Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1505)

Vierailija
1321/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.

Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.

Kommentista paistaa kateus ja katkeruus. Miksi muuten haukkuisi niitä, jotka valitsivat toisin.

Etenkin kun maailma on surullisen täynnä esimerkkejä surkeista vanhemmista. Nämä eivät sitten ilmeisesti ajatelleet lainkaan lasten oikeuksia eivätkä omia kykyjään ennen kuin kävivät sikiämään. Toivottavasti osaavat hävetä.

Kenen

"Juu, me kaikki uskomme, että kuvaat suhdettanne totuudenmukaiselsti, tarkasti ja kaunistelematta. 😂😂😂"

Niin...?

Tarkkaan osasi vela kuvailla jotain, josta ei itsellä ole kokemusta. Hieno suoritus😂😂😂

Vierailija
1322/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä, miksi omasta tahdostaan lapsettomat on puhumassa aivan joka käänteessä tästä asiasta.

Minulla on jälkikasvua, olisin yhtä hyvin voinut jättää lapset tekemättäkin, molemmat päätökset olisivat olleet ok. Eikä vaikuta elämääni kumman tien kukakin valitsee. Väkisinkin tulee mieleen, kun liki päivittäin törmää lapsettomuuden onnesta toitottaviin, että jokin heitä silti vaivaa asiassa, kun se vaikuttaa määrittävän koko identiteetin.

Ehkä sitten liikun piireissä jossa ketään ei kiinnosta toisten lapsettomuus tai lapsellisuus? Ihme keuhkoamista.

Äitiys on osa identiteettiä ja lapsista ja perheonnesta puhuminen on usein lapsia saaneelle naiselle päivittäistä. Tämä on ihan ok. Miksi lapsettomuuden valitseminen ei olisi naiselle samankaltainen onni ja autuus? Ja ennen kaikkea, miksi siitä ei saisi puhua ja miksi se olisi keuhkoamista jo

Kuka on kieltänyt lapsettomia hehkuttamasta lapsettomuutensa onnea ja autuutta? Ainakin tuntemani velat tunkevat jokaisessa mahdollisessa tilanteessa, kuinka upeaa on elää vain itselleen. Surkuttelevat vielä minua, lapsien äitiä, kun en kuulemma oikeasti voi nauttia lapsistani. Jokin heitä siis hiertää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ketjusta tulee taas mieleen Sinkkuelämää-elokuva, jossa päähenkilöt on gayhäissä ja Carrie tärkeenä ja iloisena kertoo toiselle vierasparille, että he suorastaan ihaillen palvovat lapsia, mutta lapset ei vaan ole heitä varten. Sitten kotona kriiseillään kun mies haluaisi joskus katsoa telkkaria ja tähdennetään, että kuule kun sun pitää tehdä mitä minä käsken että meidän elämässä säilyisi kipinä, kun ollaan vaan me kaksi aikojen loppuun asti. 

Muta sittenhän toisaalta tietysti Big saa sydärin ja kuolee pois kuleksimasta, ja on Carrie taas yksin, kunnes Aidan palaa hetkeksi

Onneksi lisääntyneillä ei koskaan ole mitään kriisejä tai kinoja parisuhteissaan.

Tollo. Jokaisella ihmisellä on kriisejä ja kipuilua elämässään, oli lisääntynyt tai ei. Kommenttisi on ---lapsellinen yritys vinoilla lapsellisten parisuhteista. 

Vierailija
1324/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nää ilmeisesti luulee että kakkavaippavaihe kestää 50 vuotta

Jos lapsi syntyy haasteiden kanssa, se voi kestääkin hyvin pitkään. Tietysti helppo olettaa että kaikki lapset syntyvät terveinä, neurotyypillisinä vailla mitään ongelmia. Mutta se ei ole totta.

Vaikka lapsi olisi terve, nykyään lapset jää asumaan yhä useammin kotiin aikuisena, pitkälle 20-30 vuotiaaksi.

No mikä siinäkin on vikaa, että 20-30v asuu kotona. Jos on tilaa ja kaikille sopii, niin asukoon. 

Vierailija
1325/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paljon tunteisii menee mut onhan selvää et lapsettomat voittaa

Vierailija
1326/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.

Kommentista paistaa kateus ja katkeruus. Miksi muuten haukkuisi niitä, jotka valitsivat toisin.

Etenkin kun maailma on surullisen täynnä esimerkkejä surkeista vanhemmista. Nämä eivät sitten ilmeisesti ajatelleet lainkaan lasten oikeuksia eivätkä omia kykyjään ennen kuin kävivät sikiämään. Toivottavasti osaavat hävetä.

Kenen nyt pitää hävetä? Siis meidän, jotka olemme saaneet lapsia, koska jotkut vanhemmat eivät ole kyvy

Tunnen henkilökohtaisesti kaksi velaa, jotka ovat mt-syistä kuntoutustuella. No, kuten itsekin totesit, jostain näitä sikiää.

Vierailija
1327/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No elämä vaan on niin ihanaa ilman lapsia!Voi nauttia jokahetkestä!En halua vastuussa olla tollasesta.Tää on lahja elämältä.

Voitko kuvitella, että minä lapsellisena nautin elämästä? Hetkeäkään lasteni kanssa en antaisi pois. Mistä "tollasesta" et halua olla vastuussa? Lapsi ei ole mikään "tollanen"- lapsi on lapsi.

Vierailija
1328/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on vapaita, mutta henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä tylsinä tai outoina jotka ei halua lapsia.

Jos syy on pelkkä hedonismi niin se on jopa luotaantyöntävää minulle.

Se on luotaantyöntävää siksi, koska silloin meidän välillä on täydellinen arvojen kuilu. Minä elän ja hengitän sitä että saan tuottaa onnellista lapsuutta, opettaa ja olla läsnä lapsilleni. Sitten on joku jolle kaikki se on negatiivista arvoa - joko näkemys on ontto, ymmärtämötän, tai ihminen ei ylipäätänsä kelpaa vanhemmaksi jos ei arvosta lapsia lähes vaistomaisesti.

Jeesuskin sanoi ettei kaikista ole avioliittoon. Niin se vaan on. Tätä tietysti tarvitsee haluta kovasti, niin paljon ettei mikään estä sinua hankkimasta perhettä - sillä perhe vie koko elämän.

Onkin hyvä että vapaaehtoisesti lapseton elää elämäänsä omien tarkoitusperiensä mukaan ja minä

Mene naimisiin ja ole lapseton. Kukaan ei kiellä. 

Vierailija
1329/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan niitä jotka käyttävät aikaa älynsä kehittämiseen eikä toisten jälkien siivoamiseen.

Vierailija
1330/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen

Sinä sen kuvasit. Hienosti sopii kuvauksesi minunkin suhteeni lapsiini.

Vierailija
1331/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä voittaa? Ei tämä  ketju mikään kilpailu ole.

Vierailija
1332/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä, miksi omasta tahdostaan lapsettomat on puhumassa aivan joka käänteessä tästä asiasta.

Minulla on jälkikasvua, olisin yhtä hyvin voinut jättää lapset tekemättäkin, molemmat päätökset olisivat olleet ok. Eikä vaikuta elämääni kumman tien kukakin valitsee. Väkisinkin tulee mieleen, kun liki päivittäin törmää lapsettomuuden onnesta toitottaviin, että jokin heitä silti vaivaa asiassa, kun se vaikuttaa määrittävän koko identiteetin.

Ehkä sitten liikun piireissä jossa ketään ei kiinnosta toisten lapsettomuus tai lapsellisuus? Ihme keuhkoamista.

Äitiys on osa identiteettiä ja lapsista ja perheonnesta puhuminen on usein lapsia saaneelle naiselle päivittäistä. Tämä on ihan ok. Miksi lapsettomuuden valitseminen ei olisi naiselle samankaltainen onni ja autuus? Ja ennen kaikkea, miksi sii

"Kuka on kieltänyt lapsettomia hehkuttamasta lapsettomuutensa onnea ja autuutta? Ainakin tuntemani velat tunkevat jokaisessa mahdollisessa tilanteessa, kuinka upeaa on elää vain itselleen. Surkuttelevat vielä minua, lapsien äitiä, kun en kuulemma oikeasti voi nauttia lapsistani. Jokin heitä siis hiertää."

Tuollainen on kyl uskomatonta. Onneksi omat tuttuni eivät tuollaisia juttele. 

Vierailija
1333/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voittaa minkä? 

Vierailija
1334/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No elämä vaan on niin ihanaa ilman lapsia!Voi nauttia jokahetkestä!En halua vastuussa olla tollasesta.Tää on lahja elämältä.

Voitko kuvitella, että minä lapsellisena nautin elämästä? Hetkeäkään lasteni kanssa en antaisi pois. Mistä "tollasesta" et halua olla vastuussa? Lapsi ei ole mikään "tollanen"- lapsi on lapsi.

Vaikka minulla on hyviä ystäviä myös, kyllä oma perhe on ihan parasta seuraa. Nyt aikuiset lapset haluavat viettää vapaaehtoisesti aikaansa meidän kanssa. 

Vierailija
1335/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiys on osa identiteettiä ja lapsista ja perheonnesta puhuminen on usein lapsia saaneelle naiselle päivittäistä. Tämä on ihan ok. Miksi lapsettomuuden valitseminen ei olisi naiselle samankaltainen onni ja autuus? Ja ennen kaikkea, miksi sii

Sinä saatat tuntea veloja paljon enemmän kuin luuletkaan. Kaikki lapsettomat vain eivät sitä kerro. Minä olen vapaaehtoisesti lapseton enkä koskaan asiaa ota itse esille. Joskus harvoin joku on asiasta kysynyt, mutta kun olen vastannut, en ole saanut mitään vähättelyä takaisin.

Vierailija
1336/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ketjusta tulee taas mieleen Sinkkuelämää-elokuva, jossa päähenkilöt on gayhäissä ja Carrie tärkeenä ja iloisena kertoo toiselle vierasparille, että he suorastaan ihaillen palvovat lapsia, mutta lapset ei vaan ole heitä varten. Sitten kotona kriiseillään kun mies haluaisi joskus katsoa telkkaria ja tähdennetään, että kuule kun sun pitää tehdä mitä minä käsken että meidän elämässä säilyisi kipinä, kun ollaan vaan me kaksi aikojen loppuun asti. 

Muta sittenhän toisaalta tietysti Big saa sydärin ja kuolee pois kuleksimasta, ja on Carrie taas yksin, kunnes Aidan palaa hetkeksi

Onneksi lisääntyneillä ei koskaan ole mitään kriisejä tai kinoja parisuhteissaan.

Tollo. Jokaisella ihmisellä on kriisejä ja kipuilua elämässään, oli lisääntynyt t

Niin, kommenttini koski siis tuota yhtä joka vinoili FIKTIIVISEN lapsettoman tv-sarjapariskunnan kinastelulle. Että sellaista se sitten on kun ollaan vaan kahdestaan.

Vierailija
1337/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on vapaita, mutta henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä tylsinä tai outoina jotka ei halua lapsia.

Jos syy on pelkkä hedonismi niin se on jopa luotaantyöntävää minulle.

Se on luotaantyöntävää siksi, koska silloin meidän välillä on täydellinen arvojen kuilu. Minä elän ja hengitän sitä että saan tuottaa onnellista lapsuutta, opettaa ja olla läsnä lapsilleni. Sitten on joku jolle kaikki se on negatiivista arvoa - joko näkemys on ontto, ymmärtämötän, tai ihminen ei ylipäätänsä kelpaa vanhemmaksi jos ei arvosta lapsia lähes vaistomaisesti.

Jeesuskin sanoi ettei kaikista ole avioliittoon. Niin se vaan on. Tätä tietysti tarvitsee haluta kovasti, niin paljon ettei mikään estä sinua hankkimasta perhettä - sillä perhe vie koko elämän.

Onkin hyvä että vapaaehtoisesti lapseton elää el

Ei tosiaan. Siihen vaan kommentoin kun joku lauloi että ei ole pakko mennä avioliittoon jos ei halua lapsia. Voi mennä vaikkei lapsia haluaisikaan.

Vierailija
1338/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saimme uuden termin, kiitos. "Lapsen omaava ex-vela on oksymoroni".

Ei kai siinä sen ihmeellisempää ole kun että vela ei muuta mielipidettään koska vela pysyy omasta tahdostaan lapsettomana ikuisesti joten niinpä ei voi olla sellaista asiaa kuin ex-vela. Valevela voisi kuvata paremmin sellaista joka väittää olevansa vela muttei sitten ole koskaan ollutkaan. :)

Valevela..👻.. no, velahan istuu aidalla hamaan tappiin, kun varmuus paljastuu vasta, kun ei enää henki pihise.

Vierailija
1339/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen vaan kommentoin kun joku lauloi että ei ole pakko mennä avioliittoon jos ei halua lapsia. Voi mennä vaikkei lapsia haluaisikaan.

MIten avioliitto ja lapsien hankkiminen liittyy mitenkään toisiinsa? 😂 kummatkin vapaaehtoisia asioita!

Vierailija
1340/1505 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä voittaa? Ei tämä  ketju mikään kilpailu ole.

On tässä kilpailun makua ollut siitä kuinka upeaa elämä on kun lapsia hankkii ja sen tekemällä avautuu uudet maailmat jota vela ei voisi ikinä ymmärtää edes 1% tasolla. Ja kuinka ollaan aikuisempia yms yms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän