Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1497)

Vierailija
1381/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Mä taas olen vapaaehtoisesti miehetön. On kokemusta vaikka kuinka monesta miehestä ja parisuhteesta sekä myös 16 vuoden avioliitosta.

Ei kiitos mulle enää ikinä. Haluan elää loppuelämäni vapaana ja rauhassa, saan tulla ja mennä tai olla menemättä ilman tilintekovelvollisuutta ja nukkua keskellä sänkyä x-asennossa eikä kukaan ruikuta eikä mussuta ikinä. Lapsia mulla kyllä on, mutta ne on ihan eri juttu, kuin joku mies.

"Mä taas olen vapaaehtoisesti miehetön. On kokemusta vaikka kuinka mon

"Lapsia mulla kyllä on, mutta ne on ihan eri juttu, kuin joku mies".

Tässä nainen, joka näkee miehen vain välineenä lasten saamiseen. Tällaisen ihmisen parisuhteet eivät kestä. Hyötyajattelu ja halveksunta vastakkaista sukupuolta kohtaan paistaa kauas.

Vierailija
1382/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas täällä nää summat vaihtelee. Aiemmin kerrottiin, et 100 000e. 

Ja onhan se vela käyttänyt yhteiskunnan varoja kasvaessaan vauvasta aikuiseksi. 

Noin 150-200 tonnia maksaa suoraan vanhemmille länsimaissa. USA:ssa maksaa 300k ilman college-säästötiliä.

Yhteiskunnalle, eli veronmaksajille (myös veloille) tulee sitten päälle koulujen, soten yms maksaminen. Muutama satatonnia varmaan sieltäkin tulee maksuun jos yksikköhintaa lasketaan?

Ylen sivujen mukaan lapsi maksaa yhteiskunnalle 300 000 per nenu. Siitä oli aiemmin Ylen sivuilla laskuri, josta näki milloin lapsi alkaa olla maksanut velkansa yhteiskunnalle, ja se oli vasta joskus 45 vuoden iässä. 

Moniko vela täällä on jo ehtinyt maksaa velkansa yhteiskunnalle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni se Luojan kiitos on että Luojan kiiitos en ole tehnyt jälleen yhtä uutta sielua kärsimään tähän maailmaan, kun katsoo mihin tämä meininki on menossa. Tiesin sen aina, nuoresta asti ja nyt voin todellakin hengähtää helpotuksesta että en taipunut "koska kaikki muutkin" ja olen vastuussa tasan omasta hyvinvoinnistani, jossa on ihan tarpeeksi tekemistä täällä.

On helppoa mennä massan mukana. On vaikeampaa mennä omia teitään.

Vierailija
1384/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä velka? 🤣 Ei se lapsen vika ole jos äänestäjät päättävät että taikaraha ja ilmaisia lounaita jaetaan kaikille syntyneille. Kukaan ei ole velkaa yhtään mitään siksi että on syntynyt. Tuolla logiikalla oikeuden omaan elämään saa vain synnyttämällä lisää lapsia. Ihmisoikeudet eivät perustu tuohon länsimaissa, onneksi. Ehkä Venäjällä, jossa ihmisoikeuskäsitys on lähempänä omaasi?

Vierailija
1385/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näissä ammateissa on eniten psykopaatteja :

1. Toimitusjohtajat 2. Lakimiehet 3. Media (Televisio /radio) 4. Myyntihenkilöt 5. Kirurgit 6. Journalistit 7. Poliisit 8. Papisto 9.Kokit 10. Valtion virkamiehet"

https://www.is.fi/tyoelama/art-2000000575024.html

Vierailija
1386/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Mä taas olen vapaaehtoisesti miehetön. On kokemusta vaikka kuinka monesta miehestä ja parisuhteesta sekä myös 16 vuoden avioliitosta.

Ei kiitos mulle enää ikinä. Haluan elää loppuelämäni vapaana ja rauhassa, saan tulla ja mennä tai olla menemättä ilman tilintekovelvollisuutta ja nukkua keskellä sänkyä x-asennossa eikä kukaan ruikuta eikä mussuta ikinä. Lapsia mulla kyllä on, mutta ne on ihan eri juttu, kuin joku mies.

"Mä taas olen vapaa

Todentotta, lapsi ON ihan eri asia kuin mies. Kaikilta osin.

Vierailija
1387/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni se Luojan kiitos on että Luojan kiiitos en ole tehnyt jälleen yhtä uutta sielua kärsimään tähän maailmaan, kun katsoo mihin tämä meininki on menossa. Tiesin sen aina, nuoresta asti ja nyt voin todellakin hengähtää helpotuksesta että en taipunut "koska kaikki muutkin" ja olen vastuussa tasan omasta hyvinvoinnistani, jossa on ihan tarpeeksi tekemistä täällä.

On helppoa mennä massan mukana. On vaikeampaa mennä omia teitään.

Asiassa pysyäkseni kukaan  aikuinen ei lisäänny painostuksen alla. Aikuinen lisääntyy omasta tahdostaan.

Vierailija
1388/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä velka? 🤣 Ei se lapsen vika ole jos äänestäjät päättävät että taikaraha ja ilmaisia lounaita jaetaan kaikille syntyneille. Kukaan ei ole velkaa yhtään mitään siksi että on syntynyt. Tuolla logiikalla oikeuden omaan elämään saa vain synnyttämällä lisää lapsia. Ihmisoikeudet eivät perustu tuohon länsimaissa, onneksi. Ehkä Venäjällä, jossa ihmisoikeuskäsitys on lähempänä omaasi?

Ja se lisäksi että yksikään vastasyntynyt ei ole oikeustoimikelpoinen tekemään velkasopimusta.

Lapsen puolesta ei voi myöskään tällaista sopimista tehdä.

Tällaista sopimusta ei ole olemassa.

Siksi puheet siitä että jokaisella ihmisellä olisi syntymästään joku velka, on harhaista höpötystä.

Vierailija
1389/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue vähän ylempää, siellä osataan hienosti katsoa jostain, että "lapsi on maksanut velkansa yhteiskunnalle 45 ikäisenä". 

Vierailija
1390/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 150-200 tonnia maksaa suoraan vanhemmille länsimaissa. USA:ssa maksaa 300k ilman college-säästötiliä.

Yhteiskunnalle, eli veronmaksajille (myös veloille) tulee sitten päälle koulujen, soten yms maksaminen. Muutama satatonnia varmaan sieltäkin tulee maksuun jos yksikköhintaa lasketaan?

Ylen sivujen mukaan lapsi maksaa yhteiskunnalle 300 000 per nenu. Siitä oli aiemmin Ylen sivuilla laskuri, josta näki milloin lapsi alkaa olla maksanut velkansa yhteiskunnalle, ja se oli vasta joskus 45 vuoden iässä. 

Useampi kuin mammojen lapset, jotka eivät monessa tapauksessa ole edes aloittaneet takaisinmaksua. 

Vierailija
1391/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue vähän ylempää, siellä osataan hienosti katsoa jostain, että "lapsi on maksanut velkansa yhteiskunnalle 45 ikäisenä". 

Turha hikeentyä, siinä on vain laskettu, missä vaiheessa lapsi on tuottanut (normaalitapauksessa) yhteiskunnalle yhtä paljon rahaa kuin yhteiskunta on häneen kuluttanut. Tosiasiassa summa on kuitenkin vielä suurempi kuin 300 000, koska yleensä lapsista on kuluja vieä 18 vuoden ikävuoden jälkeenkin, etenkin jos kouluttautuvat. Tämä oli vastine siihen kun valitettiin, että velat eivät tuota veronmaksajia yhteiskunnalla. Aika myöhäisessä vaiheessa niistä lapsistakaan on siis varsinaisia tuloja, jos kulut otetaan huomioon.

Tämä olisi muuten yksi peruste ottaa meille aikuisia koulutettuja maahanmuuttajia, joista noita kuluja ei koidu.

Vierailija
1392/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

velat eivät tuota veronmaksajia yhteiskunnalla.

Ei sellaista pakkoa ole olemassa että pitäisi tuottaa. Velaus on ihmisoikeus.

Miksi veloja rankaistaan taloudellisesti heidän valinnastaan?

Vierailija
1393/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

velat eivät tuota veronmaksajia yhteiskunnalla.

Ei sellaista pakkoa ole olemassa että pitäisi tuottaa. Velaus on ihmisoikeus.

Miksi veloja rankaistaan taloudellisesti heidän valinnastaan?

Millälailla rangaistaan?

Vierailija
1394/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole niin esittänytkään. Velat muuten maksavat yhteiskunnan kassaan paljon enemmän kuin perheet, koska yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 300 000 euroa yhteiskunnalle.

Kuluerä, jota velat eivät aiheuta

Missä kiitollisuuden velka että lapsivapaat eivät tuota kustannuksia ja maksavat muiden kustannuksia?

Missä korvaukset: lapsettomuuslisä ym?

Kyllä lapsivapaa käyttää yhteiskunnan kustannuksia. Mutta ei tuota uusia maksajia. 

Mikä helvetin  lapsettomuuslisä?

"Vanhanpojan ja -piian vero tarkoitti Suomessa kovennettua verorasitusta 24 vuotta täyttäneille naimattomille, lapsettomille kansalaisille. Vanhanpojan vero tuli voimaan 1935 lailla 392/1935 ja se poistui vuonna 1975 henkilöverotuksen kokonaisuudistuksen yhteydessä."

Tuollaista herkkua lapsettomille naimattomille ennen oli.

Vierailija
1395/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole niin esittänytkään. Velat muuten maksavat yhteiskunnan kassaan paljon enemmän kuin perheet, koska yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 300 000 euroa yhteiskunnalle.

Missä kiitollisuuden velka että lapsivapaat eivät tuota kustannuksia ja maksavat muiden kustannuksia?

Juu, siinäpä ehdotus vailla vertaa. Kaikille yli 18 vuotiaille lisääntymättömille lapsettomuuslisä. Ei siinä voisi lähteä povaamaan, kuka istuu aidalla, kuka tahattomasti lapseton...tarvittaisiin uusi ammattikunta: Oikeiden Velojen Tunnistamis-exspertit,  todennäköisesti  moniammatillista.   Luulenpa, ettei onnistu.  Mutta ehdotus sinäll

"Miksi heität leikiksi keskustelun siitä että ihmiset saisivat yhdenvertaista kohtelua ihonväriin, sukupuoleen, seksuaalivähemmistöön tai lapsilukuun katsomatta?"

Sellainen onnellinen vela, joka kadehtii lapsilisien perään. Kateus se vie kalatkin vedestä.

Vierailija
1396/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli velat myös ovat omat velkansa tuolloin maksanut.

Vierailija
1397/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaen, et vela on työelämässä täyden elämän.

Olettaen että vela pääsee tiettyihin tuloihin.

Olettaen että ei ole katkoksia työelämässä sairastelun ym takia.

Ja se onko nettoveronmaksaja, on eri kysymys.

Vierailija
1398/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei tarvitse yhtään huonoa äitiä lisää. Joten kiitos velat, että ymmärrätte tarpeettomuutenne.

Vierailija
1399/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsivapaa käyttää yhteiskunnan kustannuksia. Mutta ei tuota uusia maksajia. 

Mikä helvetin  lapsettomuuslisä?

Voi käyttää yhteiskunnan palveluksia, mutta ei aiheuta lapsikustannuksia, jotka ovat 300 000 per lapsi meille veronmaksajille. Lapsistakin tulee sitten maksajia vasta 45-vuotiaina.

Vela on ihan samassa asemassa jokaisen lapsen suhteen, mitä tulee yhteiskunnan kuluihin.

Vierailija
1400/1497 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä taas olen vapaa

""Lapsia mulla kyllä on, mutta ne on ihan eri juttu, kuin joku mies".

Tässä nainen, joka näkee miehen vain välineenä lasten saamiseen. Tällaisen ihmisen parisuhteet eivät kestä. Hyötyajattelu ja halveksunta vastakkaista sukupuolta kohtaan paistaa kauas."

Niin, hän ei halua elää miehen kanssa, eikä siis elä. Vapaa valinta. Halveksuuko velat lapsia, kun eivät halua elää lasten kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi