Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen? Laulutaidoton kaverini haluaa mukaan kuoroon jossa olen

Vierailija
09.10.2026 |

Aloitin syksyllä yhdessä kansalaisopiston kuorossa, joka on avoin kaikille kurssimaksun maksaneille. Laulukoetta ei siis ole eikä ketään voi potkia kurssilta pois huonon laulamisen takia. Kuorossa lauletaan kuitenkin neliäänisesti, joten se ei oikeasti sovi ihan kenelle tahansa. 

Nyt yksi etäinen kaverini sai kuulla uudesta harrastuksestani ja tahtoo kovasti mukaan. Mitä teen? En tahdo mukaan tätä kovaäänistä nuotin vierestä hoilottelijaa, joka pilaisi taatusti muiden laulun vaikkei puutteellisen nuottikorvansa takia kuule sitä itse. Hän ei tiedä missä kuorossa olen, joten periaatteessa voisin väittää että kyse on jostain suljetusta porukasta johon ei pääse enää mukaan. Toisaalta kuorolla on keväällä konsetti, johon yhteisiä kavereitani ja josta leviää varmasti kuvia someen, joten voin hyvinkin jäädä kiinni jos valehtelen. 

Mikä olisi paras tapa välttyä siltä, että kaveri tulee pilaamaan uuden harrastukseni? 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että tältä lukuvuodelta on jo kiintiö täynnä eikä mukaan mahdu enää.

Vierailija
2/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan ystävä omasta mielestäsi olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vältin joskus visusti kertomasta yhteislaulutilaisuuksista yhdelle kaverilleni joka laulaa kovaa eikä osu oikeaan nuottiin edes vahingossa. Vaikka kaverini olisi tullt varmasti mielellään mukaan, ei ole oikein että yksi ihminen pilaa kymmeniltä muilta laulamisen ilon. 

Vierailija
4/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt ei ole sinun ongelmasi. Ystäväsi saa liittyä mihin tahansa etkä voi sille mitään. Olisiko ystäväsi ainoa laulutaidoton kuorossa? 

Vierailija
5/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menit kuoroon, jossa ei ole koelaulua? Oma vika.

Vierailija
6/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuoron johtajan tehtävä opastaa kaveriasi, jos ei pysy kuoron mukana. Olen itse laulutaidoton enkä toki hakeudu kuoroon :D, mutta en nyt toisaalta toivo, että hoilotukseni pilaa keneltäkään toiselta laulun iloa jossain vapaamuotoisessa yhteislaulutapahtumassa. No yleensä pidän sitten vaan suuni kiinni.

Vierailija
7/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos vaikka yrittäisit ihan puhua kaverisi kanssa rehellisesti ja kertoa hänelle, että tuo kyseinen kuoro vaatii hyvää laulutaitoa kun lauletaan moniäänisesti. Jos hänellä ei ole mitään oikeaa laulutaustaa niin voit yrittää vedota siihen ilman että täytyy välttämättä loukata hänen tunteitaan kertomalla ettei hänellä ole minkäänlaista sävelkorvaa.

Vierailija
8/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vältin joskus visusti kertomasta yhteislaulutilaisuuksista yhdelle kaverilleni joka laulaa kovaa eikä osu oikeaan nuottiin edes vahingossa. Vaikka kaverini olisi tullt varmasti mielellään mukaan, ei ole oikein että yksi ihminen pilaa kymmeniltä muilta laulamisen ilon. 

Joo sama, eräs tuttu laulaa aina kuin oopperalaulaja, siis todella korkealta ja kovaa. Eikä se ole hirveän kaunista ellei rakasta oopperaa :D jossain amatöörikuorossa se on vähän hankalaa muille ja yksi hoilottaa niin että ikkunat särkyy

Vierailija
9/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kansalaisopistojen kurssit on tarkoitettu kaikentasoisille ihmisille. Siksi siellä ei ole sitä laulukoetta. Sinä toimit nyt noiden opistojen arvojen vastaisesti, jos yrität torpedoida kaverin osallistumisen toimintaan sen takia, ettet ite halua ryhmään sellaisia, joiden tasoa et pidä riittävänä. 

Vierailija
10/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ymmärrän hyvin, sillä ystävälle on vaikea sanoa, että et voi tulla, koska et osaa laulaa tarpeeksi hyvin. 

Vierailija
11/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ymmärrän hyvin, sillä ystävälle on vaikea sanoa, että et voi tulla, koska et osaa laulaa tarpeeksi hyvin. 

Ap:han sitä ei päätä, kuka pääsee ja kuka ei pääse kurssille. Se on tarkoitettu avoimeksi kurssiksi kaikille halukkaille. Muutenhan siinä olisi se laulukoe. Nyt ei ole, eli tarkoitus on olla matalan kynnyksen yhteisöllistä toimintaa eikä täydellistä kuorolaulua. 

12/12 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aloittaja on itsekäs 

Kyllähän laulutaidotonkin ihminen voi oppia laulamaan miksei voisi 

Ja eikös tälläiset kurssit ole ainakin osittain juuri sitä varten olemassa että opetellaan ja opitaan 

💥 I Am Ready To Rokkenroll 💥

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi