IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1503)
Vierailija kirjoitti:
Jopas täällä nää summat vaihtelee. Aiemmin kerrottiin, et 100 000e.
Ja onhan se vela käyttänyt yhteiskunnan varoja kasvaessaan vauvasta aikuiseksi.
Noin 150-200 tonnia maksaa suoraan vanhemmille länsimaissa. USA:ssa maksaa 300k ilman college-säästötiliä.
Yhteiskunnalle, eli veronmaksajille (myös veloille) tulee sitten päälle koulujen, soten yms maksaminen. Muutama satatonnia varmaan sieltäkin tulee maksuun jos yksikköhintaa lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö arvon mammat, ne teidän rakkaat aviomiehet kertovat tuolla ulkona, ettei olis pitäny lapsia tehdä. Kysyn ihan mielenkiinnosta miksi, aikamoista tekstiä tulee. Muistakaa huolehtia itsestänne, niin ei miehet käy muualla.
Toisaalta kiva antaa tällaiselle ;)
Tässä onkin juuri tyypillinen velanainen. Hissi ei mee ylös asti.
Rakastan lapsiani ja lapsenlapsiani yli kaiken. Mut silti joskus käy mielessä, et elämä olis ollut ja olis edelleen helpompaa ja huolettomampaa, jos olis lapsettomana sinkkuna elellyt. Ja rahaa ja omaisuutta olis enemmän. Sitä on ollut kiinni, huolehtinut ja ollut huolissaan ensin lapsistaan, sit vanhemmistaan ja nyt lastenlapsista huolehtiminen vuorossa. Tuntuu, että itselleen saa elää ehkä sitten kasikymppisenä, kun ei enää jaksa. En silti valitsisi toisin, jos olisin nyt nuori. Mut ymmärrän niitä, jotka valitsevat lapsettomuuden itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö arvon mammat, ne teidän rakkaat aviomiehet kertovat tuolla ulkona, ettei olis pitäny lapsia tehdä. Kysyn ihan mielenkiinnosta miksi, aikamoista tekstiä tulee. Muistakaa huolehtia itsestänne, niin ei miehet käy muualla.
Jos mies haluu huidella, ihan rauhassa. Ei ole pitämisen arvoinen silloin hän. Oma mieheni arvostaa meidän perhettä, ei ole katunut, vaikka alkuun meinas vela ollakin.
Tätäpä juuri. Mies voi sanoa just niin kuin haluat siellä kotona. Oletteko siis oikeesti noin yksinkertaisia?
Hä? Tarkoitst siis, että kaikki miehet valehtelee, vai mitä ihmettä selität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole niin esittänytkään. Velat muuten maksavat yhteiskunnan kassaan paljon enemmän kuin perheet, koska yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 300 000 euroa yhteiskunnalle.
Kuluerä, jota velat eivät aiheuta
Missä kiitollisuuden velka että lapsivapaat eivät tuota kustannuksia ja maksavat muiden kustannuksia?
Missä korvaukset: lapsettomuuslisä ym?
Kyllä lapsivapaa käyttää yhteiskunnan kustannuksia. Mutta ei tuota uusia maksajia.
Mikä helvetin lapsettomuuslisä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 150-200 tonnia maksaa suoraan vanhemmille länsimaissa. USA:ssa maksaa 300k ilman college-säästötiliä.
Yhteiskunnalle, eli veronmaksajille (myös veloille) tulee sitten päälle koulujen, soten yms maksaminen. Muutama satatonnia varmaan sieltäkin tulee maksuun jos yksikköhintaa lasketaan?
Juu, jos lopetetaan lisääntyminen kerta kaikkiaan, mitään kustannuksia ei tule kenellekään. Jee.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan lapsiani ja lapsenlapsiani yli kaiken. Mut silti joskus käy mielessä, et elämä olis ollut ja olis edelleen helpompaa ja huolettomampaa, jos olis lapsettomana sinkkuna elellyt. Ja rahaa ja omaisuutta olis enemmän. Sitä on ollut kiinni, huolehtinut ja ollut huolissaan ensin lapsistaan, sit vanhemmistaan ja nyt lastenlapsista huolehtiminen vuorossa. Tuntuu, että itselleen saa elää ehkä sitten kasikymppisenä, kun ei enää jaksa. En silti valitsisi toisin, jos olisin nyt nuori. Mut ymmärrän niitä, jotka valitsevat lapsettomuuden itse.
Itse en tavoita tuota tarvetta, et olis helpompaa, jos huolehtisin vain itsestäni. Ensinnäkin ehdin ihan riittävästi käyttää aikaa itselleni. Ja puolison kanssa kaksin. Pikkaulapsiaika on aika lyhyt. Muiden ihmisten ajatteleminen ja huolehtiminen heistä on vain osa elämää. Tärkeä osa tietty. Mutta kuuluu elämään. Ilman omaa perhettä toki olis silti ystävät, eli ei koskaan ole mitään tyhjiötä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole niin esittänytkään. Velat muuten maksavat yhteiskunnan kassaan paljon enemmän kuin perheet, koska yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 300 000 euroa yhteiskunnalle.
Missä kiitollisuuden velka että lapsivapaat eivät tuota kustannuksia ja maksavat muiden kustannuksia?
Juu, siinäpä ehdotus vailla vertaa. Kaikille yli 18 vuotiaille lisääntymättömille lapsettomuuslisä. Ei siinä voisi lähteä povaamaan, kuka istuu aidalla, kuka tahattomasti lapseton...tarvittaisiin uusi ammattikunta: Oikeiden Velojen Tunnistamis-exspertit, todennäköisesti moniammatillista. Luulenpa, ettei onnistu. Mutta ehdotus sinällään on huikea järjen-välähdys. Vain Oikea Vela kykenee moista keksimään.
Itselleni se Luojan kiitos on että Luojan kiiitos en ole tehnyt jälleen yhtä uutta sielua kärsimään tähän maailmaan, kun katsoo mihin tämä meininki on menossa. Tiesin sen aina, nuoresta asti ja nyt voin todellakin hengähtää helpotuksesta että en taipunut "koska kaikki muutkin" ja olen vastuussa tasan omasta hyvinvoinnistani, jossa on ihan tarpeeksi tekemistä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, siinäpä ehdotus vailla vertaa. Kaikille yli 18 vuotiaille lisääntymättömille lapsettomuuslisä. Ei siinä voisi lähteä povaamaan, kuka istuu aidalla, kuka tahattomasti lapseton...tarvittaisiin uusi ammattikunta: Oikeiden Velojen Tunnistamis-exspertit, todennäköisesti moniammatillista. Luulenpa, ettei onnistu. Mutta ehdotus sinällään on huikea järjen-välähdys. Vain Oikea Vela
Miksi heität leikiksi keskustelun siitä että ihmiset saisivat yhdenvertaista kohtelua ihonväriin, sukupuoleen, seksuaalivähemmistöön tai lapsilukuun katsomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin juuri tyypillinen velanainen. Hissi ei mee ylös asti.
Tyypillinen minkä mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tavoita tuota tarvetta, et olis helpompaa, jos huolehtisin vain itsestäni. Ensinnäkin ehdin ihan riittävästi käyttää aikaa itselleni. Ja puolison kanssa kaksin. Pikkaulapsiaika on aika lyhyt. Muiden ihmisten ajatteleminen ja huolehtiminen heistä on vain osa elämää. Tärkeä osa tietty. Mutta kuuluu elämään. Ilman omaa perhettä to
Ikääntyessä on apu tarpeen laskujen ja asioiden hoidossa. Työssäni näen vanhuksia joilla ei ketään keneltä pyytää apua kun tarvitsee lamppu vaihtaa tai netin kanssa ongelmia. Tietysti olen auttanut, ennen kun joku kommentoi... Selviää sitä toki ilman perillisiä, mutta varsinkin nyt kun kaikesta säästetään, omaisten apu entistä tärkeämpää. Toisaalta jos on paljon rahaa säästössä niin voi ostaa apua. Iäkkäänä elämä on kallista kun on lääkkeitä ja hoiva-avun tarvetta, taksikyytejä lääkäriin ym...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen sivujen mukaan lapsi maksaa yhteiskunnalle 300 000 per nenu. Siitä oli aiemmin Ylen sivuilla laskuri, josta näki milloin lapsi alkaa olla maksanut velkansa yhteiskunnalle, ja se oli vasta joskus 45 vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen sivujen mukaan lapsi maksaa yhteiskunnalle 300 000 per nenu. Siitä oli aiemmin Ylen sivuilla laskuri, josta näki milloin lapsi alkaa olla maksanut velkansa yhteiskunnalle, ja se oli vasta joskus 45 vuoden iässä.
Olettaen että lapsi on työelämässä täyden elämässä.
Olettaen että lapsi pääsee tiettyihin tuloihin.
Olettaen että ei ole katkoksia työelämässä sairastelun ym takia.
Ja se onko nettoveronmaksaja, on eri kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, siinäpä ehdotus vailla vertaa. Kaikille yli 18 vuotiaille lisääntymättömille lapsettomuuslisä. Ei siinä voisi lähteä povaamaan, kuka istuu aidalla, kuka tahattomasti lapseton...tarvittaisiin uusi ammattikunta: Oikeiden Velojen Tunnistamis-exspertit, todennäköisesti moniammatillista. Luulenpa, ettei onnistu. Mutta ehdotus sinäll
Ihonväri, sukupuoli, seksuaalivähemmistöt jms. eivät ole ihmisen itsensä valittavissa; näin ollen yhdenvertaisuus kuuluu ehdottomasti näille ryhmille. Veluus sensijaan on VAPAAEHTOINEN valinta. Enkä ollenkaan heittänyt leikiksi, kunhan kehittelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua vieläkö täällä väitellään. Menkää nyt velat elämään sitä ihanaa elämäänne. Jostain kumman syystä muuta elämää ei kuitenkaan näytä olevan kun vauva-palstalla todistelu. Jos te olisitte tyytyväisiä ni ei teitä näkyisi täällä palstalla vaan olisitte jossain muualla.
Jos veloja ei tuomittaisi eikä syyllistettäisi jatkuvasti, ei tätä ketjua olisi olemassa.
Kuka syyllistää? Kertokaa nyt ketä nämä syyllistäjät on? Omassa elämässä en ole moiseen törmännyt.
Kyllä minä törmään kaiken aikaa, vaikka en edes puhu asiasta ellei ole pakko. Eli käytännössä asiaa kysytään ja kysytään, nykyään olen oppinut valehtelemaan ettemme muka saaneet lapsia. Sillä siitä pääsee yli eikä kukaan suutu.
Ennen jouduin usein tulilinjalle, koska vastasin totuuden mukaisesti etten ole halunnut lapsia.
Ja ne on ihan tavallisia ihmisiä, töissä, harrastuksissa, sukulaisia, tuttuja. Eräs ihmisryhmä harjoittaa tuota paljon ja se on juuri hiljattain lapsen saaneet vanhemmat. Eräs ystäväpariskunta tenttasi ja tuputti aikansa ja lopulta kävimme pitkän keskustelun siitä, että en tule muuttamaan mieltäni siksi, että he tekivät lapsia. He tiesivät kyllä, että olen vela ja yrittämällä yrittivät kääntää pääni.
Onneksi ymmärsivät lopulta ja pystyimme jatkaa ystävinä.
Olen myös heidän lapsensa kummi ja pidän kyllä lapsista. En vain halua itselle.
Toisaalta inhottavaa, että pitää valehdella ihmisille etteivät suutu, mutta tällä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsivapaa käyttää yhteiskunnan kustannuksia. Mutta ei tuota uusia maksajia.
Mikä helvetin lapsettomuuslisä?
Voi käyttää yhteiskunnan palveluksia, mutta ei aiheuta lapsikustannuksia, jotka ovat 300 000 per lapsi meille veronmaksajille. Lapsistakin tulee sitten maksajia vasta 45-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, siinäpä ehdotus vailla vertaa. Kaikille yli 18 vuotiaille lisääntymättömille lapsettomuuslisä. Ei siinä voisi lähteä povaamaan, kuka istuu aidalla, kuka tahattomasti lapseton...tarvittaisiin uusi ammattikunta: Oikeiden Velojen Tunnistamis-exspertit, todennäköisesti moniammatillista. Luulenpa, ettei onnistu. Mutta ehdotus sinällään on huikea järjen-välähdys. Vain Oikea Vela
Maksetaanhan lapsiisääkin riippumatta siitä, onko vanhempi hyvä vai huono ja tuleeko lapsesta kunnollinen yhteiskunnan jäsen ja veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.
Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.
Mä taas olen vapaaehtoisesti miehetön. On kokemusta vaikka kuinka monesta miehestä ja parisuhteesta sekä myös 16 vuoden avioliitosta.
Ei kiitos mulle enää ikinä. Haluan elää loppuelämäni vapaana ja rauhassa, saan tulla ja mennä tai olla menemättä ilman tilintekovelvollisuutta ja nukkua keskellä sänkyä x-asennossa eikä kukaan ruikuta eikä mussuta ikinä. Lapsia mulla kyllä on, mutta ne on ihan eri juttu, kuin joku mies.
"Mä taas olen vapaaehtoisesti miehetön. On kokemusta vaikka kuinka monesta miehestä".
"Lapsia mulla kyllä on..."
Lapsia kenties "vaikka kuinka monelle miehelle".
Tässäpä oikea palstavelojen kuningatar: Ylänuolet 6 - alanuolet 0.
Tai jollekin Ylilautalaiselle