Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.
Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja auringonkukansiemeniä.
ap
Voi elämä 🤦
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.
Ja ilman riittävää proteiinia toivoton tehtävä.Lihastreeni auttaisi parhaiten rasvanpolttoa jos dieetti on oikea,se treeni siis EI KULUTA KALOREITA (kuten usein kuvitellaan) vaan estää lihasten kulumista energiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miks ruisleipä vaihdettu pois, ei ihme jossei laihdu, valkoiset viljat kokonaan pois. Kaurapuuroa voi välillä syödä illalla.
No siksi, koska lihoin ruisleipää syömällä. Tai siis lihoin silloin, kun söin ruisleipää. Päätin kokeilla asiat toisin päin.
Syön pastaa silloin tällöin, mutta en muuten valkoista viljaa.
En syö illalla mitään.
ap
Sinulle siis ennättää tulla nälkä yöllä ja elimistö huutaa aamulla nälkäänsä. Siksi syöt seuraavana päivänä aina enemmän kuin tarpeeksi. Tuo klo 18 viimeinen syöminen pätee vain silloin, jos menee nukkumaan heti iltakasin tai -ysin tienoilla. Lisää iltatunneille joku pikkupala, esim. näkkäri tai kaksi, niissä on reilusti vähemmän hiilareitakin kuin normaalileipäsiivuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Boomerit ovat jo 70-vuotiaita. Etkö osaa lukea vai etko ymmärrä lukemaasi, kun kirjoitin, että olen hieman ap:ta nuorempi? Kolme kertaa viikossa salilla tai kotitreeninä puolisen tuntia kerrallaan kevyillä tai keskipainavilla painoilla on ok. Jos treenataan pidempään tai raskaammilla painoilla, niin on ehdottomasti pidettävä lepopäivä tämän treenin jälkeen, jotta kortisonitasot eivät nouse liian korkeiksi. Kevyet painotkin saavat aikaan tuloksia, ei toki mitään bodari-tyyppistä tulosta, mitä nämä parikymppiset personal trainerit tavoittelevat. Mutta ei sellaista enää tässä iässä tarvitakaan. Olen siis 53-v nainen, pituus 170 cm, paino 60 kg. Pudotin yli 10 kiloa ja muutin elimistöni koostumusta eli rasva väheni ja lihasmassa lisääntyi kohtuudella. Ap voi päättää, kummalta meistä haluaa vinkkejä tilanteeseensa 🙂
Boomeri ei ole pelkästän iältään, vaan mieleltää
Itse sinä täällä ihmisiä halvennat noilla boomeri-nimityksilläsi. Jokainen voi miettiä, haluaako neuvoja ihmiseltä, joka haukkuu muita.
Kevyt painot ovat ihan hyvä tapa ylläpitää omaa lihaskuntoaan. Tässä iässä riittää riittävän lihaskunnon ylläpitäminen, ei todellakaan tarvitse tavoitella mitään bodarikehoa tai pyrkiä johonkin jatkuvaan kehittymiseen. Ylläpito on täysin ok.
Ja sitten vielä tällainen radikaali näkemys: painon pudottamisessa tärkeintä on ravinto. Liikunnan osuus on siinä hyvin vähäinen. Ihminen voi laihtua vaikka sohvalla makaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.
Mistä sen kulutuksensa saa satavarmasti selville? Onko kehitetty mittari? Kilpirauhasen vajaatoiminnassa se voi olla 1000 kcal päivässä. Siitä jos vielä vähennät olet taatusti nopeasti sairaalassa.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa diagnosoidaan niin vähän, että tuskin siitä tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti: Riisiproteiini lienee yksi huonommista proteiininlähteistä. Parhaat lähteet proteiinille tulee ihan kanasta, kalasta naudasta. Ymmärrätkö AP mitä tarkoittaa ravinnerikas ruoka ja miten kehoa tulee ruokkia? Kuulostaa, että tämä on sinulla täysin hukassa. Siksi et varmasti laihdu. Esim. kaurapuuro ei ravitse kehoa, mistä syystä tulee nälkä ja helposti ajautuu syömään enemmän kuin tarve.
Sori, käytän herneproteiinia, kirjoitin aiemmin väärin. Siksi, että siinä on enemmän proteiineja kuin muissa, mitä kaupassa seurasin..
syön kalaa ja nautaa, mutta en silloin ota proteiinilisää.
Kaurapuuron otin ruokavalioon ekaa kertaa elämässäni siksi, kun puuroa suositellaan. Ei, ei se puuto 3:sti viikossa ole minua lihottanut. Mutta eipä ole laihduttanutkaan.
Syön paljon kasviksia, paljon mustikoita, aamuisin chiaa, pellavansiementä, hamppurouhetta. Olen sekasyöjä. Eilen ja tänään syön lihapullia ja ratouiillea. Sitä ennen söin kaalilaatikkoa muutaman päivän, sitä ennen papupataa. En syö lisättyä sokeria, mutta pastaa meillä on noin kerran viikossa.
Se mitä minä olen oppinut ravintorikkaasta syömisestä, niin käsittääkseni syön poikkeuksellisen terveellisesti.
Epäterveellsiin ruoka tulee työpaikkalounaalta, kun vedän eineksiä ja pelkkää raastetta kasviksena. 2 kertaa viikossa.
Tuota puuroa olen siis syönyt nyt 1 vuoden ajan noin 3 krtaa viikossa.
ap
Nukutko riittävästi, onko stressiä, miten hormonitoiminta, onko lihasmassaa, liikutko liikaa tai liian vähän, syötkö riittävästi, syötkö monipuolisesti... Kannattaa mennä keskustelemaan ammattilaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Oisko vaan vääränlainen ruokavalio.
Minulla voi olla ikä ( eläkeläinen), ehkä ? voi olla aineenvaihduntakin pielessä ?, kun paino ei todellakaan putoa, söin vähän tai olen jopa lähes paastolla.
Paino on vakio, tai jopa nousee jos "erehdyn" syömään pullaa tai kakkupalan päiväkahvilla.
Onko tää ainoa tapaus maailmassa 😂 ?
Minulla myös verenpaine nousee kuin suikukone , ilman mitään selitystä ! Se vähäinen ruoka-annokseni EI sisällä kuin hitusen suolaa. En syö liha/makkaraleikkeitä. Juustoa (vähäsuolaista) laitan pari viipaletta iltapala voileivälle.
Niin ? Voihan jo tässä iässä olla esim. munuaisen toiminta pahasti pielessä ? Tosin sitä ei ole nähry labrakokeissa.
Ruoka-annokset ovat pieniä, enkä syö välipaloja, en sipsejä ikinä, ja karkkeja tai suklaata tosi harvoin. Päivittäinen kalorimäämäni on noin 1300 - 1600 kcl.
Käyn päivittäin vajaan tunnin kävelelenkillä, kerran viikossa jumpassa.
En ymmärrä miten jaksaisin edes elää alle 1300 kcl määrällä ,jotta paino ei nousisi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.
Mistä sen kulutuksensa saa satavarmasti selville? Onko kehitetty mittari? Kilpirauhasen vajaatoiminnassa se voi olla 1000 kcal päivässä. Siitä jos vielä vähennät olet taatusti nopeasti sairaalassa.
Jos sulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, suosittelen kyllä sitten käymään ihan ravitsemusterapeutilla. En mäkään, vaikka sairaanhoitajatausta onkin, alkaisi itse räätälöimään itselleni mitään painonpudotusruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Nää nuoret jantterit ei vaan osaa ottaa huomioon ihmisten tavoitteita, ja ikää. Ne ei oikei tajua muuta kuntosalia, kuin bodaus tai voimailu. Eivät käsitä , että kaikkea ei mitata lihasten kasvulla, tai voiman määrällä.
Olen itse 46v. Laihduttanut 35kg yli 40v iässä. Nykyään on kaksinkertainen määrä energiaa, en tarvitse kahvia useita kertoja päivässä jaksaakseni eikä ole aivosumua tai masennusta. Kyse ei ole mistään bodailusta ja voimailusta, vaan yksinkertaisesti siitä, että ihan tutkitusti mitä vanhemmaksi me tulemme sitä enemmän meiltä pienenee lihakset. Ja mitä enemmän lihakset pienenevät, sitä vähemmän tarvitsemme päivässä kaloreita. Mitä kookkaammat lihakset, sitä enemmän tarvitsemme kaloreita mikä taas tarkoittaa, että hoikkana pysyminen on paljon helpompaa.
Vaikka olen tässä jo 6-vuotta käynyt salilla 4 kertaa viikossa, en silti näytä miltään "bodailijalta" niin kuin sinä täällä useampaa jo vähättelet asiasta. Lihas pitää yllä ryhtiä ja kiinteyttä. Oikeiden lihaksien treenaaminen saa kehon näyttämään naiselliselta. Tätä kiinteyttä ei kuitenkaan saa, jos käyttää vain pikkupainoja. Ei kyse ole mistään voimasta, vaan että kasvaa niin, että se kiinteyttää ihoa ja vähentää rasvakerrosta, siihen tarvitaan itselle vähän painavampia painoja, sellaisia, että varmasti tulee hiki treenatessa.
Kaikilla riittää tarinoita laihtumisesta mutta tässä omani!
Olen perusterve 28-vuotias nainen. Painoin alussa 89 kg ja 167 cm pitkä. Nyt painan 77 kg ja pituus sama :D.
Jos haluaisin vain laihtua, painaisin tällä hetkellä vähemmän. Tavoite oli kiinteytyä ja samalla tehdä lihasta.
Käyn salilla 4-5x viikossa. Lisäksi kävelen joka pv 10 000 askelta. Tämä sopii itselleni koska olen aina ollut liikunnallinen. Syön terveellisesti ja katson että kalorit jäävät 500 kilokaloria vajaiksi. Osaan arvioida tämän ilman laskemista. Älä seuraa pelkkää painoa. Peilikuva kertoo enemmän. Ellet kärsi syömishäiriöstä. Ehkä kuvaavaa on se että tässä painossa mulla näkyy absit ja pakarat on pyöreät. Eli juuri sitä mitä tavoittelin. Kun painoin 89kg olin bulkilla, joka oli enemmän sellainen sikabulkki :D. Silloinkin näytin kyllä silmääni hyvältä.
KÄRSIVÄLLISYYS on isoin valttisi. Paino ei putoa heti vaikka elät terveellisesti ja teet kaiken kuten pitää. Ruokavalio ja treenijutut pystyt sopeuttamaan omaan elämääsi sopiviksi. Ammattilaisia on joka paikassa kertomassa mitkä toimii. Kuuntele ammattilaisia, älä somept:tä.
Nuku riittävästi ja lepää! Sen tärkeyttä ei voi korostaa tarpeeksi. Katkaise kaikki toksiset ihmissuhteet. Tekee ihmeitä!
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Minulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta 42-vuotiaana, mutta lääkitys on kohdallaan.
Kun sain diagnoosin, oli bmi:ni 23-24. Painonousu ajoittui vaihdevuosiin.
ap
Annoskoko on väärä. Kaurapuuron koko on 0,5dl hiutaleita / puuro. Loput on kasviksia, eli esim 1 kokonainen omena kuorineen ja desi marjoja. 2 rlk pähkinöitä. Ruisleipiä syödään 1 viipale ja sen päälle laitetaan 1 siivu juustoa, 5-10 lehteä salaattia, puolikas paprika, puolikas tomaatti ja 5cm pala kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miks ruisleipä vaihdettu pois, ei ihme jossei laihdu, valkoiset viljat kokonaan pois. Kaurapuuroa voi välillä syödä illalla.
No siksi, koska lihoin ruisleipää syömällä. Tai siis lihoin silloin, kun söin ruisleipää. Päätin kokeilla asiat toisin päin.
Syön pastaa silloin tällöin, mutta en muuten valkoista viljaa.
En syö illalla mitään.
ap
Sinulle siis ennättää tulla nälkä yöllä ja elimistö huutaa aamulla nälkäänsä. Siksi syöt seuraavana päivänä aina enemmän kuin tarpeeksi. Tuo klo 18 viimeinen syöminen pätee vain silloin, jos menee nukkumaan heti iltakasin tai -ysin tienoilla. Lisää iltatunneille joku pikkupala, esim. näkkäri tai kaksi, niissä on reilusti vähemmän hiilareitakin kuin normaalileipäsiivuissa.
Menen nukkumaan klo 21. Miksi ihmeessä söisin illalla (tai muulloinkaan), jos ei ole nälkä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla voi olla ikä ( eläkeläinen), ehkä ? voi olla aineenvaihduntakin pielessä ?, kun paino ei todellakaan putoa, söin vähän tai olen jopa lähes paastolla.
Paino on vakio, tai jopa nousee jos "erehdyn" syömään pullaa tai kakkupalan päiväkahvilla.
Onko tää ainoa tapaus maailmassa 😂 ?
Minulla myös verenpaine nousee kuin suikukone , ilman mitään selitystä ! Se vähäinen ruoka-annokseni EI sisällä kuin hitusen suolaa. En syö liha/makkaraleikkeitä. Juustoa (vähäsuolaista) laitan pari viipaletta iltapala voileivälle.
Niin ? Voihan jo tässä iässä olla esim. munuaisen toiminta pahasti pielessä ? Tosin sitä ei ole nähry labrakokeissa.
Ruoka-annokset ovat pieniä, enkä syö välipaloja, en sipsejä ikinä, ja karkkeja tai suklaata tosi harvoin. Päivittäinen kalorimäämäni on noin 1
Mikä sun energiantarve olisi, jos olisit nyt haluamasi painoinen?
Vierailija kirjoitti:
Syön paljon kasviksia, paljon mustikoita, aamuisin chiaa, pellavansiementä, hamppurouhetta. Olen sekasyöjä. Eilen ja tänään syön lihapullia ja ratouiillea. Sitä ennen söin kaalilaatikkoa muutaman päivän, sitä ennen papupataa. En syö lisättyä sokeria, mutta pastaa meillä on noin kerran viikossa.
Se mitä minä olen oppinut ravintorikkaasta syömisestä, niin käsittääkseni syön poikkeuksellisen terveellisesti.
Papupata, kaalilaatikko ja lihapullat eivät ole ravinnerikasta ruokaa. Herneproteiini ei ole riisiproteiinia parempi lähde.
Jotta ymmärrän mistä lähdemme, niin kerrotko minulle omin sanoin miten sinä ymmärrät ravinnerikkaan ruuan olevan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.
Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja auringonkukansiemeniä.
ap
Pähkinöissä ja siemenissä on muuten erittäin paljon energiaa. Jos näitä syö paljon, voi tulla huomaamatta paljon kaloreita.
Aamuisessa tuorepuurossani on noin 450 kaloria.
Kuten aloituksessa kerroin, aikaisemmin söin aamuisin mysliä. Siinä oli 350 kaloria.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tutkimusten mukaan kilpirauhasen vajaatoiminta vähentää peruskulutusta 10-60 % ja usein sen päälle vähenee arkiaktiivisuus sekä kuntoilu, kun kropasta paukut loppu. Keski-ikäisen naisen peruskulutus terveenä voi hyvin olla 1200-1400 kcal.
Itse olin ennen sairastumista ns. läpipasko ja aina laiha. Sitten kilpirauhassairaus vei voimat ja ruokahalun ja kärsin myös pahoinvoinnista. Käytännössä aamupala oli kahvia, lounas tyyliin rahkaa tai jugurttia ja jotain pientä sen päälle tyyliin juustoviipale ja paljon kahvia. Sen jälkeen en monesti syönyt illalla enää mitään tai sitten jonkun kevyen perusiltapalan. Paino kipusi parissa vuodessa 20 kg ylöspäin.
Pähkinöissä ja siemenissä on muuten erittäin paljon energiaa. Jos näitä syö paljon, voi tulla huomaamatta paljon kaloreita.