Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?

Vierailija
04.12.2025 |

En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.

Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:

- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.

- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.

- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko

- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko

- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.

Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?

Kommentit (421)

Vierailija
421/421 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lisäsin vihanneksia ruokaan ja liikuntaa paljon. 15 tuntia vähintään viikossa kovaa hiki treeniä ja laihduin 18 kg.  Lopulta paino putosi nopeasti kun lisäsin  treeniä kuten kuntopyörällä polkemista tunti päivässä. Kaloreita pitää kuluttaa paljon. 7000 kaloria on 1 kg joten kuntopyörää kun poljee tunnin niin se kuluttaa 800 kaloria jos polkee lujaa. Kaveri mies on salibandya pelannut pitkään joten kyselin siltä vinkkejä ja se sanoi että pitää treenata kovaa. Hidas kävely ei kuluta kaloreita tarpeeksi. Pitää hikoilla paljon jotta laihtuu. Sitten ruokavalio kevyttä ruokaa, kanaa riisii, vihanneksia. Laihduin sitten noin 6 kg kuukaudessa.

Laihduttaahan tuollaiseen elämän tyyliin hyppääminen tietenkin. Miten kauan uskot jaksavasi sitä ylläpitää? Kaksi vuotta? Kaksikymmentä vuotta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme