Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että varmaan vetänyt koko tuonajan kaikki mahdolliset opiskelija-alennukset :D eli lusmuhan tuo on
Ja sinulta puuttuu käytöstavatkin.
"Hammarilla on ikuinen kemian, fysiikan, matematiikan ja tilastotieteen opiskeluoikeus."
Ei ole suorittanut maisterin tutkintoa loppuun niin voi rauhassa suoritella opintoja muillakin laitoksilla. Opinto-oikeuden rajaus 2005 oli naurettava päätös joka vain estää opiskelemasta laaja-alaisesti. Yliopisto kun ei ole mikään ammattiin valmistava laitos alunperinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotakin mielenterveysongelmia tuolla on. Ei ole normaalia tuollainen. Työelämään olisi pitänyt siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Ei yhtäkään maisterin tutkintoa suoritettuna. Opiskelee vain opiskelemisen ilosta ja tuon ikäinen ihminen asuu vielä jossakin helkutin opiskelija-asunnossa. Ei muuten välttämättä asu siinä kuolemaansa asti koska jos höperöityy tai fyysinen toimintakyky laskee, niin kyllä se paikka on silloin hoivakoti.
Hukkaan heitetty elämä tuollainen enkä näe mitään hienoa tuossa hänen touhussaan.
Koska olet kateellinen.
Samaa mieltä, kyllä joskus pitää elämässä myös valmistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Miten sivistys voisi olla resurssien tuhlaamista? Oikeasti, voisivatko nämä, jotka pitävät yliopistoa ammattikouluna, mennä vaikka amkiin.
Itseään voi sivistää muutenkin kuin yhteiskunnan kustannuksella. Niin me muutkin joudutaan tekemään ja laittamaan rahaa avoimen yliopiston kursseihin mikäli halutaan opiskella huvin vuoksi.
Sinulla on ihan täysi oikeus hakea yhteishaussa tutkinto-opiskelijaksi. Toki et saa ikuista opinto-oikeutta, mutta 7 vuotta ja siihenkin voi hakea lisäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Niinpä. Hän on opiskellut, mutta ei ole hyödyntänyt opiskelujaan olemalla tutkintoja vastaavassa työpaikassa, tai työpaikoissa. Miksi opiskella siksi että "vain" opiskelee. Mutta kukin tavallaan elää ja on.
Voisiko olla vaikka että eri alojen opiskelu kiinnostaa? Tiedonjano?
Ihan kuin työnteko olisi ihmisen ainoa päämäärä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
"Hammarilla on ikuinen kemian, fysiikan, matematiikan ja tilastotieteen opiskeluoikeus."
Ei ole suorittanut maisterin tutkintoa loppuun niin voi rauhassa suoritella opintoja muillakin laitoksilla. Opinto-oikeuden rajaus 2005 oli naurettava päätös joka vain estää opiskelemasta laaja-alaisesti. Yliopisto kun ei ole mikään ammattiin valmistava laitos alunperinkään.
Eikö opettaja, lääkäri tai juristi ole ammatteja, kyllä minusta ainakin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotakin mielenterveysongelmia tuolla on. Ei ole normaalia tuollainen. Työelämään olisi pitänyt siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Ei yhtäkään maisterin tutkintoa suoritettuna. Opiskelee vain opiskelemisen ilosta ja tuon ikäinen ihminen asuu vielä jossakin helkutin opiskelija-asunnossa. Ei muuten välttämättä asu siinä kuolemaansa asti koska jos höperöityy tai fyysinen toimintakyky laskee, niin kyllä se paikka on silloin hoivakoti.
Hukkaan heitetty elämä tuollainen enkä näe mitään hienoa tuossa hänen touhussaan.
Koska olet kateellinen.
Mä arvasin, että joku kakara tulee vinkumaan kateudesta. Niin mistä mä olisin kateellinen? Siitä, että ei ole saanut aikaiseksi yhtäkään maisterin tutkintoa ja työhistoria lähes olematon? Tai siitä, että asuu 29 neliöisessä opiskelija-asunnossa? Siitä, että ei ole saanut lapsia? Siitä, että ilmeisesti parisuhteitakaan ei ole ollut?
Mä olen käynyt kouluni ja myös valmistunut. Olen kokopäiväisessä työssä ja asun omakotitalossa. Olen ollut naimisissa ja lapsenkin olen saanut. En ymmärrä mistä mun pitäisi olla kateellinen Kaijalle koska hän elää sellaista elämää jota mä en koskaan haluaisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suorittanut maisterin tutkintoa loppuun niin voi rauhassa suoritella opintoja muillakin laitoksilla. Opinto-oikeuden rajaus 2005 oli naurettava päätös joka vain estää opiskelemasta laaja-alaisesti. Yliopisto kun ei ole mikään ammattiin valmistava laitos alunperinkään.Eikö opettaja, lääkäri tai juristi ole ammatteja, kyllä minusta ainakin ovat.
Mikä näistä on Kaijan ammatti? Ei mikään.
Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.
Sain jutusta sen käsityksen että on jollain tapaa obsessioitunut opiskeluun ja muuttuvaan tietoon, lähes pakkomielteisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suorittanut maisterin tutkintoa loppuun niin voi rauhassa suoritella opintoja muillakin laitoksilla. Opinto-oikeuden rajaus 2005 oli naurettava päätös joka vain estää opiskelemasta laaja-alaisesti. Yliopisto kun ei ole mikään ammattiin valmistava laitos alunperinkään.Eikö opettaja, lääkäri tai juristi ole ammatteja, kyllä minusta ainakin ovat.
Tutkinnot erikseen ja ammattinimikkeet erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
Se on eri asia kuin resurssien tuhlaaminen. Jos on ylimääräisiä resursseja, jotka jäisi käyttämättä (tyhjä paikka luentosalissa), ei ole tuhlausta jos se annetaan halukkaalle. Voidaan puhua enemmän potentiaalin hyödyntämättömyydestä jos kykenevä henkilö ei tuota yhteisölleen verorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.
Miksi pitäisi jos on tyytyväinen elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet kateellinen.
Mä arvasin, että joku kakara tulee vinkumaan kateudesta. Niin mistä mä olisin kateellinen? Siitä, että ei ole saanut aikaiseksi yhtäkään maisterin tutkintoa ja työhistoria lähes olematon? Tai siitä, että asuu 29 neliöisessä opiskelija-
Et oo kyllä sinäkään järjissäs, mietitkö sitä että ehkäpä kaikki ei halua omakotitaloa, olla naimisissa, kakaroiden ympäröimänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan sitä joku hullu olla tyytyväinen veneen alla paskaa suuhunsa mättäessään että ei sillä.
Vierailija kirjoitti:
Kaijan aivoja voisi tutkia ja verrata samanikäisiin.
Tuskin ne se kummoisemmassa kunnossa ovat. Katsos kun muut ovat opiskelleet, valmistuneet, sitten menneet töihin, opetelleet tekemään töitään hyvin, vaihtaneet työpaikkaa ja alaa ja sitten taas opetelleet, pysyneet kartalla oman alansa tutkimuksessa, opiskelleet kieliä kansalaisopistossa jne. On jotenkin tosi lapsellista kuvitella, että opiskelemisen harrastelu yliopistossa olisi jotenkin erityisen ihmeellistä aivojen kannalta.
Ylipäänsä suurin osa ihmisistä, jotka tykkäävät oppia, tajuavat yhden tutkinnon jälkeen että on nopeampaa ja tehokkaampaa opiskella kiinnostavat asiat ihan vaan itsekseen, jos ei aivan erityisesti ja välttämättä tarvitse sitä tutkintopaperia mihinkään. Nykyään varsinkin kun melkein kaikki tieto on netissä ilmaiseksi tai edullisesti saatavilla.
Aikamoinen haittaeläjä tuokin eukko, vienyt opiskelupaikkoja ihmisiltä, joka olisi valmistunut ja tehnyt töitä.
On hyvä asia, että opintoaikaa on nykyään rajoitettu. Ihminen, joka ei kykene säädetyssä ajassa valmistumaan ei kykene alan töitäkään tekemään. Kun opiskelu on kumminkin sitä helpointa aikaa elämässä. VAIKKA tekisi töitäkin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan sitä joku hullu olla tyytyväinen veneen alla paskaa suuhunsa mättäessään että ei sillä.
Ja sekö on sinulta pois jos vaikka olisikin? Vai kannattaisiko keskittyä siihen omaan elämäänsä eikä muiden valintojen arvosteluun?
Vierailija kirjoitti:
Sain jutusta sen käsityksen että on jollain tapaa obsessioitunut opiskeluun ja muuttuvaan tietoon, lähes pakkomielteisesti
Niin varmaan, joku trauma sieltä löytyy, seksuaalinen hyväksikäyttö lapsena tai nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet kateellinen.
Mä arvasin, että joku kakara tulee vinkumaan kateudesta. Niin mistä mä olisin kateellinen? Siitä, että ei ole saanut aikaiseksi yhtäkään maisterin tutkintoa ja työhistoria lähes olematon?
Olen erittäin järjissäsi. Missään en ole kirjoittanut mitään sellaista mikä vaikuttaisi asian olevan toisin. Se, että mä en ole sun kanssa samaa mieltä enkä pidän Kaijan touhua normaalinan ei tarkoita sitä, että en olisi järjissäni. Ihan turhaan siinä lapsellisesti kiukuttelet eri mieltä olevista. Hyvää päivän jatkoa ja koita kasvaa aikuiseksi.
Ehkä sinunkin pitäisi opiskella, niin sivistyisit ja ymmärtäisit ihmisiä ja elämää paremmin.