tms, kun tulee täyteen helpommin tai ei vain tee mieli. Minäkin sanoin aikanani, etten ymmärrä miten en liho tolkuttomasti kun syön tosi paljon roskaruokaa. Todellisuudessa tämä "tosi paljon" oli kerran viikossa, enkä aina jaksanut syödä ateriaa loppuun. Mutta se tuntui tosi paljolta, koska lapsuudessa roskaruoka oli kerran puolessa vuodessa saatava herkku.

Kaverini on todella perehtynyt ravitsemukseen. Hän tietää todella paljon, lukee paljon detaljitason tietoa. Puhumme paljon ruoasta. Häneltä olen saanut suurimman osan vinkeistäni.

ja hän oli kesällä mökilläni viikon. Miehenikin totesi, että kylläpä kaverini syö paljon. Luulen tietäväni hänen ruokatottumuksensa. 

Tiedän myös, että hänen lähtökohtansa laihtumiseen on eri kuin minulla. Hän on tähän mennessä elämänsä elänyt eineksillä ja herkuilla.

ap

Vierailija
132/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.

Mistä sen kulutuksensa saa satavarmasti selville? Onko kehitetty mittari? Kilpirauhasen vajaatoiminnassa se voi olla 1000 kcal päivässä. Siitä jos vielä vähennät olet taatusti nopeasti sairaalassa.

No sen kulutuksen pystyy arvioimaan aika luotettavasti, erilaisilla taulukoilla, kunhan on rehellinen niissä määrittelyissä.

Jos on jotain sairauksia, niin se on sitten eri juttu. 

Kulutusta ei pysty millään taulukoilla tietämään. Ei myöskään millään älymittareilla tai äpeillä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 132: "Kulutusta ei pysty millään taulukoilla tietämään. Ei myöskään millään älymittareilla tai äpeillä. "

Tuo edellinen puhuikin arvioimisesta. Todellisen kulutuksen huomaa siitä, että jos laihtuu, on syönyt vähemmän kuin kuluttanut. Jos ei laihdu, mutta ei lihokaan, on syönyt sen mitä on kuluttanutkin. Ja jos lihoo, on syönyt enemmän kuin kuluttanut. Hyvin yksinkertaista. 

Vierailija
134/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syytelkö itseänne te joille rasvaa kertyy. Lääketiede tulee tässä asiassa muiden sairauksien hoitamiseen verrattuna pahasti jäljessä. Ongelma on siis helppo mutta sitä ei osata ratkaista. Paitsi että nyt keksin miten se ratkeaa.

Maratoonari voi saada hyvän ajan vain jos hän on opettanut kehonsa käyttämään rasvaa MYÖS hieman kovemmilla vauhdeilla. Normaalisti keho siirtyy hiilihydraattien käyttöön kun juoksunopeutta kasvatetaan. Valitetavasti on niin että carbot riittävät kehossa vain noin tunnin kovavauhtiseen juoksuun. Eli maratoonarin on otettava puolet energiasta rasvoista.

Miten saisimme rasvan polttoa tehostettua ? Käsittämättömän helppoa. Vapautetaan maratoonareiden doping. Lääkelaboratoriot alkavat raivoisasti kehittää ainetta joka käynnistää rasvanpolton triplatehoisena. Maratonennätys paranee 2:05destä jonnekin 1:45 korville.

Kun tätä lääkettä annetaan viisikymppiselle mammalle BMI35, hän laihtuu yhtään yrittämättä. Kävelylenkillä nuoremmat jäävät jalkoihin.

Vierailija
135/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Musta tuntuu, että sulla on muukin tavoite kuin vain laihtuminen. Mä olen jo 64 v ja mulla on ollut tavoitteena vain ensin päästä normaalipainoiseksi ja sitten tavoitepainooni, joka on jonkin verran sitä alempi. Mulla ei ole tavoitteena saada "timmiä kroppaa", mutta tässä iässä toki pitää huolehtia, että alaraajoistakaan ei lihakset häviä. En harrasta muuta liikuntaa kuin kävelyä ja siitäkin pitää koira hyvin huolen. Tästä syystä en myöskään tarvitse mitään ylimääräisiä proteiinipläjäyksiä. Itseasiassa koska mulla on vain yksi toimiva munuainen, edes lääkäri ei suosittele mulle ylimääräistä proteiinia. Saan keholleni riittävän määrän proteiinia ihan vaan lihasta, kalasta, kananmunista ja maitotaloustuotteista. 

Mä sain puurokiintiöni täyteen jo lapsuudessani 1960-luvulla. Hyvin harvoin syön puuroja. Leipää syön korkeintaan aamiaisella ja silloinkin yleensä ruisleipää. Poikkeuksena sitten esim joskus sunnuntaiaamun

En usko itsensä kiusaamiseen. Haluan nauttia hyvästä ruoasta. Siksi en näe suurempaa vaivaa laihtumisen eteen. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin olla hyvin hoikka. 

ap

Vierailija
136/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerrotko, mitä sinä syöt puuron ja jugurtin tai kauraleivän sijaan? Siis vastaavina.

Paistan kaiken oliiviölyssä.

papupata kypsyy 15 minuutissa, sillä keitän pavut erikseen.

ap

Riippuu päivästä. Vaihtelen aina päivittäin mitä syön. Mutta esimerkiksi tässä kolme erilaista aamupalaa itselleni:

1. 200g kalaa (silakka/kirjolohi/sardiinit), 75g pinaattia, kurkkua, tomaattia ja parsakaalia (kaikki muu tuoreena paitsi parsakaali kevyesti höyrystettynä)
2. Iso munakas (2 kananmunan valkuaista, yksi kokonainen), pinaattia, tomaattia, paprikaa, avocado (kaikki tuoreena, ei kypsennetä)
3. Kanasalaatti (kana, lehtikaali, pinaatti, purjo, porkkana, valkokaali, paprika, avocado) näiden lisäksi pieni kastike joskus voi olla valmis salaatinkastike (ja sitäkin vaan pieni määrä), joskus teen sen itse sitruunasta ja esim dijon-sinapista
Mukana on yleisemmin joku omenan puolikas, marjoja tai muuta.

Vierailija
137/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö puuroja ja leipiä, ja sitten ihmettelee, ettei laihdu?

Vierailija
138/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.

Kunpa se olisikin noin yksinkertaista. Mun koomakulutus on n 1270kcal, liikun paljon (sen min 10 000 askelta päivässä) ja teen fyysistä työtä suunnilleen 8kk vuodessa. Treenaan kerran pari viikossa. Olen vahva ja lihaksikas

SILTI, laihtumiseen vaaditaan alle 1200kcal

Valehtelet.

??

No jos 6,5kg laihtumiseen on mennyt liikkumisesta ja max 1200 kcal huolimatta 7kk, laitan KAIKEN syömiseni yasioon, teen itse ruuat ja liikun kuten mainitsin - missä valhe??

Lääkeet sekoittivat mun aineenvaihduntani ja lihottivat muutama vuosi sitten. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 135: "En usko itsensä kiusaamiseen. Haluan nauttia hyvästä ruoasta. Siksi en näe suurempaa vaivaa laihtumisen eteen. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin olla hyvin hoikka. 

ap
"

Ymmärrän pointtisi, mutta mä olen kyllä ihan tyytyväinen siihen, että 2 kuukautta jaksoin kiinnittää huomioni muihin asioihin kuin syömiseen. Sen jälkeen ei ole sitten tarvinnutkaan, koska mahalaukku tottui pienempiin annoksiin. Mä olin ylipainoinen toistakymmentä vuotta, vaikka kokeilin ties mitä vippaskonsteja karppauksesta raakaravintoon. Vähän aikaa paino putosi, mutta kun kyllästyin kieltäytymään monista ruuista, paino nousi taas. Ainoa, mitä ilman voin olla koko loppuelämäni, on silakkalaatikko. Tyytyväinen olen siihenkin, että en jaksanut käydä vaatekaappejani läpi ja heittää liian pieniä vaatteita pois. Koska nyt saankin heittää pois liian suuret vaatteet ja olen ottanut käyttöön ne, mihin en kuvitellut koskaan enää mahtuvani. Enkä mäkään hyvin hoikaksi halua. Siis sellaiseksi, kun olin 20-vuotiaana. Sen kahden kuukauden jälkeen olen kuitenkin kokenut tämän erittäin helpoksi eikä tule olemaan mitään ongelmaa jatkaa näin koko loppuelämäni. 

Vierailija
140/174 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerrotko, mitä sinä syöt puuron ja jugurtin tai kauraleivän sijaan? Siis vastaavina. Paistan kaiken oliiviölyssä. papupata kypsyy 15 minuutissa, sillä keitän pavut erikseen. ap

Riippuu päivästä. Vaihtelen aina päivittäin mitä syön. Mutta esimerkiksi tässä kolme erilaista aamupalaa itselleni: 1. 200g kalaa (silakka/kirjolohi/sardiinit), 75g pinaattia, kurkkua, tomaattia ja parsakaalia (kaikki muu tuoreena paitsi parsakaali kevyesti höyrystettynä) 2. Iso munakas (2 kananmunan valkuaista, yksi kokonainen), pinaattia, tomaattia, paprikaa, avocado (kaikki tuoreena, ei kypsennetä) 3. Kanasalaatti (kana, lehtikaali, pinaatti, purjo, porkkana, valkokaali, paprika, avocado) näiden lisäksi pieni kastike joskus voi olla valmis salaatinkastike (ja sitäkin vaan pieni määrä), joskus teen sen itse sitruunasta ja esim dijon-sinapista Mukana on yleisemmin joku om

Noin minä söin lounaana + 1 pala jälkiuunileipää salaatin lisänä - siis ennen kuin vaihdoin sen kaurapuuroon. Siis ajassa, jolloin paino nousi.

tosin salaatinkastikkeita en ole ikinä käyttänyt. 

Ehkäpä siirryn takaisin vanhaan, ei tästä kokeilustani ole ollut mitään hyötyä, ja puurot tulee jo korvista. Ostin jo eilen pitkästä aikaa jälkiuunileipää. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme