Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.

Vierailija
15.03.2025 |

Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.

Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?

Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.

Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.

Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.

Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..

Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..

Kommentit (159)

Vierailija
1/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meno

Vierailija
2/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ saa kuukauden ruoat kun tekee itse

Vierailija
4/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatulot.

Vierailija
5/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta tyhjän saa pyytämättä, niin sittenhän sinun tulevaisuus on selvä. 

Vierailija
6/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko palkka?

Vierailija
7/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tulot on?

Vierailija
8/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajattelet, että pariskunnilla on helpompaa?

Vierailija
9/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisit siis elättäjän?

Vierailija
10/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kallis vuokra, suuri vastike tai suuri lainanlyhennyserä?

Oletko osa-aikatyössä?

Minulla sinkkuna rahat riittää hyvin, vaikka olen duunarihommissa eli palkka ei ole suuri

Vierailija
11/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että pariskunnilla on helpompaa?

No jos olet aikuinen niin sun ei tarvitse tuollaista kysyä.

Vierailija
12/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä, ja palkkapäivänä säästän ja sijoitan tietyn prosenttiosan nettotuloistani, maksan vuokran ja kaikki kuukauden laskut, ja sen jälkeen en oikeastaan mieti rahaa sen kummemmin. Isompia ostoja olen aina harkinnut pidempään ja vertaillut niissä hintoja, mutta ruokakaupasta ostan mitä mieli tekee. En ole kiinnostunut tuhlaamaan joihinkin rantalomiin rahaa, joten niiden puute ei mitenkään hierrä. Olen mitoittanut elämäni tulojeni mukaan, ja turvannut yllättäviä kuluja säästämällä.

Vierailija
13/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 lasta. Molemmat tienataan bruttona n. 3000-4000€/kk. On asunto- ja autolainaakin. Hyvin riittää rahat kaikkeen.

Vierailija
14/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. 

Vierailija
15/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap varmaan aika nuori ja palkkasi melko alhainen? Nuoren elämältä tuo ainakin kuulostaa, ja elin itsekin nuorena kädestä suuhun.

Mutta usko pois, tilanne helpottaa. Nyt myöhäisessä keski-iässä mä olen jo maksanut asuntoni (olen siis yksineläjä niin kuin sinäkin) ja palkka on tietysti ajan myötä noussut. Nykyään jää joka kuukausi toista tonnia, joskus kaksikin tonnia säästöön, vaikka en mitenkään pihistele.

Toki minulla ei ole koskaan ollut autoa, joka olisi varmasti iso rahareikä. Mutta isossa kaupungissa, jossa joukkoliikenne toimii hyvin, ei autoa tarvitsekaan.

Vierailija
16/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat riittävät mainiosti, koska asun maalla, en kuitenkaan missään korpitaipaleiden takana. On oma kasvimaa ja puutarhaa, joten osan ruuasta voi tuottaa itse. Asuminen on halpaa, kuukaudessa noin 200 e sisältää niin kiinteistöveron, tiekunnan maksun, jätemaksun kuin vakuutukset. Vesimaksua ei ole erikseen, oma kaivo.

Ei ole netflixiä tai muitakaan suoratoistopalveluja. Auto on kohtalaisen uusi, ei remonttikuluja, vuosihuolto riittää. Talossa kaikki on ns. vanhaa, ei ole moderneja lastulevyhuonekaluja vaan täyspuista "maalaisantiikkia" sadan vuoden takaa. Ei välttämättä kaunista ja symmetristä, mutta toimivaa. Ja ennen kaikkea halpaa, kun kotia ei tarvitse sisustaa 5 vuoden välein uusiksi.

Tavallinen työ lähihoitajana, palkka ei ole kaksinen, mutta säästöön jää joka vuosi, vaikka kerran tai kaksi tehdäänkin ulkomaanmatka ja talvella käydään Lapissa laskettelemassa.

Täällä ei kulu rahaa herätetekemiseen ja iso osa harrastuksista on edullisia, näytelmäpiiristä joogaan maksaa noin 50 e/6kk.

Vierailija
17/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkka 2160 ja siitä menee ensin vuokraan, sähköön ja muihin peruskuluihin kuten bussikorttiin ja vakuutuksiin 1100, talousostoksiin jätän käyttötilille 370 ja loput säästöön eli nytkin meni eilen palkasta 700 heti reissukassaan ja kotirahastoon (säästän ASO:on jonka oston jälkeen saan säästöjä vieläkin enemmän, tavoitteena yli 1000 sitten kun asuntolainakin on maksettu mahd. nopeasti)

Eipä noita säästöjä kertyisi jos olisi autoa tai muuta ylläpidettävää.

Vierailija
18/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat riittävät ihan hyvin. Käymme töissä. Siitä maksetaan palkkaa. Emme kuluta niitä kaikkia rahoja, vaan laitamme säästöön.

Vierailija
19/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki paremmin palkattu työ.

Vierailija
20/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Rahaa menee vain ruokaan ja pakollisiiin sekä kirjoihin. En käy ikinä missään suomessa. Lidl, pakettilokero ja lentokenttä. En myöskään puhu kellekkään.

Ideana onkin olla 9+kk kanarialla ja vain täällä elää. Suomi liian kallis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi