Mikään ei tapa uskoa yhtä tehokkaasti kuin tieteellinen raamatuntutkimus.
Jos tiede ei riitä lopettamaan uskoa jumalaan, raamatuntutkimus sen tekee. Hyvin selkeästi on alkanut valjeta totuus raamatusta ja sen kirjoittamisesta.
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun historiallis-kriittiseen tutkimukseen tutustuminen oikeasti vapauttaa. Jos se ei horjuta uskoa, siitä tulee aidompaa ja puhtaampaa.
Miten Raamatun ydinsanomaa (Jeesuksen ja jumalan ihmeteot) voi tutkia kriittisesti?
Täasä sinulle vastaus: raamatun inhimillisen luonteen hyväksyminen voi avata tekstiä uskonnollisesti käyttävillä vaihtoehtoisen käyttötavan. Sen sijaan että raamatun tekstejä venytellään omien toiveiden mukaiseksi, tekstejä voi lukea myös tietoisesti kunnioittaen niiden omia lähtökohtia ja asettuen niiden kanssa dialogiin nykyajasta käsin. Silloin tekstin kanssa saa olla eri mieltä ja sitä voi kritisoidakin, mikä ei ole kyseenalaistamista vaan tekstin kunnioittamista aidolla dialogilla
Et nyt vastannut kysymykseeni lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun historiallis-kriittiseen tutkimukseen tutustuminen oikeasti vapauttaa. Jos se ei horjuta uskoa, siitä tulee aidompaa ja puhtaampaa.
Miten Raamatun ydinsanomaa (Jeesuksen ja jumalan ihmeteot) voi tutkia kriittisesti?
Helposti. Erottaa fiktion faktoista.
Eli jäljelle ei jää mitään.
Sisäministeri Päivi Räsäsen (kd) kansanlähetyspäivillä pitämästä puheesta alkanut keskustelu on tuonut esille ajatuksen Raamatusta ehdottomana totuutena, Jumalan erehtymättömänä sanana, joka menee aina maallisten lakien yläpuolelle, ja jota kaikkien on ajasta ja paikasta riippumatta ehdottomasti noudatettava.
Ajatteleva ihminen saattaa kuitenkin ihmetellä, miten tuhansia vuosia vanha paimentolaisheimon keskuudessa syntynyt kirjakokoelma voi olla aina nykyisten lakiemme yläpuolella. Mutta näin se vaan näyttää olevan Räsäsen ja hänen hengenheimolaistensa mielestä. Tässä ajattelumallissa on unohdettu kokonaan se tosiasia, että Raamattukin on ihmisten kirjoittama.
Raamatun idealisoiminen historiallisesti ja moraalisesti virheettömäksi edellyttää joko huonoa Raamatun tuntemusta tai tosiasioiden kieltämistä. Tämän pitäisi olla hyvin selvää Raamattua ja teologiaa jo vähänkin lukeneille maallikoille ja erityisesti yliopistotason koulutuksen saaneille teologeille.
Raamatun tulkinnoissa ihmisten omat salaiset, tiedostamattomat toiveet, halut, aggressiot ja pelot tulevat usein vaarallisen lähelle. Jumalaa käytetään pirullisella tavalla omien tarkoitusperien oikeuttamiseen ja toteuttamiseen. Raamattu, ymmärrettynä kirjaimellisena Jumalan sanana, voi myös tukea näitä ajatuksia. Onhan Raamatussa paljon esimerkkejä, joissa Jumala rankaisee viattomia julmimmilla mahdollisilla tavoilla: Jumala käski israelilaisia etnisesti puhdistamaan Palestiinan seitsemästä kansasta ja varastamaan heidän maansa. Miehet, naiset ja lapset tapettiin hänen käskystään (5. Moos. 7:1-2). Lisäksi hän hyväksyi orjuuden (3. Moos. 25:44-46).
Fundamentalistisissa uskonliikkeissä, joihin Päivi Räsäsen Kansanlähetyskin kuuluu, Raamattua luetaan maagisesti ja muun muassa torjutaan Raamatun tieteellinen, niin sanottu historiallis-kriittinen tutkimus. Siinä omat mieliajatukset nähdään aina Raamatun pyhien kansien välissä. Kun joku esittää ajatuksiaan Jumalan tahtona Raamattua mielivaltaisesti lainaten, kannattaisi jo hälytyskellojen soida.Tämä on kuitenkin fundamentalistisissa uskonliikkeissä hyvin suosittua, mutta se ei eroa kristallipallosta ennustamisesta mitenkään.
Yliopistollinen eksegetiikka, raamatunselitysoppi, onkin ollut näiden liikkeiden kiellettyjen asioiden listalla jo kauan aikaa, koska se paljastaa heidän oman mielensä virhepäätelmät. Raamatulla voimme toki arvostella kaikkea uskonnonharjoitusta kirkossa niin kuin kirkkojärjestyskin edellyttää, mutta silloinkaan ei pidä unohtaa järjen ja omantunnon ääntä. Tämä oli mielestäni myös Jeesuksen sanoma oman aikansa ihmisille. Lähimmäisenrakkauden periaate oli aivan keskeinen hänen julistuksessaan. Tässä yhteydessä on hyvä pitää mielessä myös apostoli Paavalin muistutus, että kaikkea pitää arvioida kriittisesti (1. Tess. 5:21-22), ja tähän kaikkeen kuuluvat varmasti myös Raamatun tekstit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Jumala siis toivo ihmisten pelastuvan?
Kyllä minun käsittääkseni toivoo. Sitä, miksi se on niin vaikeaa, en tiedä.
Toivoo ihmisten pelastuvan, mutta tekee siitä tahallaan tosi vaikeaa? Ottaen huomioon, että pelastuksen vaihtoehto on ikuinen kidutus, niin tuo on kyllä niin moraalitonta, että miten kukaan voi noin pahaa Jumalaa palvoa?
Ihmisellä on mahdollisuus valita, noudattaako hän Jeesuksen sanoja vai ei.
Raamatusta:
44Jeesus huusi kovalla äänellä: Joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni. 45Joka näkee minut, näkee lähettäjäni. 46Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen. 47Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen. 48Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä. 49En minä ole puhunut omissa nimissäni. Isä, joka on minut lähettänyt, on määrännyt, mitä minun tulee puhua ja julistaa, 50ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua.
Uskon Jumalaan mutta sen fanclubilaiset on sietämättömiä ääliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jäljelle ei jää mitään.
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täasä sinulle vastaus: raamatun inhimillisen luonteen hyväksyminen voi avata tekstiä uskonnollisesti käyttävillä vaihtoehtoisen käyttötavan. Sen sijaan että raamatun tekstejä venytellään omien toiveiden mukaiseksi, tekstejä voi lukea myös tietoisesti kunnioittaen niiden omia lähtökohtia ja asettuen niiden kanssa dialogiin nykyajasta käsin. Silloin tekstin kanssa saa olla eri mieltä ja sitä voi kritisoidakin, mikä ei ole kyseenalaistamista vaan tekstin kunnioittamista aidolla dialogilla
Kritisoida Jumalan sanaa? Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt vastannut kysym
Sitten kun kasvat aikuiseksi, ymmärrät ehkä että mitään jeesuksen ihmetekoja ei ollut, vaan ne keksittiin koska juutalaiset tarvitsivat Messiaan joka sopi heidän omiin uskomuksiinsa. Raamattu ei ole mikään historiallinen tietokirja, vaan uskonnollista tekstiä. Uskonnollisen tekstin ei tarvitse olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriti
No kun se raamattu ei ole mitään jumalan sanaa, vaan ihmisten kirjoittamaa. Jumala ei sanellut, mitä siihen kirjoitetaan. Raamattu ei ole mikään erehtymätön totuus.
Vierailija kirjoitti:
Fundamentalistisissa uskonliikkeissä, joihin Päivi Räsäsen Kansanlähetyskin kuuluu, Raamattua luetaan maagisesti ja muun muassa torjutaan Raamatun tieteellinen, niin sanottu historiallis-kriittinen tutkimus. Siinä omat mieliajatukset nähdään aina Raamatun pyhien kansien välissä. Kun joku esittää ajatuksiaan Jumalan tahtona Raamattua mielivaltaisesti lainaten, kannattaisi jo hälytyskellojen soida.Tämä on kuitenkin fundamentalistisissa uskonliikkeissä hyvin suosittua, mutta se ei eroa kristallipallosta ennustamisesta mitenkään.
Yliopistollinen eksegetiikka, raamatunselitysoppi, onkin ollut näiden liikkeiden kiellettyjen asioiden listalla jo kauan aikaa, koska se paljastaa heidän oman mielensä virhepäätelmät. Raamatulla voimme toki arvostella kaikkea uskonnonharjoitusta kirkossa niin kuin kirkkojärjestyskin edellyttää, mutta silloinkaan ei pidä unohtaa järjen ja omantunnon ääntä. Tämä oli mielestäni myös Jeesuksen sanoma oman aikansa ihmis
Jeesus kehotti näin: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Jumalan rakastaminen tarkoittaa Jeesuksen opetusten noudattamista. Näin: Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Jeesus sanoi, että häneen uskovan ei tarvitse kulkea enää pimeydessä. Uskominen tarkoittaa sitä, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo eli noudattaa hänen käskyjään. Jos Jeesuksen opetusten noudattamista ei ole tullut tehtyä, on ihminen valitettavasti edelleen pimeydessä. Silloin voi lukea Raamattua vaikka millä tavalla, mutta pieleen menee. Vasta Jeesuksen opetusten noudattaminen tai siihen pyrkiminen mahdollistaa sen, että Raamattu avautuu sellaisella tavalla, joka vie eteenpäin. Raamattu on monitasoinen.
No kun se raamattu ei ole mitään jumalan sanaa, vaan ihmisten kirjoittamaa. Jumala ei sanellut, mitä siihen kirjoitetaan. Raamattu ei ole mikään erehtymätön totuus.
Jumalan tahto sieltä kuitenkin löytyy. Mistä minä tiedän? No, minä en ole ihan tavallinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan tahto sieltä kuitenkin löytyy. Mistä minä tiedän? No, minä en ole ihan tavallinen tyyppi.
Ei, siellä on vain ihmisen käsitys jumalan tahdosta. Tietäisit tämän, jos olisit lukenut jonkin historiallis-kriittiseen teoksen raamatusta. Sen sijaan et uskalla lukea sellaista, koska pelkäät että menetät uskosi. Suurinta viisautta on myöntää olleensa väärässä, kaikki eivät siihen pysty. Tämä kriittinen tapa lukea raamattua ei ota mielestäni pois arvoitusta jumalan olemassaolosta. Se vain poistaa paineen noudattaa raamatun neuvoja orjallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Jumala siis toivo ihmisten pelastuvan?
Kyllä minun käsittääkseni toivoo. Sitä, miksi se on niin vaikeaa, en tiedä.
Toivoo ihmisten pelastuvan, mutta tekee siitä tahallaan tosi vaikeaa? Ottaen huomioon, että pelastuksen vaihtoehto on ikuinen kidutus, niin tuo on kyllä niin moraalitonta, että miten kukaan voi noin pahaa Jumalaa palvoa?
Ihmisellä on mahdollisuus valita, noudattaako hän Jeesuksen sanoja vai ei.Raamatusta:
44Jeesus huusi kovalla äänellä: Joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni. 45Joka näkee minut, näkee lähettäjäni. 46Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen. 47Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut
Ei minulla ole sellaista mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan tahto sieltä kuitenkin löytyy. Mistä minä tiedän? No, minä en ole ihan tavallinen tyyppi.Ei, siellä on vain ihmisen käsitys jumalan tahdosta. Tietäisit tämän, jos olisit lukenut jonkin historiallis-kriittiseen teoksen raamatusta. Sen sijaan et uskalla lukea sellaista, koska pelkäät että menetät uskosi. Suurinta viisautta on myöntää olleensa väärässä, kaikki eivät siihen pysty. Tämä kriittinen tapa lukea raamattua ei ota mielestäni pois arvoitusta jumalan olemassaolosta. Se vain poistaa paineen noudattaa raamatun neuvoja orjallisesti.
Noista "historialliskriittisistä" teoksista nyt ei tule hullua hurskaammaksi.
Piispat alleviivaavat, että kirkko ja kristityt tarvitsevat pätevää raamatuntutkimusta ja vastuullista raamatuntulkintaa: Raamatun tekstejä ei ole tarkoitettu kulloisenkin myöhemmän ajan tieteellisten ja kulttuuristen vaatimusten mukaisiksi. Ne osoitettiin ihmisille, joilla oli oma aikansa tiedot, arvot ja maailmankuva. Kuitenkin Raamattu on olennaisin osin myös nykyajan ihmisen ymmärrettävissä.
Puheenvuorossaan piispat korostavat tulkitsijan vastuuta ja toteavat, että vaikka Raamattua voi tulkita monella tapaa, ei sieltä kannata hakea vastauksia kysymyksiin, mihin 2000 vuotta sitten laadittua tekstiä ei edes ole tarkoitettu vastaamaan: Raamatun tulkitsijan on hyvä tiedostaa ajallinen ja kulttuurinen etäisyys Raamatun syntyaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Uskon Jumalaan mutta sen fanclubilaiset on sietämättömiä ääliöitä.
Uskovien yhteys oikein huokuu tästä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ne lähi-idän sodatkin alkoi. Erimielisyys uskonnosta.
Ehhh... Miten uskonto siihen liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan tahto sieltä kuitenkin löytyy. Mistä minä tiedän? No, minä en ole ihan tavallinen tyyppi.Ei, siellä on vain ihmisen käsitys jumalan tahdosta. Tietäisit tämän, jos olisit lukenut jonkin historiallis-kriittiseen teoksen raamatusta. Sen sijaan et uskalla lukea sellaista, koska pelkäät että menetät uskosi. Suurinta viisautta on myöntää olleensa väärässä, kaikki eivät siihen pysty. Tämä kriittinen tapa lukea raamattua ei ota mielestäni pois arvoitusta jumalan olemassaolosta. Se vain poistaa paineen noudattaa raamatun neuvoja orjallisesti.
Voi sinua. Sinä et tiedäkään, kuinka monta kertaa minä olen joutunut myöntämään olleeni väärässä, ja kuinka tuskallista se on ollut.