Mikään ei tapa uskoa yhtä tehokkaasti kuin tieteellinen raamatuntutkimus.
Jos tiede ei riitä lopettamaan uskoa jumalaan, raamatuntutkimus sen tekee. Hyvin selkeästi on alkanut valjeta totuus raamatusta ja sen kirjoittamisesta.
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole sellaista mahdollisuutta.
Mikä sinua estää?
Kuten sanottu, pidän Jumalan toimintaa täysin epäeettisenä, ja Raamatussa kuvattua Jumalaa pahana. Lisäksi minulla ei tunnu olevan minkäänlaista kykyä uskoa johonkin asiaan ilman todisteita.
Uskovia ei kannata edes yrittää vakuuttaa siitä, että heidän tulkintansa raamatusta on kyseenalainen. On kuin seinälle puhuisi, ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää?Kuten sanottu, pidän Jumalan toimintaa täysin epäeettisenä, ja Raamatussa kuvattua Jumalaa pahana. Lisäksi minulla ei tunnu olevan minkäänlaista kykyä uskoa johonkin asiaan ilman todisteita.
Selvä. Sinä teet tuon valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Uskovia ei kannata edes yrittää vakuuttaa siitä, että heidän tulkintansa raamatusta on kyseenalainen. On kuin seinälle puhuisi, ajanhukkaa.
Muiden vakuuttaminen yhtään mistään on aika haastavaa. Siihen ei kuitenkaan ole mitään tarvettakaan. Tärkeintä on se, mitä itse teet ja miten itse suhtaudut asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää?Kuten sanottu, pidän Jumalan toimintaa täysin epäeettisenä, ja Raamatussa kuvattua Jumalaa pahana. Lisäksi minulla ei tunnu olevan minkäänlaista kykyä uskoa johonkin asiaan ilman todisteita.
Selvä. Sinä teet tuon valinnan.
En minä ole tehnyt mitään valintaa tuossa. En minä voi itse valita, että koen jotkut asiat epäeettisinä ja pahoina, vaan se on sisäänrakennettu tunne. Samoin en minä voi päättää alkaa uskoa johonkin, ei uskokaan ole tahdonvarainen asia, vaan tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Sinä teet tuon valinnan.En minä ole tehnyt mitään valintaa tuossa. En minä voi itse valita, että koen jotkut asiat epäeettisinä ja pahoina, vaan se on sisäänrakennettu tunne. Samoin en minä voi päättää alkaa uskoa johonkin, ei uskokaan ole tahdonvarainen asia, vaan tunne.
Hyvä aihe. No niin. Sinä luulet olevasi avuttomampi kuin olet. Sinä uskot itsestäsi noin, mutta se on harhaluulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Sinä teet tuon valinnan.En minä ole tehnyt mitään valintaa tuossa. En minä voi itse valita, että koen jotkut asiat epäeettisinä ja pahoina, vaan se on sisäänrakennettu tunne. Samoin en minä voi päättää alkaa uskoa johonkin, ei uskokaan ole tahdonvarainen asia, vaan tunne.
Hyvä aihe. No niin. Sinä luulet olevasi avuttomampi kuin
Mikä tuossa edellisessä kommentissa oli avutonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aihe. No niin. Sinä luulet olevasi avuttomampi kuin olet. Sinä uskot itsestäsi noin, mutta se on harhaluulo.
Eihän uskoa voi itse päättää tai valita. Jumala kai siitä kristinuskon mukaan päättää. Jos Jumala olisi olemassa, niin hän kai minut olisi luonut juuri tällaiseksi. Jos Jumalaa ei ole olemassa, niin juuri tällaiseksi maailmankaikkeuden historia, minun geenini ja elämäni kokemukset olisivat minut muokanneet. Kummassakaan tapauksessa en ole itse itseäni ja ominaisuuksiani valinnut. Ei mitään vapaata tahtoa oikeasti ole.
Uskomus siitä, ettet voi valita. Se on harhaluulo. Jos uskot sen olevan totta, uskot harhaan. Totuus on se, että sinä voit valita. En sano, että se on helppoa, mutta mahdollista se kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä uskot koko ajan miljoonaan asiaan ilman todisteita.
Eihän uskoa voi itse päättää tai valita. Jumala kai siitä kristinuskon mukaan päättää. Jos Jumala olisi olemassa, niin hän kai minut olisi luonut juuri tällaiseksi. Jos Jumalaa ei ole olemassa, niin juuri tällaiseksi maailmankaikkeuden historia, minun geenini ja elämäni kokemukset olisivat minut muokanneet. Kummassakaan tapauksessa en ole itse itseäni ja ominaisuuksiani valinnut. Ei mitään vapaata tahtoa oikeasti ole.
Minä en puhukaan harhaopeista (siitä, että opetetaan harhaa), vaan Totuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Uskomus siitä, ettet voi valita. Se on harhaluulo. Jos uskot sen olevan totta, uskot harhaan. Totuus on se, että sinä voit valita. En sano, että se on helppoa, mutta mahdollista se kyllä on.
Ei kukaan voi valita uskoa sellaiseen, mistä ei ole minkäänlaisia todisteita. Jumalaan uskovilla ne todisteet ovat kuviteltuja, mutta todisteita yhtä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä uskot koko ajan miljoonaan asiaan ilman todisteita.
Millaista uskoa tarkoitat tuolla? Onko sinulla esimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhukaan harhaopeista (siitä, että opetetaan harhaa), vaan Totuudesta.
Totuus on kuviteltua. Oletan siis, että tarkoitat jotain mystistä "kaiken totuutta"? Sellaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun minussa on selvästi ihan sisäsyntyisenä sellainen ominaisuus, etten haluakaan valita olevani pahan (sen, mitä itse käsitän pahaksi) puolella.
Teologisessa opiskelu saattaa johtaa helposti uskon menettämiseen, vaikka kyseessä onkin tunnustuksellinen tiedekunta, mutta siltikin näin voi käydä, koska siellä kuitenkin käsitellään sitä millä mekanimeilla erilaiset uskonnot syntyvät ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen minkä tyyppinen jostakin uskonnosta muodostuu jne. Sen takia voi päätyä tilanteeseen, jollloin voikin olla vaikeampi perustella itselleen että miksi juuri tämä uskonto on se oikea uskonto ym.
No varmaan teologiseen menee monenlaisia ihmisiä ja eivät kaikki ole edes lähtökohtaisesti erityisen uskonnollisia, vaan heitä saattaa vain kiiinnostaa historia ja kulttuuri ja etiikka/moraali ja muuta sen kaltaiset seikat ja tarjoaahan se tietynlaisia työmahdollisuuksia sitten tietysti myöskin.
Toki sitten on erikseen puhtaasti tieteeellinen uskontotieteellinen tiedehaara sitten vielä, jossa ei edes lähtökohtana ole minkään uskonnon tunnustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hylkään kaiken näkemäni epätodellisena koska en voi koskaan nähdä silmiäni. Peilin näkymää en ole koskaan pitänyt suorana todisteena yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomus siitä, ettet voi valita. Se on harhaluulo. Jos uskot sen olevan totta, uskot harhaan. Totuus on se, että sinä voit valita. En sano, että se on helppoa, mutta mahdollista se kyllä on.Ei kukaan voi valita uskoa sellaiseen, mistä ei ole minkäänlaisia todisteita. Jumalaan uskovilla ne todisteet ovat kuviteltuja, mutta todisteita yhtä kaikki.
Oletko kuullut ajattelun ajattelemisesta? Siis siitä, että sinun on mahdollista havainnoida omia ajatuksiasi. Voit siis ajatella, että ei kukaan voi valita uskoa sellaiseen, mistä ei ole minkäänlaisia todisteita. Ja sitten voit ajatella, että kappas, ajattelin juuri tällaisen ajatuksen, että ei kukaan voi valita uskoa sellaiseen, mistä ei ole minkäänlaisia todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhukaan harhaopeista (siitä, että opetetaan harhaa), vaan Totuudesta.Totuus on kuviteltua. Oletan siis, että tarkoitat jotain mystistä "kaiken totuutta"? Sellaista ei ole.
Hahahaha
Mikä sinua estää?