Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.

Vierailija
15.03.2025 |

Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.

Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?

Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.

Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.

Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.

Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..

Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen niitä työssäkäyviä keskituloisia, jotka valittaa, kun ei riitä rahat mihinkään. Menot varmaan tuloihin suhteutettuna sitten niin suuret...

Vierailija
22/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut kahdestaan puolisoni kanssa ja sellainenkin tilanne on ollut, että olemme eläneet yhden ihmisen tuloilla. Kummasti ne rahat silloinkin riittivät, mutta vain pakollisiin menoihin. Nytkin yrittäjäpuolison tulot vaihtelevat todella paljon eikä alkuvuosi tavallisesti ole kovin kummoinen, mitä yrityksestä saa itselle nostettua. Näillä pelimerkeillä nyt mennään.

Olen säästänyt autokuluissa kun teen työt kotona tai käyn toimistolla kävelleen (2km suuntaansa). Nyt olen säästänyt lisää kun en osta joka päivä energiajuomaa/limonaatia kuten viime vuonna oli tapana. Nyt vain muutama juoma kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap varmaan aika nuori ja palkkasi melko alhainen? Nuoren elämältä tuo ainakin kuulostaa, ja elin itsekin nuorena kädestä suuhun.

Mutta usko pois, tilanne helpottaa. Nyt myöhäisessä keski-iässä mä olen jo maksanut asuntoni (olen siis yksineläjä niin kuin sinäkin) ja palkka on tietysti ajan myötä noussut. Nykyään jää joka kuukausi toista tonnia, joskus kaksikin tonnia säästöön, vaikka en mitenkään pihistele.

Toki minulla ei ole koskaan ollut autoa, joka olisi varmasti iso rahareikä. Mutta isossa kaupungissa, jossa joukkoliikenne toimii hyvin, ei autoa tarvitsekaan.

Nouseehan se korkeakoulutetuilla. Duunarien palkat eivät nouse yhtään mihinkään. Päinvastoin inflaatio ja hintojen nousu lyö liittojen korotukset miinukselle. Kaikki ei voi olla yliopistoväkeä. m39

Vierailija
24/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluaihe on tulen arka.

Näissä käy joka kerta niin, että joku jolla on köyhän mielestä hyvät tulot - saa silti liikaa ja tämän työssä käyvän pitäisi elää yhtä köyhästi kuin työttömyystuella eläväkin.

Kaikki vakuutukset, suoratoistot, ravintola, kampaaja, auto, harrastukset, omistusasunto ja terveellinen ruoka ovat köyhän mielestä turhia ja niihin kuluva raha pitäisi antaa köyhille.

Realistista keskustelua pelkästään palkansaajien kesken on mahdotonta saada aikaan. Paikalle tulee takuulla tupakoivia, tatuoituja shokkiväritukkaisia tekoripsityöttömiä räkyttämään, jotka "eivät voi säästää mistään" mutta rikas tai keskituloinen heidän mielestään voi. Ovat vieraantuneet todellisuudesta eivätkä tajua että työssäkäymällä pitää voida odottaa edes jotain noista asioista.

Tervettä keskustelua on monesti yritetty mutta se päättyy aina siihen että köyhät haukkuu palkallaan eläviä, jotka toivovat edes j o s k u s jotain iloa työssäkäynnin jälkeen.

Vierailija
25/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Huono palkka?

- Korkea vuokra?

- Työpaikka liian kaukana asuinpaikasta, kun tarvitset auton?

Ei muillakaan rahat riitä, jos näin on. Opiskele parempaa palkkaa varten, muuta lähemmäs työtä, vaihda työpaikkaa, vaihda asuntoa, muuta vanhempiesi luokse tai kaverin alivuokralaiseksi tms. Kyllä jokaisen täytyy menot suhteuttaa tuloihin. Ei siinä valittaminen auta.

Vierailija
26/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että pariskunnilla on helpompaa?

No jos olet aikuinen niin sun ei tarvitse tuollaista kysyä.

Kahdella ihmisellä on kahden ihmisen menot. Joskus useammatkin, jos on lapsia. Tuskin se erotus nyt NIIN merkittävä on. 

Vierailija
27/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ukot nimenomaan täällä paasaa, että akka tulee kalliiksi? Ja nyt yhtäkkiä se tuleekin halvemmaksi, kuin yksinolo. 🤨

Vierailija
28/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että pariskunnilla on helpompaa?

No jos olet aikuinen niin sun ei tarvitse tuollaista kysyä.

Kahdella ihmisellä on kahden ihmisen menot. Joskus useammatkin, jos on lapsia. Tuskin se erotus nyt NIIN merkittävä on. 

On se aika merkittävä, kun se vaikuttaa nimenomaan asumiskuluihin. Kaksio ei maksa kaksi kertaa yksiön hintaa, eikä kolmio kolmea kertaa, vaan asumiskustannusten prosentuaalinen kasvu on yksiöstä eteenpäin koko ajan pienenevä.

Vierailija
29/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusteluaihe on tulen arka.

Näissä käy joka kerta niin, että joku jolla on köyhän mielestä hyvät tulot - saa silti liikaa ja tämän työssä käyvän pitäisi elää yhtä köyhästi kuin työttömyystuella eläväkin.

Kaikki vakuutukset, suoratoistot, ravintola, kampaaja, auto, harrastukset, omistusasunto ja terveellinen ruoka ovat köyhän mielestä turhia ja niihin kuluva raha pitäisi antaa köyhille.

Realistista keskustelua pelkästään palkansaajien kesken on mahdotonta saada aikaan. Paikalle tulee takuulla tupakoivia, tatuoituja shokkiväritukkaisia tekoripsityöttömiä räkyttämään, jotka "eivät voi säästää mistään" mutta rikas tai keskituloinen heidän mielestään voi. Ovat vieraantuneet todellisuudesta eivätkä tajua että työssäkäymällä pitää voida odottaa edes jotain noista asioista.

Tervettä keskustelua on monesti yritetty mutta se päättyy aina siihen että köyhät haukkuu palkallaan eläviä, j

Hyvä kommentti, mutta kyllä työttömissä on myös autoaan puunaavia ja tuunaavia bensalenkkareita. 😊

Vierailija
30/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.

Noita kutsutaan normaaliksi elämäksi. Ruoka ja asuminenkin alkaa kohta olla ylellisyyttä? Senkinkö sinä vain hyväksyt?

Vierailija
31/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muita vastaavassa elämäntilanteessa olevia sitten löytyisi, jotka olisivat halukkaita muuttamaan kimppakämppään?

Vierailija
32/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muita vastaavassa elämäntilanteessa olevia sitten löytyisi, jotka olisivat halukkaita muuttamaan kimppakämppään?

Hyi, ei. Varsinkin aamulla tarvitsen itselleni omaa tilaa, ja paljon.

Vierailija
33/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pn pääomatulot? 20k/a? 10k? 60k?

Jos nolla, ymmärrn. Olet kommari tai kouluttamaton joka ei ymmärrä pääomatulojen välttämättömyyttä jotta pärjäisi kapitalistisessa yhteiskunnassa. Välinputoaja ja syrjäytynyt.

Vierailija
34/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla palkka 2160 ja siitä menee ensin vuokraan, sähköön ja muihin peruskuluihin kuten bussikorttiin ja vakuutuksiin 1100, talousostoksiin jätän käyttötilille 370 ja loput säästöön eli nytkin meni eilen palkasta 700 heti reissukassaan ja kotirahastoon (säästän ASO:on jonka oston jälkeen saan säästöjä vieläkin enemmän, tavoitteena yli 1000 sitten kun asuntolainakin on maksettu mahd. nopeasti)

Eipä noita säästöjä kertyisi jos olisi autoa tai muuta ylläpidettävää.

Niin kun autokin pitää olla tuliterä että näyttää muille hyvältä. Sitä kautta maksutkin suuremmat

Vierailija
35/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kyllä oikein riitäkään. Kyllä sitä usein miettii ettei raskaassa duunissa ole mitään järkeä. Ennen kuin hinnat karkasivat ihan kaiken suhteen oli asiat ihan hyvin. Mutta se satanen tai pari joka menee enemmän kuukaudessa teki ison muutoksen.

Vierailija
36/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään miehen kanssa kahdestaan. Lapset lentäneet jo pesästä. Kummankin bruttotulot n. 5000€/kk. Hyvin pärjätään ja säästöönkin jää. Velkoja ei enää ole. 

Vierailija
37/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton pito on kallista ja julkinen kulkee suurimmalla osalla suomalaisista, asuu taajamissa. Autosta luopuminen auttaa paljon.

Vierailija
38/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pn pääomatulot? 20k/a? 10k? 60k?

Jos nolla, ymmärrn. Olet kommari tai kouluttamaton joka ei ymmärrä pääomatulojen välttämättömyyttä jotta pärjäisi kapitalistisessa yhteiskunnassa. Välinputoaja ja syrjäytynyt.

Mulla on niin pienet tulot (max. 60000€/v) ettei niillä paljon pääomatuloja kerrytetä. En ole kommari. Koulutus KTM. 

Vierailija
39/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100€ saa kuukauden ruoat kun tekee itse

Ja höpöhöpö 25 euroa ei riitä viikon ruokakuluihin lähellekään, jos haluat syödä riittävän monipuolisesti ja aikuisen ihmisen ravintotarpeen verran. Kaalisoijarouhemössöt ei ole mitään työssäkäyvän ruokaa.

Vierailija
40/159 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.

Noita kutsutaan normaaliksi elämäksi. Ruoka ja asuminenkin alkaa kohta olla ylellisyyttä? Senkinkö sinä vain hyväksyt?

Auto, kahvi, tupakka tai alkoholi ei ole millään tavalla normaalia elämää vaan turhia päihteitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä