Ujo tyttö sai käytöksestä 8?!
Tyttäreni sai todistukseen käytösnumeroksi 8 vaikka ei ikinä häiriköi tai riko mitään sääntöjä. Kaverinsa sai 10!!!! Vaikka on suuna ja päänä kaiken aikaa ja kiroilee meillä käydessään ja on sellainen villi tapaus muutenkin. Millä perusteella näitä nykyään annetaan?
Kommentit (269)
Tässä on ongelmana ehkä se, että vanhemmat ajattelevat omien kullannuppujen olevan jotakin muuta kuin kasin oppilaita. Opettajat taas toimivat oman ohjeistuksensa mukaan, ja sen mukaan valtaosa juuri on kasin oppilaita.
Heh, jaksoin koko peruskouluikäni tätä ihmetellä. Minulla oli sitkeä 9. Olin kympin oppilas, ja kovasti olisin halunnut siitä käytöksestäkin kympin. Olin aina ajoissa, aina läksyt tehty, aina kohtelias, käytöksessäni ei ollut kerta kaikkiaan mitään negatiivista, omasta mielestäni olin muut huomioon ottava ja kaikkien kaveri, myös niiden, joilla ei hirveästi kavereita ollut tai joita kiusattiin "suosittujen" toimesta. Minäkin olin sinänsä ujo ja hiljainen, mutta silti aktiivinen tunneilla.
En koskaan ymmärtänyt, miten minun olisi pitänyt toimia, että olisin sen kympin ansainnut. Silloin se harmitti, nyt ei enää. Oikein hyvä, jos nykyään arviointiperusteet on vähän läpinäkyvämmät, kyllähän se lasta harmittaa, jos parhaansa tekee eikä vain ymmärrä, miksi ei arvosanaansa saa nostettua. Sinänsä tosin ihan typerää, että tällaisestakin asiasta pitää antaa arvosana, jos siihen yhtään sitten vaikuttaa lapsen persoona, jota ei pitäisi arvioida...
Vierailija kirjoitti:
Kai niihin 9 tai 10 nykyään vaaditaan aktiivista toimintaa, ei riitä, ettei häiriköi. Ennenhän 10 oli vakio, jollei tehnyt jotain pahaa.
Voisi poistaa mokoman todistuksesta.
Juuri näin. Omina kouluaikoinani kasarilla olisi ollut katastrofi saada käytöksestä jotain muuta kuin 10 tai vähintään 9. Nyt jo vuosia 8 on ollut se perushyvä arvosana, jota ei todellakaan saa, jos käytöksessä on jotain isompaa moitittavaa. Kiitettävään pitää tehdä erityistä työtä vaikka luokkahengen nostattamiseksi tms. Temperamentin vaikutuksesta arvosanoihin on osuvasti kirjoittanut ainakin Liisa Keltikangas-Järvinen: käytännössä ujo ei voi juuri saada kiitettävää.
Kasi ei ole huono arvosana saan oikea arvosana sellaiselle joka ei aiheuta käytöksellään häiriötä. Siitä ylemmät arvosanat vaatii ryhmähengen kohottamista, avuliaisuutta ja yhteisöllisyyttä ja muutakin että istuu nurkassa häiriöimättä.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on uudet kriteerit, meillä erikseen sanottiin että 10 ei tule pelkästään hyvästä käytöksestä, vaan pitää tehdä jotain ylimääräistä sen saadakseen.
Mutta mitä väliä jollain käytösnumerolla?
Käytösnumeroa ei kirjata päättötodistukseen. Sen tärkein pointti on kasvattaa, eli antaa lapselle/nuorelle selkeää ja ymmärrettävää palautetta käytöksestä. Ajatus on vähän sama kuin työtodistuksen vapaaehtoisilla arvioinnilla.
Tämä ap:n kertoma kyläilijä voi noitua kaikkialla muualla paitsi koulussa 🤭
Tunnilla pitää olla aktiivinen, ei hiljaisuus ole hyve nykyään.
Ei mitään merkitystä, lukiossa ei anneta käytösnumeroita.
Katsos, ap, lapset ovat erilaisia koulussa kuin kotona. Mietipä sitä!
Varmaan nuo kriteerit on muuttuneet.Mutta toki nimikin saisi olla muu kuin käytösnumero,jos mm aktiivisuus tms arvioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsella oli käytösnumero 7 ja sai Hymy-patsaan! Käytösnumeroon vaikuttavat niin monet asiat!
Me saatiin ainakin wilmassa perustelut käytösnumerolle ja ymmärrän perustelut oikein hyvin.
Lapset äänestää hymypatsaista
Hyvin on muuten painunut itselläkin muistiin tämä. Ujona ja kilttinä tyttönä 8 käytösnumerona. Toisilla 9 ja 10, häiriköllä 7. Olin yhden numeron häirikköä "hyväkäytöksisempi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai niihin 9 tai 10 nykyään vaaditaan aktiivista toimintaa, ei riitä, ettei häiriköi. Ennenhän 10 oli vakio, jollei tehnyt jotain pahaa.
Voisi poistaa mokoman todistuksesta.
Juuri näin. Omina kouluaikoinani kasarilla olisi ollut katastrofi saada käytöksestä jotain muuta kuin 10 tai vähintään 9. Nyt jo vuosia 8 on ollut se perushyvä arvosana, jota ei todellakaan saa, jos käytöksessä on jotain isompaa moitittavaa. Kiitettävään pitää tehdä erityistä työtä vaikka luokkahengen nostattamiseksi tms. Temperamentin vaikutuksesta arvosanoihin on osuvasti kirjoittanut ainakin Liisa Keltikangas-Järvinen: käytännössä ujo ei voi juuri saada kiitettävää.
Aiemmin juuri kirjoitin tähän ketjuun. Olen yksi näistä, jonka lapsi on ujo, ja käytös on aina ollut kiitettävä, nyt uusimmassa todistuksessa jopa kymppi. Eli kyllä se käytännössä mahdollista on, mutta opettajasta riippuu, millaiset ne kympin kriteerit kenelläkin ovat.
8 on normaalia. Kerran poika tupakoi koulun aluella niin tuli 7( oli kokeilu kavereiden kanssa),
Pitää olla myös kohtelias eli ne sanat ja teot. Hiljaisuudella ei siis saa 9 tai 10.
Eipä noita jaksa muistella. Meillä kohtelias 20- vuotias mies. Oi noita kouluaikoja. Eipä silloin vielä lapset tappaneet lapsia.
No suunapääitä ja pikkuvanhoja räkänokkiahan tämä on aina palkinnut. Lapsesi on epävarma? Opettaja tiputtaa kaikkia numeroita yhdellä koska "ei osallistu keskusteluun luokassa, ei viittaa", no ei kai kun sitä kiusataan hei haloo Taru-Täti.
Vierailija kirjoitti:
Heh, jaksoin koko peruskouluikäni tätä ihmetellä. Minulla oli sitkeä 9. Olin kympin oppilas, ja kovasti olisin halunnut siitä käytöksestäkin kympin. Olin aina ajoissa, aina läksyt tehty, aina kohtelias, käytöksessäni ei ollut kerta kaikkiaan mitään negatiivista, omasta mielestäni olin muut huomioon ottava ja kaikkien kaveri, myös niiden, joilla ei hirveästi kavereita ollut tai joita kiusattiin "suosittujen" toimesta. Minäkin olin sinänsä ujo ja hiljainen, mutta silti aktiivinen tunneilla.
En koskaan ymmärtänyt, miten minun olisi pitänyt toimia, että olisin sen kympin ansainnut. Silloin se harmitti, nyt ei enää. Oikein hyvä, jos nykyään arviointiperusteet on vähän läpinäkyvämmät, kyllähän se lasta harmittaa, jos parhaansa tekee eikä vain ymmärrä, miksi ei arvosanaansa saa nostettua. Sinänsä tosin ihan typerää, että tällaisestakin asiasta pitää antaa arvosana, jos siihen yhtään sitten vaikuttaa lapsen persoona, jota ei pitä
Käytöksen ysihän jo tarkoittaa sitä, että käytösnumeroa on saanut nostettua sen perushyvän yläpuolelle. Ehkä siinä vaiheessa olisi hyvä opetella myös sitä, että välillä saa olla itseensä tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
No suunapääitä ja pikkuvanhoja räkänokkiahan tämä on aina palkinnut. Lapsesi on epävarma? Opettaja tiputtaa kaikkia numeroita yhdellä koska "ei osallistu keskusteluun luokassa, ei viittaa", no ei kai kun sitä kiusataan hei haloo Taru-Täti.
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Jos aikuinen kutsuu kympin oppilaita räkänokiksi, ei hänen lapseltaankaan voi ihan priimakäytöstä odottaa.
Olen ollut lapsena suhteellisen äänekäs ja rohkea. Ihan samalla tavalla sitä sai jatkuvasti kuulla siitä, että pitää antaa muidenkin viitata, puhua vähemmän tai olla muuten vaan maltillisempi. Kuitenkin olen aina puolustanut kiusattuja ja yrittänyt olla kaikille mukava ja reilu. Monet kerrat lapsena itkin miksi en voisi olla kuten kaikki muut ja mikä minussa on vikana, kun olen "liian reipas". Todella paljon olen saanut hillitä ja rajoittaa itseäni kelvatakseni muille. Päälle suomalainen asenne, että kaltaisiani lapsia saa mielin määrin pilkata tällaisissakin ketjuissa, vain ujot ovat uhreja eikä heiltä voi vaatia säätelyä tai kehittymistä, koska se on automaattisesti kiusaamista.
Yksinkertaisesti naurettavaa, unohda koko juttu