Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (267)
Kommentoijilta puuttuu täysin lukutaito. Ikä ja työnteko menivät useimmilta ohi.
Kuulkaas, jos ne peukkunistit ja juopot olisivat kaikki päihteiden käytön sijaan yliopistolla tekemässä "turhia" opintoja, niin tämä yhteiskunta olisi paljon parempi paikka. Varmasti tulisi halvemmaksikin. Ihan hyvä elämänhallintastrategia.
järjetöntä resurssien hukkaamista. Pääosa opiskelijan kuluista aiheutuu opetuksesta; tiloista, henkilökunnan palkoista, muusta infrasta, mahdollisista labroista jne.
Olin aikoinaan Ausseissa, siellä järjestelmää rukattiin niin, että valtio lainasi opiskelusta aiheutuneet kulut opiskelijalle. Valmistuttuaan niitä alettiin maksaa takaisin, kyse oli tavoiteajassa valmistuneelle ei kymmenistä vaan sadoista tuhansista euroista riippuen alasta. Opiskeluaika oli myös rajattu.
Siinä vähän pohdittavaksi aina valittaville opiskelijoille, että miten suomalainen yhteiskunta heitä oikeasti tukee
Kaijan pitäisi tutustua tähän, ei tarvisi enää opiskella: https://menestysklubi.fi?fpr=welcome
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
Aika moni opiskelija on työelämässä ja maksaa veroja. Ehkä ei 82-vuotias, mutta hän on voinut ehtiä maksaa veroja työuransa aikana hyvinkin paljon.
Jos et tätä ennen tiennyt, niin huomaa tämä: aika moni opiskelija on myös töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on ikuinen opiskeluoikeus?
Ennen vuotta 2005 aloittaneilla opiskelijoilla.
Siis valmistuneilla ei ole? Pahus. No, eipä toisaalta ole yliopistoakaan jäljellä.
t. Maisteri -95
Sitä en osaa sanoa.
Näyttää siltä, että ikuisuuden saa opiskella, kunhan jatkuvasti ilmoittautuu läsnä- tai poissaolevaksi, eikä suorita tutkintoa. Ilmeisesti maisterintutkintoa, koskapa Kaijalla kuuluu olevan kaksi kandintutkintoa.
On monta eri tapaa menettää ikuinen opiskeluoikeus, yksi niistä on vain pysyminen riittävän pitkään poissa yliopistolta. Kaija on löytänyt oman kultaisen polkunsa, jollaiseen harvalla on
Kaijalla on kaksi kandintutkintoa, mutta tutkinnon jo suorittaneella ei voi olla ikuista opiskeluoikeutta. Olisiko Kaijan salaisuus siinä, että hänen tutkintonsa ovat yhteiskuntatieteestä ja aikuiskasvatustieteestä, jotka luetaan tai on luettu humanistisiin tieteisiiin? Jos Kaija on suorittanut noissa jo vanhentuneen humkandin tutkinnon, hän voisi ainakin teoriassa olla kirjoilla ei-valmistuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Miten sivistys voisi olla resurssien tuhlaamista? Oikeasti, voisivatko nämä, jotka pitävät yliopistoa ammattikouluna, mennä vaikka amkiin.
Itseään voi sivistää muutenkin kuin yhteiskunnan kustannuksella. Niin me muutkin joudutaan tekemään ja laittamaan rahaa avoimen yliopiston kursseihin mikäli halutaan opiskella huvin vuoksi.
No, työelämästä ei ainakaan tiedä mitään.
Minusta kaikille kansalaisille pitäisi antaa vapaa opiskeluoikeus ja ilmaiset opinnot kaikissa oppilaitoksissa. Epäreilua, että kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta kuin tuolla rouvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Miten sivistys voisi olla resurssien tuhlaamista? Oikeasti, voisivatko nämä, jotka pitävät yliopistoa ammattikouluna, mennä vaikka amkiin.
Itseään voi sivistää muutenkin kuin yhteiskunnan kustannuksella. Niin me muutkin joudutaan tekemään ja laittamaan rahaa avoimen yliopiston kursseihin mikäli halutaan opiskella huvin vuoksi.
Itsensä sivistämiseen riittää kirjastokortti ja kirjakauppa, ei siihen yliopistoa tarvita. Netti on myös nykyisin aika kova väline, ja oikeastaan kaikista "paras". Mitään tiedon monopolia kun ei ole enää milläkään yksitäisellä taholla.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen selvästi adhd/autismikirjon ihminen tulee paljon kalliimmaksi sairaseläkkeellä tai työttömänä. Nyt hän saa tehdä sitä, mitä osaa.
Jotakin mielenterveysongelmia tuolla on. Ei ole normaalia tuollainen. Työelämään olisi pitänyt siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Ei yhtäkään maisterin tutkintoa suoritettuna. Opiskelee vain opiskelemisen ilosta ja tuon ikäinen ihminen asuu vielä jossakin helkutin opiskelija-asunnossa. Ei muuten välttämättä asu siinä kuolemaansa asti koska jos höperöityy tai fyysinen toimintakyky laskee, niin kyllä se paikka on silloin hoivakoti.
Hukkaan heitetty elämä tuollainen enkä näe mitään hienoa tuossa hänen touhussaan.
Miksi enään nykyään opiskella perinteisesti ja valmistua hikisiin loppuelämän hommiin, tehkää hyvät ihmiset digituote ja alkakaa tienaamaan digitalisaation avulla! https://menestysklubi.fi?fpr=welcome
Vierailija kirjoitti:
Jotakin mielenterveysongelmia tuolla on. Ei ole normaalia tuollainen. Työelämään olisi pitänyt siirtyä jo vuosikymmeniä sitten. Ei yhtäkään maisterin tutkintoa suoritettuna. Opiskelee vain opiskelemisen ilosta ja tuon ikäinen ihminen asuu vielä jossakin helkutin opiskelija-asunnossa. Ei muuten välttämättä asu siinä kuolemaansa asti koska jos höperöityy tai fyysinen toimintakyky laskee, niin kyllä se paikka on silloin hoivakoti.
Hukkaan heitetty elämä tuollainen enkä näe mitään hienoa tuossa hänen touhussaan.
Koska olet kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Hän on opiskellut, mutta ei ole hyödyntänyt opiskelujaan olemalla tutkintoja vastaavassa työpaikassa, tai työpaikoissa. Miksi opiskella siksi että "vain" opiskelee. Mutta kukin tavallaan elää ja on.
Älytöntä miten tuokin muutos tuosta opiskeluoikeuden rajaamisesta on tehty koskemaan VAIN nuoria opintojaan aloittavia. Todella epätasa-arvoista. Olisin vakityön saatuani jäänyt mielelläni lonnimaan yliopistolle, koska nykyisessä työssäni ei maisterintutkinnolla saa palkankorotusta, mutta lisäopiskelu mahdollistaisi erilaisten työtehtävien hakemisen omassa työpaikassani.
Aloittajan tulokulma on vähän kummallinen, tämä ei ole mikään nais/miesjuttu.
Muistakaa, että varmaan vetänyt koko tuonajan kaikki mahdolliset opiskelija-alennukset :D eli lusmuhan tuo on
Täällä se digituotteen teko onnistuu. Itse käytän tätä strategiaa. Olen hyvin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus, joka ei uskalla valmistua, kun sittenhän voitaisiin alkaa vaatia osaamista. Vähän reppana.
On hänellä kaksi kandia tehtynä.
Niin on mullakin.
T. Tuplamaisteri
Nooh... älä anna sen haitata.
Kuten me kaikki muutkin 75-vuotiaat...