Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.

Vierailija
15.03.2025 |

Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.

Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?

Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.

Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.

Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.

Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..

Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100€ saa kuukauden ruoat kun tekee itse

Ja höpöhöpö 25 euroa ei riitä viikon ruokakuluihin lähellekään, jos haluat syödä riittävän monipuolisesti ja aikuisen ihmisen ravintotarpeen verran. Kaalisoijarouhemössöt ei ole mitään työssäkäyvän ruokaa.

Puuroa, kinkkukiusausta, makaronilaatikkoa, omenoita, banaania, nakkikeittoa, kanawokkia.

Näin syön ja 120€ menee kuussa ruokaan, ja olen isokokoinen mies.

Vierailija
42/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen teidän rahat menee? Olen ollut pienituloinen koko ikäni, vuositulot noin 24 000€ käteen.  On asunto, kakkosasunto italiassa, on auto ja saan kaiken mitä tarvitsen. Tv. Rouva 53v. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Opettele lukutaito ensin.

Vierailija
44/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sulla menee asumiseen? Tää on yleensä isoin meno, josta säästämistä voi aloittaa.

Vierailija
45/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100€ saa kuukauden ruoat kun tekee itse

Ja höpöhöpö 25 euroa ei riitä viikon ruokakuluihin lähellekään, jos haluat syödä riittävän monipuolisesti ja aikuisen ihmisen ravintotarpeen verran. Kaalisoijarouhemössöt ei ole mitään työssäkäyvän ruokaa.

Puuroa, kinkkukiusausta, makaronilaatikkoa, omenoita, banaania, nakkikeittoa, kanawokkia.

Näin syön ja 120€ menee kuussa ruokaan, ja olen isokokoinen mies.

Kasviksia tuossa listassa ei ole yhtään, eli niiden suhteen ruokavalio on todella puutteellista ja nakit on todella epäterveellisiä. Tuollainen ruokavalio sairastuttaa varmasti pidemmällä aikavälillä.

Vierailija
46/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön viikolla edullisia ruokia. Joka päivä puuroa. Kaalikeittoa, linssikeittoa, uuniseitä, juureksia jne.

Harrastukseni ovat lähes ilmaisia. Kävelylenkit, pilkkiminen ja onkiminen. Musiikin kuuntelu, lukeminen, piirtäminen ja käsityöt.

Nautin asioista, jotka eivät maksa paljon, esim saunominen. :)

Vierailija
47/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisinta tässä koko ilmiössä on se, että talouseliitti saa tehdä mitä lystää koska tietävät että kansa ei koskaan käänny heitä vastaan vaan ryhtyykin aina tappelemaan keskenään siitä kuka osaa köyhäillä parhaiten..

Vierailija
48/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee budjetti. Ensin lasket mitä tulosi ovat ja sitten mihin se raha oikeasti menee. Sen jälkeen alat miettiä onko jossain kohtaa jotain sellaista mistä voisi luopua. Yksi vaihtoehto on löytää paremmin palkattu työ tai lisätöitä, jos mitään kuluja ei voi vähentää.

Vierailija
49/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädestä suuhun täälläkin eletään. Miehen kanssa yhteensä käteen jäävät tulot on n 5500 euroa. Taloudessa kaksi teiniä. Asuntolainaa ja remonttilainaa on. Kaksi autoa on töiden vuoksi pakko olla kun miehen kanssa molemmat tarvitaan töissä autoa. Autolainaa ei ole kuin toisesta autosta. Ostetaan vain ruokaa ja muu aivan välttämätön. Ennen palkka päivää tili on aina tyhjä. Sen verran laitetaan säästöön että ulkomailla voidaan ainakin kerran vuodessa käydä, se on meille tärkeää.

Sitten helpottaa kun lainat on maksettu

Vierailija
50/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.

Vakuutukset ei todellakaan ole turhia. Itse en luopuisi kotivakuutuksesta enkä autovakuutuksestakaan. Onhan kotivakuutus jo vuokralla asuvillekin pakollinen. Netti on myös nykyaikana välttämätön. Ja kyllä joskus on pakko ostaa vaatteitakin. Ja on sitä pakko ostaa joskus osamaksullakin. Jos pesukone vaikka hajoaa, niin ei voi ajatella, että säästän ensi vuoden uuteen pesukoneeseen.

Vierailija
51/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tollasta se monella on. Ja kun kaikilla aloilla ei palkatkaan nouse, pitää kehitellä jotain muuta. Esimerkiksi sijoittaa, jos suinkin pystyy, edes vähän.

Ja omistus asuntoa kannattaa maksella ennemmin kuin vuokraa. On sitten joskus edes seinissä omaisuutta, jollei muuta. 

Vierailija
52/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että pariskunnilla on helpompaa?

No jos olet aikuinen niin sun ei tarvitse tuollaista kysyä.

Kahdella ihmisellä on kahden ihmisen menot. Joskus useammatkin, jos on lapsia. Tuskin se erotus nyt NIIN merkittävä on. 

On se aika merkittävä, kun se vaikuttaa nimenomaan asumiskuluihin. Kaksio ei maksa kaksi kertaa yksiön hintaa, eikä kolmio kolmea kertaa, vaan asumiskustannusten prosentuaalinen kasvu on yksiöstä eteenpäin koko ajan pienenevä.

Noin jos molemmat ansaitsevat palkkaa.

Mieheni on kroonisesti tuloton, freelancer, eikä enää nyt vanhemmiten näytä tienaavan mitään. Hän ei ole hakemisesta huolimatta saanut uusia töitäkään. Minun tuloni ovat bruttona 2500 kuussa.

Olen lopen kyllästynyt elättämään kaikkia. Lapseni menee opiskelemaan ensi syksynä, sai paikan toiselta paikkakunnalta. Minä muutan siinä vaiheessa omaan pieneen yksiöön, huomattavasti halvempaan asuntoon, johon mahtuu vain yksi. Eroan siis ja alan elättää vain itseäni ja tietenkin myös tuen lasta, kun opintoraha on niin pieni.

Huono omatunto on miehen suhteen, mutta missä vaiheessa ihminen saa alkaa ajatella itseään? Mielestäni aikuisen täytyy järjestää omat asiansa ja elantonsa. 

Kivittäkää.

Vierailija
53/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen teidän rahat menee? Olen ollut pienituloinen koko ikäni, vuositulot noin 24 000€ käteen.  On asunto, kakkosasunto italiassa, on auto ja saan kaiken mitä tarvitsen. Tv. Rouva 53v. 

Kerro kulurakenteesi, haluaisin ottaa oppia. Et ainakaan taida asua Helsingissä, vaan jossain halvalla paikkakunnalla?

Vierailija
54/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset tulot sulla on? Missä asut? Ja oletko tehnyt itsellesi budjetin?

Vierailija
55/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitäkään sillä palkka alle 2000 e. Jos tienaisin kuten esim veljeni (4500 e/kk) tai isäni (yli 5000 e/kk) niin varmasti riittäisi rahat. Mulla menee kuussa rahat aina miinukselle, en edes muista millon viimeksi riittänyt rahat ilman että olisi pitänyt turvautua luottokorttiin.

Vierailija
56/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro kulurakenteesi, haluaisin ottaa oppia. Et ainakaan taida asua Helsingissä, vaan jossain halvalla paikkakunnalla?

ja usein pienituloista tuetaan esim. asumistuella

Vierailija
57/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasin huvikseni asumisen vuosittain maksettavat kulut ja jyvitin ne joka kuukaudelle niin sain tulokseksi 86,43€. Lisäksi kuukausittain maksettavat tuohon päälle: 546,15€ eli yhteensä kaikki olisi siis 632,58€/kk. Sanoisin melko halvaksi asumiseksi mutta tiukkaa tekee kahden hengen aikuistaloudessa jossa molemmilla näppiin jäävä kuukausitulo on tonnin luokkaa.

Vierailija
58/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne toyvan miehen tulot olivatkaan?

Vierailija
59/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasin huvikseni asumisen vuosittain maksettavat kulut ja jyvitin ne joka kuukaudelle niin sain tulokseksi 86,43€. Lisäksi kuukausittain maksettavat tuohon päälle: 546,15€ eli yhteensä kaikki olisi siis 632,58€/kk. Sanoisin melko halvaksi asumiseksi mutta tiukkaa tekee kahden hengen aikuistaloudessa jossa molemmilla näppiin jäävä kuukausitulo on tonnin luokkaa.

Johan ajattelinkin. Vai että asumisen kulut 86 euroa kuussa. Kannattaako tuollaisen trollin edes kommentoida näihin ketjuihin.

Ihan jo yksiön vuokra maksaa Helsingissä halvimmillaan 600 euroa kuussa, ja niin halpoja ei ole montaa.

Vierailija
60/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne toyvan miehen tulot olivatkaan?

Ja paljonko on tullut perintöjä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme