Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.
Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.
Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?
Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.
Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.
Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.
Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..
Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.
Vakuutukset eivät aina ole turhia, ja kyllä tässä ilmastossa vaatteet ovat hyvinkin tarpeelliset.
Itse en ole saanut kotoa muuta kuin perinteisen 100 metriä etumatkaa. Yhtä äitini aikoinaan maksamaa erittäin kulunutta esinettä säilytän edelleen todisteena siitä, että en ihan täysin tyhjin käsin sittenkään lähtenyt. On nimittäin ainoa, jonka hän vähillä rahoillaan osti. Opintolainan korot maksoi silloin, kun laskut tulivat postissa kotiin opiskeluaikoina.
Omille lapsille olen voinut tarjota vähän enemmän. Kotoa saivat ottaa mukaan mitä halusivat. Maksettiin ammattikoulu niin, että opiskelun takia ei tarvinnut ottaa lainaa. Myös ajokortti ja jonkunlainen auto. Omillaan ovat olleet jo pitkään alle kolmekymppisinä, kun ovat onnistuneet saamaan töitä.
Eläkkeelle kun pääset helpottaa
- eläke nettona 2100 eur
asuminen 400 eur
ruoka 300 eur
terveys liikkuminen yms 500 eur
Loput eläkkeestä meneekin viiniin lauluun ja naisiin
Eläkeukko 80 v,
Vierailija kirjoitti:
Mä saan käteen kaikkinensa 1800€ kuussa. Sillä elää 1 aikuinen ja 2 alle kouluikäistä lasta. Rahat ei riittäisi, ellen koko ajan myisi jotakin nettikirppiksellä jne.
Toivottavasti käyt Hopella tms, että saat lapsille vaatetta ym. ilmaiseksi?
Ap:n pitäisi opetella käyttämään rahaa oikein. Itse asun myös yksin, minulla on auto ja asun omistusasunnossa.
En tienaa paljoa, nettona saan noin 2400e/kk ja saan joka kuukausi säästöön tai sijoituksiin 500-1000 euroa.
En minäkään käytä rahaa mihinkään ylimääräiseen vaan ajan autolla lähinnä töihin, sekä kauppa on oikeastaan ainoa paikka missä käyn työpaikan ohella.
Tavoitteenani on se että joskus sijoitusteni tuotto olisi sellainen että voin lopettaa työnteon.
M34
Vierailija kirjoitti:
Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.
Unohdit listaltasi palovaroittimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla palkka 2160 ja siitä menee ensin vuokraan, sähköön ja muihin peruskuluihin kuten bussikorttiin ja vakuutuksiin 1100, talousostoksiin jätän käyttötilille 370 ja loput säästöön eli nytkin meni eilen palkasta 700 heti reissukassaan ja kotirahastoon (säästän ASO:on jonka oston jälkeen saan säästöjä vieläkin enemmän, tavoitteena yli 1000 sitten kun asuntolainakin on maksettu mahd. nopeasti)
Eipä noita säästöjä kertyisi jos olisi autoa tai muuta ylläpidettävää.
Mitä sinä teet vapaa-ajallasi ja mitä syöt?
Matkustan vapaa-ajalla paljon Suomessa ja ulkomailla. Sen lisäksi neulon, maalaan tauluja, lenkkeilen, pyöräilen, vaellan. Istun bussiin ihan hyvin vuoksi ja käyn ihmettelemässä paikkoja lähialueellakin. Viime viikolla kävin teatterissa. Näen aikuista lasta viik
Sanoinko, että sinun pitäisi tehdä jotain toisin? Kysyin, mitä teet ja syöt. Ihan mielenkiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pitäisi opetella käyttämään rahaa oikein. Itse asun myös yksin, minulla on auto ja asun omistusasunnossa.
En tienaa paljoa, nettona saan noin 2400e/kk ja saan joka kuukausi säästöön tai sijoituksiin 500-1000 euroa.
En minäkään käytä rahaa mihinkään ylimääräiseen vaan ajan autolla lähinnä töihin, sekä kauppa on oikeastaan ainoa paikka missä käyn työpaikan ohella.
Tavoitteenani on se että joskus sijoitusteni tuotto olisi sellainen että voin lopettaa työnteon.
M34
Mitä sinä sitten tekisit?
Meillä kyllä rahat riittää, olemme molemmat eläkkeellä eikä eikä mitään isoja menoja edes ole. On varaa asua omassa talossa ja pitää kahta autoa. Ruokakuluissakaan ei tarvitse pihistellä. Säästöönkin jää joka kuukausi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Eläisin elämää, ei tarvitsisi herätä töihin joka aamu vaan voisin elää ilman sitä että olen orjana. Ehkä muuttaisin ulkomaille? Ei se ole minun tavoite että teen orjatöitä 65 vuotiaaksi asti.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Eläisin elämää, ei tarvitsisi herätä töihin joka aamu vaan voisin elää ilman sitä että olen orjana. Ehkä muuttaisin ulkomaille? Ei se ole minun tavoite että teen orjatöitä 65 vuotiaaksi asti.
M34
Miten sinä eläisit sitä elämääsi?
"Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa."
"enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa."
Tässähän ne minne rahat valuvat. Ihminen kaunistelee aina asioitaan muille. Luulenpa, että "vähäisissä määrin" elektroniikkaa ei ole kovin vähäinen määrä tai tuotteet eivät ei ole tuloihin suhteutettuja / edes tarpeellisia.
Eikä tarvitse "käydä juhlimassa" kuluttaakseen päihteisiin ja muuhun turhaa, mihin ei ole varaa. Vaatteita ei raaski paljon ostaa, mutta raaskii silti?
Tärkein teko pienipalkkaisille on säästää puskuritili itselleen. Itse olisin aina kusessa isompien laskujen kanssa. ( Olen yksinhuoltaja ja osa-aikatöissä.) Säästän joka kuukausi muutamia kymppejä puskuriin ja maksan sieltä, jos jotain isompaa tulee. Minulla on myös erillinen tili esim: joulua varten, johon säästän koko vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein teko pienipalkkaisille on säästää puskuritili itselleen. Itse olisin aina kusessa isompien laskujen kanssa. ( Olen yksinhuoltaja ja osa-aikatöissä.) Säästän joka kuukausi muutamia kymppejä puskuriin ja maksan sieltä, jos jotain isompaa tulee. Minulla on myös erillinen tili esim: joulua varten, johon säästän koko vuoden.
Mä pistän aina lomarahat suoraan joulutilille
Siten että KULUTTAA vähemmän kuin tienaa. Ja KASVATTAA tulojaan jatkuvasti.
Eikö olekin helppoa. Näin minä teen.
Vierailija kirjoitti:
Siten että KULUTTAA vähemmän kuin tienaa. Ja KASVATTAA tulojaan jatkuvasti.
Eikö olekin helppoa. Näin minä teen.
Tulojen kasvattamisessa on rajallisuutensa. Toisilla mahdollisuuden marginaali on pieni, joillain suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pn pääomatulot? 20k/a? 10k? 60k?
Jos nolla, ymmärrn. Olet kommari tai kouluttamaton joka ei ymmärrä pääomatulojen välttämättömyyttä jotta pärjäisi kapitalistisessa yhteiskunnassa. Välinputoaja ja syrjäytynyt.
Mulla on niin pienet tulot (max. 60000€/v) ettei niillä paljon pääomatuloja kerrytetä. En ole kommari. Koulutus KTM.
MITEN helvetissä olet päässyt noin lahjattomana KTM:ksi. Minä olen kerryttänyt pääomatuloja vaikka omat tuloni olivat alle 20 000 €/vuosi.
Riippuu tuloista. Palkkani on hyvä, joten elän mainiosti sillä (yksin) ja pystyn tukemaan opiskelevaa nuortani (jotta hänen ei tarvitse ottaa opintolainaa). Palkan ostovoima on laskenut 2022-2024 todella paljon hintojen noustessa, se on vaikeuttanut monen elämää. Olen onnekas, kun tilanteeni on kohtuullinen.
Neuvoteltu työehtosopimuskatto (7.8%/3v) on surkea. Sillä ei saa ostovoimaa korjattua eikä parannettua. Ostovoiman romahdus on syy miksi suureen ääneen povattua talouskasvua ei tulekaan: ei ole rahaa. Hyvätuloisten päättäjien ja talousjohtajien on vaikea käsittää tavallisen tallaajan tilannetta, kun itsellensä rahaa tulee ikkunoista ja ovista.
Suomen kansa on surullisen köyhää ja hallitus leikkasi heiltä eniten. Sairauspäivärahaa on leikattu myös, joten älkääpä työssäkäyvät sairastuko. Jos syöpä tmv.kuitenkin iskee, niin voitte hämmästellä miten tulonne romahtavat ja henkilökohtainen talous sen myötä.
Miksi suuri osa äänestäjistä oli sitä mieltä, ettemme olleet ansainneet sitä elintasoa, joka oli ennen vaaleja? Minusta olemme ansainneet hyvän elintason. No nyt se on laskenut kaikilla, toivottavasti persuja ja kokoomusta äänestäneet ovat tyytyväisiä Suomen nykytilaan.
Varallisuus keskittyy länsimaissa yhä harvemmille ja keskiluokka kuihtuu. Mitä päättäjät tekevät asialle? Vastaus: eivät mitään, koska he ovat tämän kehityskulun voittajia.
Palkkapäivästä palkkapäivään sinnittelen ja yritän vähän saada säästöönkin. On kyllä rasittavaa, kun mitään ylimääräisiä yllätysmenoja ei kärsisi tulla! Puhelin/nettiliittymätkin ovat poskettoman hintaisia nykyisin. V..uttaa!!
Vierailija kirjoitti:
Auton pito on kallista ja julkinen kulkee suurimmalla osalla suomalaisista, asuu taajamissa. Autosta luopuminen auttaa paljon.
Tämä on totta. Luovuin kalliista työsuhdeautosta ja perheemme kauppakassikaara vaihdettiin perusautoon. Joka kuukausi jää nyt reilusti säästöön.
Laihduttaa niin ei tarvitse syödä 3 hengen annoksia.