Mikä aiheuttaa yskää, joka tuntuu vain kurkussa?
Välillä kuivaa yskää, välillä irtoaa limaa. Välillä kutittaa kurkkua ja sitten sekin yskittää. Menen kyllä lääkäriin jos jatkuu.
Kokemuksia?
Kommentit (19)
Jaa, mullakin on tuollaista. Luulin tupakkayskäksi. Heräsin yölläkin yskimään, kun kurkkua kutisi
Refluksitauti. Itselläni alkoi juuri tuollaisena oireena. Yskää ja kurkkuvaivaa ja närästystä. Kun vatsahapot nousee kurkkuun varsinkin yöllä, niin ne ärsyttävät kurkkua ja henkitorven yläosaa.
Minulla on kyllä refluksitauti. Mikäköhän tähän auttaisi? Ilmeisesti kurkkureflukssin happolääkkeet eivät kovin hyvin tehoa?
ap
Mikäköhän voisi olla avuksi? Happolääkkeetkään eivät ilmeisesti kovin hyvin tehoa tällaiseen?
ap
Mulla se oli allergia. Tajusin asian kun huomasin oireiden riippuvan siitä, kuka istuu vieressä (eli käytännössä tupakoiko vieruskaveri).
Vierailija wrote:
Minulla on kyllä refluksitauti. Mikäköhän tähän auttaisi? Ilmeisesti kurkkureflukssin happolääkkeet eivät kovin hyvin tehoa?
ap
Olen kärsinyt tuosta ja itselläni syynä on stressi. Juurikin on taas vaiva aktivoitunut sen takia ja ottaa päähän. Pari päivää sitten lehdessä oli juttu että refluksitauti on monella psyykkistä perua. Aina kun jännitän, vedän vatsaa sisään ja painan mahaporttia auki. Samasta syystä kannattaa välttää kireitä vaatteita. Paras lääke on gaviscon. Illalla ei kannata syödä ja muutenkin pitää annokset pieninä. Helpommin sanottu kuin tehty tuo. Myös slippery elm -yrttitee auttaa, sitä voi tilata netistä. Myös vähähappoista ruokavaliota voi kokeilla.
Tätä nyt tuntuisi olevan. Heräsin toissaviikolla kurkku kipeänä, muutaman päivää kesti ja sitten rupesi yskittämään. Todella tiukassa istuva, kutittava yskä, herään joskus öisinkin yskään ja kyljet koskee jo noista yskänpuuskista. Silti nuhaa ei ole tullut eikä lämpöäkään ole ollut missään vaiheessa, Uupumusta kyllä. Ei tuntuisi etenevän koronaksi eikä influenzzaksi.
Mulla on ollut vähän samantapaista yskää jo 9 kk. Sairastan myös refluksitautia (alkoi 2007), muttei ikinä ennen ole oireillut jatkuvana kurkun kutinana ja yskänä. Käytän päivittäin myös happosalpaajaa.
Keuhko- ja poskionteloröntgenit otettu, nenän kartiokeilakuvaus, spirometriakoe, keuhkokudostutkimus, PEF-mittaus, allergialääkekokeilu, laajat verikokeet ja muutamia muitakin kokeita otettu, mutta mistään ei löydy mitään poikkeavaa. Nyt odottelen kutsua mahalaukun tähystykseen, että nähdään paljonko mahaportti falskaa.
Netissä kulrkkurefluksista puhuu itsekin siitä parantunut ravitsemusterapeutti Molly Pelletier. Paljon hyvää asiaa.
Miehellä on ollut tuota nyt kolmatta viikkoa ja itselläni alkoi viime viikolla. Lapsikin valitti, että kurkussa on karva ja yski pitkään. Sama tunne itsellä nyt. Välillä tulee limaa mukana mutta pääasiassa kuivaa yskää ja tuntuu, että olisi roska siellä kurkussa. Ikävintä, että tuntuu etenkin öisin, niin ei saa nukuttua.
Te joilla on refluksitauti kannattaa todella yrittää jäljittää ongelman juurisyy ja yrittää korjata se, koska happosalpaajat on todellista myrkkyä ihmisen elimistön normaalille toiminnalle. Suurimmalla osalla ei edes alunperin ole kyse liikahappoisuudesta vaan happoa on liian vähän, mikä johtaa siihen ettei mahaportti toimi normaalisti. Siihen vielä happosalpaajat niin avot. Eräs tuttuni on syönyt happosalpaajia vuosikymmeniä ja on suolisto-ongelmiensa kanssa todellisessa pulassa ja lähes kotinsa vankina.
Vierailija wrote:
Te joilla on refluksitauti kannattaa todella yrittää jäljittää ongelman juurisyy ja yrittää korjata se, koska happosalpaajat on todellista myrkkyä ihmisen elimistön normaalille toiminnalle. Suurimmalla osalla ei edes alunperin ole kyse liikahappoisuudesta vaan happoa on liian vähän, mikä johtaa siihen ettei mahaportti toimi normaalisti. Siihen vielä happosalpaajat niin avot. Eräs tuttuni on syönyt happosalpaajia vuosikymmeniä ja on suolisto-ongelmiensa kanssa todellisessa pulassa ja lähes kotinsa vankina.
Joo, ei happosalpaajia suositellakaan käytettäväksi kovin pitkää aikaa, mutta ei jatkuva polte kurkussa sen parempi ole. Pitkällä tähtäimellä jatkuvasta haponnoususta voi kehittyä Barrettin ruokatorvi, joka taas voi muuntua ruokatorven syöväksi. Molempi pahempi siis, happosalpaajien kanssa tai ilman.
Itse en ainakaan tiedä, miten korjaisin refluksini juurisyyn. Olen aina ollut todella hoikka, eikä painonpudotus tule kyseeseen. En myöskään syö rasvaisia ruokia, en tupakoi, enkä käytä edes alkoholia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joo, ei happosalpaajia suositellakaan käytettäväksi kovin pitkää aikaa, mutta ei jatkuva polte kurkussa sen parempi ole. Pitkällä tähtäimellä jatkuvasta haponnoususta voi kehittyä Barrettin ruokatorvi, joka taas voi muuntua ruokatorven syöväksi. Molempi pahempi siis, happosalpaajien kanssa tai ilman.
Itse en ainakaan tiedä, miten korjaisin refluksini juurisyyn. Ol
Stressi, palleatyrä, isot ruoka-annokset kerralla, menetkö usein syönnin päälle makuusentoon, huonoon haponeritykseen jos se on syynä voi olla monenlaista syytä ja on mahdollista yrittää palauttaa mahahappoja paremmalle tasolle. Joillekin ihmisille esim on pieni happolisä syönnin yhteydessä ollut ihmeparantuminen, ei toki toimi kaikilla, joillakin toimii entsyymien käyttö. Ja niin edelleen. Tässä asiassa jos missä kannattaa yrittää ottaa terveys omiin käsiin. Anoppi lykkäsi minulle joku aika sitten lehden jossa oli juttu pitkiä aikoja refluksitautia saurastaneesta naisesta. Kuinka ollakaan vuosien sairastamisen jälkeen tilanne parani kun nainen vaihtoi paikkakuntaa. Jutussa ei puhuttu mitään erosta, mutta satasesta vetoa.
Ei ole mikään happovaiva, vaan nyt on liikkeellä tuo virus. Mullakin ollut nyt jo kolme viiikkoa. Yskä aiheuttaa kurkkukivun yhä uudelleen.
Virus, alkoi kurkkukivulla, meni korviin, paljon limaa, nenä tukossa ja korvat lukossa monta viikkoa. Yskä. Kurkkukipu tulee aina uudelleen, yskä ärsyttää kurkkua. En ole testannut koronaa, muttei tunnu koronalta. Ei kuumetta, ehkä vähän lämpöä. Tietääkö joku mikä virus?
Ei ole refluksia, nyt on liikkeellä flunssaa jossa pitkittynyttä yskää. Limaa irtoaa ja välillä kurkkua kutittaa ,saa köhiä. Itsellä ollut n.6 viikkoa. Alkoi nuhalla, kurkkukivulla.
Itsellä alkoi korona tuollaisella yskällä.