Ne jotka ovat sitä mieltä, että tekoäly on turha ja "osaan etsiä tietoa itsekin"
Eivät ole koskaan käyttäneet tekoälyä eivätkä ainakaan kysyneet siltä mitään monimutkaisempaa. Korkeintaan tiedustelleet Nakkilan lähikaupan aukioloaikoja tai Pähkinäsaaren rauhan vuosilukua.
Kommentit (141)
Monimutkaisia asioita ovat:
- Tietokoneet
- Koodaus
- Ajattelu
Se on nyt siinä. Älkääkä kuvitelko että oikeasti kykenette näin monimutkaisia asioita edes ajattelemaan ilman tekoälyä. Vain älykäs älyää käyttää tekoälyä, muut kuvittelee että ovat voineet oppia näitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tiedonhakuun en tykkää käyttää tekoälyä, mutta siltä voi saada hyviä ideoita ja neuvoja. Olen saanut hyviä lukusuosituksia, reseptejä ja treenivinkkejä. Eilen tekoäly teki mulle kokonaisen työkirjan eräiden trauman aiheuttamien ristiriitojen käsittelyyn. Yhtä kattavia neuvoja ei kukaan ole pystynyt tarjoamaan vuosien hoitojen ja terapioiden aikana.
Sitten kauhistellaan kuinka maailma palaa, kun tulee niin päästöjä esimerkiksi autolla ajelusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana teen tekoälyllä selkokielistä materiaalia. Säästää aikaa, kun että alkaisi itse miettimään miten saa tekstiä selkeämmäksi.
Itse oon ollut aina todella huono myös kirjoittamaan ns virallista, sielutonta tekstiä, vaan siihen jää aina oma persoonallisuus jotenkin näkymään. Tekoäly vois tuollaiseen olla ihan kätevä kyllä
Kuka tuollaista tekstiä tarvitsee?
Ei Googlen Geminiä ainakaan järin älykkääksi voi kutsua. Hooonoa soomea ja välillä ei tajua edes, mitä siltä kysytään. Kaikki annetut tiedot syytä tarkistaa. Sen takia kai siellä on peukutusmahdollisuus, koska Gemini vasta opettelee.
Vierailija kirjoitti:
- Tietokoneet
- Koodaus
- Ajattelu
Se on nyt siinä. Älkääkä kuvitelko että oikeasti kykenette näin monimutkaisia asioita edes ajattelemaan ilman tekoälyä. Vain älykäs älyää käyttää tekoälyä, muut kuvittelee että ovat voineet oppia näitä itse.
Toivottavasti vitsailet. :D koodaaminen ja tietokoneet eivät ole mitään utopiaa vaan koneita ja koneiden toimintoja, eivät mitenkään ylipääsemättömän vaikeita jos asioihin perehtyy. Samaten voisit väittää että eihän kukaan voi oppia autoja korjaamaan, kun sen osaset ovat niin monimutkaisia. Tai traktoreita, jne.
Ajatuksia on jokaisella n. 3-4 vuotiaasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Tietokoneet
- Koodaus
- Ajattelu
Toivottavasti vitsailet. :D koodaaminen ja tietokoneet eivät ole mitään utopiaa vaan koneita ja koneiden toimintoja, eivät mitenkään ylipääsemättömän vaikeita jos asioihin perehtyy. Samaten voisit väittää että eihän kukaan voi oppia autoja korjaamaan, kun sen osaset ovat niin monimutkaisia. Tai traktoreita, jne.
Ajatuksia on jokaisella n. 3-4 vuotiaasta lähtien.
Taisikin olla sarkasmia, sori. Netissä joskus ei huomaa sitä, varsinkin kun tässäkin keskustelussa tuo mitä kirjoitit, ei ole kovin kaukana siitä mitä jotkut vakavissaan sanoo. :D
Ennen luulin että itsestäni ei ole kirjailijaksi ja että en osaa kirjoittaa, etenkin kun on lukihäiriö ja silmälasit, mutta tekoälyn avulla on onnistunut jo tuottamaan ja myymään kaksi ensimmäistä omaa kirjaani ja toistaiseksi on tullut vain pelkkää kiitettävä palautetta ja kehuja.
Ole hyvä AP. Valitettavasti ChatGPT ei pitänyt koodausta tai tietokoneita monimutkaisina asioina, joten ne eivät sitä ole.
Sinä sanoit:
Mitkä ovat monimutkaisia asioita?
ChatGPT sanoi:
"Monimutkaisia asioita" voi olla lähes mitä tahansa, riippuen näkökulmasta ja kontekstista. Tässä kuitenkin joitakin esimerkkejä yleisesti monimutkaisiksi koetuista asioista eri aloilla:
🧠 Filosofia ja psykologia
Tietoisuuden luonne Mikä on tietoisuus ja miten se syntyy?
Vapaa tahto vs. determinismi Ovatko valintamme todella vapaita?
Identiteetti Mikä tekee meistä "meidät"?
🧬 Tiede ja teknologia
Kvanttimekaniikka Alkeishiukkasten käyttäytyminen on epäintuitiivista ja matemaattisesti haastavaa.
Aivojen toiminta Ihmisen aivot ovat äärimmäisen monimutkainen järjestelmä, jota ei täysin ymmärretä.
Ilmastonmuutos Fysikaaliset, kemialliset, biologiset ja yhteiskunnalliset vaikutukset kietoutuvat toisiinsa.
📊 Yhteiskunta ja talous
Globaali talousjärjestelmä Monien toimijoiden, sääntöjen ja dynamiikkojen verkosto.
Politiikka Intressien, ideologioiden ja vallan monimutkainen vuorovaikutus.
Sosiaalinen epätasa-arvo Taustalla historialliset, kulttuuriset ja rakenteelliset tekijät.
📚 Kieli ja kulttuuri
Käännökset ja merkitykset Kieli ei aina taivu suoraviivaisesti toiselle kielelle.
Kulttuurienvälinen kommunikaatio Eri maailmankuvien yhteensovittaminen vaatii herkkyyttä ja ymmärrystä.
🤖 Modernit teknologiat
Keinoäly (tekoäly) Kuinka hallita kehittyvää teknologiaa turvallisesti ja eettisesti?
Tietoturva ja yksityisyys Tasapaino avoimuuden ja suojan välillä on vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
Ei Googlen Geminiä ainakaan järin älykkääksi voi kutsua. Hooonoa soomea ja välillä ei tajua edes, mitä siltä kysytään. Kaikki annetut tiedot syytä tarkistaa. Sen takia kai siellä on peukutusmahdollisuus, koska Gemini vasta opettelee.
Älykkäämpi se on kuin 90% suomalaisista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudotuspelit ovat alkaneet ja voittajia ovat ne, jotka osaavat käyttää tekoälyä.
Hämmentävän moni kuvittelee, että digitalisaatio perutaan tai jotain, kun he itse käyttävät perinteisiä menetelmiä ja kieltäytyvät opettelemasta nykyteknologiaa.
Ja kuvitteletko sinä että sinut säästetään, jos nyt nuolet saapasta ja ihkutat tekoälyä?
Minä en pidä tekoälystä koska sillä varastetaan taiteilijoilta ja se käyttää hirveät määrät vettä.
Säästetään? Mitä ihmettä horiset? Saan sillä etumatkan sillä aikaa, kun perinteiset vielä etsivät kirjaston kirjoista tietoa.
Minkä etumatkan? Kenen kanssa siis kilpailet ja mistä palkinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Ennen luulin että itsestäni ei ole kirjailijaksi ja että en osaa kirjoittaa, etenkin kun on lukihäiriö ja silmälasit, mutta tekoälyn avulla on onnistunut jo tuottamaan ja myymään kaksi ensimmäistä omaa kirjaani ja toistaiseksi on tullut vain pelkkää kiitettävä palautetta ja kehuja.
Onko tämä skenaariokin tekoälyn tuotosta, vai miten silmälasit haittaa kirjoittamista?
No jaa, kumman valitsisit tekemään leikkauksen: kirurgin, joka on opiskellut pelkän tekoälyn kanssa vai kirurgin, joka on opiskellut "hitaasti ja tyhmästi" kirjoista sekä käytännössä, kuinka leikkaus menee?
Veikkaan, että lähes kaikki mieluummin valitsevat ammattilaisen, joka on hakenut tietonsa "hitaasti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkäämpi se on kuin 90% suomalaisista
Kone ammentaa kaikista ihmisten tiedoista ja lähteistä, ei se sitä tyhjästä pieraise. Ihminen on asian ensin havainnut, tutkinut ja selittänyt. Suomalaisetkin ovat keksintöjä maailmaan pukanneet kyllä, ja sitä tietoakin, joka voi päätyä tekoälyn "suuhun".
Siis ei kai sitä tiedonhakuun kannata käyttää? Tehokkaampiakin tapoja on.
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä AP. Valitettavasti ChatGPT ei pitänyt koodausta tai tietokoneita monimutkaisina asioina, joten ne eivät sitä ole.
Sinä sanoit:
Mitkä ovat monimutkaisia asioita?
ChatGPT sanoi:
"Monimutkaisia asioita" voi olla lähes mitä tahansa, riippuen näkökulmasta ja kontekstista. Tässä kuitenkin joitakin esimerkkejä yleisesti monimutkaisiksi koetuista asioista eri aloilla:
🧠 Filosofia ja psykologia
Tietoisuuden luonne Mikä on tietoisuus ja miten se syntyy?
Vapaa tahto vs. determinismi Ovatko valintamme todella vapaita?
Identiteetti Mikä tekee meistä "meidät"?
🧬 Tiede ja teknologia
Kvanttimekaniikka Alkeishiukkasten käyttäytyminen on epäintuitiivista ja matemaattisesti haastavaa.
Aivojen toiminta Ihmisen aivot ovat äärimmäisen monimutkainen järjestelmä, j
On vaikea ymmärtää, miten joku voi vakavissaan väittää, ettei ohjelmointi, tietojärjestelmät tai koneoppiminen kuuluisi kategorioihin Tiede ja teknologia tai Modernit teknologiat. Eivätkö nämä alat nimenomaan ole keskeisiä esimerkkejä niistä?
Koneoppiminen on matemaattisesti monimutkaista, algoritmit vaikuttavat yhteiskuntaan laajasti, ja tekoälyn kehitys herättää vakavia eettisiä kysymyksiä. Tietoturva ja järjestelmäarkkitehtuuri ovat teknisesti vaativia ja kulttuurisesti merkityksellisiä. Näiden jättäminen pois monimutkaisten ilmiöiden listalta ei vain ohita teknistä todellisuutta, vaan myös kaventaa olennaisesti ymmärrystä nykymaailman keskeisistä haasteista.
Minusta tämä kommenttisi kertoo vaan siitä, ettet itse ymmärrä mitä nämä listan monimutkaiset asiat pitävät sisällään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No jaa, kumman valitsisit tekemään leikkauksen: kirurgin, joka on opiskellut pelkän tekoälyn kanssa vai kirurgin, joka on opiskellut "hitaasti ja tyhmästi" kirjoista sekä käytännössä, kuinka leikkaus menee?
Veikkaan, että lähes kaikki mieluummin valitsevat ammattilaisen, joka on hakenut tietonsa "hitaasti".
Onneksi asioiden ei tarvitse olla noin mustavalkoisia.
Tekoälyn käyttäminen on taitolaji. Käytän sitä tarpeen mukaan mutta ei se mikään pelastava tekijä ole. Asioista täytyy oikeasti itse tietää ja kaikki tekoälyn tuotokset ja vastaukset täytyy tarkistaa. Virheitä on asiasisällöissä edelleen todella paljon. Jos joku nyt oikeasti etsii tietoa tekoälyllä tietämättä itse asiasta mitään, voi hän saada oikean vastaukset tai sitten silkkaa hölynpölyä. Ongelma on ettei se vastauksen saaja sitä edes tiedä vaan pitää totuutena. Kun nettiin syötetään suuria määriä väärää tietoa, alkaa tekoäly pitää sitä oikeana ja tulokset vääristyvät. Huolestuttavaa pikemminkin jos joku oikeasti pitää tekoälyä niin luotettavana ja luottaa sokeasti vastauksiin
Vierailija kirjoitti:
Sepitettähän tuo kommentti on, mutta leikitään mukana... Et sitten tajunnut käyttää puheesta tekstiksi ohjelmaa? Ja et taida itse editoida kerta lukihäiriö on? Paljonko maksat muille (oikeille ihmisille) oikolukemisesta ja editoinnista?
Olen käyttänyt kahta eri tekoälyä mm. sukututkimukseen sekä matematiikkaan. Se/ne on kuin pieni lapsi joka haluaa auttaa; voit antaa sille yksinkertaisia tehtäviä, mutta vieressä on vahdittava koko ajan että ei käy vahinkoja.
Liian moni uskoo kaiken, mitä tekoäly väittää, se on se ongelma. Chatgpt esimerkiksi neuvoo kymmenkertaista annostusta särkylääkkeelle.
Personal trainerit kuulemma tekevät ohjeita tekoälyn avulla.