Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.

Vierailija
15.03.2025 |

Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.

Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?

Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.

Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.

Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.

Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..

Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pn pääomatulot? 20k/a? 10k? 60k?

Jos nolla, ymmärrn. Olet kommari tai kouluttamaton joka ei ymmärrä pääomatulojen välttämättömyyttä jotta pärjäisi kapitalistisessa yhteiskunnassa. Välinputoaja ja syrjäytynyt.

Mulla on niin pienet tulot (max. 60000€/v) ettei niillä paljon pääomatuloja kerrytetä. En ole kommari. Koulutus KTM. 

Joo, ei sitä kyllä viiden tonnin kuukausiliksalla juuri juhlita. Ihan juuri ja juuri pysyy kituutellen hengissä.

Vierailija
62/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tai monetkaan pärjääkään muttei kehdata/voida sanoa, että on rahat vähissä. Minä sanon, että kaikki menee ja säästöön ei jää yhtään. Hävetään vaikka meidän maa on ajanut monet köyhyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotapa kun jäät työttömäksi. Muistelet kaiholla pientä palkkaasi. 600e ei saa edes ruokaa ostettua kun asumiseen menee koko tuki.

Vierailija
64/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitäkään

Vierailija
65/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti Suomesta on tullut pohjolan Kenia

Vierailija
66/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että pariskunnilla on helpompaa?

No jos olet aikuinen niin sun ei tarvitse tuollaista kysyä.

Kahdella ihmisellä on kahden ihmisen menot. Joskus useammatkin, jos on lapsia. Tuskin se erotus nyt NIIN merkittävä on. 

On se aika merkittävä, kun se vaikuttaa nimenomaan asumiskuluihin. Kaksio ei maksa kaksi kertaa yksiön hintaa, eikä kolmio kolmea kertaa, vaan asumiskustannusten prosentuaalinen kasvu on yksiöstä eteenpäin koko ajan pienenevä.

Noin jos molemmat ansaitsevat palkkaa.

Mieheni on kroonisesti tuloton, freelancer, eikä enää nyt vanhemmiten näytä tienaavan mitään. Hän ei ole hakemisesta huoli

No on tämä puolison elatusvelvollisuus joka ajaa monet eroon. Itsekin olen harkinnut koska saan vain 600 työttömyyskorvausta. Jos eroan minulle maksetaan myös toimeentulotukea jolla voisin elää. Nyt saan aina mieheltä ruinata rahaa jos jotain tarvitsen ja usein jään ilman. Toki hän käy työssä ja voi elää palkallaan ensisijaisesti itse, mutta vuokran jälkeen jää minulle 100. € joka ei mitenkään riitä kaikkeen. En voi mennä edes lääkäriin. Ja tosiaan miehen palkka ei ole mikään iso joten siitäkään ei paljoa jää vaikka jaetaan kaikki tasan kun vielä lapsikin elätettävä. 

Vierailija
67/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää, minulla on vaimon kanssa yhteiset tulot noin 2000e netto, 2lasta,3 autoa, 2 omakotitaloa, joita kumpaakin käytetään, viime vuonna 6 ulkomaanmatkaa, kestot 2 viikkoa - 1,5 kuukautta ja rahat riittää. Jokin mättää sinulla kulurakenteeessa. 

Vierailija
68/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä jotain ostat. Olen osa-aikatöissä ja pärjään, koska en oikeasti osta perusmenojen jälkeen kuin lääkkeet ym. täysin välttämättömät.

Vierailija
69/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää, minulla on vaimon kanssa yhteiset tulot noin 2000e netto, 2lasta,3 autoa, 2 omakotitaloa, joita kumpaakin käytetään, viime vuonna 6 ulkomaanmatkaa, kestot 2 viikkoa - 1,5 kuukautta ja rahat riittää. Jokin mättää sinulla kulurakenteeessa. 

Laitapa tähän kulurakenteesi.

Ensinnäkin asutte jossain kuusessa. Yksiön saa halvimmillaan Helsingissä 600 eurolla kuussa. Perheasunto on paljon kalliimpi. Teillä menisi lähes koko 2000 euron nettotulonne pelkkään asumiseen, kun ottaa huomioon vesimaksut, sähkön ja vakuutuksen.

Jo yksi auto on pakollisine menoineen lisäksi kallis ja teillä on monta. Ja ulkomaanmatkannekin. 

Elät itsepetoksessa, te ette nimittäin oikeasti elä noilla tuloilla. Laitapa tähän yksilöidyt menonne, niin katsotaan yhdessä.

Vierailija
70/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette varmaan kuninkaallisia jotka yhteiskunta elättää.

Vierailija
71/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdella ihmisellä on kahden ihmisen menot. Joskus useammatkin, jos on lapsia. Tuskin se erotus nyt NIIN merkittävä on. 

Yhdessä asuen säästää sen yhden makuuhuoneen, joka maksaa 100 teur pääkaupunkiseudulla. Asuminen on se kallein asia Suomessa.

Työssäkäyvöt lapsiperheet ovat Suomessa tosi kovilla. Erityisesti päivähoitomaksut ovat vähintään sen 300 euroa kuussa jo kunnallisella, yksityisellä vielä enemmän. Tukien varassa elävä ei voi mitenkään käsittää, miten kallista Suomessa on elää.

Vierailija
72/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä asuen säästää sen yhden makuuhuoneen, joka maksaa 100 teur pääkaupunkiseudulla. Asuminen on se kallein asia Suomessa.

Työssäkäyvöt lapsiperheet ovat Suomessa tosi kovilla. Erityisesti päivähoitomaksut ovat vähintään sen 300 euroa kuussa jo kunnallisella, yksityisellä vielä enemmän. Tukien varassa elävä ei voi mitenkään käsittää, miten kallista Suomessa on elää.

Minulla on se, että en pysty nukkumaan samassa huoneessa miehen kanssa, hän kuorsaa ja on muutenkin levoton, minä taas herkkäuninen. Itselläni tulee halvemmaksi asua yksin kuin pariskuntana 2 makuuhuoneen asunnossa.

Vierailija
73/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ap tarkka kirjanpito vaikka kuukauden, niin näet, mihin rahasi menee. Meille oli aika valaiseva ja helpohko tapa etsiä säästökohteita.

Vierailija
74/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ette käy edes töissä, jos teette noin pitkiä lomia. Olet eläkkeellä, asutte ulkomailla, lapsesi aikuisia tms. tai olet puhtaasti valehtelija.

Vierailija
75/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pn pääomatulot? 20k/a? 10k? 60k?

Jos nolla, ymmärrn. Olet kommari tai kouluttamaton joka ei ymmärrä pääomatulojen välttämättömyyttä jotta pärjäisi kapitalistisessa yhteiskunnassa. Välinputoaja ja syrjäytynyt.

Mulla on niin pienet tulot (max. 60000€/v) ettei niillä paljon pääomatuloja kerrytetä. En ole kommari. Koulutus KTM. 

Onnistuu ihan tonmin tuloilla. Sait paperisi jostaon huuhaa koulusta jos et alkeellisiakaan oppini.

Vierailija
76/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankäyttöä ei enää vanhemmat opeta lapsilleen kun eivät itsekään osaa. Säästäväinen ihminen pärjää yllättävän pienillä tuloilla.

Vierailija
77/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meno

Vierailija
78/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen AP pahoillani sun kurjuudesta. 

Et ole avannut sun työalaa/koulutusta tähän

Miten itse ajattelet, että voisit parantaa tilannettasi? Sillä kyllähän tuo, että käy töissä, mutta on varaa käydä vaan ruokakaupassa, kuulostaa kamalalta

Ja kyllä kahden työssäolijan talous kestää yhden lapsen, ei siitä nyt tarvitse kantaa huolta

Vierailija
79/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Lapseni tekee kolmivuorotyötä ja tienaa nettona 1400 euroa. Elätän häntä osittain edelleen. 

Täytyy olla eläkeläinen tai etuoikeutettu keski-ikäinen, jos ei ymmärrä pienitulousten työssäkäyvien nuorten aikuisten toimeentulo-ongelmia! Mikäs se on eläkeläisen elellä 1400 eurolla kuussa, jos on omaisuutta kuten velaton asunto.

PS. 1400 euron nettoeläkkeellä omistusasunnossa elävät eläkeläiaet uhriutuvat joukolla ja kuvittelevat olevansa Suomen köyhimpiä.

Vierailija
80/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahankäyttöä ei enää vanhemmat opeta lapsilleen kun eivät itsekään osaa. Säästäväinen ihminen pärjää yllättävän pienillä tuloilla.

Vaikka kuinka olisi säästäväinen ihminen, niin vuokra ja ruoka maksaa silti kaupassa ja vie leijonanosan monen tuloista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän