Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujo tyttö sai käytöksestä 8?!

Vierailija
04.06.2024 |

Tyttäreni sai todistukseen käytösnumeroksi 8 vaikka ei ikinä häiriköi tai riko mitään sääntöjä. Kaverinsa sai 10!!!! Vaikka on suuna ja päänä kaiken aikaa ja kiroilee meillä käydessään ja on sellainen villi tapaus muutenkin. Millä perusteella näitä nykyään annetaan?

Kommentit (269)

Vierailija
181/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kilttinä kympin tyttönä saanut koskaan käytöksestä kasia parempaa. Olin ujo, mutta silti luokkani aktiivisimmasta päästä viittaamassa. Minusta ei vaan tykätty.

Vierailija
182/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaharjoittelijoiden ohjaajana ymmärrän kyllä tuon 8 sille hiljaiselle ja ujolle ja 10 sille reippaalle, ystävälliselle auttajalle.

Luulisi, että nykyiset vanhemmat jo nuo käytösnumerokriteerit tietäisivät, harvalla ikäiselläni on enää kouluikäisiä lapsia, noin 40v lapsillani oli jo tuollaiset kriteerit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo arvostaa muiden työtä voi näkyä opettajalle esimerkiksi niin, että kun joku esittelee omaa työtään luokkakavereille, niin luokkakaveri katsoo, kuuntelee, ehkä kommentoi tai kysyy jotain ja taputtaa. Ujo luokkakaveri voi vetäytyä piirtelemään vihkoonsa eikä edes nosta katsettaan missään vaiheessa.

Te luulette, että opettaja arvioi temperamenttipiirteiden perusteella käytöstä, mutta koulupäivissä tapahtuu paljon asioita, joista opettaja näkee, millaista oppilaan käytös muita kohtaan on.

Niinpä. Ystäväni, niin ihana kun onkin, on juuri tuolle vähän sokea. Hänen poikansa on aina ollut hieman pikkuvanha. On huolellinen ja vastuuntuntoinen.. mutta ei jotenkin tule hirveän hyvin muiden ikäistensä kanssa juttuun. Ei riitele, ei vaan oikeastaan ota hirveämmin kontaktia. Ja se mitä ystäväni ei näe, on että hän on taipuvainen vähän pyörittelemään silmiään t

Ei joku Asperger vaan osaa käyttäytyä kuten neurotyypillinen. Miksi edes annetaan käytösnumeroita, jos vaan tietynlainen luonne kelpaa? Sairas systeemi.

Vierailija
184/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs minä, kun en ollut ujo, enkä häirikkökään. En puhunut opettajalle vastaan, en kiusannut, en häirinnyt luokassa. Vastasin kun kysyttiin, mutta en vaan osallistunut tuntiopetukseen. Ei kiinnostanut. Istuin pulpetissa ja tuijotin tyhjyyteen. Lukiosta eteenpäin suoritin kaiken itseopiskeluna mikä oli mahdollista, kielissä ja matematiikassa oli läsnäolovelvollisuus ja niissä oli opetuksestakin hyötyä. En vaan jaksa kuunnella loputonta jaarittelua aiheesta minkä oppii kun lukee muutakin kuin Aku ankkaa. Käytösarvosana oli koko peruskoulun 8 ja se oli mielestäni ihan oikein periaatteessa hyvin käyttäytyvälle oppilaalle, joka osallistui oppituntiin vain jos erikseen kysyttiin.

Vierailija
185/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiin 152 vielä lisäyksenä, että mikäli käytös arvioidaan tiettyjen kriteerien mukaan, tulisi sen olla myös oppiaine. Opettajien tulisi siis opettaa ja opastaa oppilaita, järjestää kokeet yms., mitkä ovat osa muidenkin oppiaineiden opetusta. Lisäksi tulisi kriittisesti arvioida, voiko tuntiaktiivisuus olla olennainen osa tai ylipäätään osa käytöstä ja sen arviointia. Nehän eivät ole suoraan yhteydessä toisiinsa.

Ääriesimerkkinä voidaan ajatella, että koulukiusattu ei uskalla viitata tunneilla, mutta koulukiusaaja uskaltaa olla hyvinkin aktiivinen ja käsi nousee tiuhaan. Koulukiusaaja osallistuu into piukeana oppilaskunnan toimintaan ja on suuna päänä "auttelemassa" muita. Ja tämän skenaarion sekä näiden mutukriteerien pohjalta voikin käydä niin, että kiusaaja saa käytöksestä kympin ja kiusattu kasin. Älytöntä, mutta ihan miten vaan, ehkä en vain ymmärrä nykymenoa, vaikka en ole vielä edes neljääkymmentä. 

Ei kiusaaja saa kymppiä jos kiusaaminen on opettajan tiedossa. Ja kyllähän noita käytösasioita opetetaan ja opastetaan koulussa koko ajan. Kokeet eivät ole pakollisia missän aineessa, näuttö voidaan antaa muutenkin. Käyttäytymistä arvioidaan koko ajan.

Vierailija
186/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kilttinä kympin tyttönä saanut koskaan käytöksestä kasia parempaa. Olin ujo, mutta silti luokkani aktiivisimmasta päästä viittaamassa. Minusta ei vaan tykätty.

Miten niin? Kasi on se perushyvä käyttäytyminen nykyään.

Vierailija
187/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Kasi on se perushyvä käyttäytyminen nykyään.

Minusta koko arvostelu joutaisi pois. 

Vierailija
188/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos teille, jotka alkupäässä selvensivät noita käytöskriteereitä. Olen ihmetellyt hiljaa mielessäni, kun oma lapseni, josta tulee pelkkää positiivista palautetta wilmassa ja joka opettajan mukaan käyttäytyy oikein hyvin, on aina saanut käytöksestä 8 todistukseen. Omana kouluaikanani tuo olisi ollut selkeä merkki siitä, että on jo häiriköinyt tosi pahasti koulussa, sillä pääsääntöisesti kaikilla oli käytös 10, joillakin villikoilla 9. Mutta tämähän selvensi asiaa.

Vierailija
189/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikainen koko käytösnumero. Olen syntynyt -89 ja itselläni oli käytös aina 9-10. Olen mielestäni aina ollut hieman ujo, mutta kyllä tunneilla viittasin, jos luulin tietäväni oikean vastauksen. En ollut mikään superavulias yhteishengen nostattaja, ihan perus oppilas. Siihen aikaan käytöstä arvioitiin sen pohjalta, että miten oppitunneilla kuunteli, malttoi istua paikallaan, ei häiriköinyt jatkuvasti, teki kotiläksyt ja muut sovitut tehtävät. Ja miten ylipäätään suhtautui muihin, oliko reilu ja ystävällinen muita kohtaan jne. Ei siihen aikaan tarvinnut olla mikään yltiösosiaalinen verkostoituva kouluaktiivi saadakseen käytöksestä 9-10, ja hyvä niin.

Vierailija
190/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö 7 lk on saanut vuosikausia aina kympin käytöksestä ja nyt vasta tajusin et se on jotenkin ihmeellinen asia. On se oppilaskunnassa kyllä. Kiva kuulla, oon siitä toki ollut muutenkin ylpeä mutta nyt vielä ylpeämpi :)

Olet vahvistusharhassa.... 10 ei ole niin ihmeellinen asia käytösnumerona.

Kaikkea ei kannata uskoa, mitä tältä palstalta lukee.

Vierailija
191/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin ala-asteen 1980-luvulla ja opettaja sanoi minulle joskus yksityisesti, että saisin käytösnumerosta 10, jos viittaisin enemmän tunnilla enkä välittäisi kiusaamisestani (minua kiusattiin koulussa ja puolustin itseäni sitten, kun kukaan muu ei sitä tehnyt). Kohautin olkiani ja sanoin opettajalle, että en jaksa viitata vastauksia tyhmiin tai liian helppoihin kysymyksiin. Voit olettaa, että minä tiedän vastauksen ja jos haluat, voit kysyä minulta ilman viittaamistani, jos erikseen haluat minulta vastauksen ja että viittaan kyllä, jos pääsemme joskus sellaiseen opetusmateriaaliin, jossa minunkin pitää jopa alkaa opetella ja jonka koen haastavaksi. Kiusaamiseen vastasin opettajalle, että minä en suostu kynnysmatoksi ja koska tässä koulussa kukaan ei välitä laittaa kiusaajia vastuuseen, niin minunhan se sitten on tehtävä ja minulla on oikeus puolustaa itseäni.

Puolustin itseäni verbaalisesti, opettaja ei tykännyt siitä, olisi pitänyt olla hiljaa ja kääntää toinen poski (mikä ei minulle sovi, koska en kynnysmatto ollut, enkä ole vieläkään). Koulussa kiusattiin myös toista oppilasta siihen pisteeseen asti, että hän yritti i-m:aa ja puolustin tätäkin oppilasta. Sekin oli virhe. Kävin esim. kysymässä opettajilta henkilökohtaisesti, että mitä aiotte tehdä koulun kiusaamisongelmalle.

Käytösnumerosta sanoin vielä opettajalle, että minua ei kiinnosta käytösnumeroni, koska se ei vaikuta keskiarvoon, että saat antaa vaikka nelosen, joskin se olisi väärin, koska tiedän, että olen toiminut oikein.

Tuon lukukauden jälkeen sain käytösnumeroksi 6 ja olen edelleenkin ylpeä siitä kutosesta. Minulle se merkitsee   sitä, että nousin vastustamaan auktoriteettia, joka ei uskalla tehdä sitä mitä täytyy ja että en suostunut taipumaan sosiaalisen paineen alla, vaan toimin sen mukaan, että kaikille olisi hyvä ja turvallinen kouluympäristö olla.

Joskus eläköitymisensä jälkeen tuo opettaja tapasi äitini jossain tapahumassa ja sanoi, että ihaili aina minua, että niin rohkea lapsi ja uskalsi puolustaa heikompia. Onneksi en ollut siinä tilanteessa mukana, sillä olisin todellakin kysynyt, että miksi opettaja ei uskaltanut.

Vierailija
192/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaharjoittelijoiden ohjaajana ymmärrän kyllä tuon 8 sille hiljaiselle ja ujolle ja 10 sille reippaalle, ystävälliselle auttajalle.

Luulisi, että nykyiset vanhemmat jo nuo käytösnumerokriteerit tietäisivät, harvalla ikäiselläni on enää kouluikäisiä lapsia, noin 40v lapsillani oli jo tuollaiset kriteerit. 

Entisenä lähihoitajana ja nykyisenä kouluttajana en ole koskaan ymmärtänyt sitä miksi (lähi)hoitajien tulisi olla ylisosiaalisia ja "reippaita" ja turhankin puheliaita. Potilaatkin kun ovat erilaisia, näin hoitajienkin pitäisi olla erilaisia. Muutenkin rauhallisempi ja hiljaisempi lähihoitaja (introvertmpi siis) yleensä osaa antaa potilaalle tilaa, osaa kuunnella ja osaa antaa potilaan itse kertoa.tuloksena on se, että saa enemmän tietoa ja avoimempaa kerrontaa kuin ylisosiaalisen papupadan kanssa.

Vierailija
193/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 numeron saa kun nuolee open persettä ja vanhemmat on vaikutusvaltaisia jne. 

Vierailija
194/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikana eli päälle 10 vuotta sitten peruskoulussa yläasteella sai 9 tai 10 jos oli mukana koulun yhdistystoiminnassa. Muuten kuulemma sai 8 alaspäin numeron.

Vierailija
195/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se puhelias tyttö kokoomusnuori ja toinen vihervasemmistolainen?

Vierailija
196/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytösnumero=pärstäkerroin. Sosiaalisuus on tärkeä hyve.

Se on oikeasti tärkeää. Muistelkaapas millaisia työkavereita oli ne ylisosiaaliset hahmot työpaikoillanne. Erittäin tehokkaita ja yhteisö yhteen hitsaavia..eiku..eiku..

Vierailija
197/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli käytös 8 koulussa. En koskaan kiusannut ketään. En häiriköinyt ja tein tunnollisesti tehtävät.

Luokassa oli urheilullinen kiusaaja, jonka elämäntehtävä oli tehdä tiettyjen lasten koulupäivät helvetiksi. Hänelläkin oli käytös 8.

Nämä on näitä elämän mysteerejä.

Vierailija
198/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aikana eli päälle 10 vuotta sitten peruskoulussa yläasteella sai 9 tai 10 jos oli mukana koulun yhdistystoiminnassa. Muuten kuulemma sai 8 alaspäin numeron.

No voi hitto nyt... Miten toi liittyy KÄYTÖKSEEN? 

Vierailija
199/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hitto nyt... Miten toi liittyy KÄYTÖKSEEN? 

Yleensä ainakin arvosana 10 vaatii aineessa kuin aineessa jotain poikkeuksellista mielenkiinnon tai lahjakkuuden osoitusta. Siis kunnioittava, asiallinen ja osallistuva käytös on se oletusarvo. Se lähtötilanne, hyvä, josta arvosanaa voi laskea joku /ceily tai nostaa joku erityinen näyttö yhteistyöstä, ryhmähengen nostattamisesta tmv.

Missä tässä maailmassa jotenkin erityisesti palkitaan siitä, että käyttäydyt ihmisten parissa normaalin asiallisesti?

Vierailija
200/269 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai 10, jos oli hiljaa. Ei enää.

8 on nykyään hyvän osaamisen taso eli käytös on hyvä. 

9 ja 10 vaaditaan aktiivista toimintaa esim. luokan yhteiseksi hyväksi, luokkahenkeä, kannustusta yms.

t. ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi