Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

 

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1706)

Vierailija
1701/1706 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Olen kahden lapsen äiti ja neljän isoäiti, leski pitkästä liitosta. Vapaa elämään ihan oman tahtoni mukaan. Kukaan ei kiellä mitään. 

Liittyy aiheeseen ...miten?

Vierailija
1702/1706 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi velat ei lisäänny. Paskageeninsä sammuvat.

Öyh öyh. Minkähänlaiset "eliittigeenit" kirjoittaa tällaista av-palstalle? 😂🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/1706 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä käsitä miten joku jaksaa päätänsä sillä vaivata, että miksi jollakulla toisella on tai ei oo lapsia

Lue tätä palstaa. Saatat yllättyä. Tässä maassa riittää kalluja, joille toisten lisääntymisvalinnat koetaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä omaa elämää/perhettä vastaan. Kertoo aika paljon ihmisten itsetunnosta ja itsetuntemuksen tasosta, kun asia menee tunteisiin.

Vierailija
1704/1706 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velana paras. Säälien seuraan lapsellisten elämää.

Vierailija
1705/1706 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän vela-valinnat oikein hyvin. Olin äitinä hyvin uupunut aikanaan, mutta siitäkin selvittiin. Ihmettelen itse näitä katson säälien -puheita. Ihan yhtä asiattomia nekin ovat kuin tuo vastakkaisen puolen asiaton höpinä. Ylipäätään toiselta on vaikea vaatia kauhalla, jos antaa itse lusikalla. Pidättäydyn siis ylipäätään kommentoimasta kurjasti kenenkään valintoja. Velaus tai vanhemmuus eivät myöskään ole sellaisia tiukkarajaisia kategorioita, joiden sisällä yksi porukka on rajaton ja asiaton ja toinen vain silkasti rajoja kunnioittava ja asiallisesti puhuva. Aina riittää porukkaa, joka mölisee hölmöjä.

Vierailija
1706/1706 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velana paras. Säälien seuraan lapsellisten elämää.

Miksi käyttää energiaa toisten säälimiseen? Vanhemmat ovat itse elämäntapansa valinneet. Elää vain omaa velaelämää rauhassa. 😊