Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä

Vierailija
14.08.2024 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html

Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon. 

Kommentit (1661)

Vierailija
261/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä Kommunistisessa Puolueessa mahtaa olla hienoa jengiä aktiiveina. Ymmärrän hyvin, että sinne päätyvät nimenomaan ne, jotka tekevät omasta uhrina olemisesta identiteetin ja sen pohjana on tietysti se, että valtion on maksettava kaikki heidän vaatimansa mikä "helpottaa" heidän olemistaan. 

Mutta jos identiteetti on pelkästään uhri / sairas / vammainen / yli-herkkä jne jne niin eihän mikään koskaan riitä? Vaikka valtio maksaisi asunnon, ruuan, avustajan ja päälle vaikka hieronnan joka päivä ja ilmaiset taksikyydit samoin niin aina löytyisi jotain jota vaatia. Ja koskaan ei voisi olla kiitollinen mistään koska sehän pilaisi sen uhrin roolin.

Toki löytyyhän näitä demareistakin, se uuninpankon setämies nyt ainakin (miksei juristi ole vuosikymmeniin tehnyt alan töitä, omaishoitajuus selittää vain osan), mutta demareille sentään yleensä vähän parempi kosketus todellisuuteen.

Vierailija
262/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noissa kuvissa olevinaan asunto, jonka asukilla on elämänhallinta huonoissa kantimissa ja jaksanut imuroida vain yhden huoneen? Todella siistin ja kauniin näköistä, ajatuksella sisustettua, huonekasvit hyvin hoidettuja, ihmisellä itsellään huoliteltu ulkonäkö. Muuton jälkeen erinäisiä purkamattomia laatikoita ja nyssyköitä voi jäädä ihan ns. tavallisellakin ihmisellä ilman mitään diagnooseja, ei se ole mikään peruste olla muuttamatta kohtuuhintaiseen asuntoon. Ne laatikot sitten vaan puretaan sitä tahtia kuin voimavarat antavat periksi. Voimavaroja voisi kyllä lisätä esim. laihduttaminen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se äärettömän tärkeää, että tämä uniikki lumihiutale saa yhteiskunnan rahalla pötkötellä hulppeassa kodissaan. Voi jestas! Itse käyn kokoaikaisessa työssä ja silti minulla ei ole mitään mahiksia vuokrata tuon hintaista asuntoa. Yksiöstä maksan n.640€, en saa asumistukea tai mitään muutakaan tukea. 🥴

Hulppeassa kodissaan. Kaksio Myllypurossa

On se, puoleen hintaan tuosta saisi ihan riittävän asunnon, ei tarvitse elää Helsingissä kun ei ole edes tarkoitus mennä töihin.

Muo surettaa se, että oikeasti sairaiden tukia leikataan tämmöisten takia. Niiden, joilla on paljon enemmän oikeasti diagnosoituja sairauksia, mutta jotka silti pakottavat itsensä käymän töissä. Eivätkä suinkaan asu näin kalliissa asunnossa.

Vierailija
264/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hävettäisi olla taakka itseäni nuoremmille sukupolvlle, jotka ei tule edes omien ponnistelujen kautta yltämään tämän ahneen elintasoon, kun makselevat mm hänen aiheuttamaa velkataakkaa satunnaisista tuloistaan.

Tämä ihmisen kuvatus kirjaimellisesti syö neuroepätyypillisen poikani pöydässä, joka tekee tuplasti muita enemmän töitä lukiossa oman tulevaisuutensa eteen. Ei roosan kaltaisten, sori vaan.

Jatkan että tämän hallituksen aloittaessa ohjelmansa, mietin että voisin hyvin maksaa enemmän veroa tuloistani (nyt 28,5% +veroluonteiset maksut), että velkaantuminen saataisi katkaistua.

Nyt kun vasemmisto on tykittänyt vuoden verran näitä nyyhkytarinoita eetteriin, olen muuttanut mieltäni: en todellakaan halua maksaa ihan penninpyörylää lisää veroja tällaiseen järjestelmään, jossa se joka koviten huutaa saa kolminkertaiset asuinneliöt esim itseeni verrattuna Suomen kalleimmasta sijainnista, osallistumatta itse mitenkään! Samaan aikaan mm oma lapseni ei ole saanut hänelle 4 vuotta sitten määrättyä nepsy-valmennusta, eikä siinä mitään, olemme pärjänneet vanhempien tuella, mutta epäilemättä on hänen lisäkseen lukuisia muita, jotka eivät pärjää. Sitten yksi vetoaa täysin samoihin ongelmiin agendalla, mulle lisää, mulle lisää, mulle enemmän muille vähemmän. Ja mitään ei ole itse valmis tekemään! Ei valmennuksia, ei kulujen karsintaa, lisää vaan mukavuuksia ja apua kun ei itse viitsi! Juoksuttaa ikääntyneitä vanhempiaan, joilla kai joku syy kokea syyllisyyttä kun eivt saa pantua rajoja.

Ei ei. Ei yhtään enempää veroja. Yhtiöni sisällä voi hyvin työskennellä vaikkapa Puolasta tai Ruotsista käsin, joten se on morjens jos ei homma ala muuttumaan poja täysi-ikäistymiseen mennessä. Siihen saakka säästän lapselleni pesämunaa, jonka voi sitten käyttää vaikka maastamuuttoon.

Vierailija
265/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä odotellessa hän kirjoittanee Herra 🌹n elämänkerran. Kaiken sen muun aktivismin ohessa. Täältä saa jo kasan "vihapostia" aiheeseen miten kaikki kiusaa ja haluaa ymmärtää kaiken väärin. 🤗

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kyllä päätä sosiaalitukien suuruudesta, sen päättää kela ja lainsäätäjät. Rosa ilmeisesti ei pärjää itsenäisesti asuen. Jonkinlainen laitospaikka voisi olla järkevämpi vaihtoehto. Tuo malli, jossa Rosa yrittää pitää yhteiskuntaa väkisin maksumiehenä sairaskertomuksellaan on vain vastenmielinen. 

Lääkäri kyllä voi vaikuttaa lausunnollaan onko hänen asiakkaansa kykenevä asumaan nykyisessä asunnossaan/onko nykyinen asunto hänelle paras vaihtoehto (esim. liikkumishaasteet ja esteettömyys), ja puhun ihan kokemuksesta koska itse jouduin muuttamaan juuri näistä syistä nykyaikaisempaan kotiin (pyörätuoli). Ihmettelen, eikö Rosa ole tehnyt elämässään lainkaan työtä, jos hänen tulonlähteensä ei koostuu vain työkyvyttömyyseläkkeestä? Toisaalta on myös hämmentävää ettei vammaistukea ja kotiapua ole haettu sosiaalityön puolesta jo vuosia sitten

Hakemuksethan on jo valmiina, mutta Rosan pitäisi hankkia tarvittavat lausunnot. Siis oletettavasti vain ne lääkärinlausunnot enää puuttuvat.

"Warski voisi sosiaalityöntekijän mukaan hakea vammaistukea, henkilökohtaista avustajaa ja vammaisen liikunta-avustusta. Hakemukset ovat lähettämistä vaille valmiita ja niistä puuttuu vain tarvittavat lausunnot, mutta Warski ei ole saanut niitä haettua."

Vierailija
267/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo Myllypuro on huonoa aluetta, nythän on mahdollisuus muuttaa pienempään asuntoon ja parempaan paikkaan. Jaksaa sitten imuroida koko asunnon.

Vierailija
268/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani Rosan blogia ja tuon HS:n artikkelin ja sen kommentit, minulle ei edelleenkään selvinnyt miksi Rosa ei voi hakea muuta kämppää Hekalta. Ei, autismi, adhd, masennus ja monisairaus ei ole syy olla hakematta asuntoa, niin Kelakin sinulle selvästi päätöksessään sanoi. Monella on nuo ja joutuvat tai ovat silti muuttaneet. Olet saanut Hekalta kämpän, sen saamiseksi sinun on täytynyt hakea sitä itse, eikö totta? Nettiin jaksat ainakin kirjoitella senkin edestä, mutta yhden yhtä asuntohakemusta et jaksa tai tahdo tehdä. Et tee mitään itsesi eteen, jos ei pakoteta. Uhkaatko syrjäytymisellä (miten eroaa edes nykyisestä tilanteestasi), jos asiat ei mene niin kuin haluaisit?

Rosa WarskiIlmoita asiaton viesti

13.8. 18:14

Keijo Möttönen: Asumisen kustannus vain raketoi Helsingissä ja samanaikaisesti asumistukijärjestelmää puretaan, eli vaikka Rosa saisi vakautettua budjetinsa, esim. va... Näytä lisää

Muualla asuminen ei onnistu henkilökohtaisen avustajan avulla. Mun koko sosiaalinen verkko on Helsingissä, mkl. rakkaat vanhemmat. "Halvemmalle" paikkakunnalle muutto kirjaimellisesti syrjäyttäisi mut, millä olisi katastrofaaliset seuraukset mm. jo toistuvaan vaikeaan masennukseen - jota autismi vielä vaikeuttaisi. Tuloksena olisi paljon rajummat kulut yhteiskunnalle, kuin nyt.

Mä en pysty hakemaan asuntoa, muuttamaan, enkä asumaan toisessa asunnossa

Vierailija
269/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kyllä päätä sosiaalitukien suuruudesta, sen päättää kela ja lainsäätäjät. Rosa ilmeisesti ei pärjää itsenäisesti asuen. Jonkinlainen laitospaikka voisi olla järkevämpi vaihtoehto. Tuo malli, jossa Rosa yrittää pitää yhteiskuntaa väkisin maksumiehenä sairaskertomuksellaan on vain vastenmielinen. 

Lääkäri kyllä voi vaikuttaa lausunnollaan onko hänen asiakkaansa kykenevä asumaan nykyisessä asunnossaan/onko nykyinen asunto hänelle paras vaihtoehto (esim. liikkumishaasteet ja esteettömyys), ja puhun ihan kokemuksesta koska itse jouduin muuttamaan juuri näistä syistä nykyaikaisempaan kotiin (pyörätuoli). Ihmettelen, eikö Rosa ole tehnyt elämässään lainkaan työtä, jos hänen tulonlähteensä ei koostuu vain työkyvyttömyyseläkkeestä? Toisaalta on myös hämmentävää ettei vammaistukea ja kotiapu

Niin kun niin hullua lääkäriä ei olekaan, joka suostuisi kirjoittamaan että vain tämä asunto kaikista mahdollisista soveltuu hänelle. Ei ne lääkärit ihan hölmöjä ole.

Vierailija
270/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kyllä voi vaikuttaa lausunnollaan onko hänen asiakkaansa kykenevä asumaan nykyisessä asunnossaan/onko nykyinen asunto hänelle paras vaihtoehto (esim. liikkumishaasteet ja esteettömyys), ja puhun ihan kokemuksesta koska itse jouduin muuttamaan juuri näistä syistä nykyaikaisempaan kotiin (pyörätuoli). Ihmettelen, eikö Rosa ole tehnyt elämässään lainkaan työtä, jos hänen tulonlähteensä ei koostuu vain työkyvyttömyyseläkkeestä? Toisaalta on myös hämmentävää ettei vammaistukea ja kotiapua ole haettu sosiaalityön puolesta jo vuosia sitten

Ei sosiaalitoimella ole mitään toimivaltaa hakea kenellekään vammaistukea. Siihen tarvitaan joko hakija itse, hänen valtuuttamansa henkilö tai sitten edunvalvoja. Eikä sosiaalitoimi muutenkaan ole mikään yhteiskunnan yleisneuvonta, vaan etuusasiat hoidetaan Kelan kanssa. 

Vierailija
271/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jaksaa pitää kirjahyllynsä siistinä ja kirjoitella kelalle vastineita joissa kertoo tarvitsevansa kaksion uniongelmiensa takia.

https://asy.fi/erityisperusteet-asumismenot-kela/

Vierailija
272/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://madinfinland.org/osa-1-neurodiversiteetti-mita-se-tarkalleen-ot…

Tässä loistava artikkeli jossa selitetään mikä ongelma nykyään on adhd:n ja autismin diagnosoinnissa ja näissä itse termeissä. Onkohan Rosakaan aivan niin erityinen ja tukia tarvitseva kuin huutaa olevansa...

Yhdessä fb-postauksessa Rosa oli maininnut myös diagnoosinsa epävakaasta persoonallisuushäiriöstä. Uskoisin sen olevan kaikkein eniten näiden hänen vaikeuksiensa takana - ei aspergerin, adhd:n tai laiskuuden, jota tässä ketjussa on useasti ehdotettu syyksi.

Eipä muuten ole ainoa tietämäni tr ansnainen, jolla tämä diagnoosi.

Vaikea sanoa, miten näitä ihmisiä oikein pitäisi auttaa. Persoonallisuushäiriötä kun ei ole mahdollista parantaa, oireita kylläkin lievittää. En kylläkään usko sukupuolen korjauksen olevan oikea resepti avuksi, vaikeudet kun selvästi jatkuvat senkin jälkeen.

Vierailija
273/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tähän asiaan nyt liittyy olettamat jumppaako tuo Rosa vai ei (viittaus painoon?)? Pidetään keskustelu asiassa eli siinä pitääkö kaikista vaivoista riippumatta saada asua loppuikä samassa vuokrakämpässä. Minusta ei pidä. Se on tässä se asian ydin. Envaanpystymuuttaan ei ole peruste. 

Rosalla on pino listaamiaan sairauksia ja haluaa niissä velloa. Ainoa objektiivisesti todettava sairaus taitaa olla ylipaino, mutta siitä tai sen yhteydestä muihin sairauksiin ei sitten saa edes mainita koska ihmisoikeusloukkaus?

Käsitin että on ainakin joitain hoitosuhteita ja Kelan lausuntoja, ja todettuja psyykkisiä sairauksia joskin myös jotain persoonallisuuteen liittyvää häikkää eli jumittunut autisminsa liiaksi.

Keneltä kysyt tuota ylipainon y

Kannattaa myös muistaa ne syyt, mistä ADHD johtuu. Lapsilla nimenomaan ADHD voi parantua, sillä sen aiheuttaa erilaiset toiminnat eri puolilla kehoa. Kaikilta se ei parannu, eikä se oli myöskään pelkkä korvien välissä oleva sairaus. ADHD nimittäin vaikuttaa koko kehossa, alttius sille löytyy geeneistä ja joskus näiden geenien toiminta voi hiljentyä ympäristön vaikutuksesta, joskus taas aktivoitua. Tähän ei edes tarvitse mitään erityistä hoitoa, toivottavasti tuossa tutkimuksessa oli mukana vertaisryhmä joka ei saanut kyseistä hoitoa, muuten se ei kerro kyseisen hoidon tehokkuudesta mitään. Joskus se nimittäin on ollut erittäin hyödyllinen ominaisuus keräilijäyhteiskunnissa. Keskittymiskyky ei ole ainoita asioita mihin ADHD vaikuttaa. Se vaikuttaa mm sidekudokseen, ja nepsyt ovatkin yleensä yliliikkuvia nivelistä (eri asia kuin notkeus). Lisäksi dopamiinia tarvitaan histamiinin pilkkomiseen, minkä vuoksi myös allergioita saattaa esiintyä enemmän. ADHD vaikuttaa kaikkeen kehossa, eikä sitä paranneta mielenvoimalla.

Vierailija
274/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju avattiin uudestaan ja heti on hyeenalauma räksyttämässä.

Moi Rosa :) Olet tainnut ennenkin käyttää tuota hyeena-analogiaa.

-netistä bongattua

En ole tietääkseni nimeäni tai sukupuoltani vaihtanut mutta ikää on jo sen verran että täytyykin tarkistaa asia passista ja kurkistaa pöksyihin varmistamaan identiteettini.

Vierailija
275/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tämän tapauksen mt-ongelmien paheneminen ja muka uhkaava syrjäytyminen muuttaisi olennaisesti tilannetta, kun on elänyt nytkin jo 10 vuotta toimeentulotuella.

Vierailija
276/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se äärettömän tärkeää, että tämä uniikki lumihiutale saa yhteiskunnan rahalla pötkötellä hulppeassa kodissaan. Voi jestas! Itse käyn kokoaikaisessa työssä ja silti minulla ei ole mitään mahiksia vuokrata tuon hintaista asuntoa. Yksiöstä maksan n.640€, en saa asumistukea tai mitään muutakaan tukea. 🥴

lähes 60 neliöinen kaksio.

Googlen mukaan suomalaisella on ka 40 asuinneliötä käytössään ja Helsinkiläisellä ka 34.

Edellämainituista kai useimmat maksavat neliönsä kuitenkin itse, omista tuloistaan.

Mutta ei Rosa. Rosan kuuluu saada vähän muita enemmän, muiden maksamana tietenkin, koska diagnoosit, sukupuolisekavuudet, kirjat ja tavaranpaljous. Kuuluu!

Ihan käsittämätöntä. Meitä mahtuu kolme tähän 75 neliön rivariin sekä koira ja tilaa on ihan soppelisti. Kolmen ihmisen tavarat myös.

Vierailija
277/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kun on näitä vuokra-asuntojen tarjoajia kuten Heka ja muut kansalaisten varoista lainaa saaneet ja rahoitetut yhtiöt kaikkialla Suomessa. Niin heillä on silloin vastuu tarjota kansalaisille kohtuuhintaisia asuntoja eikä kiinnosta miten ne sen tekee. Pitäisi olla laki, että nämä asunnot on sidottu Kelan asumistukeen, joten vuokra ei voi ikinä ylittää Kelan normia. Se takaisi, että asunnot on aina sellaisia, että ihminen voi sieltä viimesijassa asunnon saada kohtuullisella hinnalla.

Se on täysin mahdollista kun pistetään vanha johto ulos näistä komplekseista ja suhmuroitsijat. He on vuosikymmiä lykänneet korjauksia ja peruskorjauksia kuitenkin ottaen vuokran joka on 3-4 kertaa asunnon vastike ja missä on ne rahat? Ei sillä tulopohjalla pitäisi joutua mitään lainojakaan ottamaan kun kiinteistön hoitokulut ja hallinnointi on siitä jo maksettu vastikkeessa. Mihin on mennyt yhteiskunnan antamat varat kaikki nämä vuosikymme

Ovat menneet korruptioon ja ulkomaisille sijoittajille. Onhan moni rakennusyhtiö ulkomaisessa omistuksessa.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 271: "Niin kun niin hullua lääkäriä ei olekaan, joka suostuisi kirjoittamaan että vain tämä asunto kaikista mahdollisista soveltuu hänelle. Ei ne lääkärit ihan hölmöjä ole"

Eihän vammaistukeen tuollaista lausuntoa haetakaan. Nythän kyse on siitä, että Kela vaatii Rosaa muuttamaan halvempaan asuntoon, koska eivät halua toimeentulotuessa maksaa kallistuneesta vuokrasta. Jos Rosa saisi sen vammaistuen, hyvässä lykyssä Kelan ei tarvitsisi maksaakaan vaan Rosa maksaisi sen loppuosan ihan itse. Ei tarvitsisi muuttaa mihinkään.

Vierailija
279/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosa valittaa että asuu Hekan köyhille tarkoitetussa asunnossa. Millainen asunto Rosalle pitäisi Rosan mielestä olla? Hänhän on elää muiden tuella.

Vierailija
280/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lähes 60 neliöinen kaksio.

Googlen mukaan suomalaisella on ka 40 asuinneliötä käytössään ja Helsinkiläisellä ka 34.

Edellämainituista kai useimmat maksavat neliönsä kuitenkin itse, omista tuloistaan.

Mutta ei Rosa. Rosan kuuluu saada vähän muita enemmän, muiden maksamana tietenkin, koska diagnoosit, sukupuolisekavuudet, kirjat ja tavaranpaljous. Kuuluu!

Ihan käsittämätöntä. Meitä mahtuu kolme tähän 7

Jatkuvasti tulee näköjään lisää todisteita siitä miten pahasti tynnyrissä tämän palstan käyttäjät elävät, kun eivät ymmärrä mitä kirjoitit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi