Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.
Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.
Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?
Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.
Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.
Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.
Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..
Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..
Kommentit (159)
Meillä neljän hengen perhe, nettotulot kahdelta yhteensä n. 3800€ /kk.
Yksi auto, pieni asuntolaina, yhtiövastike jossa remppakulut, koko perheen ruuat, puhelimet, vakuutukset, sähkö ym.
Niin kyllä tässä tosiaan kaikki tulee ja menee, voidaan kyllä joskus tehdä jotain kivaakin (hotellireissu, ravintola, keikka ym.), mutta kalleimmat harrastukset on nyt poissuljettu ja kampaaja on vaihtunut kotivärjäykseen. Ruokaan menee eniten rahaa ja nuorison juttuihin.
Pienten lasten vanhemmat eivät vielä arvaakaan miten hintavaa on elättää 12v.-19v. nuoria :D
Mulla on 3 lasta ja työtön mies. Palkka 2500e miinus verot.
Kyllä pärjätään kun elää oman elintason tasoista elämää. Nauttii ulkoilusta ja käy retkillä, lukee kirjaa ja ostaa tarjouksesta kaikki lahjatkin ennakkoon. Ennakointi on ehkä se tärkeä kohta.
Tyypillinen suomalainen henkilö, pienet palkat ja suhteettoman suuret elinkustannukset.
Suomi on köyhä maa ja kansalaiset pääosin elää vähällä budjetilla. Onnellisten lottovoittajien maa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen niitä työssäkäyviä keskituloisia, jotka valittaa, kun ei riitä rahat mihinkään. Menot varmaan tuloihin suhteutettuna sitten niin suuret...
Ihmettelen samaa. Tuttavapariskunta (+yksi lapsi), jotka kummatkin ovat keskituloisia, valittavat rahan riittävyyttä. Asuvat suht uudessa omakotitalossa, on kesämökki, omistavat metsää ja kummallakin oma auto. Toisen vanhemmat vielä sponssaavat lapseen liittyvissä kuluissa. Heidän kaltaisten valitusta ei jaksaisi kuunnella. Jos rahasta on tiukkaa, niin sitten mökki ja metsä myyntiin. Voisi myös miettiä onko toinen auto tarpeellinen. Mutta kun kaikkea on oltava ja kaikkea on saatava.
Monet ovat saaneet rahaa tai ainakin takauksia esim. ensimmäisiin asuntolainoihinsa vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan jolloin lähtökohdat aikuistumiseen ovat jo olleet hyvät ja ainakin paremmat kuin niillä, joilla ei tällaista rahallista tukea ole ollut. Vähän varttuneemmista ihmisistä monet ovat jo saaneet perintöjä ja kenties useammalta suunnaltakin. Jos ihmiset tietävät, että heille on jossain vaiheessa tulossa varoja perintöjen kautta uskaltavat tehdä isojakin hankintoja/sijoituksia ja ottaa velkaakin. Keskituloiset ja sitä enemmän palkkaa saavat pariskunnat pystyvät myös kartuttamaan helpommin itse varallisuuttaan kuin yksinäiset ihmiset. Valiteteava tosiasia on, että rahalla on taipumus kulkea rahan luo.
Mä saan käteen kaikkinensa 1800€ kuussa. Sillä elää 1 aikuinen ja 2 alle kouluikäistä lasta. Rahat ei riittäisi, ellen koko ajan myisi jotakin nettikirppiksellä jne.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muita vastaavassa elämäntilanteessa olevia sitten löytyisi, jotka olisivat halukkaita muuttamaan kimppakämppään?
Juu ei kiitos. Ihan tarkoituksella olen yksineläjä. Mieluummin karsin jostain muusta kuin asuisin jonkun kanssa saman katon alla, vaikka se huomattavasti halvemmaksi tulisikin. Mikään ei voita omaa rauhaa ja seesteistä huoletonta arkea yksin. Moni nainen pysyy huonossa liitossa, koska pelkää yksin pärjäämistä eikä ole ylpeyttä luopua miehen palkan mahdollistamasta keskiluokkaisesta kuplasta. Onneksi olen vapaa tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan käteen kaikkinensa 1800€ kuussa. Sillä elää 1 aikuinen ja 2 alle kouluikäistä lasta. Rahat ei riittäisi, ellen koko ajan myisi jotakin nettikirppiksellä jne.
Noilla tuloilla jos sisältävät lapsilisät ja elatustuen, saisit toimeentulotukea. Me saamme lapsen kanssa yhteensä n 1750 sisältää kaiken. Vuokra 900 e kk.
Olemme keskituloinen pariskunta. Teini- ikäiset harrastavat lapset, toiselle pitkä työmatka joten siksi auto, lyhennetään lainaa omasta asunnosta suunnilleen sen verran mitä maksaisimme vuokraakin. Vesilaskut ja muut on okt halvemmat.
Vakuutukset on pakko olla autossa, asunnossa, lapsilla ja vanhemmilla. Talous ei kestä jos toiselle kävisi jotain. Vakuutukset kilpailutetaan säännöllisesti ja hinta on kokonaisuutena varsin kohtuullinen.
Ruokaan menee rahaa ( aktiiviset kasvavat lapset syö), harrastukset on kohtuuhintaiset mutta menee niihinkin toisinaan isoja summia kerralla ja sitten pitkään aikaan ei mene niin paljoa.
Polttoaineet ja pitkä työmatka vie oman osansa.
Reissussa käydään lähinnä kotumaassa ja koitetaan etsiä aina edullinen majoitus jossa voi itse tehdä ruokaa.
Säästöön menee liian vähän mutta pääasia että edes jotain.
Tavoitteena on, että kun lapset lentää pesästä niin voisimme etsiä edullisemman asunnon ja saada sitten vielä sukanvarteen ennen eläkeikää. Olemme myös kehittäneet osaamistamme koko työkämme ajan joten toiveissa vielä vähän parempi palkka joka kerryttäisi myös kohtuullista eläkettä.
Noin 5-7 vuotta sitten olimme pienempipalkkaisissa töissä (molemmat saivat noin tonnin bruttona vähemmän) ja elimme samanlaista elintasoa kuin nytkin.
Hinnat on nousseet ja ne kurittaa keskituloista melko roimasti. Tiedän ja tiedostan, että jollain menee vielä huonommin- siksi autan läheisiäni jos tarve on. En silti hyväksy keskituloisille räyhäämistä ja ainaista haukkumista- jokainen tiedostaa kyllä itse mistä voi säästää mutta ainakin omalla kohdalla vaihtoehdot ovat huolestuttavia- elintaso ei ole mikään öky vaikka se köyhästä voi siltä vaikuttaa. En silti voi esimerkiksi noin vain sanoa vakuutusta irti esim sairauden takia- en nimittäin saa sitten enää yhtä hyvää vakuutusta tilalle ja se mistä maksan on mielenrauha.
Jokainen voi miettiä omalle kohdalle sen tilanteen, että olet ensin pitkän säästämisen myötä saanut käsirahan omaan asuntoon ja sisustanut sen perheelle sopivaksi. Lasten koulut ja toisen puolison työpaikalle on lyhyt matka joka tuo säästöä matkakuluissa. Joka keskustelussa on aina niitä työttömiä vuokra-asujia huutelemassa että liian kallis asunto ja myy pois tms. Vaikka kuinka laskisi niin vuokralla ei saisi edes vastaavaa ja vuokra-asunnot olisi kauempana jolloin teinit tarvitsisivat bussikortit ja toinen puoliso myös auton, koska työaikojen puitteissa ei olisi mahdolista kulkea bussilla.
Olemme siis miettineet kyllä kokonaisuutta ja pärjäämme näin, mutta kyllähän nämä nousseet hinnat tuntuvat kukkarossa enkä kaipaa siihen kenenkään haukkumista. Pelkkää puuroa en kuitenkaan aio syödä eikä tarvitse onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla jos sisältävät lapsilisät ja elatustuen, saisit toimeentulotukea. Me saamme lapsen kanssa yhteensä n 1750 sisältää kaiken. Vuokra 900 e kk.
Kyllä, tämä summa sisältää kaiken mitä kuukaudessa tulee "varmasti". Loput on omaa aktiivisuutta ja vähän hyvää tsägääkin, mitä kirppismyyntiin tulee. Toimeentulotuessa on valitettavasti omat rajoitteensa, joten siksi melko kaikki vapaa aika menee noiden kirppishommien kanssa.
Siis et oikeasti ymmärrä, että kaikki ihmiset eivät ole pienituloisia, saati köyhiä? Eiköhän tuo ole ihan itsestään selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tämä summa sisältää kaiken mitä kuukaudessa tulee "varmasti". Loput on omaa aktiivisuutta ja vähän hyvää tsägääkin, mitä kirppismyyntiin tulee. Toimeentulotuessa on valitettavasti omat rajoitteensa, joten siksi melko kaikki vapaa aika menee noiden kirppishommien kanssa.
Kyllä sitä saa jos ei ole säästöjä tai omaisuutta. Minä olen ollut aina köyhä enkä ole omistanut mitään ja elänyt vuokra asunnossa jo lapsena. Lapsenkaan tilillä ei saa olla säästöjä.
Kahdella on kahden elinkustannukset eivätkä ne muutu pariskuntana pienemmiksi. Kun pärjää yhdellä sanomalehdellä niin se ei nyt kauheesti vaikuta. Nykyään harvoilla on yhteisiä tilejä kummankin määrätessä omistaan mutta sinänsä vähemmän stressaavaa kun puolisolta voi tarpeen vaatiessa lainata, ettei mikään lasku myöhästy. Ei tarvi niin tiukkaan suunnitella budjettia kahden tuloilla ja on kokemusta yksin elämisestäkin.
Ei pienituloiset pariskunnat revittele sen leveemmin jos rahaa ei ole ja toinen on pienellä eläkkeellä tai työttömänä tai sekä että. Ei kaikkea pidä yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittävät ihan hyvin. Käymme töissä. Siitä maksetaan palkkaa. Emme kuluta niitä kaikkia rahoja, vaan laitamme säästöön.
Jis et muuta keksi, älä kirjoita mitään. Ihmisillä on suuri hätä ja joku veetuilee. Säälittävää!
Ei riitä mullakaan. Töitä ei löydy. Edes hanttihommia. Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla palkka 2160 ja siitä menee ensin vuokraan, sähköön ja muihin peruskuluihin kuten bussikorttiin ja vakuutuksiin 1100, talousostoksiin jätän käyttötilille 370 ja loput säästöön eli nytkin meni eilen palkasta 700 heti reissukassaan ja kotirahastoon (säästän ASO:on jonka oston jälkeen saan säästöjä vieläkin enemmän, tavoitteena yli 1000 sitten kun asuntolainakin on maksettu mahd. nopeasti)
Eipä noita säästöjä kertyisi jos olisi autoa tai muuta ylläpidettävää.
Mitä sinä teet vapaa-ajallasi ja mitä syöt?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.
Vakuutukset ovat osin pakollisia, kuten kotivakuutus. Netti on nykyään melko tarpeellinen, jos ei ole aikaa juosta kirjastossa tai naapureilla /tms hoitamassa asioita. Ja auto voi olla hyvinkin tärkeä, puhumattakaan vaatteista.
Se että ne ovat sinun mielestäsi turhia, se on vaan sinun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Kahdella on kahden elinkustannukset eivätkä ne muutu pariskuntana pienemmiksi. Kun pärjää yhdellä sanomalehdellä niin se ei nyt kauheesti vaikuta. Nykyään harvoilla on yhteisiä tilejä kummankin määrätessä omistaan mutta sinänsä vähemmän stressaavaa kun puolisolta voi tarpeen vaatiessa lainata, ettei mikään lasku myöhästy. Ei tarvi niin tiukkaan suunnitella budjettia kahden tuloilla ja on kokemusta yksin elämisestäkin.
Ei pienituloiset pariskunnat revittele sen leveemmin jos rahaa ei ole ja toinen on pienellä eläkkeellä tai työttömänä tai sekä että. Ei kaikkea pidä yleistää.
Miten kertoa olevansa tyhmä sanomatta sitä suoraan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla palkka 2160 ja siitä menee ensin vuokraan, sähköön ja muihin peruskuluihin kuten bussikorttiin ja vakuutuksiin 1100, talousostoksiin jätän käyttötilille 370 ja loput säästöön eli nytkin meni eilen palkasta 700 heti reissukassaan ja kotirahastoon (säästän ASO:on jonka oston jälkeen saan säästöjä vieläkin enemmän, tavoitteena yli 1000 sitten kun asuntolainakin on maksettu mahd. nopeasti)
Eipä noita säästöjä kertyisi jos olisi autoa tai muuta ylläpidettävää.
Mitä sinä teet vapaa-ajallasi ja mitä syöt?
Matkustan vapaa-ajalla paljon Suomessa ja ulkomailla. Sen lisäksi neulon, maalaan tauluja, lenkkeilen, pyöräilen, vaellan. Istun bussiin ihan hyvin vuoksi ja käyn ihmettelemässä paikkoja lähialueellakin. Viime viikolla kävin teatterissa. Näen aikuista lasta viikottain. Pyörin netissä. Katson murhadokkareita TV:stä. Syön normaalia kasvispainotteista kotiruokaa ja välillä ulkonakin pizzaa tms. Mitä mun sun mielestä siis pitäisi tehdä tai syödä em. sijaan?
Meillä bruttona 18000 + 5000/kk. Kaksi lasta. Ihan kivasti jää säästöön, vaikka puolet siitä menee veroihin. Toiveena on, että voimme pian alkaa elää pääomatuloilla.