Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka ovat sitä mieltä, että tekoäly on turha ja "osaan etsiä tietoa itsekin"

Vierailija
10.09.2025 |

Eivät ole koskaan käyttäneet tekoälyä eivätkä ainakaan kysyneet siltä mitään monimutkaisempaa. Korkeintaan tiedustelleet Nakkilan lähikaupan aukioloaikoja tai Pähkinäsaaren rauhan vuosilukua.

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mulle on. Arkeni on oikein hyvää ilmankin.

Eli arkesi ei siis sisällä minkään kovin monimutkaisen tiedon selvittämistä ja ajattelua.

Ap

Mitähän niin kovin monimutkaisen tiedon selvittämistä arkesi sisältää, että saat tekoälyltä tarpeeksi kattavia vastauksia. Ajattelua ilmeisesti pyrit välttämään. 

Todella paljon tietokoneisiin ja koodaukseen liittyvää asiaa.

Ap

Tapu tapu. Ymmärtänet että siinä missä kyselet tekoälyltä tietokoneista tai koodauksesta, sitä tietoa jota kysyt ei olisi, jos joku ei olisi joko keksinyt tai tutkinut sekä julkaissut sitä tarpeeksi laajasti, jotta joidenkin kehittämät LLMt oppisivat käyttämään sitä tekoälyyn sopivassa muodossa. 

Mutta hei, olet käyttäjänä valtavirrassa.

Vierailija
82/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vielä tiedä, mihin tekoälyä voisi käyttää, kun en ole uskaltautunut kokeilemaan. Pystyykö se neuvomaan ihmiselle vaikka peruskoulun+lukion kemian ja fysiikan oppimäärän? Tai uskontotieteen perusteet? 

M8nä ainakin kysyn ChatGPT:ltä ruokaohjeita ja leivontareseptejä, esimerkiksi makaronipöperön ja itsetehdyn leivän tekemiseen. Etenkin mitä raaka-aineita tulee, kuinka paljon pitää lisätä raaka-aineita ja kuinka kauan pitää valmistaa/paistaa/keittää/kypsentää.

Näitä on minusta turha kysyä tekoälyltä, koska leivontareseptejä on maailma täynnä. Tuo on juuri sitä turhaa käyttöä, josta tässäkin keskustelussa valitetaan. Vähän sama kuin ottaisi käyttöön painepesurin vaikka tarkoituksena on puhdistaa lattialta vain pieni kahvitahra

Eli se ei siis ole äly jota voi käyttää mihin itse haluaa vaan sen käyttö on rajattu vain tiettyihin asioihin?

Saa toki käyttää mihin haluaa, mutta älykäs ihminen tunnistaa mikä työkalu on paras mihinkin käyttöön. Jos haluan reseptin, niin menen osoitteeseen k-ruoka.fi, soppa365.fi tai lainaan kirjastosta reseptikirjan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ymmärtää, että elämme tietoaikakautta (information age), teollisen aikakaden jälkeen (industrial age).

Nyt tärkein ja arvokkain tuotatekijä on tieto, eikä se ole mistään ilmaiseksi saataville kenelle tahansa, ei edes yliopistosta.

Hyvin usein täysin uutta tietoa luodaan yksityisissä yrityksissä.

Lähinnä elämme ns. totuuden jälkeistä aikaa. Netti on täynnä salaliittoteorioita ja tahallisesti vääristeltyä "totuutta".

Mitä vähemmän ihminen tietää sitä enemmän hän uskoo eli idiootteihin vääristelyt uppoavat ihan täydellisesti. Miten arvelet tekoälyn erottavan faktan ja fiktion toisistaan? 

Vierailija
84/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli arkesi ei siis sisällä minkään kovin monimutkaisen tiedon selvittämistä ja ajattelua.

Ap

Mitähän niin kovin monimutkaisen tiedon selvittämistä arkesi sisältää, että saat tekoälyltä tarpeeksi kattavia vastauksia. Ajattelua ilmeisesti pyrit välttämään. 

Todella paljon tietokoneisiin ja koodaukseen liittyvää asiaa.

Ap

Tapu tapu. Ymmärtänet että siinä missä kyselet tekoälyltä tietokoneista tai koodauksesta, sitä tietoa jota kysyt ei olisi, jos joku ei olisi joko keksinyt tai tutkinut sekä julkaissut sitä tarpeeksi laajasti, jotta joidenkin <

Tietysti on julkaissut, mutta tiedon kahlaaminen eri lähteistä ja teoksista on hidasta.

Ap

Vierailija
85/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, minä käytän päätäni monimutkaisen tiedon selvittelyyn. Tekoäly tuhoaa ihmisen tärkeimmän ominaisuuden eli oman ja itsenäisen ajattelun. 

Vierailija
86/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI antaa ehkä AP:lle älykkäitä vastauksia kun AP kysyy yksinkertaisia ja oman älytasonsa kysymyksiä, jolloin ihmisen luoma tekoäly antaa toki automaattisesti "älykkään" vastauksen tämän tason ihmisille. AP kuvittelee että AI on jokin itsenäinen aivo.... Hohhoijaa. 

En tiedä onko esim. yliopiston kurssisisällöt yksinkertaisia. Onko sinusta?

Ap

Riippuu ihan alasta mitä opiskelee. Tytär on testannut tekoälyä opinnoissaan ja todennut ettei siihen voi täysin luottaa, vaan pitää ymmärtää itse asiasisältö riittävän hyvin, jolloin kykenee kyseenalaistamaan tekoälyn ehdottaman tuloksen. 

Mulla on se tieto ja tekoälyltä kysyn esim. miksi joku ilmiö tapahtuu. En koskaan pyydä sitä tekemään tehtäviä puolestani, vaan pyydän sitä selittämään asian niin, että osaan tehdä tehtävän itse ja oikeasti opin ja sisäistän asian. "Auta minua tekemään asia x" on ihan eri pyyntö kuin "tee asia x".

Ap

Vierailija
87/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vielä tiedä, mihin tekoälyä voisi käyttää, kun en ole uskaltautunut kokeilemaan. Pystyykö se neuvomaan ihmiselle vaikka peruskoulun+lukion kemian ja fysiikan oppimäärän? Tai uskontotieteen perusteet? 

M8nä ainakin kysyn ChatGPT:ltä ruokaohjeita ja leivontareseptejä, esimerkiksi makaronipöperön ja itsetehdyn leivän tekemiseen. Etenkin mitä raaka-aineita tulee, kuinka paljon pitää lisätä raaka-aineita ja kuinka kauan pitää valmistaa/paistaa/keittää/kypsentää.

Näitä on minusta turha kysyä tekoälyltä, koska leivontareseptejä on maailma täynnä. Tuo on juuri sitä turhaa käyttöä, josta tässäkin keskustelussa valitetaan. Vähän sama kuin ottaisi käyttöön painepesurin vaikka tarkoi

Saa toki käyttää mihin haluaa, mutta älykäs ihminen tunnistaa mikä työkalu on paras mihinkin käyttöön. Jos haluan reseptin, niin menen osoitteeseen k-ruoka.fi, soppa365.fi tai lainaan kirjastosta reseptikirjan.

Ap

Aivan käsittämätöntä, että sä ensin paasaat, että miksi turhaan käyttää ylimääräistä aikaa ja vaivaa etsimällä itse tietoa hakukoneilla, nettisivuilta tai kirjoista, ja sitten kehotat kuitenkin tekemään juuri niin kun on kyse aiheesta, joka juuri sun mielestä ei yhtäkkiä olekaan sellainen aihe, johon tekoälyn käyttö olisi sopivaa. 

Että käyttäkää tekoälyä, mutta älkää missään nimessä sellaisiin aiheisiin, joihin sitä mun mielestä ei pidä käyttää 🙄🙄🙄🤣🤣🤣. 

Vierailija
88/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän tekoälyä paljonkin, mutta huolestuttaa nämä monimutkaisia asioita sen avulla itselleen selvittävät, se kun antaa todella virheellistä tietoa hyvin usein. Ärsyttää myös että hyvin yksinkertaisella googlauksella selvitettäviä asioita kysellään tekoälyltä, se kuluttaa älyttömästi luonnonvaroja.

ChatGPT on ollut ainakin itselle korvaava apu jos on ollut jotain kysyttävää ja mielenpäällä tai on tarvinnut hakea tietoa ja vastauksia kuten esimerkiksi kysymykseen kuinka monta kirjaa "Tarzanista on kirjoitettu" johon Google vastasi "Tarzan viittaa Disneyn vuonna 1999 tuottamaan animaatio elokuvaan jolle on tehty kaksi jatkoosaa ja animaatiosarja" ja tarjosi jopa useamman linkin käyttämiinsä lähteisiin.

Eli Googlen tekoäly ei osannut vastata kysymykseesi. Tarzan-kirjoja on 26 Burroughsin itsensä kirjoittamaa + 17 muiden kirjailijoiden kirjoittamaa. Selvisi minuutissa Wikipediasta.

Vierailija
89/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on minusta turha kysyä tekoälyltä, koska leivontareseptejä on maailma täynnä. Tuo on juuri sitä turhaa käyttöä, josta tässäkin keskustelussa valitetaan. Vähän sama

Aivan käsittämätöntä, että sä ensin paasaat, että miksi turhaan käyttää ylimääräistä aikaa ja vaivaa etsimällä itse tietoa hakukoneilla, nettisivuilta tai kirjoista, ja sitten kehotat kuitenkin tekemään juuri niin kun on kyse aiheesta, joka juuri sun mielestä ei yhtäkkiä olekaan sellainen aihe, johon tekoälyn käyttö olisi sopivaa. 

Että käyttäkää tekoälyä, mutta älkää missään nimessä sellaisiin aiheisiin, joihin sitä mun mielestä ei pidä käyttää 🙄🙄🙄🤣🤣🤣. 

Onko mielestäsi siis leivontaresepti monimutkainen asia?

Ap

Vierailija
90/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halveksit ihmisiä jotka haluavat ajatella itse omilla aivoillaan? Mihin sinä tarvitset tekoälyä joka päivä? Kenenkään ei ole pakko sitä käyttää arkielämässä. Hyvät tiedonhakutaidot ovat tärkeät ja jos ei itse osaa etsiä mitään, mitä tekee jos tekoälyssä on joku ongelma?

Vierailija
91/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on ainakin mahdollistanut sen että kukatahansa voi nykyisin tehdä taidetta, kirjoja, animaatioita ja elokuvia edullisesti, nopeasti silmänräpäyksessä ja ilman että se vaatii kummempia taitoja.

Ei tuota AI-kuraa voi taiteeksi sanoa

Vierailija
92/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettajana teen tekoälyllä selkokielistä materiaalia. Säästää aikaa, kun että alkaisi itse miettimään miten saa tekstiä selkeämmäksi.

Vierailija
93/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana teen tekoälyllä selkokielistä materiaalia. Säästää aikaa, kun että alkaisi itse miettimään miten saa tekstiä selkeämmäksi.

Itse oon ollut aina todella huono myös kirjoittamaan ns virallista, sielutonta tekstiä, vaan siihen jää aina oma persoonallisuus jotenkin näkymään. Tekoäly vois tuollaiseen olla ihan kätevä kyllä

Vierailija
94/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hakukoneen tekoälyn vastaukset ovat suurin osa puutaheinää!

Ja FBn "tekoäly" ei edes osaa suomea!

Netissä moni muukin asia on puutaheinää

Ei kai oikeasti lukutaitoinen ihminen usko jotain vain siksi, kun omin silmin sattui sen lukemaan? Tai kun uutisissa luki?

Vierailija
95/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on ainakin mahdollistanut sen että kukatahansa voi nykyisin tehdä taidetta, kirjoja, animaatioita ja elokuvia edullisesti, nopeasti silmänräpäyksessä ja ilman että se vaatii kummempia taitoja.

Eli miten olla laiska paska, joka kieltäytyy opettelemasta uusia asioita ja joka varastaa oikeilta tekijöiltä? Ei omaa mitään luovuutta ja kieltäytyy edes yrittämästä? Aivan, kyllähän tekoäly on tehnyt laiskuudesta ja toisten tekeleiden varastamisesta ja muokkaamisesta hyvin helppoa.

Vierailija
96/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opettajana pyydän tekoälyä keksimään käytännön esimerkkejä johonkin teoriaan. Toimii hyvin. 

Vierailija
97/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärsin mihin AP sitä tarvitsee.

Vierailija
98/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siitä tekee jotenkin ylevän asian, että ei tarvitse mitään taitoja? 

Vierailija
99/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI antaa ehkä AP:lle älykkäitä vastauksia kun AP kysyy yksinkertaisia ja oman älytasonsa kysymyksiä, jolloin ihmisen luoma tekoäly antaa toki automaattisesti "älykkään" vastauksen tämän tason ihmisille. AP kuvittelee että AI on jokin itsenäinen aivo.... Hohhoijaa. 

En tiedä onko esim. yliopiston kurssisisällöt yksinkertaisia. Onko sinusta?

Ap

Riippuu ihan alasta mitä opiskelee. Tytär on testannut tekoälyä opinnoissaan ja todennut ettei siihen voi täysin luottaa, vaan pitää ymmärtää itse asiasisältö riittävän hyvin, jolloin kykenee kyseenalaistamaan tekoälyn ehdottaman tuloksen. 

Mulla on se tieto ja tekoälyltä kysyn esim. miksi joku ilmiö tapahtuu. En koskaan pyydä sitä tekemään tehtäviä puolesta

Mulla on se tieto ja tekoälyltä kysyn esim. miksi joku ilmiö tapahtuu. En koskaan pyydä sitä tekemään tehtäviä puolestani, vaan pyydän sitä selittämään asian niin, että osaan tehdä tehtävän itse ja oikeasti opin ja sisäistän asian. "Auta minua tekemään asia x" on ihan eri pyyntö kuin "tee asia x".

Ap

Minä taas pyydän tekoälyä selittämään minulle vaikeat asiat kuten 10-vuotiaalle lapselle. 

Tämä ketju paljastaa ihmisten tietämättömyyden tekoälystä. Sen luullaan olevan pelkkä hakukone.

Vierailija
100/141 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedonhakuun en tykkää käyttää tekoälyä, mutta siltä voi saada hyviä ideoita ja neuvoja. Olen saanut hyviä lukusuosituksia, reseptejä ja treenivinkkejä. Eilen tekoäly teki mulle kokonaisen työkirjan eräiden trauman aiheuttamien ristiriitojen käsittelyyn. Yhtä kattavia neuvoja ei kukaan ole pystynyt tarjoamaan vuosien hoitojen ja terapioiden aikana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan