Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (876)

Vierailija
1/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No välillä vähän ketuttaa. Olen oppimassa pitämään puoleni tässä maailmassa. Minulle ei sovi mitkään hormonivalmisteet. 

Vierailija
2/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei tule vaikeita vaihdevuosioireita.

Kuten kaikilla ei ole myöskään vaikeita kuukautiskipuja, vaikka osalla ne ovat lähinnä kipuhelvetti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopulta pärjännyt, unettomuus meni niin pahaksi, että päätln aloittaa hormonikorvaushoidon, joka onneksi auttoi. 

Vierailija
4/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.

Vierailija
5/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en huomannut oikein mitään oireita. Vuodot vain jäi puuttumaan ja limakalvot alkoi kuivumaan.

Mulla kyllä ei ole tuntunut hormonit muutenkaan heittelevän sitten teini-iän. Välillä miettinyt onko hormoneja itsellä ollenkaan. 

Vierailija
6/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kärsimystä. 

Vierailija
7/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin. 

On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä. 

Käytättekö te muut emätinpuikkoja?

En ole ap

Vierailija
8/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun vähän niin ja näin, mutta olen nukkunut niin koko elämäni. Seksin suhteen pärjään omin avuin, ukko kun on saamaton tossukka asian suhteen.

Elämä on mukavaa ja täyttä, en koe mitään tarvetta miellyttää ketään enää tässä maailmassa. Elelen oman näköistä elämääni kunnioittaen muiden ihmisoikeuksia ja loukkaamatta muita.

Vierailija
9/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsin kun liikkui ja urheilu paljon.Yöhikoilu ja levoton nukkuminen  oli pahinta, mutta otin viereen pienen froteepyyhkeen kuivatusta  varten.

Vierailija
10/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin sinnitellä ilman hormonikorvaushoitoa, ei onnistunut. Työkyvyn säilyttämisen kannalta oli pakko nöyrtyä ja hakeutua gynekologille.

Vierailija
11/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken oli korvaushoito ja muutuin ihan tylsämieliseksi. Kuumat aallot pysyvät kurissa, kun huolehtii liikunnasta ja oikeasta ravinnosta. Olen muuttunut kiinteämmäksi, mutta tarkkailen hiuksiani. Varmaan testosteroni taso noussut.

Vierailija
12/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun vähän niin ja näin, mutta olen nukkunut niin koko elämäni. Seksin suhteen pärjään omin avuin, ukko kun on saamaton tossukka asian suhteen.

Elämä on mukavaa ja täyttä, en koe mitään tarvetta miellyttää ketään enää tässä maailmassa. Elelen oman näköistä elämääni kunnioittaen muiden ihmisoikeuksia ja loukkaamatta muita.

Hormonikorvaushoito on kyllä ihan itseä varten.

Vierailija
13/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitkä ovat niitä vaihtarioireita. Olen aina nukkunut huonosti; muutaman tunnin yössä pätkittäin, hikoilen yhden lääkityksen takia, tukka ollut aina huono, mieliala masentunut. Voiko tämä tästä huonontua? Ikää 54.

Vierailija
14/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.

en oo minäkään mut siinä vaiheessa ku on käytännössä nukkunut kuukauden noin kolme tuntia yössä niin ei mee enää ihan kehonmuutoksiin. Vannoin etten tarvi moista mut annoin periksi ja onpa ihana herätä vasta aamulla eikä kolmelta yöllä! 

Vierailija
15/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin. 

On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä. 

Käytättekö te muut emätinpuikkoja?

En ole ap

Joo. Jouduin lopettamaan hormonikorvaushoidon kun sairastuin syöpään, mutta Vagifem on käytössä. Gynekologi sanoi että se hoitaa paikallisesti emättimen limakalvoja jotka muuten ohentuisivat liikaa.

Vierailija
16/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki limakalvot ovat todella kuvia. Käytän emätinpuikkoja, silmätippoja ja kosteuttavaa suugeeliä. Nukun joten kuten. Välillä hikoiluttaa, mutta aallot eivät ole enää yhtä pahoja kuin esim. pari vuotta sitten. Vyötärölle kertyy ylimääräistä, vaikka paino on pysynyt vakiona. Yritän tehdä lihasharjoittelun, etteivät ihan kaikki lihakset sula läskiksi. Tässä tämä menee.

Vierailija
17/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitisen vuotta sitten alkoi aamuyön heräily, mutta sen sain kuriin joogalla ja ahwagandhalla. Nyt ei enää joka kuukausi ole menkkoja. Muita oireita ei ole ollut, joten vähällä olen päässyt, jos näin jatkuu.

Vierailija
18/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei tule vaikeita vaihdevuosioireita.

Kuten kaikilla ei ole myöskään vaikeita kuukautiskipuja, vaikka osalla ne ovat lähinnä kipuhelvetti. 

mulla oli todellinen kipuhelvetti endometrioosin takia. Nyt hieman vaikuttanut nukkumiseen eli lähinnä unenpäästä kiinni saamiseen. Ei muuta.

Vierailija
19/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut mitään vaihdevuosioireita. Ei tosin ole koskaan ollut mitään naistenvaivojakaan, joten ehkä joillain kroppa ei vaan pelaa eli ei ole terve.

Vierailija
20/876 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53-vuotias ja otin hormonikierukan hillittömien vuotojen ja niiden aiheuttaman anemian takia. Samalla pyysin myös estrogeenisuihkeen lähinnä testatakseni, auttaako estrogeenilisä pätkittäiseen nukkumiseeni. (Ei ole auttanut.)

Omat vv-oireeni ovat olleen ihan siedettävät, ja luultavasti pärjäisin ainakin vielä tässä vaiheessa luomuna, ellei tuo pirullinen anemia heittelisi kapuloita rattaisiin. Olen ymmärtänyt, että oireilu on yksilöllistä. Osa meistä pärjää ilman hkh:a, osa ei.

Liikun jonkin verran, olen hoikka, syön ja elän suht terveellisesti. Nämä voivat selittää helppoja esivaihdevuosi-/vaihdevuosiaikojani. Epäilen tätä kuitenkin ja oletan, että näissäkin asioissa kyse on eniten sattumasta ja tuurista. 

Tsemppiä ap:lle ja muille ikätovereille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi