Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työnantaja irtisanoa työntekijän terveydellisistä syistä JOS työ onnistuisi etätyönä?

Vierailija
11.09.2024 |

Eli työnantajan vaatimus on että osa viikkoa ollaan työpaikalla, osa etänä. Työ onnistuisi myös täysin etänä ja näin ollut aiemmin kaikilla työntekijöillä. Nyt esimies vaatii hybridiä.

Työterveyslääkäri suosittelee työntekijälle pelkkää etätyötä, terveyssyistä. Voiko työnantaja olla suostumatta ja tästä syystä irtisanoa?

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meidän hr käynyt myös tuon koulutuksen läpi? Kahdesti olen nähnyt, ensimmäisen kerran taloon tullessa ja seuraavaksi 4 vuoden päästä yt neuvotteluissa. Aika laadukasta koulutusta. 

Mikä hän on koulutukseltaan? 

Eikö teidän työpaikalla käydä lainkaan kehityskeskusteluja vuosittain? 

Kuulostaa omituiselta työpaikalta. ei taida olla ihan kaikki siellä kunnossa. 

En osaa hänen koulutuksestaan sanoa yhtään mitään kun olen ollut kontaktissa vain kaksi kertaa. Mitään kehityskeskusteluja ei todellakaan käydä ja onkin urani omituisin työpaikka missä on hyvin moni asia pielessä ja asioiden uudistamisen jarru löytyy yksinkertaisesti talon johdosta ja esimiestyöskentelystä. Ikävä seurata työkavereidenkin turhautumista kun mikään ei muutu vaan asiat junnaavat paikoillaan. Taloon tullessa kyllä puhuttiin niin hienosti ja kauniisti ja kehuttiin kuinka meillä sitä ja tätä. Voi jösses mitä potaskaa kun on nyt selvinnyt asioiden todellinen laita. En ole koskaan voinut kuvitellakkaan että jokin työpaikka voi olla toimintatavoiltaan näin järkyttävä. 

Vierailija
142/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on täysin vääristynyt käsitys omasta pätevyydestään. Esimerkiksi kaikkitietävä, vanha konkari voi oikeasti olla jarru, joka tarraa vanhoihin tapoihin väkipakolla ja estää tehokkaamaan työskentelyn. Olen nähnyt jopa teknologian paheksumista. 

Tai sitten se vanha konkari on ainoa joka sen työn saa tehtyä, koska työmoraali on hieman toista luokkaa kuin monen nuoremman evvk tyypin. Olen huomannut että nuoremmilla tuntuu olevan itsestään kuva tosi pätevänä kun on muutaman kuukauden ollut hommissa. Sitten kun ollaan "täydellisinä ammattilaisina" mokattu, niin ei ole tarvinnut enää töihin sitten seuraavana päivänä tulla. Näitä on yllättävän paljon.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa sulle siitä palkkaa, että teet mitä käsketään. Jos et pysty tai halua tehdä mitä työnantaja haluaa, se on tulos tai ulos. 

Yksinkertaista. 

Työntajalle jokainen työntekijä on kuluerä ja näinä maailman aikoina on työnantajan markkinat. 

Ei millään yrityksellä ole varaa sooloilijoihin. 

Työntekijän irtisanominen ei ole koskaan yksinkertaista ellei kyse ole jostain todella merkittävästä rikkeestä.

Käsittämätöntä, että et koe että se, että et hybridimallissa pääse koskaan työpaikalle, ei olisi juurikin aika hitsin merkittävä rike. Naurettavaa saivartelua. Toivottavasti oikeudenkäyntisi televisioidaan, haluaan nähdä sen pelleilyn livenä. 

Vierailija
144/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on täysin vääristynyt käsitys omasta pätevyydestään. Esimerkiksi kaikkitietävä, vanha konkari voi oikeasti olla jarru, joka tarraa vanhoihin tapoihin väkipakolla ja estää tehokkaamaan työskentelyn. Olen nähnyt jopa teknologian paheksumista. 

Tai sitten se vanha konkari on ainoa joka sen työn saa tehtyä, koska työmoraali on hieman toista luokkaa kuin monen nuoremman evvk tyypin. Olen huomannut että nuoremmilla tuntuu olevan itsestään kuva tosi pätevänä kun on muutaman kuukauden ollut hommissa. Sitten kun ollaan "täydellisinä ammattilaisina" mokattu, niin ei ole tarvinnut enää töihin sitten seuraavana päivänä tulla. Näitä on yllättävän paljon.  

On toki milleniaaleja, joilla on ohut, mutta kiillotettu itsetunto. Osalla ei vaadittavia taitoja, mutta omasta mielestäni vanhat uppiniskaiset konkarit ovat pahimpia. En äkkiseltään keksi, mitään hyvää sanottavaa kenestäkään, joka olisi ollut samassa roolissa yli 7-10 vuotta. Ne ovat lähes aina vain riippakiviä kehitykselle ja varsinkin jos ovat vahvaluonteisia. Iältään voivat olla nuoriakin, 30-vuotiaita ja hieman yli. 

Vierailija
145/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa sulle siitä palkkaa, että teet mitä käsketään. Jos et pysty tai halua tehdä mitä työnantaja haluaa, se on tulos tai ulos. 

Yksinkertaista. 

Työntajalle jokainen työntekijä on kuluerä ja näinä maailman aikoina on työnantajan markkinat. 

Työntekijän irtisanominen ei ole koskaan yksinkertaista ellei kyse ole jostain todella merkittävästä rikkeestä.

Käsittämätöntä, että et koe että se, että et hybridimallissa pääse koskaan työpaikalle, ei olisi juurikin aika hitsin merkittävä rike. Naurettavaa saivartelua. Toivottavasti oikeudenkäyntisi televisioidaan, haluaan nähdä sen pelleilyn livenä. 

Kyllä sinun kommenttisi on pelleilyä ja asia ei todellakaan ole niin yksinkertaista vaikka sinä niin kuvittelet. 

Vierailija
146/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista. 

Käsittämätöntä, että et koe että se, että et hybridimallissa pääse koskaan työpaikalle, ei olisi juurikin aika hitsin merkittävä rike. Naurettavaa saivartelua. Toivottavasti oikeudenkäyntisi televisioidaan, haluaan nähdä sen pelleilyn livenä.&

Et pysty täyttämään ihan ensisijaisia työn järjestelyyn liittyviä vaatimuksia, se on yksinkertaista. Ei työpaikka ole mikään sossu, jonne menet hoidettavaksi tarpeinesi. Sinä annat aikaasi heidän tarpeisiinsa heidän ehdoillaan. 

Vierailija
147/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toki milleniaaleja, joilla on ohut, mutta kiillotettu itsetunto. Osalla ei vaadittavia taitoja, mutta omasta mielestäni vanhat u

Varmasti meitä on moneen junaan mutta oman kokemukseni mukaan juuri sellaiset sinun mielestäsi vanhat riippakivet ovat paljon uudistushalukkaampia kuin nuoremmat, sillä juuri heillä on sitä näkemystä ja kokemusta kuinka asioita voi kaikkia osapuolia hyödyttävästi parantaa. Meillä juuri nämä nuoremmat torppaavat heti hyvät ideat millä parantaa käytännön asioita ja voi kuinka monesti ollaan menty metsään heidän hienojen ratkaisujensa takia. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 121: "Olen itse kouluttautumassa HR-ammattilaiseksi ja siellä on kylläkin tullut jo useaan otteeseen selväksi se, ettei nimenomaan etätyössä onnistu se vuorovaikutus työntekijöiden kanssa ja että se on juuri suurin ongelma yrityksissä, joissa on paljon etätyöskentelyä. Siellä on käyty myös paljon lävitse niitä etätyön haittoja, joita on monia. 

Eli ei se ole täysin esimiehen omasta halusta ja pätevyydestä kiinni. Tuo on vähän sama, kuin sanoisi, että se on esimiehen omasta halusta ja pätevyydestä kiinni pystyykö hän kasvattamaan siivet itselleen. 

Tuo oikea kohtaaminen ja vuorovaikutus tapahtuu vain henkilöiden ollessa samassa huoneessa, kasvotusten. "

Meillä alkoi asiakkaat jo noin 10 vuotta sitten haluta etäpalavereja, kun heille selvisi, miten paljon enemmän me laskutetaan siitä, että tullaan Helsingistä vaikka Vaasaan tai Ouluun (junalla tai lentäen) tunnin tai kahden palaveriin. Samoin heille selvisi, miten paljon he joutuvat maksamaan siitäkin, jos heidän työntekijänsä tulevat Vaasasta tai Oulusta Helsinkiin tunnin tai kahden palaveria varten. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että - ainakin silloin tällöin - kasvokkain kohtaamisesta , mutta mun ei ole mitään järkeä mennä kotoani (Vantaalta) toimistolle (Helsinkiin) ja olla siellä sitten etäpalaverissa vaasalaisten tai oululaisten kanssa. 

Omassa tiimissäni mä olen tällä hetkellä ainoa, jonka "virallinen" toimipiste on Helsingissä. Eli sama tilanne siinä, että etäpalaveri se silti olisi tiimiläisten kanssa ihan riippumatta siitä, istunko fyysisesti kotona Vantaalla vai toimistolla Helsingissä. Tilanne olisi toinen, jos mun tiimini olisi myös Helsingissä, niin silloin olisi ihan perusteltu syy vähintään hybridimalliin. 

Vierailija
149/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän työpaikalla käydä lainkaan kehityskeskusteluja vuosittain? 

Kuulostaa omituiselta työpaikalta. ei taida olla ihan kaikki siellä kunnossa. 

En osaa hänen koulutuksestaan sanoa yhtään mitään kun olen ollut kontaktissa vain kaksi kertaa. Mitään kehityskeskusteluja ei todellakaan käydä ja onkin urani omituisin työpaikka missä on hyvin moni asia pielessä ja asioiden uudistamisen jarru löytyy yksinkertaisesti talon johdosta ja esimiestyöskentelystä. Ikävä seurata työkavereidenkin turhautumista kun mikään ei muutu vaan asiat junnaavat

Kuulostaa ihan minun entiseltä työpaikalta. Säälin heitä, jotka sinne jäivät ja jälkeeni tulivat. Kyllä voi huono johtaminen saada aikaan paljon vahinkoa.

Vierailija
150/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehenä on pakko todeta, että sooloilijat ovat yksi maailman rasittavimmista alaistyypeistä. 

Olen esimiehenä kuudelle ihmiselle. Kuinka paljon hukkaantuukaan aikaa näihin: minulle ei sovi, koira kuoli, äidillä on muistisairaus, minulla on erityistarpeita, kissalla on kuumetta, auto meni rikki, täytyy lähteä hammaslääkäriin, en voi tehdä lähitöitä, kun en tykkää, lääkäri antoi vapautuksen, täytyy olla etänä, kun tulee uusi jääkaappi -tyyppeihin, 

Ei kiinnosta. Teidät on palkattu tekemään töitä. Jokaiselle joskus tulee kaikenlaista, se on elämää. Mutta ne on aina ne samat tyypit, joilla on jotain ekstrahuolta ja säätöä. 

Kun tulee yt:t, on päivän selvää, kenestä haluan ensimmäisenä eroon. Niistä, joilla on aina jotain erikoispyyntöjä ja erikoistilanteita ja joiden ongelmat aiheuttavat eniten pään vaivaa. 

Tiimini tekee markkinointia ja sitä nyt vaan joutuu joskus tekemään yhdessä. 

Vierailija
151/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa irtisanoa, jos hän asettaa vaatimukseksi lähityön. 

Vierailija
152/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä on pakko todeta, että sooloilijat ovat yksi maailman rasittavimmista alaistyypeistä. 

Olen esimiehenä kuudelle ihmiselle. Kuinka paljon hukkaantuukaan aikaa näihin: minulle ei sovi, koira kuoli, äidillä on muistisairaus, minulla on erityistarpeita, kissalla on kuumetta, auto meni rikki, täytyy lähteä hammaslääkäriin, en voi tehdä lähitöitä, kun en tykkää, lääkäri antoi vapautuksen, täytyy olla etänä, kun tulee uusi jääkaappi -tyyppeihin, 

Ei kiinnosta. Teidät on palkattu tekemään töitä. Jokaiselle joskus tulee kaikenlaista, se on elämää. Mutta ne on aina ne samat tyypit, joilla on jotain ekstrahuolta ja säätöä. 

Kun tulee yt:t, on päivän selvää, kenestä haluan ensimmäisenä eroon. Niistä, joilla on aina jotain erikoispyyntöjä ja erikoistilanteita ja joiden ongelmat aiheuttavat eniten pään vaivaa. 

Tiimini tekee markkinointia ja sitä nyt vaan joutuu joskus tekemä

Ai alaisesi eivät olekaan vain kasvottomia resursseja, joita voi hyödyntää miten haluat, vaan heillä on oikeasti elämää?

Kannattaisikohan tarkistaa myös oma asenteesi?

Vierailija
153/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on alaisten asenteesta!!!

Suhtaudutaan työhön sillä tavalla, että se joustaa ihan kaikessa. On päivänselvää, että työ voi joustaa silloin tällöin. Kaikille tulee asioita, jotka on pakko hoitaa. Lapset yrjöää tai kotieläimet pitää viedä eläinlääkäriin. 

Mutta jos yksityisasioiden takia työn pitää jatkuvasti joustaa ja kollegat joutuvat paikkailemaan jatkuvasti, asenne työhön on turhan rentoa, eikä tajuta mitä säätöää on aina järjestellä kaikkia tehtäviä.

Vähän väliä on tekosyitä, että päässytkään mökiltä kaupunkiin, kun kadotin auton avaimet tai unohdin läppärin työmatkalla kotiin tai tilasin jääkaapin tyhy-päiväksi kotiinkuljetuksella. 

Ei ole reilua kaikille, että osa säätää ja sählää ja yksityiselämä menee jatkuvasti kaiken muun edelle. 

Meillä kaikilla tiimissä on vähintään yksi lapsi ja kotieläin. Jokaisen kohdalla on joutunut joustamaan, mutta parin takia jatkuvasti. 

t. se esimies

Vierailija
154/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on alaisten asenteesta!!!

Suhtaudutaan työhön sillä tavalla, että se joustaa ihan kaikessa. On päivänselvää, että työ voi joustaa silloin tällöin. Kaikille tulee asioita, jotka on pakko hoitaa. Lapset yrjöää tai kotieläimet pitää viedä eläinlääkäriin. 

Mutta jos yksityisasioiden takia työn pitää jatkuvasti joustaa ja kollegat joutuvat paikkailemaan jatkuvasti, asenne työhön on turhan rentoa, eikä tajuta mitä säätöää on aina järjestellä kaikkia tehtäviä.

Vähän väliä on tekosyitä, että päässytkään mökiltä kaupunkiin, kun kadotin auton avaimet tai unohdin läppärin työmatkalla kotiin tai tilasin jääkaapin tyhy-päiväksi kotiinkuljetuksella. 

Ei ole reilua kaikille, että osa säätää ja sählää ja yksityiselämä menee jatkuvasti kaiken muun edelle. 

Meillä kaikilla tiimissä on vähintään yksi lapsi ja kotieläin. Jokaisen kohdalla on joutunut joustamaan

Sä vertaat nyt sitä  ettö joku tilasi jääkaapin kotiin, siihen että joku on sairastunut niin pahasti, että työterveyslääkäri, jolle yrityksenne maksaa rahaa, ehdottomasti suosittelee 100% etätyötä? Ootko nyt ihan tosissaai? Nolo olet. Yksikään työterveyslääkäri ei tuollaista kevein perustein suosittele.

Vierailija
155/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylän ammattikorkeakoulu eväsi etätyöt niitä 14 vuotta tehneeltä oppilaitos tuomittiin syrjimisestä korvauksiin

Vaasan hovioikeus katsoi, että Jyväskylän ammattikorkeakoulu ei pystynyt perustelemaan, miksi työntekijän olisi pitänyt siirtyä pois etätyöstä.

https://yle.fi/a/74-20104191

Tuossa taustalla oli selkeä vamma, ap:lla ei sellaista ole.

KYLLÄ ON. Aloittaja

Vierailija
156/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista. 

Tässä etätyöasiassa näyttää joillakin olevan sitkeä päähänpinttymä, että vain toimistolla voi tehdä töitä, vaikka jokainen tietää, että ne, jotka lusmuilevat, tekevät sitä missä tahansa - myös siellä toimistolla. 

Vierailija
157/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkärin suositus on tosiaan nimenomaan suositus, työnantaja päättää viime kädessä direktio- oikeuden turvin työn suorituspaikan. Jos se on suosituksesta huolimatta hybridimalli niin sitten se on niin.

Irtisanoa voi sitten, jos työntekijä ei määräyksestä huolimatta ilmaannu työpaikalle työsopimuksen mukaisesti, toki ensin pitää antaa varoitukset, mutta riittävän monta luvatonta poissaoloa riittää kyllä irtisanomisperusteeksi.

Vierailija
158/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi irtisanoa ja yhden tällaisen tapauksen tiedänkin. Henkilö terveyssyihin vedoten vaati 100 % etätyöoikeuden. Sitä kokeiltiinkin jokunen kuukausi, jonka jälkeen työnantaja ilmoitti että tämä aiheutti niin paljon ongelmia muussa tiimissä, että ei toimi. Työsuhde päätettiin virallisesti yhteisymmärryksessä mutta käytännössä sai valita että tekeekö niin kuin muutkin vai lähteekö uusiin haasteisiin.

Vierailija
159/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla yksi ansarinkukka, jolla on erityisoikeudet, koska jos Liisa saa, miksei saa myös Pirkko ja Maija?

Jos Liisa ei pysty tulemaan töihin, otetaan sen tilalle vaikka Sirkka. 

Silloin kaikilla on samat oikeudet ja velvollisuudet. 

t. se esimies

Vierailija
160/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä vaikuttaa nirppanokkaisilta joidenkin työntekijöiden asenne. Tuo etätöihin mukavuussyistä hinkuminen vissiin tuppaa osalle olemaan niin pakkomielle että unohtuu kuka määrää ja maksaa palkan. Ei, ette ole korvaamattomia vaikka kuinka "asiantuntija" -status sattuu olemaan. Jos kaikki ulkona ja työpaikalla ahdistaa, pelottaa ja  työkaverit ja muut ihmiset tympii, niin katsokaa peiliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä