Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työnantaja irtisanoa työntekijän terveydellisistä syistä JOS työ onnistuisi etätyönä?

Vierailija
11.09.2024 |

Eli työnantajan vaatimus on että osa viikkoa ollaan työpaikalla, osa etänä. Työ onnistuisi myös täysin etänä ja näin ollut aiemmin kaikilla työntekijöillä. Nyt esimies vaatii hybridiä.

Työterveyslääkäri suosittelee työntekijälle pelkkää etätyötä, terveyssyistä. Voiko työnantaja olla suostumatta ja tästä syystä irtisanoa?

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten tilanteiden pelolle lähes aina keskeistä on pelko, että joutuu häpeämään itseään, esimerkiksi että tulisi arvioiduksi tavalla tai toisella kielteisesti tai joutuu suljetuksi pois ryhmästä. Henkilö pelkää joutuvansa käyttäytymisensä tai suorituksensa takia noloon tilanteeseen, osoittavansa ahdistuksensa paljastavia oireita tai tulevansa tavalla tai toisella nöyryytetyksi.

Sosiaalisesta pelosta kärsivä pelkää, että toiset läsnäolijat pitävät häntä jotenkin heikkona, outona, jännittäjänä tai tyhmänä. Lähes aina mukaan tulee välttämiskäyttäytymistä eli pyrkimys pysytellä pois jännitystä herättävistä tilanteista. Puhutaan ennakoivasta ahdistuksesta eli ihminen alkaa jännittää tilannetta ja omaa jännittämistään etukäteen.

Tätä omaa jännittämistä ennakoiva jännittäminen luo piinallisen noidankehän.

Eli töihin vaan. Mitä kauemmin kotona kököttää, sitä enemmän kaikki sosiaaliset tilanteet ahdistaa. 

Lääkäri ei määrännyt pysymään kotona, ainoastaan suositteli ja sitäkin vähän epäilen. 

Vierailija
162/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyvin työergonomia toteutuu etänä?

Onko työnantaja velvollinen hankkimaan etätyöläisille hyvän näytön ja säädettävän tuolin?

Työterveyskulut varmasti jatkossa nousee, kun jumittuneet työntekijät alkavat oireilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikilla työssäkävijöillä, jotka saa tehdä etätöitä, ole varaa ostaa kunnollinen pöytä ja tuoli vaikka kierrätyskeskuksesta.

Meillä työnantaja ei maksa huonekaluista.

Vierailija
164/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus on syy etätyölle?

Vierailija
165/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi? Suositusta ei ole pakko noudattaa.

Vierailija
166/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi määrätä työn suorittamispaikan työsopimuksessa sovituissa puitteissa. Yleensä työn suorittamispaikka on määritelty tyyliin Helsingin talousalue. Tällöin työnantaja voi Helsingin talousalueen sisällä määrätä, missä teet työsi.

Vierailija
167/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisten aikaan on helpointa irtisanoa sellaiset joiden olemassaoloa ei monikaan muista. Tai jota ei työyhteisössä tunneta kovin hyvin. Eli etätyöläisillä on suurin vaara joutua irtisanotuiksi. Jos on kaksi yhtä hyvää työntekijää toinen käy työpaikalla ja toinen ei, niin etätyöläinen lähtee.

Vierailija
168/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kuule kysyä asiaa ihan vaikka työpaikkasi luottamusmieheltä. Jos olet jonkin ammattiliiton jäsen. 

Mutta vahva veikkaus, saa irtisanoa, jos kieltäytyy tekemästä niin kuin työnantaja esittää tehtäväksi. Työnantajalla on työnjohto.

Vierailija
169/186 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä on pakko todeta, että sooloilijat ovat yksi maailman rasittavimmista alaistyypeistä. 

Olen esimiehenä kuudelle ihmiselle. Kuinka paljon hukkaantuukaan aikaa näihin: minulle ei sovi, koira kuoli, äidillä on muistisairaus, minulla on erityistarpeita, kissalla on kuumetta, auto meni rikki, täytyy lähteä hammaslääkäriin, en voi tehdä lähitöitä, kun en tykkää, lääkäri antoi vapautuksen, täytyy olla etänä, kun tulee uusi jääkaappi -tyyppeihin, 

Ei kiinnosta. Teidät on palkattu tekemään töitä. Jokaiselle joskus tulee kaikenlaista, se on elämää. Mutta ne on aina ne samat tyypit, joilla on jotain ekstrahuolta ja säätöä. 

Kun tulee yt:t, on päivän selvää, kenestä haluan ensimmäisenä eroon. Niistä, joilla on aina jotain erikoispyyntöjä ja erikoistilanteita ja joiden ongelmat aiheuttavat eniten pään vaivaa. 

Tiimini tekee markkinointia ja sitä nyt vaan joutuu joskus tekemä

Työskentelen itse esihenkilönä ja minusta sinulla (vähättelemättä ongelmia) on lähtökohtaisesti väärä asenne. Esimies vs. alaiset. Koen itse sanan alaiset alentavana ja vähättelevänä. Minulla ei ole alaisia vaan minulla on tiimiläisiä. 

Vierailija
170/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantaja palkkaa työntekijän jolla on mahdoton työmatka? Sitten työntekijä alkaa vaatimaan etäpäiviä kun on niin pitkä tuo työmatkakin. 

Vierailija
171/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään muutosneuvotteluissa saa sitten lähteä jos etätyö on ongelma työnantajalle. Tietenkin tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla.

Vierailija
172/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa päättää, missä työ tehdään. Näin se vaan menee ja menemättä toimistolle sitten voidaan tulkita luvattomaksi poissaoloksi.

Vierailija
173/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvin työergonomia toteutuu etänä?

Onko työnantaja velvollinen hankkimaan etätyöläisille hyvän näytön ja säädettävän tuolin?

Työterveyskulut varmasti jatkossa nousee, kun jumittuneet työntekijät alkavat oireilemaan.

Miten hyvin se mahtaa toteutua avokonttoreissa, joissa kenelläkään ei ole omaa vakituista työpistettä. 

Vierailija
174/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja määrää työntekopaikan ellei sitten työsopimuksessa ole kirjoitettu, että oikeus etäpäiviin. Harvoin on, en usko, että työnantajat sellaista sinne lisäilee.

Vierailija
175/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vastaa nyt vaan että työnantaja päättää etätyöstä. Tottakai päättää, mutta sitähän ei kysytty, vaan sitä voiko työnantaja irtisanoa tällaisesta syystä? 

Työntekijä ei siis saavu työnantajan määräämään työpisteeseen, ja kysyt voiko hänet irtisanoa?

Vierailija
176/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa ollaan heikentämässä, syyksi voidaan laittaa virhe työtehtävässä.

Vierailija
177/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa ollaan heikentämässä, syyksi voidaan laittaa virhe työtehtävässä.

Liittyy miten ap:n kysymykseen?

Vierailija
178/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on mahdollisesti tottunut tissuttelemaan samalla kun tekee töitä, eikä kykene lähityöhön, koska silloin pitäisi olla selvin päin.

Vierailija
179/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työantajana en vaan ymmärrä tässä etä/hybridi yms.olevaa riitelyä ja polarisointia. Työllistä muutaman kymmenen työntekijää, ja meillä ihan työntekijöiden kanssa ollaan juteltu ja neuvoteltu mikä on paras malli kenellekin. Osa tekee 100% etätöitä, osa on toimistolla ja suurin osa tekee hybridilla. Luotan itse työntekijöihin, ja tulos se on mikä merkitsee. Työntekijän pitää tehdä oma osuutensa töistä ja oltava työaikana tavoitettavissa. Ei minua kiinnosta, peseekö tämä pyykkiä samalla, siivoaako vai harrastaako seksiä. Kunhan työ ja sen laatu on priimaa. Se riittää.

Vierailija
180/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, taas etätöiden vihaajien ja työnsankareiden kokoontumisajo. Mitä saatte tästä loppupeleissä? Mitalin? Ette mitään, samalla viivalla olette yt-neuvotteluissa kuin etäilijätkin. Todella suomalaista, työluterilaista sontaa tässäkin ketjussa. Olen itse esihenkilö, ja luotan alaisiini. Kyllä sen näkee nopeasti, kuka ei ole luottamuksen arvoinen, ja kuka ei tee töitään. Muuten saavat tehdä työnsä vaikka lihakoukussa riippuen, kunhan homma toimii. Se siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän