Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.

Vierailija
15.03.2025 |

Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.

Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?

Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.

Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.

Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.

Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..

Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan käteen kaikkinensa 1800€ kuussa. Sillä elää 1 aikuinen ja 2 alle kouluikäistä lasta. Rahat ei riittäisi, ellen koko ajan myisi jotakin nettikirppiksellä jne.

Noilla tuloilla jos sisältävät lapsilisät ja elatustuen, saisit toimeentulotukea. Me saamme lapsen kanssa yhteensä n 1750 sisältää kaiken. Vuokra 900 e kk. 

Kyllä, tämä summa sisältää kaiken mitä kuukaudessa tulee "varmasti". Loput on omaa aktiivisuutta ja vähän hyvää tsägääkin, mitä kirppismyyntiin tulee. Toimeentulotuessa on valitettavasti omat rajoitteensa, joten siksi melko kaikki vapaa aika menee noiden kirppishommien kanssa.

Kai olet muistanut kirppistulosi verottajalle ilmoittaa.

Kirppismyynti on aina järkevää siksi, että tarpeeton kiertää. Harvoin näissä jää voitolle, mutta 1 vaihtoehto on se, jos pitää nopeasti pitää tyhjentää, irtaimisto menee roskiin. 

Roskiksen ja kirppiksen välissä on kierrätyskeskukseen vieminen. Ei keskivertoihmisellä ole aikaa ja voimia myyskennellä itse jokaista nippeliä ja nappelia.

Vierailija
142/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Lapseni tekee kolmivuorotyötä ja tienaa nettona 1400 euroa. Elätän häntä osittain edelleen. 

Täytyy olla eläkeläinen tai etuoikeutettu keski-ikäinen, jos ei ymmärrä pienitulousten työssäkäyvien nuorten aikuisten toimeentulo-ongelmia! Mikäs se on eläkeläisen elellä 1400 eurolla kuussa, jos on omaisuutta kuten velaton asunto.

PS. 1400 euron nettoeläkkeellä omistusasunnossa elävät eläkeläiaet uhriutuvat joukolla ja kuvittelevat olevansa Suomen köyhimpiä.

Just näin! 1400 nettona ei riitä juuri mihinkään, pienimmätkin vuokra-asunnot kaupungeissa ovat yli 500 euroa. Vesimaksut ja sähkölaskut ja kotivakuutus siihen päälle. Puhelin ja netti. Jos on opintolainaa, sitäkin pitää lyhentää. Voi olla terveyskeskusmaksua tai hammaslääkärilaskua, auton huoltoa, osamaksua jostain kodin hankinnasta tai luottokorttilaskua. Elämiseen voi pakollisten laskujen jälkeen jäädä alle 200 euroa kuussa.

Itse olen yli viisikymppinen ja saan ansiosidonnaista käteen 1 300 euroa. Palkkani ennen työttömäksi jäämistä oli yli neljä tonnia, mutta 40 maksupäivän jälkeen ansiosidonnaista leikataan 80 prosenttiin ja veroa menee yli 20 % joten 1300 euroa jää käteen. Minulla jää juuri tuo vähän alle 200 euroa kuussa ruokaan, vaatteisiin, vessapaperiin ja muihin kodin päivittäistarvikkeisiin. Minä sillä vielä joten kuten kitkutan, kun tässä iässä aineenvaihdunta on jo niin hidastunut, että pärjään kun syön kerran päivässä. Mutta ei nuori aikuinen voi mitenkään pärjätä, ruuan kulutus on siinä iässä suurempaa ja kai se nyt olisi kiva että nuori työssäkäyvä aikuinen voisi jotain harrastaakin, ettei elämä olisi pelkkää työtä. Työttömänä voi pysytellä kotona niin ei tule menoja, mutta työssäkäyvä tarvitsee monenlaista voidakseen käydä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.  Mutta opiskele ensin ammatti.

Elä suu säkkiä myöten = elä sen mukaan, mihin rahat riittävät.

Hanki lapsia sitten, kun sinulla rahaa ruokkia lapsi / lapset ja antaa heille katto pään päälle.

Mitenkähän ap, ne muut pienituloiset pärjää, kaikki matalapalkkalaiset?

Jokainen on oman onnensa seppä on vanha sananlasku.  Ja totta.

Vierailija
144/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ap varmaan aika nuori ja palkkasi melko alhainen? Nuoren elämältä tuo ainakin kuulostaa, ja elin itsekin nuorena kädestä suuhun.

Mutta usko pois, tilanne helpottaa. Nyt myöhäisessä keski-iässä mä olen jo maksanut asuntoni (olen siis yksineläjä niin kuin sinäkin) ja palkka on tietysti ajan myötä noussut. Nykyään jää joka kuukausi toista tonnia, joskus kaksikin tonnia säästöön, vaikka en mitenkään pihistele.

Toki minulla ei ole koskaan ollut autoa, joka olisi varmasti iso rahareikä. Mutta isossa kaupungissa, jossa joukkoliikenne toimii hyvin, ei autoa tarvitsekaan.

Nouseehan se korkeakoulutetuilla. Duunarien palkat eivät nouse yhtään mihinkään. Päinvastoin inflaatio ja hintojen nousu lyö liittojen korotukset miinukselle. Kaikki ei voi olla yliopistoväkeä. m39

Ei tosiaan nouse. Nauratti kun jokin ekonomistin pölvästi sanoi televisiossa, että kun palkankorotukset nostaa palkkoja niin kulutus lisääntyy ostovoiman noustessa. Mikä helvetin ostovoima jos tuntipalkka nousee euron kolmen vuoden aikana? Se on noin 50e/kk josta menee puolet veroihin. Vaikka ei menisi senttiäkään veroihin niin jollain 50e korotuksella kuukaudessa voi tässä taloustilanteessa pyyhkiä perseensä. Käydään keskustelu uusiksi kun se korotus on 500e/kk.

Vierailija
145/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitäkään. Elän velaksi enkä välitä. Sulkekoot sitten luotot kun en pysty lyhentämään. Annan mennä sitten kaiken ulosottoon. Nehän on kivoja lukuja ne, Suomessa ulosotot ja häädöt kovassa kasvussa. En kuitenkaan mihinkään bilettämiseen tai shoppailuun kuluta, vaan ihan ruokaostokset pitää jo ostaa luotolla. Joten ei mulla ole mitään hävettävää. Vika on tässä maassa, ei mun taloustaidoissani. Osaan kyllä tehdä edullista ruokaa.

Vierailija
146/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi työssäkäyvää taloudessa auttaa, ollaan keskituloisia, ja 2 lasta Helsingissä. Pärjää ihan hyvin. Yksin lasten kanssa olisi hankalampaa, toki jos olisin yksin ilman lapsia niin 2500 netolla pärjää ihan kivasti kaupungissa. 

Vierailija
147/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta asua paikassa josta ei pääse töihin muuta kuin autolla. Auto on loputon rahasyöppö.

Vierailija
148/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.

Lue nyt saatana ensin se aloitus.

Monet vakuutukset ovat pakollisia, mutta ne kannattaa järkeistää ettei ole päällekkäisyyksiä.

Vierailija
149/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää rahat sinkulla. Netto 3300e. Säästöön jää satasia kuukaudessa. Jos tarkasti katsoisin menoni ja tosissani säästäisin niin kyllähän tuosta yli 1000 e/kk saisi säästöön.Toki jos palkka on tosi pieni niin ymmärrän ettei riitä mutta joku tuossa ap:n yhtälössä ei toimi jos palkka ei riitä ruokakauppaan ja bensaan kun kerta muita kuluja ei ole. Onko asunto liian kallis suhteessa tuloihin?

Vierailija
150/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7k liksalla pärjää ihan ok. Varsinkin kun vaimo tienaa melkein saman. Toki tässä maassa verot ja pakolliset menot vie suurimman osan tuosta, mutta säästöön jää toai hyvin joka kk. Työni ei ole mitään kivaa ja kevyttä, vaan tiukkaa tulosten tekemistä. Pomo ja asiakkaat valittavat joka pv. Harvassa taitaa olla kiva duuni ja hyvä liksa.

Vierailija
151/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinulla menee väkisinkin johonkin liikaa rahaa suhteessa tuloihin. Onko se asunto vai mikä, sillä ei ole merkitystä. 

Minä saan 1900€ käteen ja tuosta voin säästää halutessani 500€/kk, mutta yleensä säästöön jää noin 200€.

Vierailija
152/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni elää yli varojensa? Täytyy olla todella pölvästi.

Vierailija
153/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.

Noita kutsutaan normaaliksi elämäksi. Ruoka ja asuminenkin alkaa kohta olla ylellisyyttä? Senkinkö sinä vain hyväksyt?

Määrittele"normaali" Vain länsikuplassa nuo ovat"normaalia" elämää. Kahvi, tupakka ja alkoholi ovat turhia yleellisyystuotteita.

Vierailija
154/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on yksin elävä lähäri, ja asuu ihan mukavan kokoisessa pienessä kerrostalo asunnossa. Silti hänellä riittää rahaa festareille, elokuviin ja joskus matkusteluun. 

Vierailija
155/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut vaihtaa auton polkupyörään. Auto on suuri rahanmeno. Sinkku syö kyllä 200€ kuukaudessa. Karsi kaikki ylimääräinen pois. Tee ruoka itse ja isompia määriä näin saat pakastettua ruokaa annoskokoihin. Keitot, laatikot, puurot edullisia. Käytä kaudentuotteet hyödyksi. 

Sinkku 

Vierailija
156/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut melkein koko talven lomautettuna. Kiitos hallitus leikkausten, päivärahani tippui useita satoja euroja kuukaudessa. Onneksi oli pieni puskuri mistä joutunut välillä ottamaan. Ensimmäiset kuukaudet stressasin todella paljon, mutta aika sopeutuva ihminen on. Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin aika todella edullisesti sitä pystyy syömään myös terveellistä ja ravitsevaa ruokaa kun vähän jaksaa suunitella ja kokeilla uutta

Vierailija
157/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta lähemmäs työpaikka (niin et tarvitse autoa) ja vaihda työpaikkalounas eväisiin. Jos työpaikka on kalliilla paikalla, niin etsiskele työpaikkaa lähempää kotoa.

Eniten rahaa menee suuriin toistuviin maksuihin eli asumiseen, autoon, ruokaan. Niistä etsisin muutosta. 

Kannattaa myös pitää kirjanpitoa, se auttaa hahmottamaan mihin se raha oikeasti valuu. 

Vierailija
158/159 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta lähemmäs työpaikka (niin et tarvitse autoa) ja vaihda työpaikkalounas eväisiin. Jos työpaikka on kalliilla paikalla, niin etsiskele työpaikkaa lähempää kotoa.

Eniten rahaa menee suuriin toistuviin maksuihin eli asumiseen, autoon, ruokaan. Niistä etsisin muutosta. 

Kannattaa myös pitää kirjanpitoa, se auttaa hahmottamaan mihin se raha oikeasti valuu. 

Auton myynti ole kaikille mahdollista. Jotkut asuvat sellaisilla paikkakunnilla missä ei ole hyviä julkisia. Toiset taas voivat tehdä sellaista työtä missä auto on pakko olla esim. Metsurit, rakennusmiehet, lomittajat yms. Suomessa on todella paljon ammatteja joissa ei ole kiinteää työpistettä

Vierailija
159/159 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riittäähän ne rahat ihan mukavasti. Velaton omakotitalo maalämmöllä, kiinteät asumismenot jotain reilu 300€/kk keskimäärin. Lapset maailmalla ja pärjäävät mukavasti omillaan. Kaksi autoa. Ei kesämökkiä.

Puolison kanssa yhteenlasketut nettotulot on noin 7500€/kk. Joka kuukausi meillä jää säästöön jotain 2000-4000€, riippuen siitä tuleeko ostettua jotain isompaa vai ei.Tai käydäänkö reissussa jossain.

Talo on sen ikäinen, että isot remontit alkaa olla käsillä. Aloitetaan varmaan keittiön totaalisesta uusimisesta. Noille säästöille tulee siis käyttöä. Velkaa ei tartte remontteja varten ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme