Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html
Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon.
Kommentit (1661)
Vähän OT, mutta tämä Rosa lisää vaan aiempaa ajatustani tietyllä tapaa sairastuneiden kuplautumisessa. Olin melkein kaksi vuosikymmentä mukana työelämässä ennen kuin sairastuin erinnäisien elämäntapahtumien myötä masennukseen. Jouduin jäämään työelämästä toistaiseksi pois. Olen käynyt erilaisten mielenterveysjärjestöjen kursseilla ja vertaistapaamisissa ja koin aina olevani niissä ulkopuolinen. Todella monilla työelämän ulkopuolella pitkään olleilla tuntuu olevan käsitys, että (kaikkien) työssäkäyvien elämä on monin verroin parempaa kuin heidän, jotka elävät tukien varassa. Yritin tuoda tapaamisissa esille sitä, mitä on työssäkäyvän elämä kun palkka on niin pieni, ettei se tahdo riittää kuluihin, työpaikoilla esiintyy kiusaamista ja työmatkat saattavat olla todella pitkiä ja raskaita kun pitää asua pitkällä työpaikasta halvempien asumismenojen takia. Tämä oli monelle nuorelle työkyvyttömyyseläkeläiselle/kuntoutustukilaiselle täyttä utopiaa. Siinä missä itse yritin saada apua ja tukea oireiluuni niin monet tulivat vain viettämään aikaa kaltaistensa kanssa ja vahvistamaan sitä kuplaa, jossa mt-ongelmaiset ovat yhteiskunnan uhreja eivätkä ole sille mitään velkaa. Hämmästelin sitä, että monet mt-syistä nuorena eläköityneet kuitenkin opiskelivat ja olivat monella saralla aktiivisia niin kuin tämä Rosakin, eivätkä nähneet tässä mitään kummallista. Monet tuntuivat elävän ihan tavallista elämää sillä erotuksella, ettei heillä ole työssäkäyntivelvotteita. Tätä pidetään tietyissä yhteisössä täysin normaalina, koska on ne diagnoosit ja muut eikä ajatusmaailma riitä taipumaan edes alustavasti siihen, että työssäkäyvillä ihmisilläkin voi olla kamalaa ja elämä jopa tuntuvasti ahtaammalla kuin sellaisella, joka elää pelkästään yhteiskunnan tuilla.
En muuten palannut noihin tapaamisiin koska ne ahdistivat kaltaistani pitkän työuran tehnyttä ja terveytensä menettänyttä vain entistä enemmän. Ammatillisen kuntoutuksen avulla pääsin työkokeiluun ja jaksan nykyään tehdä onnekseni puolta työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Luettuani Rosan blogia ja tuon HS:n artikkelin ja sen kommentit, minulle ei edelleenkään selvinnyt miksi Rosa ei voi hakea muuta kämppää Hekalta. Ei, autismi, adhd, masennus ja monisairaus ei ole syy olla hakematta asuntoa, niin Kelakin sinulle selvästi päätöksessään sanoi. Monella on nuo ja joutuvat tai ovat silti muuttaneet. Olet saanut Hekalta kämpän, sen saamiseksi sinun on täytynyt hakea sitä itse, eikö totta? Nettiin jaksat ainakin kirjoitella senkin edestä, mutta yhden yhtä asuntohakemusta et jaksa tai tahdo tehdä. Et tee mitään itsesi eteen, jos ei pakoteta. Uhkaatko syrjäytymisellä (miten eroaa edes nykyisestä tilanteestasi), jos asiat ei mene niin kuin haluaisit?
Rosa WarskiIlmoita asiaton viesti
13.8. 18:14
Keijo Möttönen: Asumisen kustannus vain raketoi Helsingissä ja samanaikaisesti asumistukijärjestelmää puretaan, eli vaikka Rosa saisi vakautettua budjetinsa, esim. va...
Tuohon vika lauseeseen joka on täällä ja edellisessä ketjussa esiintynyt jo monesti: noista muutto on se rankin ja se on kaikille paljon kamaa keränneille rankka. Hänellä on järjestötausta ja sukua eli tuo sosiaalinen verkosto kuten itse sanoi eli muuttoapua löytyy. Hakemuksen voi tehdä joku kaveri Rosan istuessa vieressä. Siihen on rahkeita jos on rahkeita muuhunkin kirjoittamiseen. Siihen ettei muualla pysty asumaan niin puhdasta soopaa. Asut vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei kyllä päätä sosiaalitukien suuruudesta, sen päättää kela ja lainsäätäjät. Rosa ilmeisesti ei pärjää itsenäisesti asuen. Jonkinlainen laitospaikka voisi olla järkevämpi vaihtoehto. Tuo malli, jossa Rosa yrittää pitää yhteiskuntaa väkisin maksumiehenä sairaskertomuksellaan on vain vastenmielinen.
Lääkäri kyllä voi vaikuttaa lausunnollaan onko hänen asiakkaansa kykenevä asumaan nykyisessä asunnossaan/onko nykyinen asunto hänelle paras vaihtoehto (esim. liikkumishaasteet ja esteettömyys), ja puhun ihan kokemuksesta koska itse jouduin muuttamaan juuri näistä syistä nykyaikaisempaan kotiin (pyörätuoli). Ihmettelen, eikö Rosa ole tehnyt elämässään lainkaan työtä, jos hänen tulonlähteensä ei koostuu vain työkyvyttömyyseläkkeestä? Toisaalta on myös hämmentävää ettei vammaistukea ja kotiapua ole haettu sosiaalityön puolesta jo vuosia sitten
Rosan vanhemmat käyvät joka ainoa päivä hoivaamassa 44-vuotiasta tytärtään eikä Rosa koskaan poistu kotoaan ilman, että vanhemmat kuskaavat häntä mihin hän milloinkin haluaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://madinfinland.org/osa-1-neurodiversiteetti-mita-se-tarkalleen-ot…
Tässä loistava artikkeli jossa selitetään mikä ongelma nykyään on adhd:n ja autismin diagnosoinnissa ja näissä itse termeissä. Onkohan Rosakaan aivan niin erityinen ja tukia tarvitseva kuin huutaa olevansa...
Yhdessä fb-postauksessa Rosa oli maininnut myös diagnoosinsa epävakaasta persoonallisuushäiriöstä. Uskoisin sen olevan kaikkein eniten näiden hänen vaikeuksiensa takana - ei aspergerin, adhd:n tai laiskuuden, jota tässä ketjussa on useasti ehdotettu syyksi.
Eipä muuten ole ainoa tietämäni tr ansnainen, jolla tämä diagnoosi.
Vaikea sanoa, miten näitä ihmisiä oikein pitäisi auttaa. Persoonallisuushäiriötä kun ei ole mahdollista parantaa, oireita kylläkin lievittää. En kylläkään usko sukupuolen korjauksen olevan oikea resepti avuksi, vaikeudet kun selv
Itse asiassa useimmat paranevat siitä: Epävakaasta persoonallisuudesta toivutaan useimmiten: tutkimusten mukaan 5070 % toipuu viiden vuoden kuluessa siten, että häiriön kriteerit eivät enää täyty.
Ja tässä kohdin Rosa nostaa kädet korvilleen ja huutaa että ei parane eieieieiei!
En ole sanomassa, etteikö Rosalla olisi ongelmia. Mutta en havainnut artikkelista, että Rosalla olisi hirveästi intoa pistää tikkua ristiin voidakseen paremmin. Selkeästi odottaa ulkopuolista ratkaisua. Siis rahaa.
Hukkaan heitettyä rahaa on tällaisten hoito.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 296: "Vai olisiko, että ne lausunnot puuttuu siksi, ettei kukaan suostu sellaisia hänen haluamiaan kirjoittamaan? Lääkärissä kyllä netin perusteella ravaa solkenaan."
Tuokin on ihan mahdollista. Eikä ole mun asiani arvioida, onko hänen sairautensa sellaisia, että kukaan lääkäri niistä kirjoittaisi sellaiset lausunnot, että niillä voisi vammaistukea tai henkilökohtaista avustajaa saada, mutta tämä on just se, mistä Rosan pitäisi keskustella häntä hoitavien lääkäreiden kanssa. Olen aikoinaan auttanut muutamaa ihmistä vammaistuen hakemisessa ja lääkäri on nimeomaan se, joka vammaistuen tarpeen arvioi ja sitten sen perusteela Kelassa päätetään, myöntävätkö vammaistuen vai eivät.
Rosalla on jo kaksi henkilökohtaista avustajaa eli vanhemmat käyvät joka päivä avustamassa häntä ja toimivat taksina.
Vierailija kirjoitti:
Nro 296: "Vai olisiko, että ne lausunnot puuttuu siksi, ettei kukaan suostu sellaisia hänen haluamiaan kirjoittamaan? Lääkärissä kyllä netin perusteella ravaa solkenaan."
Tuokin on ihan mahdollista. Eikä ole mun asiani arvioida, onko hänen sairautensa sellaisia, että kukaan lääkäri niistä kirjoittaisi sellaiset lausunnot, että niillä voisi vammaistukea tai henkilökohtaista avustajaa saada, mutta tämä on just se, mistä Rosan pitäisi keskustella häntä hoitavien lääkäreiden kanssa. Olen aikoinaan auttanut muutamaa ihmistä vammaistuen hakemisessa ja lääkäri on nimeomaan se, joka vammaistuen tarpeen arvioi ja sitten sen perusteela Kelassa päätetään, myöntävätkö vammaistuen vai eivät.Rosalla on jo kaksi henkilökohtaista avustajaa eli vanhemmat käyvät joka päivä avustamassa häntä ja toimivat taksina.
Hankaako munat vielä mekon alla? Vaikea kävellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä loistava artikkeli jossa selitetään mikä ongelma nykyään on adhd:n ja autismin diagnosoinnissa ja näissä itse termeissä. Onkohan Rosakaan aivan niin erityinen ja tukia tarvitseva kuin huutaa olevansa...
Yhdessä fb-postauksessa Rosa oli maininnut myös diagnoosinsa epävakaasta persoonallisuushäiriöstä. Uskoisin sen olevan kaikkein eniten näiden hänen vaikeuksiensa takana - ei aspergerin, adhd:n tai laiskuuden, jota tässä ketjussa on useasti ehdotettu syyksi.
Vaikea sanoa, miten näitä ihmisiä oikein pitäisi auttaa. Persoonallisuushäiriötä kun ei ole mahdollista parantaa, oireita kylläkin lievittää. En kylläkään usko sukupuolen korjau
Jos parantuisi, niin on olemassa uhka, että joutuisi vähän ottamaan vastuuta itsestään?
Mitenhän Rosa pärjää, kun vanhemmat eivät enää kykene auttamaan? Mikä tähän ajoi? Kun on yliopistissakin opiskellut, niin oliko sielläkin vanhemmat avustamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, miten näitä ihmisiä oikein pitäisi auttaa. Persoonallisuushäiriötä kun ei ole mahdollista parantaa, oireita kylläkin lievittää. En kylläkään usko sukupuolen korjau
Ja nyt meidän normojen pitää ymmärtää, että Rosaa ei koske normaalit käytöstavat vaan hän saa täällä meille huudella että imekää percettä ja että kaikki teidät pitäisi ta*paa. Katsos kun Rosalla on epävakaa persoonallisuushäiriö, niin Rosalla ei tarvitse olla impulssikontrollia. Meidän täytyy myös kohdella Rosaa erityisen kauniisti, koska Rosa ei epävakaan persoonallisushäiriönsä vuoksi voi ottaa vastaan negatiivista palautetta. Jos emme toimi kuten Rosa tahtoo, loukkaama vammaisen ihmisen ihmisoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on ihan mahdollista. Eikä ole mun asiani arvioida, onko hänen sairautensa sellaisia, että kukaan lääkäri niistä kirjoittaisi sellaiset lausunnot, että niillä voisi vammaistukea tai henkilökohtaista avustajaa saada, mutta tämä on just se, mistä Rosan pitäisi keskustella häntä hoitavien lääkäreiden kanssa. Olen aikoinaan auttanut muutamaa ihmistä vammaistuen hakemisessa ja lääkäri on nimeomaan se, joka vammaistuen tarpeen arvioi ja sitten sen perusteela Kelassa päätetään, myöntävätkö vammaistuen vai eivät.Rosalla on jo kaksi henkilökohtaista avustajaa eli vanhemmat käyvät joka päivä avustamassa hänt
Kiinnostaisi kyllä tietää, mikä liikkumista hankaloittaa, ja tekeekö Rosa mitään ongelmaa helpottaakseen?
Rosa pystyy seisomaan vain muutaman minuutin kerrallaan. Syytä ei ole kerrottu. Helppo uskoa, että yhteiskunnan pitäisi lähivuosina ostaa invamopo.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on ihan mahdollista. Eikä ole mun asiani arvioida, onko hänen sairautensa sellaisia, että kukaan lääkäri niistä kirjoittaisi sellaiset lausunnot, että niillä voisi vammaistukea tai henkilökohtaista avustajaa saada, mutta tämä on just se, mistä Rosan pitäisi keskustella häntä hoitavien lääkäreiden kanssa. Olen aikoinaan auttanut muutamaa ihmistä vammaistuen hakemisessa ja lääkäri on nimeomaan se, joka vammaistuen tarpeen arvioi ja sitten sen perusteela Kelassa päätetään, myöntävätkö vammaistuen vai eivät.Rosalla on jo kaksi henkilökohtaista avustajaa eli vanhemmat käyvät joka päivä avustamassa häntä ja toimivat taksina.
Jos Rosa itse on jo 44 v, ne vanhemmat ovat ainakin seitsemänkymppisiä. Heidänkin jaksamisensa loppuu jossain vaiheessa ellei sitten ala olla jo loppumassa, jonka vuoksi koko henkilökohtaisen avustajan palkkaaminen on noussut ylipäätään esille. En ota kantaa siihen, onko Rosan terveydentila sellainen, että hän tarvitsee henkilökohtaisen avustajan, mutta hänenkään vanhempansa eivät elä ikuisesti eivätkä voi toimia ikuisesti Rosan henkilökohtaisina avustajina.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kysäistä noilta vanhemmilta, että ovarko tyytyväisiä kasvatuksensa lopputulokseen.
Sitä ei tiedä kuka noista lähtee ensimmäisenä, Rosa vai reippaat vanhempansa. Keskimäärin elinikää on jäljellä noin suosi siitä kun ei enää kävele, ja Rosa kertoo enää pystyvänsä seisomaan muutaman minuutin kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Rosa pystyy seisomaan vain muutaman minuutin kerrallaan. Syytä ei ole kerrottu. Helppo uskoa, että yhteiskunnan pitäisi lähivuosina ostaa invamopo.
Invamopo tuli minullekin mieleen. Juuri sellaiseen tällä yhteiskunnalla on aina varaa.
Keksiikö joku jonkun sellaisen negatiivisen piirteen tai toiminnan, joita EI voisi selittää ainakin jollakin Rosan vaivoista: autismi, ADHD, masennus, epävakaa persoonallisuushäiriö, unihäiriö ja transseksuaalisuus?
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei tiedä kuka noista lähtee ensimmäisenä, Rosa vai reippaat vanhempansa. Keskimäärin elinikää on jäljellä noin suosi siitä kun ei enää kävele, ja Rosa kertoo enää pystyvänsä seisomaan muutaman minuutin kerrallaan.
En ymmärrä. Miten autismi ja masennus estävät seisomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun on niitä mystisiä fyysisiä vaivoja. Hyvin mahdollisesti niiden nimi on huono kunto. Huonokuntoiset vanhuksetkin jaksavat istua vain rajoitetun ajan, sitten tulee päiväunet ja vielä toinen istumisjakso illemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentaa niin ettei jalat enää kanna.
Olen itsekin kirjolainen, mutta eipä tulisi mieleenkään vaatia, että yhteiskunta olisi vastuussa minun onnellisuudestani. Että minä haluan sitten sitä ja tätä ja tarvitsen niitä ja noita asioita, enkä itse halua laittaa rikkaan ristiin.
Että kiitos Rosa kun annat meistä kuvan kuin olisimme täysin toimintakyvyttömiä imbesillejä.