Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
??
No jos 6,5kg laihtumiseen on mennyt liikkumisesta ja max 1200 kcal huolimatta 7kk, laitan KAIKEN syömiseni yasioon, teen itse ruuat ja liikun kuten mainitsin - missä valhe??
Lääkeet sekoittivat mun aineenvaihduntani ja lihottivat muutama vuosi sitten.
Koska sanot olevasi lihaksikas ja käyväsi paljon salilla/liikkuvasi. Tuo ei yksinkertaisesti ole mahdollista, koska lihakset eivät pysy tai laajene, jos niitä ei ruoki. Se on yksinkertaisesti biologisesti mahdotonta.
Joten joko valehtelet, tai oikeasti lasket kalorisi täysin väärin.
Ja jos kerta lasket kalorit, niin silloinhan sulla on antaa koko lista edellisen viikon ruuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?? No jos 6,5kg laihtumiseen on mennyt liikkumisesta ja max 1200 kcal huolimatta 7kk, laitan KAIKEN syömiseni yasioon, teen itse ruuat ja liikun kuten mainitsin - missä valhe?? Lääkeet sekoittivat mun aineenvaihduntani ja lihottivat muutama vuosi sitten.
Koska sanot olevasi lihaksikas ja käyväsi paljon salilla/liikkuvasi. Tuo ei yksinkertaisesti ole mahdollista, koska lihakset eivät pysy tai laajene, jos niitä ei ruoki. Se on yksinkertaisesti biologisesti mahdotonta. Joten joko valehtelet, tai oikeasti lasket kalorisi täysin väärin. Ja jos kerta lasket kalorit, niin silloinhan sulla on antaa koko lista edellisen viikon ruuista?
Salista en ole puhunut missään, vain treenaamisesta, kävelystä ja fyysisestä rasituksesta.
Voin hyvin laittaa listan kunhan ehdin, nyt liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin ravitsemusterapeutilla, se auttoi näkemään mikä ruokavaliossani oli vialla.
Toinen, mikä auttoi oli kuntosaliharradtuksen aloittaminen. Siis ihan pt:n avulla. Lihasmassa kuluttaa enemmän ja lisää aineenvaihduntaa.
Ikä vähentää aineenvaihduntaa, ja kannattaa tehdä myös terveystarkastus, jos on jotain piileviä sairauksia.
Mä suosittelen kans sekä ravitsemusterapeuttia että kuntosalia pt:n avulla, jos ei omin avuin onnistu muokkaamaan syömisiään ja/tai liikkumisiaan niin, että laihtuu. Ja ehkä kannattaa käydä myös jossain terveystarkastuksessakin, jos epäilee, että taustalla on jokin sairaus kuten esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Synlabissa pääsee muuten kilpirauhaskokeisiin ilman lääkärin lähetettäkin, maksaa alle 80 €
Muistan, kun eräs työkaverini kerran puhui siitä, ettei ymmärrä miksi ei laihdu, kun syö niin terveellisesti.
Hän kertoi, että lounas on aina kanasalaatti-wrap, proteiinijuoma ja jääkahvi. Hän arvioi sen olevan yhteensä 700 kaloria maksimissaan.
Päätimme sitten tutkia yhdeessä, että paljon hänen aamiaisessa on ruokaa. Kanasalaatti-wrap oli 600, siihen päälle proteiinijuoma 250 ja jääkahvi oli 500 kaloria. Yhteensä siis 1350 kaloria lounaaseen. Hän oli ihan ihmeissään, että miten voi olla noin paljon kaloreita, kun kyseessä oli tosiaan vain kanasalaattia sisältävä wrap ja jääkahvi, kun "eihän siinä ole muuta kuin kahvia ja maitoa". Tuo kombo ei edes pidä häntä kylläisenä loppupäivää.
450 kcal on hurja määrä kaloreita aamupalaksi, paitsi jos lounas & illallinen on aamupalaa kevyempiä. Muuten tulee herkästi enemmän kuin toimistotöissä kuluttaa. Oma kulutukseni on 1800 aktiivisuusrannekkeen mukaan, joten siihen ei tuon kokoinen aamupala mahdu, tai jompi kumpi ruoista pitää olla pelkkä salaatti.
Vierailija kirjoitti:
450 kcal on hurja määrä kaloreita aamupalaksi, paitsi jos lounas & illallinen on aamupalaa kevyempiä. Muuten tulee herkästi enemmän kuin toimistotöissä kuluttaa. Oma kulutukseni on 1800 aktiivisuusrannekkeen mukaan, joten siihen ei tuon kokoinen aamupala mahdu, tai jompi kumpi ruoista pitää olla pelkkä salaatti.
On tehty tutkimus, jonka mukaan jos syö aamulla enemmän, ei todennäköisesti näe niin suurta nälkää illemmalla sekä ihmiset, jotka painottaa ruuan aaamuun laihtuvat enemmän kuin ne, jotka painottavat iltasyömiseen.
Vierailija kirjoitti:
ravintoteraputit ja kokemusasiantuntijat sanovat, että kaikki kalorit eivät ole samanarvoisia. Kun syö hyviä kaloreita, niin saa syödä rajattomasti (ei, minä en ole niin tehnyt), ja kun syö huonoja kaloreita vähemmän, niin lihoo enemmän.
Tämä ei toimi sinulla siksi, että se ei ole totta. Ihminen laihtuu, kun saa ravinnosta vähemmän energiaa kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti: Muistan, kun eräs työkaverini kerran puhui siitä, ettei ymmärrä miksi ei laihdu, kun syö niin terveellisesti. Hän kertoi, että lounas on aina kanasalaatti-wrap, proteiinijuoma ja jääkahvi. Hän arvioi sen olevan yhteensä 700 kaloria maksimissaan. Päätimme sitten tutkia yhdeessä, että paljon hänen aamiaisessa on ruokaa. Kanasalaatti-wrap oli 600, siihen päälle proteiinijuoma 250 ja jääkahvi oli 500 kaloria. Yhteensä siis 1350 kaloria lounaaseen. Hän oli ihan ihmeissään, että miten voi olla noin paljon kaloreita, kun kyseessä oli tosiaan vain kanasalaattia sisältävä wrap ja jääkahvi, kun "eihän siinä ole muuta kuin kahvia ja maitoa". Tuo kombo ei edes pidä häntä kylläisenä loppupäivää.
Monissa "terveellisissä" ruuissa on yllättävän paljon kaloreita. Varsinkin valmisruuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.
Omalla kohdallani ei pidä paikkansa. Aloin lisäämään aamupuurooni proteiinijauhetta ja vaidoin mansikkahillonokareen pois, jota aiemmin käytin.
Tässä vain yksi esimerkki. En jaksa enemmän kertoa koska vaikuttaa ettei tällaiselle kommentoijalle mene mikään läpi, niin vahvat omat oletukset.
Ne on trolleja. Ei niillä ole mitään oletuksia, ne vain hakkaavat päivästä toiseen vauvapalstan päivitysnappia ja odottavat kuola valuen tällaisia ketjuja. Ajattele, koko elämän kaikki sisältö tällaista ryyditettynä halvimmalla kaljalla energiajuomalla ja pakastepizzalla!!
Insuliiniresistenssi löytyy kyllä verikokeilla, mutta jos sokereissa ei ole mitään häikkää ja etkä ole tuon suurempi niin julkisella ei semmosia aleta mittailla. Sitä voisi tosin hoitaa erittäin halvalla käyttämällä metformiinia.
Yksi syy voi olla se hormonihoitokin. Ei varsinkaan keltarauhashormonit kaikille sovi ja voi nostaa painoa.
Sitten voi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, rautavarastot tyhjinä jos vielä tulee vuotoja, (hemoglobiini ei kerro tästä kaikkea), vitamiinien tai hivennäisaineiden puutoksia, jatkuvaa stressiä (eli kortisolit korkealla). Kehossa on joku aavistuksen vinksallaan ja se ei siksi polta rasvaa.
Tai sitten sun ruokavaliossa on kuitenkin jotain vikaa. Ei välttämättä kaloreita liikaa, mutta jotain joka ei sovi sulle. Syöt vääriin aikoihin tms.
Puuroa en itse söisi noin paljon ollenkaan. Lisäksi en ymmärrä mikä terveys- tai laihdutusperiaate on se, että ruisleivän kauraleipään, kun siinä saa vähemmän kuituja, mutta energiamäärät on samat. Hummuskaan ei ole mikään ihmeaine ja siinä on myös kaloreita aika reippaasti.
Itse ehkä ihan laskisin kaloreita tällä ruokavaliolla vaikka viikon ja sitten pohtisin mitä olisit syönyt aiemmalla ruokavaliolla ja tekisin vertailun. Voi olla, että monet valinnat on olleet energiamielessä yhdentekeviä, vaikka ne olisivat muuten järkevämpi (esim. hummus vs. juusto).
Tekoäly voi laskea esim. makrotasolla proteiinit, rasvat ja hiilarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tehty tutkimus, jonka mukaan jos syö aamulla enemmän, ei todennäköisesti näe niin suurta nälkää illemmalla sekä ihmiset, jotka painottaa ruuan aaamuun laihtuvat enemmän kuin ne, jotka painottavat iltasyömiseen.
Toinen tutkimus sanoo, että aamupainoitteisesti syömällä laihtuu enemmän kuin iltapainotteisesti syömällä. Tutkimus tehty laboratorioolosuhteen tarkkuudella ja kaikki syöneet tismalleen samaa ruokaa. Toiset vain söivät enemmän aamullA ja toiset illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.
Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla.
Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.
ap
Oletko ihan tarkkaan laskenut, että saat proteiinia sopivasti, etkä liikaa? Tämä nykyajan proteiinivillitys on markkinamiesten hommia. Syötä päivän ruuat chatgpt:lle ja pyydä laskemaan saadut proteiinit. Minulla proteiinit tuli chatin mukaan täyteen jo ihan kevyellä ruokavaliolla ilman mitään kummempia panostuksia. Liika proteiini lihottaa todella helposti, koska se mitä elimistö ei käytä, menee suoraan sun rasvavarastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Toinen tutkimus sanoo, että aamupainoitteisesti syömällä laihtuu enemmän kuin iltapainotteisesti syömällä. Tutkimus tehty laboratorioolosuhteen tarkkuudella ja kaikki syöneet tismalleen samaa ruokaa. Toiset vain söivät enemmän aamullA ja toiset illalla.
Eli se toinen tutkimus tukee sitä tutkimusta, mistä puhuin. Aamulla syödessä laihtuu enemmän.
Mulle auttoi (pelkkä) syömisen ajallinen rajoittaminen. Muistaakseni siihen meni joku 3 viikkoa, mutta sitten alkoi toimia. Tarkoittaa minun tapauksessa että klo 16:45 jälkeen suuhun menee vain vettä tai teetä. Ajallinen rajoittaminen muuttaa myös syömistapaa automaattisesti. Erikoistapauksissa kerran kaksi kuussa voi poiketa siitä, kun on vaikka juhla. Kun vielä nukkuis paremmin. Unen vähäisyys ja stressi on kai ne tyypilliset dietin tuhoajat.
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi löytyy kyllä verikokeilla, mutta jos sokereissa ei ole mitään häikkää ja etkä ole tuon suurempi niin julkisella ei semmosia aleta mittailla. Sitä voisi tosin hoitaa erittäin halvalla käyttämällä metformiinia.
Yksi syy voi olla se hormonihoitokin. Ei varsinkaan keltarauhashormonit kaikille sovi ja voi nostaa painoa.
Sitten voi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, rautavarastot tyhjinä jos vielä tulee vuotoja, (hemoglobiini ei kerro tästä kaikkea), vitamiinien tai hivennäisaineiden puutoksia, jatkuvaa stressiä (eli kortisolit korkealla). Kehossa on joku aavistuksen vinksallaan ja se ei siksi polta rasvaa.
Tai sitten sun ruokavaliossa on kuitenkin jotain vikaa. Ei välttämättä kaloreita liikaa, mutta jotain joka ei sovi sulle. Syöt vääriin aikoihin tms.
Puuroa en itse söisi noin paljon ollenkaan. Lisäksi en ymmärrä mikä terveys- tai laihdutusperiaate on se, että ruisleivän kauraleipään, kun si
Miksi sanot, että 3 puuroa viikossa on liikaa? Syön kaurapuuroa max kolmesti viikossa. Jotkuthan syövät puuroa joka ikinen päivä,
Vai viittaako aamuisenen tuorepuurooni? Ei siinä ole hiilareita paljoakaan, ellei puolikasta omenaa lasketa sellaiseksi.
ap
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ne annoskoot ja kalorit syömästäsi ruuasta. Pelkkä ruoka-aineiden vaihto ei auta, jos ruuasta saa edelleen saman verran energiaa. Itsekin aloin laihtua vasta, kun aloin seuraamaan kaloreita. Esimerkiksi siemenet ja hummus on energiapitoisia, koska sisältävät rasvaa. Omalla kohdallani toimivaksi systeemiksi osoittautui hiilareiden ja kaloreiden syklitys, jossa muutamaa matalaa päivää seuraa yksi (järkevä) korkea päivä (ei siis mikään mättöpäivä).
Lisäksi, mitä vähemmän ylimääräistä rasvaa on, sitä vaikeampaa ja hitaampaa sen polttaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Sama vene. Ei putoa paino eikä rasvat. En pysty enää vähentämään syömisiäni. Proteiinia on lisätty ruokavalioon. Ja kasviksia. Jossain vaiheessa auttoi annoskoon pienentäminen. Olen pienentänyt annoskokoa pysyvästi. Ei mitään vaikutusta. Liikun monta kertaa viikossa, on aeroobista, porrastrreniä, lihaskuntoa. Kroppa ei muutu miksikään.
Olen perus hyvässä kunnossa, vahva ja hyväkuntoinen, Ylipainon rajamailla. Jonnkun sortin lihaserottuvuus on. Rasva kertyy alakroppaan.
Näillä mennään. Pääasia että olen hyvässä kunnossa. En ole niin timmi kuin haluaisin olla. Auttaa elämässä kun tämän hyväksyy.
N44
Mulla sama juttu..hommasin lekurilta Saxendaa ja 15kg lähtenyt 2.5 kuukaudessa..
Vierailija kirjoitti: Muistan, kun eräs työkaverini kerran puhui siitä, ettei ymmärrä miksi ei laihdu, kun syö niin terveellisesti. Hän kertoi, että lounas on aina kanasalaatti-wrap, proteiinijuoma ja jääkahvi. Hän arvioi sen olevan yhteensä 700 kaloria maksimissaan. Päätimme sitten tutkia yhdeessä, että paljon hänen aamiaisessa on ruokaa. Kanasalaatti-wrap oli 600, siihen päälle proteiinijuoma 250 ja jääkahvi oli 500 kaloria. Yhteensä siis 1350 kaloria lounaaseen. Hän oli ihan ihmeissään, että miten voi olla noin paljon kaloreita, kun kyseessä oli tosiaan vain kanasalaattia sisältävä wrap ja jääkahvi, kun "eihän siinä ole muuta kuin kahvia ja maitoa". Tuo kombo ei edes pidä häntä kylläisenä loppupäivää.
Mulla vasta viime viikolla yksi työkaverimies sanoi, että miten ihmeessä voin syödä niin ison annoksen 😂
Sitä on moni, nimenomaan mies ihmetellyt kun vedän jäätäviä annoksia ja ai kamala, nainen syö joskus pitsaa tai hampurilaisia. Ei ne näe sitä, että syön 1-2 kertaa päivässä, lenkkeilen ja liikun päivittäin ja yleensä muuten todella paljon vihanneksia ihan sen takia kun oon opetellut tykkäämään niistä. Jos on nälkä, niin perusta on kasvista, ei juuri muuta hiilaria ja pläjäys rasvaa ja proteiinia. Kaikki vaalea vehnä on poissa koska siitä tulee jaksamaton ja huono olo. Aamuisin ei yleensä ole nälkä, kun syön illalla kunnolla. Joku 3-5 munan munakas paistettujen kasviksien kanssa pitää nälkää ihan hyvin jopa seuraavaan iltaan, vaikka aamuisin lenkkeilen, mutta se on tosiaan aika äijämäinen annos. Aamulla joskus voita kahviin.
Ja kyllä mä hassusti laihduin kun aloin vetämään joskus 2 kiloa kasviksia ennen mitään muuta syömistä vaikka apn mukaan ruokavamiomuutoksilla ei saa muutosta aikaan, eikä ollut nälkä missään vaiheessa.
En nyt yhtään tajua mikä hänen pointtina on. Toisaalta sanoo että painolla ei ole väliä ja toisaalta ihmetellään kun "muutoksilla" ei saa muutosta aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla ihan totta, mutta jos ruoka ei aamulla maistu, voi tämän muutoksen toteuttaminen osoittautua mahdottomaksi. Mä skippaan suosiolla aamupalan, koska proteiinipitoiset ruuat ja puurot ei aamuisin maistu. Laihdun sitten hitaammin ja olen hyväksynyt asian.
Itse kävin ravitsemusterapeutilla, se auttoi näkemään mikä ruokavaliossani oli vialla.
Toinen, mikä auttoi oli kuntosaliharradtuksen aloittaminen. Siis ihan pt:n avulla. Lihasmassa kuluttaa enemmän ja lisää aineenvaihduntaa.
Ikä vähentää aineenvaihduntaa, ja kannattaa tehdä myös terveystarkastus, jos on jotain piileviä sairauksia.