Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.
Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja auringonkukansiemeniä.
ap
Jos laitat puuroon 1 dl kaurahiutaleita ja ruokalusikallisen kutakin mainitsemaasi siementä/pähkinää, se tekee yhteensä 430 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Riisiproteiini lienee yksi huonommista proteiininlähteistä. Parhaat lähteet proteiinille tulee ihan kanasta, kalasta naudasta. Ymmärrätkö AP mitä tarkoittaa ravinnerikas ruoka ja miten kehoa tulee ruokkia? Kuulostaa, että tämä on sinulla täysin hukassa. Siksi et varmasti laihdu. Esim. kaurapuuro ei ravitse kehoa, mistä syystä tulee nälkä ja helposti ajautuu syömään enemmän kuin tarve.
Sori, käytän herneproteiinia, kirjoitin aiemmin väärin. Siksi, että siinä on enemmän proteiineja kuin muissa, mitä kaupassa seurasin..
syön kalaa ja nautaa, mutta en silloin ota proteiinilisää.
Kaurapuuron otin ruokavalioon ekaa kertaa elämässäni siksi, kun puuroa suositellaan. Ei, ei se puuto 3:sti viikossa ole minua lihottanut. Mutta eipä ole laihduttanutkaan.
Syön paljon kasviksia, paljon mustikoita, aamuisin chiaa, pellavansiementä, hamppurouhetta. Olen sekasyö
Olet vain ilmeiseti fitnessihmisten mainostuksen uhri, päätellen noista ulkomaan ihme -elintarvikkeista. Heivaa ne hittoon ja käytä oikeita suomalaisia ruokia ja ota proteiinit perusruoasta. Perusihminen ei tarvitse erikseen riisi- ja herneproteiineja saati chiansiemeniä. Lisäksi nuo pois jättämällä kukkarokin kiittää, kun tarvitsee ostaa vain tavallista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön paljon kasviksia, paljon mustikoita, aamuisin chiaa, pellavansiementä, hamppurouhetta. Olen sekasyöjä. Eilen ja tänään syön lihapullia ja ratouiillea. Sitä ennen söin kaalilaatikkoa muutaman päivän, sitä ennen papupataa. En syö lisättyä sokeria, mutta pastaa meillä on noin kerran viikossa. Se mitä minä olen oppinut ravintorikkaasta syömisestä, niin käsittääkseni syön poikkeuksellisen terveellisesti.
Papupata, kaalilaatikko ja lihapullat eivät ole ravinnerikasta ruokaa. Herneproteiini ei ole riisiproteiinia parempi lähde. Jotta ymmärrän mistä lähdemme, niin kerrotko minulle omin sanoin miten sinä ymmärrät ravinnerikkaan ruuan olevan?
Ymmärrän sen olevan
- monipuolisesti ja eri värisiä kasviksia (kolmessa ruokaesimerkeissäni on ollut varmaan 15 eri kasvista),
- erilaisia hyvän rasvan läheitä (siksi jokaista siementä vähän eikä vain yhtä laatua)
- marjoja (pakastemustikoiden lisäksi ostan tuoremarjoja)
- kuitua (siksi syön kaurapuuroa täysjyvähiutaleista)
- proteiinia vähintään 1 gr kiloa kohti (siksi lisään proteiinia, jos ruoassa ei ole)
Mikä tässä menee väärin?
(Hedelmiä kai kuuluisi myös syödä, mutta niitä harvemmin, syön vain puolikkaan omenan päivässä tuorepuurossani)
ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi yleinen vika on jos syö monta kertaa päivässä, jopa 5, kuten joku suositus taisi olla. Eli viidesti päivässä lautanen kukkuralleen, oheen pari leipää päällisiä säästelemättä ja vielä tönkkösokeroidut jälkiruuat päälle. Niin ja välipaloja ei sovi unohtaa, joten 30 - 60 min välein täytyy naamariin lappaa vielä sokurijukurttia ja välipalapatukkaa. Yhtäkkiä siinä päivän aikana kertyykin 5000 - 7000 kcal, joka liikkumattomalle konttoristille on täysin tolkuton määrä.
Siinä se sitten ihmettelee kun pakki kasvaa vuodesta toiseen, vaikka kuinka "noudattaa suosituksia". Ohjeen laatijalta kun unohtui mainita että ne 5 annosta saa olla maksimissaan ihan pikkiriikkisiä lilliputtiannoksia, ilman leipiä tai jälkiruokaa.
Lisäksi jos et aloita päivää 10 km juoksulenkillä ja tee fyysistä työtä, johon kuljet kesää talvea fillarilla, niin se usein siteerattu 2500 kcal päiväsuositus on nykypäivän normaaleille ihmisille aiva
Oon huomannut myös, että tuo 2500 kcal päivä on ihan liikaa, sillä kyllä lihoo, vaikka kuinka liikkuisi iltaisin, jos työ ei kaloreita kuluta.
Jos en liiku yhtään niin kulutan 1446 kcal/vuorokausi. Ja vaikka käyn 10 000 askeleen lenkillä ja kulutan siinä noin 350 kcal niin silti kokonaiskulutus on aina vaan sen 1700 kcal nurkilla. Vaikka miten liikut millään ei saa kulutusta nousemaan yli 2000 kalorin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.
Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja auringonkukansiemeniä.
ap
Jos laitat puuroon 1 dl kaurahiutaleita ja ruokalusikallisen kutakin mainitsemaasi siementä/pähkinää, se tekee yhteensä 430 kcal.
Kerroin jo aiemmin, että aamuinen tuorepuuroni sisältää 450 kaloria. Ennen söin mysliä, joka sisälsi 350 kaloria.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.
Mistä sen kulutuksensa saa satavarmasti selville? Onko kehitetty mittari? Kilpirauhasen vajaatoiminnassa se voi olla 1000 kcal päivässä. Siitä jos vielä vähennät olet taatusti nopeasti sairaalassa.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa diagnosoidaan niin vähän, että tuskin siitä tässä on kyse.
Vähän? Diagnoosi löytyy sadoiltatuhansilta suomalaisilta, pääasiassa naisilta. Sairaus on silti myös alidiagnosoitu ja tulkitaan hyvin usein masennukseksi tai vaihdevuosioireiksi. Tuttavapiirissäni on parikymmentä naista, joilla dg on viivästynyt vuosilla tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pähkinöissä ja siemenissä on muuten erittäin paljon energiaa. Jos näitä syö paljon, voi tulla huomaamatta paljon kaloreita.
Aamuisessa tuorepuurossani on noin 450 kaloria.
Kut
Laskepa uudelleen nuo luvut. Tuolla määrällä sinä olisit jo kuollut nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Riisiproteiini lienee yksi huonommista proteiininlähteistä. Parhaat lähteet proteiinille tulee ihan kanasta, kalasta naudasta. Ymmärrätkö AP mitä tarkoittaa ravinnerikas ruoka ja miten kehoa tulee ruokkia? Kuulostaa, että tämä on sinulla täysin hukassa. Siksi et varmasti laihdu. Esim. kaurapuuro ei ravitse kehoa, mistä syystä tulee nälkä ja helposti ajautuu syömään enemmän kuin tarve.
Sori, käytän herneproteiinia, kirjoitin aiemmin väärin. Siksi, että siinä on enemmän proteiineja kuin muissa, mitä kaupassa seurasin..
syön kalaa ja nautaa, mutta en silloin ota proteiinilisää.
Kaurapuuron otin ruokavalioon ekaa kertaa elämässäni siksi, kun puuroa suositellaan. Ei, ei se puuto 3:sti viikossa ole minua lihottanut. Mutta eipä ole laihduttanutkaan.
Syön paljon kasviksia, paljon mustikoita, aamuisin chi
Olet vain ilmeiseti fitnessihmisten mainostuksen uhri, päätellen noista ulkomaan ihme -elintarvikkeista. Heivaa ne hittoon ja käytä oikeita suomalaisia ruokia ja ota proteiinit perusruoasta. Perusihminen ei tarvitse erikseen riisi- ja herneproteiineja saati chiansiemeniä. Lisäksi nuo pois jättämällä kukkarokin kiittää, kun tarvitsee ostaa vain tavallista ruokaa.
tuo herneproteiini on ihan suomalaista
ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän? Diagnoosi löytyy sadoiltatuhansilta suomalaisilta, pääasiassa naisilta. Sairaus on silti myös alidiagnosoitu ja tulkitaan hyvin usein masennukseksi tai vaihdevuosioireiksi. Tuttavapiirissäni on parikymmentä naista, joilla dg on viivästynyt vuosilla tämän takia.
Se on kumma, että näihin ketjuihin aina ajautuu kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan omaavat ja huonoilla geeneillä varustetut. Omissa elämäntavoissa ei tietenkään ole mitään korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma, että näihin ketjuihin aina ajautuu kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan omaavat ja huonoilla geeneillä varustetut. Omissa elämäntavoissa ei tietenkään ole mitään korjattavaa.
Varmaan siksi ajautuu, koska aihe koskettaa heitä? Eri
Oot siis vaihtanut hiilihydraatin lähteen ruokiista lautaan, lisännyt aamupalalle kaloreita rasvan muodossa, lisännyt keinotekoista proteiinia joka on täynnä lisäaineita
ja muuten syöt suht kuten ennen ja ihmettelet ettei paino putoa? Samalla sanot syöväsi monipuolisesti ja terveellisesti?
Onko tää joku piilokamera? 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.
Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla.
Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.
ap
Ei tarvitse hermostua, mutta sulla ei näy proteiinia oikein missään. Ja onhan ne hedelmät ja marjatkin sokeria, vaikka niistä vitamiine
Sokeri on sokeria, oli se sitten hedelmässä tai pussissa. Tuo on pelkkää itsepetosta kuvitella, että hedelmien sokeri ei olis haitallista. Turha sitä on selitellä kuiduilla ja muilla jutuilla.
Mutta syökää ihmeessä, jos maistuu, mutta ei pidä harhoihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen olevan
- monipuolisesti ja eri värisiä kasviksia (kolmessa ruokaesimerkeissäni on ollut varmaan 15 eri kasvista),
- erilaisia hyvän rasvan läheitä (siksi jokaista siementä vähän eikä vain yhtä laatua)
- marjoja (pakastemustikoiden lisäksi ostan tuoremarjoja)
- kuitua (siksi syön kaurapuuroa täysjyvähiutaleista)
- proteiinia vähintään 1 gr kiloa kohti (siksi lisään proteiinia, jos ruoassa ei ole)
Mikä tässä menee väärin?
(Hedelmiä kai kuuluisi myös syödä, mutta niitä harvemmin, syön vain puolikkaan omenan päivässä tuorepuurossani)
ap
Taidan ymmärtää ongelman, ja itselläni tämä sama ongelma oli ennen omaa muutostani, joten se on ihan normaalia, ettei moni ymmärrä mitä ravinnerikas ruoka tarkoittaa, he vain ymmärtävät sen vähän niinkuin pintapuolisesti.
Eli jos lähdetään ihan alkuun, niin ihmiskeho tarvitsee muuta kuin kaloreita ja proteiinia selvitäkseen. Se tarvitsee ison määrän vitamiineja ja hivenaineita (taitaa olla yli 13 kappaletta), jotta se toimii. Ihmisen kehon toiminta ja hyvinvointi ei siis perustu kalorimäärään vaan, että se saa nämä vitamiinit ja hivenaineet.
Ravinnerikkaassa ruuassa on kyse siitä, että keskitytään syömään mahdollisimman vähän prosessoituja ruokia, ja sen sijaan me ruokimme kehoa niillä ruuilla, mitkä tyydyttävät nuo 13+ kappaleen vitamiini ja hivenaineet. Koska tutkitusti ravinteiden määrä vähenee mitä enemmän me kypsennämme kasviksia ja lihaa merkitsee se sitä, että ravinnerikkaassa ruokavaliossa syödään mahdollisimman vähän kaikkea kypsennettyä ja suurin osa kypsentämisestä varsinkin kasviksissa on pääosin höyrytystä ja vain kevyttä paistoa. Näin nämä ravinteet pysyvät ruuassa ja ihminen tulee kylläiseksi nopeammin pienemmällä määrällä ruokaa.
Ravinnerikkaassa ruuassa on myös tärkeä tunnistaa mistä saa paljon ravinteita ja mistä ei. Esimerkiksi lehtisalaatti on ravinneköyhää ruokaa, vaikka onkin "terveellistä", koska se sisältää hyvin vähän ravinteita. Taas ravinnerikkaita lehtisalaatteja ja sen kaltaisia on esimerkiksi pinaatti ja lehtikaali, jossa on ihan valtavasti ravinteita, joita keho tarvitsee. Ravinnerikkaita kasviksia on taas esimerkiksi paprika, parsakaali, ruusukaali tai esimerkiksi porkkana ja tomaatti. Ravinnerikkaista marjoista lienee tuoreet mustikat ovat parhaimpia.
Ravinnerikkaassa ruuassa tärkeää on lähteä oppimaan se, mitä vitamiineja ja hivenaineita kehot arvitsee ja valitsemaan sitä kautta mahdollisimman ravinnerikasta ruokaa, välttelemällä eineksiä ja keskittyä ravitsemaan kehoa sen sijaan, että keskitytään vain ja ainoastaan kaloreihin. Jos keho ei saa näitä ravinteita riittävästi, se alkaa hälyttämään nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Oot siis vaihtanut hiilihydraatin lähteen ruokiista lautaan, lisännyt aamupalalle kaloreita rasvan muodossa, lisännyt keinotekoista proteiinia joka on täynnä lisäaineita
ja muuten syöt suht kuten ennen ja ihmettelet ettei paino putoa? Samalla sanot syöväsi monipuolisesti ja terveellisesti?
Rukiista kauraan. Hitto näitä nykyluureja.
Ja siis haluatko sä nyt laihtua ja muuttaa ruokavaliota sitä tukevaksi vai ihmetelläänkö täällä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi ajautuu, koska aihe koskettaa heitä? Eri
Mutta peiliin katsominen ja omien huonojen elintapojen myöntäminen ja itsensä pettämisen lopettaminen ei sitten vissiin kosketa heitä.
Minä olen "vasta" 47, mutta painonhallinta on tuskaa. Olen ollut aina ylipainoon taipuvainen, myös lapsena kun ei ollut herkkuja saatavilla ja joka paikkaan mentiin kävellen tai pyörällä. Olin nuorena aikuisena normaalipainoinen, mutta 28-vuotiaana lihoin muutamassa kuukaudessa yli kymmenen kiloa ja vaikka siinä vaiheessa jo karsin ne kaikki, minkä karsimisella muut alkavat laihtua (mehut, leivonnaiset, maitokahvit), painoa on vaan tullut lisää. Pahin on ollut kuluva vuosi, kymmenen kiloa tullut vaikka olen syönyt kevyemmin kuin koskaan ennen, on ollut pätkäpaastopäiviä ja kalorien orjallista laskemista, mutta vaikka kalorit jäävät viikkotasolla keskimäärin reilusti alle 2000 kcal/ päivä, en mahda painonnousulle mitään. Olen ollut hyvin stressaantunut muista terveydellisistä syistä, joten en tiedä miten paljon se voi vaikuttaa, mutta kun paino on noussut jo yli 90 kilon, alan olla epätoivoinen myös painon suhteen. En pysty tällä hetkellä harrastamaan muuta liikuntaa kuin kevyttä kävelyä mikä on varmaan osatekijä, koska olen aina liikkunut ylipainosta huolimatta paljon. Sillon harvoin kun käyn työkaverien kanssa lounaalla, ihmetellen katson miten paljon enemmän normaalipainoisetkin naiset syövät ja av:n tapaan varmaan luulevat, että syön illat kotona sipsiä ja suklaata, vaikka hädin tuskin uskallan koskea edes leipään.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis vanha hiilareidensyöjä. Olen korvannut hiilareita rasvoilla ja keskittynyt enemmän siihen, että saan riittävästi proteiinia. Samalla olen pienentänyt annoskokoja.
mutta se ei ole tässä se pointti vaan se, että ravintoteraputit ja kokemusasiantuntijat sanovat, että kaikki kalorit eivät ole samanarvoisia. Kun syö hyviä kaloreita, niin saa syödä rajattomasti (ei, minä en ole niin tehnyt), ja kun syö huonoja kaloreita vähemmän, niin lihoo enemmän.
Miksi tämä ei toimi minulla? Se on kysymykseni.
ap
Puhut paljon siitä mitä kaverisi syö ja laihtuu silti. Muista kuitenkin, että 1) sinä voit nähdä kaverisi yksittäisiä aterioita, muttet kokonaismääriä viikosta toiseen. 2) ihminen on tosi taitava valehtelemaan itselleen ja muille. Kaverisi voi kuvailla kuinka paljon syö vaikka aamupalalla, mutta unohtaa laskea (ja mainita), että välillä kolmasosa lautasellisesta menee roskiin tai lounas jää väliin tai välipaloja syödään kahtena päivänä viikossa eikä päivittäin tms, kun tulee täyteen helpommin tai ei vain tee mieli. Minäkin sanoin aikanani, etten ymmärrä miten en liho tolkuttomasti kun syön tosi paljon roskaruokaa. Todellisuudessa tämä "tosi paljon" oli kerran viikossa, enkä aina jaksanut syödä ateriaa loppuun. Mutta se tuntui tosi paljolta, koska lapsuudessa roskaruoka oli kerran puolessa vuodessa saatava herkku.
Vaikka söisi miten terveellisesti ja fiksusti aterian koostumuksen osalta, niin mikäli syö liikaa kaloereita niin paino ei tipu.
No sen kulutuksen pystyy arvioimaan aika luotettavasti, erilaisilla taulukoilla, kunhan on rehellinen niissä määrittelyissä.
Jos on jotain sairauksia, niin se on sitten eri juttu.