Meinaatko laittaa ylioppilaslakin päähän vappuna?
Kommentit (293)
Mun lakki on vuosimallia 1978 ja silloin ollut päässä yhden päivän. Tuolla se on vintillä laatikossaan. Eli en laita päähäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammoille se rimaa hipoen saatu lakki on elämän suurin saavutus vielä keski-iässäkin. Siksi pitää todistaa kaikelle kansalle, että "minä sentään olen YLIOPPILAS" :D
Se on silti enemmän kuin ei-ylioppilas.
Niin? Ja maisteri on enemmän kuin ylioppilas? Miksi ei siis käytetä maisterin seppeleitä vappuna? Vai eikö sulla kapsiteetti riittänyt kuin ylioppilaaksi asti? :D
Perinteenä on vappuna pitää ylioppilaslakkia. Siitä voi päätellä ainoastaan sen, että henkilö on suorittanut _vähintään_ ylioppilastutkinnon. Voi olla paljon muutakin.
Niin? Pointti olikin, miksi se on juuri ylioppilaslakki, jota käytetään. Jos tarkoituksena on todistella olevansa "enemmän kuin ei-ylioppilas", miksi ei samaan syssyyn todistelisi olevansa enemmän kuin vain ylioppilas, joka ei kuitenkaan ole kovinkaan kummoinen tutkinto enää nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammoille se rimaa hipoen saatu lakki on elämän suurin saavutus vielä keski-iässäkin. Siksi pitää todistaa kaikelle kansalle, että "minä sentään olen YLIOPPILAS" :D
Sori, mutta toisen asteen tutkinto on toisen asteen tutkinto riippumatta siitä, onko se tutkinto yo vai ei-yo.
Saa olla, mutta ei se tee silti kaikista ylioppilaita.
Ai ei vai 😱😱 Minä kun olen aina luullut, että jokainen maailman ihminen on ylioppilas 🤣🤣
Onhan se kieltämättä vähän hassua luulla niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ette vielä kirjaile yo-arvosanojanne siihen lakkiin. Tosin se voisi herättää huvittuneisuutta, kun yo-lakissa lukisi AA.
Terveisin nim. Kyllä vtttuttaa kun jäi koulut kesken.
Ikävää, että sinulle kävi niin. Mutta älä välitä, nykyisin voi opiskella vielä aikuisiälläkin. Jopa YLIOPPILAAKSI.
Vierailija kirjoitti:
Noloa, kun nämä ns.akateemiset, vanhat seniorit, viettävät vappua, kellastuneissa ikivanhoissa lakeissaan. Trenssit päällään, luullen olevansa älymystöä. Eivät ymmärrä nykyelämästä mitään. Heidän nuoruuďessaan ylioppilaslakki oli jotain suurta.
Ja sinä kuvittelet olevasi sitä todellista älymystöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ja maisteri on enemmän kuin ylioppilas? Miksi ei siis käytetä maisterin seppeleitä vappuna? Vai eikö sulla kapsiteetti riittänyt kuin ylioppilaaksi asti? :D
Perinteenä on vappuna pitää ylioppilaslakkia. Siitä voi päätellä ainoastaan sen, että henkilö on suorittanut _vähintään_ ylioppilastutkinnon. Voi olla paljon muutakin.
Niin? Pointti olikin, miksi se on juuri ylioppilaslakki, jota käytetään. Jos tarkoituksena on todistella olevansa "enemm
Ainahan voi tatuoida otsaansa MAISTERI, jos haluaa.
Käytän vappuna ylioppilaslakkia ja jouluna tonttulakkia. Kummatkin mukavia perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Hävettää käyttää sitä lakkia ja hävettää olla ilmankin. Kumman siis valitsen, häpeän lisäksi?
Miksi häpeät lakkiasi?
Iäkkäiden, 70- 80 vuotiaiden ollessa nuoria, ylioppilas oli iso juttu. Jos joku oli ylioppilas, häntä katsottiin ylöspäin. Isoäitini kertoi, että naapurinpoika oli ylioppilas, joka meni Helsinkiin opiskelemaan. Kun hän tuli kesäksi kotiinsa, niin kaikki kohtelivat häntä kunnioittavasti.
Ylioppilaslakin käyttäminen vappuna huokuu 1800-luvun ajatusmallia, jossa ylioppilastodistuksen saaminen oli vielä oikeasti suuri ja aika harvinainen saavutus. Tuolloinhan sai käytännössä varman työpaikan virkamiehenä, jos pääsi ylioppilaaksi. Nykyisin yo-todistuksella on turha pyrkiä edes mummojen pyllyjä pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät ihan aavistuksen väärin. Porukka meuhkaa sen puolesta, että lakkia on ok käyttää, eikä se ole säälittävää tai leuhkaa.
Ei kai kukaan ole sanonut, ettei ole ok käyttää? Mutta sinun pitää vain ymmärtää, että siitä käyttämisestä voi olla erilaisia mielipiteitä. Ja jokaisella on oikeus kertoa mielipiteensä ilman, että rupeat riehumaan.
Luitko tätä ketjua alusta alkaen? Vaikka kuinka paljon viestejä siitä kuinka lakin käyttäminen on säälittävää, keulimista jne. Ja toistuvaa vänkäämistä siitä.
Luin kyllä. Koeta nyt hyvä lapsi ymmärtää, että mielipiteen kertominen ei tarkoita sitä, etteikö lakkia olisi ok käyttää. Sen kus käytät vaan ihan vapaasti. Mutta siitä saa myös ajatella, että se on säälittävää. Koeta kestää se.
Tietenkin saa olla sitä mieltä, mutta aikuisen ihmisen pitäisi myös osata perustella mielipiteensä jotenkin järkevästi. Eikä vaan vängätä, että jokin perinne on säälittävää itsensä korostamista. Argumenteista se keskustelu ja ajattelu syntyy, ei tyhjän mielipiteen tuuttaamisesta. Lakin puolesta on hyvät argumentit, että saa olla ylpeä saavuuksistaan ja kerran vuodessa ulkoiluttaa lakkia. Mutta mitä on argumentti sen puolesta, että lakki on säälittävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Pointti olikin, miksi se on juuri ylioppilaslakki, jota käytetä
Mitä suotta. Onhan sitä olemassa maisterin seppele, jonka saa jos käy promotoitavana, kuten kunnon maisterit käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää käyttää sitä lakkia ja hävettää olla ilmankin. Kumman siis valitsen, häpeän lisäksi?
Miksi häpeät lakkiasi?
Miksi et ymmärrä huumoria/sarkasmia?
Noloa käyttää ylioppilaslakkia nykyään. Eihän ylioppilas ole valmistunut vielä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaslakin käyttäminen vappuna huokuu 1800-luvun ajatusmallia, jossa ylioppilastodistuksen saaminen oli vielä oikeasti suuri ja aika harvinainen saavutus. Tuolloinhan sai käytännössä varman työpaikan virkamiehenä, jos pääsi ylioppilaaksi. Nykyisin yo-todistuksella on turha pyrkiä edes mummojen pyllyjä pesemään.
Eipä kai kannatakaan pyrkiä pyllyjä pesemään vaan jatko-opintoihin korkeakouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät ihan aavistuksen väärin. Porukka meuhkaa sen puolesta, että lakkia on ok käyttää, eikä se ole säälittävää tai leuhkaa.
Ei kai kukaan ole sanonut, ettei ole ok käyttää? Mutta sinun pitää vain ymmärtää, että siitä käyttämisestä voi olla erilaisia mielipiteitä. Ja jokaisella on oikeus kertoa mielipiteensä ilman, että rupeat riehumaan.
Luitko tätä ketjua alusta alkaen? Vaikka kuinka paljon viestejä siitä kuinka lakin käyttäminen on säälittävää, keulimista jne. Ja toistuvaa vänkäämistä siitä.
Luin kyllä. Koeta nyt hyvä lapsi ymmärtää, että mielipiteen kertominen ei tarkoita sitä, etteikö lakkia olisi ok käyttää. Sen kus käytät vaan ihan vapaasti. Mutta siitä saa myös ajatella, että se on sä
Ethän sinäkään perustele, vaan vänkäät vain vastaan kuvitellen, että kaikkien pitää olla samaa mieltä kuin sinä olet.
En. Heitin roskiin kun meni huonoon kuntoon. Haalarin pistän kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä maa täynnä vastaavia perinteitä, jotka on irronneet alkuperästään ja ovat enää vain tapoja. Ei se silti tarkoita, että kaikki nämä perineet pitäisi haudata. Ainakin ne muistuttavat meitä historiasta, jos ei muuta.
Tietenkin saa olla sitä mieltä, mutta aikuisen ihmisen pitäisi myös osata perustella mielipiteensä jotenkin järkevästi. Eikä vaan vängätä, että jokin perinne on säälittävää itsensä korostamista. Argumenteista se keskustelu ja ajattelu syntyy, ei tyhjän mielipiteen tuuttaamisesta. Lakin puolesta on hyvät argumentit, että saa olla ylpeä saavuuksistaan ja kerran vuodessa ulkoiluttaa lakkia. Mutta mitä on argumentti sen puolesta, että lakki on säälittävä?
Se on mielipide. Pitääkö sinulle tavuttaa sanat, jotta ymmärrät ne? Yhtälailla kuin se on mielipide, että vappuna lakin käyttäminen on kiva perinne. Mikä on argumentti sen puoleasta, että lakki on kiva perinne?
En todellakaan. En ole ikinä pitänyt yo-juhlan jälkeen. Ei edes ole hattu samalla paikkakunnalla kuin minä.