Mikään ei tapa uskoa yhtä tehokkaasti kuin tieteellinen raamatuntutkimus.
Jos tiede ei riitä lopettamaan uskoa jumalaan, raamatuntutkimus sen tekee. Hyvin selkeästi on alkanut valjeta totuus raamatusta ja sen kirjoittamisesta.
Kommentit (572)
Tiede on myös uskonto, tavallisen ihmisen pitää vain uskoa mitä tiedemiehet kertovat, vaikka tiede on ollut väärässä monessa asiassa.
"Usko raamatun olentoihin on raamatun tekstistä riippumaton."
Olen moneen kertaan yrittänyt kysyä täällä palstalla, että voiko ihminen uskoa Jeesukseen,vaikka hän ei kykenisi uskomaan raamattuun ja aloitukset/ketjut poistetaan välittömästi. Miksi, voisiko joku kertoa? Mikä tuossa kysymyksessä on niin "vaaralista" tai "loukkaavaa" ettei edes yksi uskovainen tai kukaan muukaan vaivaudu minulle selittämään tätä? Kyse on aivan aidosta ja vilpittömästä kysymyksestä,johon todella kaipaan saada vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Tiede on myös uskonto, tavallisen ihmisen pitää vain uskoa mitä tiedemiehet kertovat, vaikka tiede on ollut väärässä monessa asiassa.
Alapeukuttajat eivät suostu uskomaan että tiede on ollut väärässä monessa asiassa. Miten epätieteellistä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä allekirjoita omalta osaltani otsikon väitettä. On harmi, että aloittaja ei (palstalle tyypilliseen tyyliin) viitsinyt sen enempää avata, mikä tieteellisessä raamatuntutkimuksessa varsinaisesti sen uskon tappaa. Varmasti joillekin ihmisille teologinen tiedekunta sellaisenaan voi olla paikka, jossa kristinuskoa ylipäätään käsitellään niin uudella tavalla, että se saa kyseenalaistamaan aiempaa elämää. Oma kokemukseni teologian opinnoista ei ollut tällainen, vaikka tiedekuntaa kirkon tavoin vaivaakin yltiöhumanismi.
Siihen ilmoittiko Jumala itsensä ei vaikuta se, millä tavoin siitä kertova teksti on laadittu ja millä tavoin tekstikriittisesti sitä tutkitaan. Se on uskon asia.
Tarkoitan nyt siis eksegetiikkaa, en mitään teologian opintoja. Hyvä kirja on vaikkapa Ville Mäkipellon sensuroitu, joka kertoo millä tavoin raamattua on muokattu. En ala nyt tässä kertomaan yksityiskohtia miten raamattua on muokattu koska niitä on niin paljon, mutta kun raamatun ja kristinuskon syntyä alkaa todella ymmärtää, tajuaa ettei raamattattu ole mitään vuosituhansia muuttumattomana pysynyttä jumalan sanaa, vaan kaukana siitä. Ap
Mukava että ap on valaistunut, mutta lukeneet ihmiset on tienneet aina miten mikin on syntynyt. Ratkaisevan uutta ei ole tullut viime vuosikymmeninä, paitsi että niihin tietämättömin vetoavia teoksia on julkaistu. Toisaalta on pakko havaita, että jos jotain uskontoa pitää sietää, se on mieluummin kristinusko kuin joku muu. Ne muut ei edes halua tiedettä sotkettavan uskontoonsa. Lännessä ollaan niin pitkällä, että kaikki uskonnosta vapautuminen tuntuu helpottavalta, koska onhan siinä ollut ne tietyt moraaliset velvoitteensa.
Ateisteilta puuttuu kokonaisvaltainen näkemys, miten täydellisessä ateismissa elettäisiin. Mennään vaan ajopuuna ja katsotaan mitä tapahtuu? Ja jos olisikin, jouduttaisiin laatimaan säännöt ja vahtimaan niiden noudattamista. Eli ojasta allikkoon. Vaikuttaakin siltä että enemmän ollaan kristinuskoa vastaan kuin oltaisiin jonkun paremman puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos olet herkkä ja hienoa kun rukoilet Isä meidän jne, mutta jätä se aurinkotervehdys pois, se on idän oppeja. Aurinko on vain luotu kaasumöllikkä...;)
Jobin kirjasta:
26 jos katsellessani aurinkoa, kuinka se loisti, ja kuuta, joka ylhänä vaelsi,
27 sydämeni antautui salaa vieteltäväksi ja käteni niille suudelmia heitti,
28 niin olisi sekin raskaasti rangaistava rikos, sillä minä olisin kieltänyt korkeuden Jumalan.
Kiitos huolenpidostasi, mutta sinun ei tarvitse huolehtia minusta. Minä olen jo sellaisessa tilanteessa, ettet sinä voi sitä käsittää.
Ja jatkan tätä kommenttia vielä siten, että aurinkotervehdyksen tekeminen on eri asia kuin se, että palvoisi aurinkoa jumalana. Jokainen valitsee itse, mitä tekee. Minä valitsin alkaa tekemään aurinkotervehdystä ja turvallista meditaatiota ja ne olivat elämäni parhaat yksittäiset päätökset. Ne saivat minut löytämään Jeesuksen nopeasti, toisin kuin esimerkiksi Isä Meidän -rukous, jolla ei ollut minun elämässäni sellaista nopeaa vaikutusta. Joten minulle ei ole mitään merkitystä sillä, että joku väittää aurinkotervehdyksen tai meditaation (turvallisen) olevan huono valinta. Olen itse todennut niiden vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
"Usko raamatun olentoihin on raamatun tekstistä riippumaton."
Olen moneen kertaan yrittänyt kysyä täällä palstalla, että voiko ihminen uskoa Jeesukseen,vaikka hän ei kykenisi uskomaan raamattuun ja aloitukset/ketjut poistetaan välittömästi. Miksi, voisiko joku kertoa? Mikä tuossa kysymyksessä on niin "vaaralista" tai "loukkaavaa" ettei edes yksi uskovainen tai kukaan muukaan vaivaudu minulle selittämään tätä? Kyse on aivan aidosta ja vilpittömästä kysymyksestä,johon todella kaipaan saada vastauksen.
Voit uskoa Jeesukseen ja pyrkiä noudattamaan Jeesuksen opetuksia, vaikket uskoisi kaikkea, mitä Raamatussa sanotaan. Se olisi itseasiassa todella hyvä idea sinun itsesi kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän moni teologi on ihan aidosti uskovainen"
Mielenterveysongelma on pääsyvaatimus teologian opintoihin. Päävaiva voi helpottua opiskelemalla.
Mä meinasin ihan mielenterveysongelmattomana ateistina opiskella teologiaa.
Mt-ongelmathan on ihan opiskelijoiden normikauraa. Voi olla että ihmistieteet psykologia ja teologia vetää puoleensa niitä jotka etsii vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos olet herkkä ja hienoa kun rukoilet Isä meidän jne, mutta jätä se aurinkotervehdys pois, se on idän oppeja. Aurinko on vain luotu kaasumöllikkä...;)
Jobin kirjasta:
26 jos katsellessani aurinkoa, kuinka se loisti, ja kuuta, joka ylhänä vaelsi,
27 sydämeni antautui salaa vieteltäväksi ja käteni niille suudelmia heitti,
28 niin olisi sekin raskaasti rangaistava rikos, sillä minä olisin kieltänyt korkeuden Jumalan.
Kiitos huolenpidostasi, mutta sinun ei tarvitse huolehtia minusta. Minä olen jo sellaisessa tilanteessa, ettet sinä voi sitä käsittää.Ja jatkan tätä kommenttia vielä siten, että aurinkotervehdyksen tekeminen on eri asia kuin se, että palvoisi aurinkoa jumalana. Jokainen valitsee itse, mitä tekee. Minä valitsin alkaa tekemään aurinkotervehdystä ja turvallista meditaatiota ja n
Ei ole olemassa turvallista meditaatiota. Tai voit vaihtaa meditaation ihan tavalliseen kristilliseen rukoukseen, ja jos rentoutumista etsit, niin kävely luonnossa tai rauhallinen hengittely on ok.
Itse kiittelin Jumalaa just metsäreissulla. :)
Vierailija kirjoitti:
Jeesus teki Raamatun mukaan jatkuvasti lukuisia ihmeitä. Jos vaikkapa Helsingissä ihmiset alkaisi väittää, että tälläisiä ihmeitä on tapahtunut ympäri kyliä ja se ei olisi totta, helsinkiläiset kiiruhtaisivat kertomaan että valhetta kaikki. Tälläistä tarinaa ei kerrota Jeesuksen ajan kirjoituksissa, kukaan ei näytä kiistävän, että galilelainen mies kulki ympäriinsä tekevän ihmetekoja.
Ei kukaan eksplisiittisesti kiellä satujakaan. Julista, että ei varmasti Prinsessa Ruusunen nukkunut sataa vuotta, eikä varmasti susi syönyt Punahilkkaa ja sitten metsästäjä häntä suden mahasta pelastanut. Satuihin ei vain uskota, kuten eivät järki-ihmiset usko myöskään Raamattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat eivät suostu uskomaan että tiede on ollut väärässä monessa asiassa. Miten epätieteellistä.
Päinvastoin-tiede ja tieteen tekeminen on itseään korjaavaa tutkimusta, ei sokeita luulotteluita tai uskonto. Vaikka joku tieteilijä olisikin äärimmilleen fanaattinen ja puolueellinen vahvistaakseen omia henkilökohtaisia käsityksiään jostain asiasta kuten te uskovaiset,mutta silti olisi väärässä väitteidensä kanssa ei oikeassa, niin ei mikään uskottelu tai inttäminen muuttaisi sitä tosiasiaa. Jos joku väittää "uskovansa" tieteeseen,hän ei ole ymmärtänyt,mitä tiede on ja miten se toimii. Aidossa tieteellisessä tutkimuksessa,joka on puolueetonta,ei minkään tahon poliittisesti,taloudellisesti tai muulla tavoin manipuloimaa, pyritään aina puolueettomiin faktoihin ja näyttöön-ei mielipiteisiin. Täallaista tutkimusta vain on valitettavan vähän, sillä maailma on niin läpeensä täynnä korruptiota,erilaisa valtapelejä ja rikollisuutta. Ota sinäkin silti se pää pois takalistostasi ja ala tutkia asioita myös olemassaolevien todisteiden, ei pelkkien uskomuksien ja muinaisten tarinoiden valossa.
Vierailija kirjoitti:
Mukava että ap on valaistunut, mutta lukeneet ihmiset on tienneet aina miten mikin on syntynyt. Ratkaisevan uutta ei ole tullut viime vuosikymmeninä, paitsi että niihin tietämättömin vetoavia teoksia on julkaistu. Toisaalta on pakko havaita, että jos jotain uskontoa pitää sietää, se on mieluummin kristinusko kuin joku muu. Ne muut ei edes halua tiedettä sotkettavan uskontoonsa. Lännessä ollaan niin pitkällä, että kaikki uskonnosta vapautuminen tuntuu helpottavalta, koska onhan siinä ollut ne tietyt moraaliset velvoitteensa.
Ateisteilta puuttuu kokonaisvaltainen näkemys, miten täydellisessä ateismissa elettäisiin. Mennään vaan ajopuuna ja katsotaan mitä tapahtuu? Ja jos olisikin, jouduttaisiin laatimaan säännöt ja vahtimaan niiden noudattamista. Eli ojasta allikkoon. Vaikuttaakin siltä että enemmän ollaan kristinuskoa vastaan kuin oltaisiin jonkun paremman puol
Valtaosa suomalaisista taitaa olla ateisteja. Onhan meillä lait, ja sisäinen moraalintajumme. Kristinuskossa on paljon hyvää, mutta myös täysin tarpeetonta maailmanlopusta hourailua, seksuaalivähemmistöjen syrjimistä ja naisten väheksymistä. Nämä asenteet, jotka ovat raamatusta peräisin istuvat edelleen tiukassa. Nämäkin on raamatussa vain joko väärää tulkintaa, käännösvirheitä tai aikansa asenteita heijastavia lauseita. Ne on lisätty raamattuun jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin tiede on korjannut itseään, joskus viiveellä. Äärikristityt narsistit eivät myönnä virheitä ollenkaan vaan etsivät uusia huijattavia uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Evoluutiota varmaan on jossain muodossa, mutta kuunnelkaapa joitain ihan i*iooteimpia evoteoreetikkojen lauseita. En muista kaikkia, mutta typerimmät ovat olleet lajia:
"Naiset tykkäävät vaaleanpunaisesta väristä, koska luolamieskaudella se väri viestitti uroksille hedelmällisyyttä...."
"Me tykkäämme makeasta, koska homo pertsanius 1000000000 vuotta sitten siten erotti myrkyllisen ei-myrkyllisestä mausta." Eivätkä ajattele että vastasyntyneet vauvatkin tykkäävät makeasta....
Ja porukka nyökyttelee "joo, niin se on!"
"Olen lopen kyllästynyt siihen väitteeseen "kristinusko on keksitty juttua ja vain valtaapitävien keino hallita kansaa ja ahneutta jaaadajaada...."
Kun ihmiset unohtavat sen, että uskoontulleella kristityllä on käynyt sellainen asia, että on ollut Jumalan kanssa oikeasti tekemisissä. Ja Jumalan seurassa on aikas mukava olla. "
Unohdat molempien voivan olla totta samaan aikaan. Onko jumala nyt paikalla huoneessasi? En tarkoita paperia.
Ei ole olemassa turvallista meditaatiota. Tai voit vaihtaa meditaation ihan tavalliseen kristilliseen rukoukseen, ja jos rentoutumista etsit, niin kävely luonnossa tai rauhallinen hengittely on ok.
Itse kiittelin Jumalaa just metsäreissulla. :)
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Voit olla pelokas, sinulla on oikeus valita, mitä teet. Minä olin rohkea ja sinnikäs ja sain sellaisen palkinnon, mitä sinä et voi edes kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän moni teologi on ihan aidosti uskovainen"
Mielenterveysongelma on pääsyvaatimus teologian opintoihin. Päävaiva voi helpottua opiskelemalla.
Mä meinasin ihan mielenterveysongelmattomana ateistina opiskella teologiaa.
Mt-ongelmathan on ihan opiskelijoiden normikauraa. Voi olla että ihmistieteet psykologia ja teologia vetää puoleensa niitä jotka etsii vastauksia.
Se on juuri noinpäin. On hyvä että evankeliumi vetää puoleensa syrjäytyneitä, Jeesuskin veti puoleensa herkkiä reppanoita, mutta itse kristinusko ei tee ketään hulluksi.
Jumala on mielenterveyden Luoja ja yleensä Jeesuksen löytäminen on eheyttävä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä. Ero on siinä, että äärikristityt tahallaan valehtelevat uskontonsa kirjan sisällöstä ja ristiriidoista motiivina itsekäs politiikka, sukupuoliroolit ja rikkaiden kapitalistien etujen edistäminen.
Vierailija kirjoitti:
No ei, kun meidän tavallisten ihmisten puhelimet, autot, tietokoneet, lääkkeet jne. toimii. Ne tieteeseen pohjaavat asiat siis voi käytännössä havaita toimiviksi, ei tarvitse vain uskoa.
Kaikkien muiden uskontojen uskovaisilla on ihan se sama kokemus omasta Jumalastaan.