Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Tapaus, joka ei uskalla valmistua, kun sittenhän voitaisiin alkaa vaatia osaamista. Vähän reppana.
Jos valmistuisi, menettäisi opiskelija-asunnon. Jännä juttu, että 75-vuotias voi asua valtion tukemassa opiskelija-asunnossa ylioppilaskylässä vuosikymmeniä. Tukea saa opiskelijatalon omistaja. Jutun mukaan henkilö itse saa nykyään eläkkeensaajan asumistuen ja Kelan kansaneläkkeen. Jutun mukaan aikoo asua elämänsä loppuun asti opiskelija-asunnossa, mikä tarkoittaa, että ei aio valmistua yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
"Hammar on rahoittanut opiskelunsa tekemällä pätkätöitä. Hän on muun muassa siivonnut, tehnyt liikenteenlaskentaa ja lajitellut joulukortteja.
Hammar sai opintotukea opintojensa alussa viiden ja puolen vuoden ajan. Nykyisin hän saa kansaneläkettä ja asumistukea."
Eläkkeellä, eli eiköhän hänellä ole mt-ongelmia tai muu sairaus taustalla. Antakaa olla.
Jos ikää on 75 vuotta, niin kyllä eläkkeelle pääsee iän puolesta ilman mt-ongelmia ja sairauksiakin.
Vierailija kirjoitti
Teologia puuttuu vielä, siellä on paljon mahdollisuuksia Kaijaa varten! Ja toki myös oikeustiede, jos aivoja riittää. Taidehistoria, arkeologia, biologia. Ei Kaija ole läheskään valmis kaikkien alojen asiantuntijaksi vielä.
Ei ole Jyväskylän yliopistossa vaan teologiaa eikä oikeustiedettä tarjolla. Mutta eiköhän kaikkea muuta ole Kaijan koko loppuelämäksi, ei huolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
82-vuotias työelämässä? Orpo-Purran unelma.
Minusta tuo asumisasia on törkeä, kun opiskelijoilla on opiskelija-asuntojen yksiöistä pula. Pitäisi olla määräaika, jonka yksiössä saa asua.
Lisäksi nainen vähättelee etuja, joita opiskelijana saa. Hänellä on todennäköisesti seuraavat: opiskelijalounas yliopiston ravintolassa halvalla, paikallisbussiin ja monien yritysten tarjoamat opiskelija-alennukset, terveydenhuoltosäätiön kautta terveydenhuoltopalvelut jne. En hetkeäkään usko, etteikö nainen noita hyödyntäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Siis tarkoitatko, että 82-vuotiaan ihmisen pitäisi olla työssä ja viedä paikka työikäiseltä ihmiseltä? Herran tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus, joka ei uskalla valmistua, kun sittenhän voitaisiin alkaa vaatia osaamista. Vähän reppana.
On hänellä kaksi kandia tehtynä.
Tutkintonimikkeet muuttuu ajan myötä. Jos kandi on tehty ennen tiettyä vuotta se on = maisteri.
Jonnet ei vaan tiiä.
Arvelen, että jos nuo vastaisivat maisterin tutkintoa, asia olisi mainittu erikseen.
Ja pitää muistaa, että humanististen tieteiden kandi ei koskaan ole vastannut maisteria.
Tämä! Ennen oli näitä hum. kandeja ja se tarkoitti lähinnä, ettei ollut saanut suoritettua opintoja loppuun asti. Eli kasarilla ja ysärillä oliva
Humkandit olivat samoja kuin nykyiset kandit, eli kuten sanoit, kesken jättäneitä. Nykyisinhän, kun maisteriksi haetaan erikseen, kandiksi jääneet selittävät, ettei ollut tarkoituskaan maisteriksi asti käydä. Valhettahan tuo on: on pitänyt jättää hankalimmat opiskeluvuodet käymättä, kun eivät kyvyt riitä.
Tutkintoasiaa sotkee joskus edelleen se, että alempi tutkinto oli humkandi ja ylempi oli kandi. Esimerkiksi minä sain kandin ja maisterin paperit samassa kirjekuoressa; kandin automaattisesti ja maisterin pyytämällä. Ja lääkärit osaltaan sotkevat asiaa lisää.
Mielisairas luulisin, joko joku hoitamaton trauma, tai sitten vain elämänpelko käynyt ylivoimaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on ikuinen opiskeluoikeus?
Ennen vuotta 2005 aloittaneilla opiskelijoilla.
Sen voisi poistaa. Jotain rajaa yhteiskunnan hyväksikäyttöön. Menköön kansalaisopistojen kursseille, joissa työssäkäyvät ja eläkkeellä olevat tavallisesti käyvät.
Tämmöseen on täällä sit varaa. Koko elämä tukien varassa ja vie vielä muilta mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Miten sivistys voisi olla resurssien tuhlaamista? Oikeasti, voisivatko nämä, jotka pitävät yliopistoa ammattikouluna, mennä vaikka amkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö jutussa sanottu että hän on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä, nykyisin varmasti muutenkin eläkkeellä. Eli olisi ollut kotona tyhjän panttina muuten. Nykyisin ei kyllä työkyvyttömyyseläkkeelle pääse, jos on toimintakykyä opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu toi vähän epäreilulta, kun hän ei joudu maksamaan opinnoistaan mitään ja saa asua puoli-ilmaiseksi veronmaksajien kustannuksella. Avoimen yliopiston opinnot on todella kalliita ja vastaava vuokra-asunto vapailta markkinoilta satoja euroja kalliimpi.
Hän on vienyt puolen vuosisadan ajan joltain toiselta mahdollisuuden halpaan opiskelija-asuntoon. Kymmenisen opiskelijaa olisi ehtinyt aloittaa ja valmistua asunnossa asuen.
Eikö hänellä olisi mahdollisuus johonkin senioriasuntoon esim?
Ne muuten ovat kalliita. Tuttava muutti senioriasuntoon ja maksaa jotain 1000 € kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valmistuisi, menettäisi opiskelija-asunnon. Jännä juttu, että 75-vuotias voi asua valtion tukemassa opiskelija-asunnossa ylioppilaskylässä vuosikymmeniä. Tukea saa opiskelijatalon omistaja. Jutun mukaan henkilö itse saa nykyään eläkkeensaajan asumistuen ja Kelan kansaneläkkeen. Jutun mukaan aikoo asua elämänsä loppuun asti opiskelija-asunnossa, mikä tarkoittaa, että ei aio valmistua yliopistosta.
Nämä porsaanreiät täytyy tukkia. Kun ajattelee, miten vaikeaa monilla nuorilla nyt on. Mietin tässä onko tämä tarina edes totta.
No en nyt tiedä onko tuo pahimmanlaatuista resurssien tuhlausta. Kaipa opiskelu tukee hänen terveyttä ja selviytymistä, sinänsä halvempaa ja haitattomampaa kuin yhteiskunnan elättää vaikka alkoholistia. Siinähän se menee muiden opiskelijoiden mukana, ei ne kustannukset mitkään hurjat ole jos ei hän muutenkaan olisi ollut tuottavan työn tekijä missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu toi vähän epäreilulta, kun hän ei joudu maksamaan opinnoistaan mitään ja saa asua puoli-ilmaiseksi veronmaksajien kustannuksella. Avoimen yliopiston opinnot on todella kalliita ja vastaava vuokra-asunto vapailta markkinoilta satoja euroja kalliimpi.
Miten epäreilulta? Sä voit tehdä ihan saman. Olen asunut useammassa opiskelija-asunnossa enkä voi mitenkään ymmärtää miten joku voi olla kateellinen aikuiselle ihmiselle niissä asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Monenko opiskelijan paikan tuo on vuosien varrella vienyt. Samoin kuin opiskelija-asunnonkin
Noiden takia opiskelulle asetettiin määräajat
Ei ole vienyt kenenkään opiskelijan paikkaa. Ei se sisäänotettavien määrä muuttuisi pätkääkään opiskeli hän tai ei.
Siinäpä vasta todellinen luuseri, taitaa olla jo lähellä maailmanennätystä?
Tämä! Ennen oli näitä hum. kandeja ja se tarkoitti lähinnä, ettei ollut saanut suoritettua opintoja loppuun asti. Eli kasarilla ja ysärillä olivat ainakin drop outeja.