Ne jotka ovat sitä mieltä, että tekoäly on turha ja "osaan etsiä tietoa itsekin"
Eivät ole koskaan käyttäneet tekoälyä eivätkä ainakaan kysyneet siltä mitään monimutkaisempaa. Korkeintaan tiedustelleet Nakkilan lähikaupan aukioloaikoja tai Pähkinäsaaren rauhan vuosilukua.
Kommentit (141)
Olen ymmärtänyt, että tekoäly kyllä auliisti vastaa, vaikka siltä ei olisi edes kysyttykään. Mutta lähdekritiikkiä siinä ei ole. Ihan kuin persu? Yhtä notkeasti ja vakuuttavasti kertoo täyttä hölynpölyä siinä missä joskus osuu ihan oikeinkin joku asia. Varmaan se pähkinäsaaren vuosilukukin menis ihan nappiin.
Mut sama juttu kuin muunkin IT-hössön kanssa. Aina ollaan vasta kehityksen alussa, joka selittää mokat. Mutta odottakaas viiden ja odottakaas kymmenen, vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudotuspelit ovat alkaneet ja voittajia ovat ne, jotka osaavat käyttää tekoälyä.
Hämmentävän moni kuvittelee, että digitalisaatio perutaan tai jotain, kun he itse käyttävät perinteisiä menetelmiä ja kieltäytyvät opettelemasta nykyteknologiaa.
Digitalisaation myötä tulee kaupungit, joissa syödään sirkkoja ja torakoita (tai ehkä vaan nestettä?), koneet tekee kaiken ja ihmiset elävät ilmalaivoissa kuin elokuvassa Wall-e. Ketään ei tarvita mihinkään.
Mutta jää jäljelle alueet, joissa eletään luontoyhteydessä ilman mitään digitalisaatiota. Tehdään kaikki itse ja se riittää.
Tämä on se, valinta, jonka jokainen voi tehdä. Omassa elämässään voi elää digitalisaation ulkopuolella, tai halutessaan täyttää se sillä
Mä haluan elää maalla luontoyhteydessä digitalisaation kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö impivaaralaisten reservaatille varata maata, mhin saisivat rakentaa savupirtit, jossa elävät lehmien ja lampaiden kanssa ja viljelevät naurista kaskeamalla?
Onnellisempaa sekin, kuin sirkkoja syöden tuijottaen robotteja tekemässä kaiken puolestasi. Missä elämä? Onneksi voimme valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudotuspelit ovat alkaneet ja voittajia ovat ne, jotka osaavat käyttää tekoälyä.
Hämmentävän moni kuvittelee, että digitalisaatio perutaan tai jotain, kun he itse käyttävät perinteisiä menetelmiä ja kieltäytyvät opettelemasta nykyteknologiaa.
Kyllä se perutaankin kunhan vedän jonain päivänä Terminaattoria kuokkaan...
Vierailija kirjoitti:
Olen kysellyt chatgptltä kaikenlaista. Hyvin usein tulee täysin virheellistä tietoa vastaukseksi. Sitten kun sitä huomauttaa virheestä, se pahoittelee ja antaa toisen virheellisen tiedon.
Ihmettelen että miten te käytätte sitä tekoälyä tai miten kysytte niitä kysymyksiä? Koska itse saan chatGPT:ltä kaiken kattavia älykkäitä vasatuksia jotka vielä ovat oikein(tietenkin tarkistan itse tiedot) Aika outoa jos minä olisin muka ainoa joka saisi älykkäitä vastauksia?
Vierailija kirjoitti:
Käytän tekoälyä paljonkin, mutta huolestuttaa nämä monimutkaisia asioita sen avulla itselleen selvittävät, se kun antaa todella virheellistä tietoa hyvin usein. Ärsyttää myös että hyvin yksinkertaisella googlauksella selvitettäviä asioita kysellään tekoälyltä, se kuluttaa älyttömästi luonnonvaroja.
Se yksinkertainen googlaushan antaa nykyään automaattisesti sen AI-vastauksen, eli sitä ei voi enää välttää, vaikka käyttäis ihan vaan Googlea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvitteletko sinä että sinut säästetään, jos nyt nuolet saapasta ja ihkutat tekoälyä?
Minä en pidä tekoälystä koska sillä varastetaan taiteilijoilta ja se käyttää hirveät määrät vettä.
https://tivia.fi/uutiset/artikkelit-3/tekoaly-ja-data-kuluttavat-jarjet…
Tekoäly on äärimmäisen energiaintensiivistä puuhaa, Kalliola totesi. On arvioitu, että Google käyttää 1015 % sähkönkulutuksesta tekoälyynsä. Kulutus vastaa Olkiluodon kolmannen yksikön kahden kuukauden tuotantoa vuodessa, ja OL3 on sentään maailman suurimpia ydinreaktoreita."
Muistan ajan, miten hakukoneiden käyttö arkipäivästyi. Puheet ja asenteet olivat täsmälleen samanlaisia kuin nyt tekoälyä kohtaan. Kuohunta laantuu, tekoälyt kehittyvät ja pian se kuuluu osana kaikkien arkeen. Keskustelu siitä alkaa jo tympimään minua samalla tavalla kuin aikoinaan hakukoneita kohtaan. Aina on ihmisiä, jotka pelkäävät ja vastustavat muutoksia. Se kertoo heistä itsestään, ei itse palvelusta, ja siksi kannattaa kehittää vain omia taitojaan ja kriittisyyttään oppiakseen hyödyntämään eri palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysellyt chatgptltä kaikenlaista. Hyvin usein tulee täysin virheellistä tietoa vastaukseksi. Sitten kun sitä huomauttaa virheestä, se pahoittelee ja antaa toisen virheellisen tiedon.
Ihmettelen että miten te käytätte sitä tekoälyä tai miten kysytte niitä kysymyksiä? Koska itse saan chatGPT:ltä kaiken kattavia älykkäitä vasatuksia jotka vielä ovat oikein(tietenkin tarkistan itse tiedot) Aika outoa jos minä olisin muka ainoa joka saisi älykkäitä vastauksia?
*vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mulle on. Arkeni on oikein hyvää ilmankin.
Eli arkesi ei siis sisällä minkään kovin monimutkaisen tiedon selvittämistä ja ajattelua.
Ap
AI nykyinen...voisi olla "puutaheinää" vallan mainiosti
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että tekoäly kyllä auliisti vastaa, vaikka siltä ei olisi edes kysyttykään. Mutta lähdekritiikkiä siinä ei ole. Ihan kuin persu? Yhtä notkeasti ja vakuuttavasti kertoo täyttä hölynpölyä siinä missä joskus osuu ihan oikeinkin joku asia. Varmaan se pähkinäsaaren vuosilukukin menis ihan nappiin.
Mut sama juttu kuin muunkin IT-hössön kanssa. Aina ollaan vasta kehityksen alussa, joka selittää mokat. Mutta odottakaas viiden ja odottakaas kymmenen, vuoden kuluttua.
tekoälyä kehiteltiin Suomessa jo v 1986 jos en väärin muista!
Kirjat ovat sitä varten, kirjoittaminen ja oman ajattelun kehittäminen ym. Mikään tekoäly ei voi korvata ihmisen ajattelukykyä, tekoälyltä puuttuu esim. tunneälykkyys, reflektointi taidot, ongelmanratkaisu kyvyt ym.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan, miten hakukoneiden käyttö arkipäivästyi. Puheet ja asenteet olivat täsmälleen samanlaisia kuin nyt tekoälyä kohtaan. Kuohunta laantuu, tekoälyt kehittyvät ja pian se kuuluu osana kaikkien arkeen. Keskustelu siitä alkaa jo tympimään minua samalla tavalla kuin aikoinaan hakukoneita kohtaan. Aina on ihmisiä, jotka pelkäävät ja vastustavat muutoksia. Se kertoo heistä itsestään, ei itse palvelusta, ja siksi kannattaa kehittää vain omia taitojaan ja kriittisyyttään oppiakseen hyödyntämään eri palveluja.
Tekoälyhän on pelkkä superbuustattu hakukone, ei mikään erillinen orgaaninen entiteetti ihmisälyn tapaan. Ei muutos aiempaan askeleeseen verrattuna mikään erikoinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tekoäly tuottaa taidetta enemmän ja nopeammin kuin yksikään maalari ja graafikko ja tekstiä enemmän ja nopeammin kuin yksikään kirjailija ja runoilija. Taiteilija, kirjailija, säveltäjä ja käsityöläinen ovat katoavia ja turhanpäiväisiä ammatteja ja niihin tähtäävän uran ja taitojen tavoitteluun ei kannata tuhlata aikaa, resursseja ja voimavaroja vaan tehdä sen sijaan jotain järkevämpää ja hyödyllisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tekoäly tuottaa taidetta enemmän ja nopeammin kuin yksikään maalari ja graafikko ja tekstiä enemmän ja nopeammin kuin yksikään kirjailija ja runoilija. Taiteilija, kirjailija, säveltäjä ja käsityöläinen ovat katoavia ja turhanpäiväisiä ammatteja ja niihin tähtäävän uran ja taitojen tavoitteluun ei kannata tuhlata aikaa, resursseja ja voimavaroja vaan tehdä sen sijaan jotain järkevämpää ja hyödyllisempää.
Eikös automaation pitänyt viedä raskaat työt?
Onhan näitä kaiken maailman Jules Vernejä ja Flash Gordoneita ollut aikojen sivu. Eikä sitä voi kieltää, etteikö jotain aina kehitetä sellaista, josta syntyy ihan järkevää. Mutta 99% kaikesta on pelkkää hypetystä.
Mä en vielä tiedä, mihin tekoälyä voisi käyttää, kun en ole uskaltautunut kokeilemaan. Pystyykö se neuvomaan ihmiselle vaikka peruskoulun+lukion kemian ja fysiikan oppimäärän? Tai uskontotieteen perusteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ihmettelen, koska olen kysynyt siltä testiksi myös sellaisia asioita, joista tiedän jo paljon eikä olen saanut vääriä vastauksia. Ainoa missä se kompastelee, on kyselyt jostain tietystä tuotteesta (vaikka new balancen lenkkareista), mutta en näe mitään syytä miksi kyselisin niistä tekoälyltä, koska sitä varten on olemassa muut nettiosoitteet.
Enimmäkseen mun kysymykset alkaa sanoilla selitä ja miksi.
Ap
Mikä sun pointti on?