Ne jotka ovat sitä mieltä, että tekoäly on turha ja "osaan etsiä tietoa itsekin"
Eivät ole koskaan käyttäneet tekoälyä eivätkä ainakaan kysyneet siltä mitään monimutkaisempaa. Korkeintaan tiedustelleet Nakkilan lähikaupan aukioloaikoja tai Pähkinäsaaren rauhan vuosilukua.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI antaa ehkä AP:lle älykkäitä vastauksia kun AP kysyy yksinkertaisia ja oman älytasonsa kysymyksiä, jolloin ihmisen luoma tekoäly antaa toki automaattisesti "älykkään" vastauksen tämän tason ihmisille. AP kuvittelee että AI on jokin itsenäinen aivo.... Hohhoijaa.
En tiedä onko esim. yliopiston kurssisisällöt yksinkertaisia. Onko sinusta?
Ap
Ne ovat tekoälylle helppoja koska juuri tietystä kurssisisällöstä on luultavasti nimeomaan hyvää ja eksaktia materiaalia saatavilla. Asia muuttuu kun kysytään asiaa joka ei ole samalla tavalla rajattu ja selkeä.
Minun työhöni kuuluu tiedon etsiminen monimutkaisista aiheista. Olen aina suhtautunut uteliaasti uuteen tekniikkaan, ja siksi olen testaillut tekoälyä jo pitkään. Valitettavasti sen tietämys monista erikoisaloista on varsin suppea, joskus jopa olematon, epäilemättä siksi, että läheskään kaikki maailman tieto ei edelleenkään ole internetissä, ainakaan sellaisessa muodossa, että tekoäly osaisi yhdistää palikat oikein. Toistaiseksi tekoälykokeilut ovat enemmän hidastaneet kuin tehostaneet työtäni.
Joku on sanonut: "Jännä juttu, että tekoäly on niin viisas asioissa, joista en ymmärrä mitään, mutta niin tyhmä asioissa, joiden asiantuntija minä olen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudotuspelit ovat alkaneet ja voittajia ovat ne, jotka osaavat käyttää tekoälyä.
Tämä. Tekoäly tuottaa taidetta enemmän ja nopeammin kuin yksikään maalari ja graafikko ja tekstiä enemmän ja nopeammin kuin yksikään kirjailija ja runoilija. Taiteilija, kirjailija, säveltäjä ja käsityöläinen ovat katoavia ja turhanpäiväisiä ammatteja ja niihin tähtäävän uran ja taitojen tavoitteluun ei kannata tuhlata aikaa, resursseja ja voimavaroja vaan tehdä sen sijaan jotain järkevämpää ja hyödyllisempää.
Olen jo sanonut tätä useamman vuoden tutuille ja nämä ovat tähän asti vain nauraneet ja väittäneet ettei tule tapahtumaan. Vaan miten on käynyt? Nyt ChatGPT tekee jo paljon parempia kuvia kuin artistit ja oikeat artistit saavat syytöksiä tekoälyn käytöstä koska ovat huonompia, surkeita ja tekevät virheitä kuten piirtävät varjostukset väärin tai hahmolle liian pitkät kädet, eriväriset silent, pisamia ja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vielä tiedä, mihin tekoälyä voisi käyttää, kun en ole uskaltautunut kokeilemaan. Pystyykö se neuvomaan ihmiselle vaikka peruskoulun+lukion kemian ja fysiikan oppimäärän? Tai uskontotieteen perusteet?
M8nä ainakin kysyn ChatGPT:ltä ruokaohjeita ja leivontareseptejä, esimerkiksi makaronipöperön ja itsetehdyn leivän tekemiseen. Etenkin mitä raaka-aineita tulee, kuinka paljon pitää lisätä raaka-aineita ja kuinka kauan pitää valmistaa/paistaa/keittää/kypsentää.
Näitä on minusta turha kysyä tekoälyltä, koska leivontareseptejä on maailma täynnä. Tuo on juuri sitä turhaa käyttöä, josta tässäkin keskustelussa valitetaan. Vähän sama kuin ottaisi käyttöön painepesurin vaikka tarkoituksena on puhdistaa lattialta vain pieni kahvitahra.
Ap
Eli se ei siis ole äly jota voi käyttää mihin itse haluaa vaan sen käyttö on rajattu vain tiettyihin asioihin?
Tekoäly sekoilee ihan huolella "tiedonhauissaan". Kannattaa testata sellaisilla aihealueilla, joista itsellä on valmiiksi hyvät tiedot.
Tekoäly on ainakin mahdollistanut sen että kukatahansa voi nykyisin tehdä taidetta, kirjoja, animaatioita ja elokuvia edullisesti, nopeasti silmänräpäyksessä ja ilman että se vaatii kummempia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudotuspelit ovat alkaneet ja voittajia ovat ne, jotka osaavat käyttää tekoälyä.
Tämä. Tekoäly tuottaa taidetta enemmän ja nopeammin kuin yksikään maalari ja graafikko ja tekstiä enemmän ja nopeammin kuin yksikään kirjailija ja runoilija. Taiteilija, kirjailija, säveltäjä ja käsityöläinen ovat katoavia ja turhanpäiväisiä ammatteja ja niihin tähtäävän uran ja taitojen tavoitteluun ei kannata tuhlata aikaa, resursseja ja voimavaroja vaan tehdä sen sijaan jotain järkevämpää ja hyödyllisempää.
Olen jo sanonut tätä useamman vuoden tutuille ja nämä ovat tähän asti vain nauraneet ja väittäneet ettei tule tapahtumaan. Vaan miten on käynyt? Nyt ChatGPT tekee jo paljon parempia kuvia kuin artistit ja oikeat artistit saavat syytöksiä tekoälyn käytöstä koska ovat huonompia, surkeita ja tekevä
Minä en usko, että taide häviää mihinkään. Ei se ole hävinnyt, vaikka ikeasta tai thaimaan rantakadulta saa ns taidetta puoli-ilmaiseksi. Taiteesta vain tulee enemmän luksustuote.
Hyvin moni kommentti osoittaa ettei tekoälyä osata käyttää oikein.
Muutama perusvirhe:
-annetaan prompti, joka lähtökohtaisesti saa AI:n hallusinoimaan tai tuottamaan väärää tietoa. Tätä harrastavat erityisesti erilaisia ihmeprompteja tyrkyttävät "asiantuntijat". Esim. "Olet maailman johtava talousasiantuntija", "Olet huippupsykologi" tai "Olet mestarikoodaaja"
-prompti tungetaan liaan täyteen informaatiota ja toisiinsa liittymättömiä tehtäviä. Esim. "Kirjoita tuotekuvaus ja tee sitten yhteenveto tästä artikkelista ja luo siitä myös sosiaalisen median julkaisu"
-prompti sisältää liian vähän informaatiota. Esim. "Kirjoita sähköposti minun pomolleni."
-liikaa negatiivisia parametreja promptissa. Tämä johtaa erityisesti kuvien generoinnissa umpikujiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vielä tiedä, mihin tekoälyä voisi käyttää, kun en ole uskaltautunut kokeilemaan. Pystyykö se neuvomaan ihmiselle vaikka peruskoulun+lukion kemian ja fysiikan oppimäärän? Tai uskontotieteen perusteet?
M8nä ainakin kysyn ChatGPT:ltä ruokaohjeita ja leivontareseptejä, esimerkiksi makaronipöperön ja itsetehdyn leivän tekemiseen. Etenkin mitä raaka-aineita tulee, kuinka paljon pitää lisätä raaka-aineita ja kuinka kauan pitää valmistaa/paistaa/keittää/kypsentää.
Näitä on minusta turha kysyä tekoälyltä, koska leivontareseptejä on maailma täynnä. Tuo on juuri sitä turhaa käyttöä, josta tässäkin keskustelussa valitetaan. Vähän sama kuin ottaisi käyttöön painepesurin vaikka tarkoituksena on puhdistaa lattialta vain pieni kahvitahra.
Ap
Ei ole ollut ollenkaan turhaa. Esimerkiksi kotiin vapautui enemmän tilaa kun vein pois kaikki vanhat itse-ostetut ja mummolta joskus perityt keittokirjat joita tuli ehkä käytettyä kerran tai pari viikossa mutta ei joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo sanonut tätä useamman vuoden tutuille ja nämä ovat tähän asti vain nauraneet ja väittäneet ettei tule tapahtumaan. Vaan miten on käynyt? Nyt ChatGPT tekee jo paljon parempia kuvia kuin artistit ja oikeat artistit saavat syytöksiä tekoälyn k
Ei taide ole katoamassa minnekään. Ainoastaan sen tekijä vain vaihtumassa ihmisestä tekoälyyn, sillä tekoälypystyy tuottamaan taidpdetta, kirjall8suutta ja kulttuuria nopeammin, edullisemmin, virheettömämmin ja paremmin kuin ihmiset.
Kyllähän se säästää aikaa, että tekoäly luo tiivistelmän ensimmäisistä hakutuloksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI antaa ehkä AP:lle älykkäitä vastauksia kun AP kysyy yksinkertaisia ja oman älytasonsa kysymyksiä, jolloin ihmisen luoma tekoäly antaa toki automaattisesti "älykkään" vastauksen tämän tason ihmisille. AP kuvittelee että AI on jokin itsenäinen aivo.... Hohhoijaa.
En tiedä onko esim. yliopiston kurssisisällöt yksinkertaisia. Onko sinusta?
Ap
Riippuu ihan alasta mitä opiskelee. Tytär on testannut tekoälyä opinnoissaan ja todennut ettei siihen voi täysin luottaa, vaan pitää ymmärtää itse asiasisältö riittävän hyvin, jolloin kykenee kyseenalaistamaan tekoälyn ehdottaman tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo sanonut tätä useamman vuoden tutuille ja nämä ovat tähän asti vain nauraneet ja väittäneet ettei tule tapahtumaan. Vaan miten on käynyt? Nyt ChatGPT tekee jo paljon parempia kuvia kuin artist
Tuo on kyllä pahin mahdollinen dystopia, että kulttuurikin olisi vain nopeaa ja virheetöntä eikä inhimillisyydelle olisi mitään sijaa. Ei se ole mitään kulttuuria enää, ei ainakaan ihmisen kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo sanonut tätä useamman vuoden tutuille ja nämä ovat tähän asti vain nauraneet ja väittäneet ettei tule tapahtumaan. Vaan miten on käynyt? Nyt ChatGPT tekee jo paljon parempia kuvia kuin artistit ja oikeat artistit saavat syytöksiä tekoälyn käytöstä koska ovat huonompia, surkeita ja tekevä
Taiteen tarkoitus ei ole olla virheetöntä vaan persoonallista. Jotkut kuvituskuvat sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on minusta turha kysyä tekoälyltä, koska leivontareseptejä on maailma täynnä. Tuo on juuri sitä turhaa käyttöä, josta tässäkin keskustelussa valitetaan. Vähän sama kuin ottaisi käyttöön painepesurin vaikka tarkoituksena on puhdistaa lattialta vain pieni kahvitahra
Näin se juurikin tapahtuu. Kaikki oma hävitetään (turhana tilaa vievänä roskana), ja perintö, se mistä olemme tulossa. Kaikki aito, ihmisten tuoma ja luoma. Se tapahtuu pikku hiljaa, ja loplta jälkellä
on tyhjä tila, tyhjä huone, tyhjä mieli, ja vain tekoälyn tuoma sisältö. Missä elämä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni kommentti osoittaa ettei tekoälyä osata käyttää oikein.
Muutama perusvirhe:
-annetaan prompti, joka lähtökohtaisesti saa AI:n hallusinoimaan tai tuottamaan väärää tietoa. Tätä harrastavat erityisesti erilaisia ihmeprompteja tyrkyttävät "asiantuntijat". Esim. "Olet maailman johtava talousasiantuntija", "Olet huippupsykologi" tai "Olet mestarikoodaaja"
-prompti tungetaan liaan täyteen informaatiota ja toisiinsa liittymättömiä tehtäviä. Esim. "Kirjoita tuotekuvaus ja tee sitten yhteenveto tästä artikkelista ja luo siitä myös sosiaalisen median julkaisu"
-prompti sisältää liian vähän informaatiota. Esim. "Kirjoita sähköposti minun pomolleni."
-liikaa negatiivisia parametreja promptissa. Tämä johtaa erityisesti kuvien generoinnissa umpikujiin
Nuo eivät selitä selviä asiavirheitä. Jos tekoäly ei löydä riittävästi tietoa asiasta niin se yrittää liikaa vain arvailla.
Tekoälyn vastaukset tarvitsisivat ehdottomasti jonkinlaisen luotettavuusarvion siihen mukaan joka vaihtelisi sen mukaan miten paljon tietoa tekoäly on vastauksen tueksi löytänyt.
Ei minusta tekoälyä kuulukaan käyttää hakukoneena, vaan sitä ensisijaisesti käyttää moneen muuhun asiaan kuin tiedon hakemiseen. Esimerkiksi sähköpostin kirjoittamiseen, hakemuksen tekemiseen, ideoiden hakemiseen tms. Ei se niissä hallusinoi niin usein.
Viimeksi tekoäly väitti tiettyjen paikkakuntien väliseksi matkakai 60 km, vaikka todellisuudessa se on 80 km. Ehkä se lensi sinne 😌
Täytyy ymmärtää, että elämme tietoaikakautta (information age), teollisen aikakaden jälkeen (industrial age).
Nyt tärkein ja arvokkain tuotatekijä on tieto, eikä se ole mistään ilmaiseksi saataville kenelle tahansa, ei edes yliopistosta.
Hyvin usein täysin uutta tietoa luodaan yksityisissä yrityksissä.
Todella paljon tietokoneisiin ja koodaukseen liittyvää asiaa.
Ap