Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aiotte tulevaisuudessa järjestää vanhempienne hoivan kun julkisia palveluja ei ole enää?

Vierailija
20.04.2024 |

Hoidatteko itse kotona? 

Kommentit (294)

Vierailija
121/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio järjestää. Lakisääteisesti olen vastuussa vain alaikäisistä lapsistani. Meillä nähdään sellainen vanhushelvetti tulevaisuudessa ettei sitä usko kukaan.

Laki on helppo muuttaa, että lapsi on vastuussa vanhempiensa hoidosta vanhana. Toki samalla tarvitaan myös eutanasia.

Ei tarvita eutanasialakia, vaikka säädettäisiin, että lapset vastaa vanhempiensa kuluista..

Tarkoitatko, että vanhukset alkaa sen myötä kummasti poistua tästä maailmasta entistä aikaisemmin? Onhan se mahdollista. 

Vierailija
122/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portaissa kaatuilut yleistyy nopeasti vanhuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat isovanhemmat on nyt näitä jotka jääräpäisesti asuvat maalla ja tarvitsevat lapsia apuun. Heidän vanhempansa olivat ensimmäinen sukupolvi joka joutui vanhainkotiin ja nämä ei suostu edes kotihoidon käynteihin. Toki heitä autetaan lasten ja lastenlasten (hekin auttoivat ihan kaikkia) voimin, mutta asuvat niin syrjässä että kun avuntarve alkaa olla päivittäistä, menee mahdottomaksi.

Se on heidän koti. Ärsyttää kuntien, nykyään sotealueiden ja sukulaisten painostus ettei omassa kotonaan saisi asua ja pitäisi muuttaa isolle kirkolle, että ei aiheuttaisi niin paljon vaivaa.

Vierailija
124/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista velvoitetta voi säätää, että lasten tulisi vanhempansa hoitaa.  Käytännössä se on aivan mahdotonta toteuttaa.  

Ei suoranaisesti voi pakottaa hoitamaan, mutta esimerkiksi Saksassa on laki, joka pakottaa aikuiset lapset maksamaan vanhempien hoivakotimaksut, jos vanhemmilla ei itsellä ole rahaa. Se voi olla pakote joutua hoitamaan vanhempansa itse.

Entä kun ei suostu kumpaankaan? Silloin tapahtuu onnettomuus eläkeloiselle.

Rahat hoitoon tietty ulosmitataan sitten lapselta. 

Mistä jos rahaa ei ole?

Sitten ulosmitataan omaisuus. 

Miksi tuollainen rahaton sälyttäisi vanhempiensa hoidon muille. Hoitakoon itse, jollei ole tienaamassa. 

Vierailija
125/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista velvoitetta voi säätää, että lasten tulisi vanhempansa hoitaa.  Käytännössä se on aivan mahdotonta toteuttaa.  

Ei suoranaisesti voi pakottaa hoitamaan, mutta esimerkiksi Saksassa on laki, joka pakottaa aikuiset lapset maksamaan vanhempien hoivakotimaksut, jos vanhemmilla ei itsellä ole rahaa. Se voi olla pakote joutua hoitamaan vanhempansa itse.

Mistä jos rahaa ei ole?

tai jos asun jo ulkomailla enkä ole verovelvollinen Suomeen, niin vähän vaikea ulosmitata mitään

Vierailija
126/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini serkku joutui hoitamaan appivanhempiaan Saksassa eikä pystynyt sitten käymään edes äitiään katsomassa Suomessa, vaan sälytti kaiken kaverilleni eli serkulleen. 

Kaverini joutui hoitamaan siis tätinsä asiat Suomessa, kun tädin lapsi hoiti appivanhempiaan Saksassa. (Kaveri siis hommas hoitoa tädilleen ja lopulta hoivakotipaikan ja järjesti hautajaiset. Serkku vaan tuli käymään hautajaisissa ja pyysi pulittamaan kok

Eihän kaverisi olisi ollut mikään pakko tätinsä asioita hoitaa. Suomessa sellaista pakkoa ei ole. Enkä toisaalta ymmärrä miten Saksassa muka on pakko hoitaa appivanhempia. Missäs se heidän lapsensa oli?

Vierailija
127/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä jos rahaa ei ole?

Se on sitten voi voi. Ehkä entisaikojen köyhäintalot tulee takaisin. Siis ne joissa noutaja tuli kyllä sitten varsin nopeasti nälän ja tautien ansiosta. 

Vierailija
128/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini serkku joutui hoitamaan appivanhempiaan Saksassa eikä pystynyt sitten käymään edes äitiään katsomassa Suomessa, vaan sälytti kaiken kaverilleni eli serkulleen. 

Kaverini joutui hoitamaan siis tätinsä asiat Suomessa, kun tädin lapsi hoiti appivanhempiaan Saksassa. (Kaveri siis hommas hoitoa tädilleen ja lopulta hoivakotipaikan ja järjesti hautajaiset. Serkku vaan tu

Se serkku hoiti appivanhempiaan, koska Saksassa on perinteisempi perhemalli eikä hänen puolisonsa miehenä siihen ryhtynyt.

Ja oli se järkevämpää rahallisesti, kun mies tienasi enemmän. 

Vierailija
129/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki tädit, sedät, vanhemmat ja muu vanhempi sukupolvi on jo kuolleet. Vain kaksi on jäljellä. Me sisarukset ollaan 30-50 ikävuoden väliltä. Näiden kahden hoito/auttaminen onnistuu kyllä tarvittaessa kun meitä hoitajia on useampi..

Vierailija
130/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaverillani ollut pakko hoitaa tätinsä asioita, mutta koki sen moraaliseksi pakoksi, kun täti olisi muuten jäänyt heitteille. Tytär saksasta käsin käskytti kaveriani. 

Kaverini hommas tädilleen vara-asunnon putkiremontin ajaksi. Seuraavaksi kotihoidon ja sitten hoivakotipaikan ja sitten hautajaiset perunkirjoituksineen. Mitään perintöä tai korvausta ei kaverini saanut. 

Teki asian, koska tytär Saksassa ei eväänsä liikuttanut. 

Nyt se saksalainen omaishoitaja miestään. 

Vierailija
131/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä jos rahaa ei ole?

Se on sitten voi voi. Ehkä entisaikojen köyhäintalot tulee tak

Tai sitten käy niin että vanhuksia "hoidetaan" eli otetaan hoitovastuu mutta jätetään mahdollisimman paljon pärjäämään yksin ja luonto hoitaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen omalla kohdallani jo ajatellut, että aikanaan - kun siis en enää omin avuin pärjää eikä kotiin saatava apukaan enää riitä - heittäydyn täältä yläkarrasta alakertaan meneviin rappusiin ihan tarkoituksella. Jos en kuolekaan ihan heti, niin ihminen kestää ilman nesteitä noin 3 vuorokautta ja sitten kuolee. 

Vierailija
133/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani alkavat olla hoidon tarpeessa vuosikymmenen sisään, ja näitä uutisia kun lukee niin arvelisin että mm. heidän omakotitalonsa menee ennen pitkää lihoiksi ja pitkälti hoivan maksamiseen. Tätä sopiikin siis niiden eläkeläisten miettiä, jotka puolustelevat sukupolvien räikeää epätasa-arvoa sillä että nuoremmille olisi tiedossa isoja perintöjä. Tuskin sieltä on mitään tulossa. 

Vierailija
134/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat isovanhemmat on nyt näitä jotka jääräpäisesti asuvat maalla ja tarvitsevat lapsia apuun. Heidän vanhempansa olivat ensimmäinen sukupolvi joka joutui vanhainkotiin ja nämä ei suostu edes kotihoidon käynteihin. Toki heitä autetaan lasten ja lastenlasten (hekin auttoivat ihan kaikkia) voimin, mutta asuvat niin syrjässä että kun avuntarve alkaa olla päivittäistä, menee mahdottomaksi.

Tehkää huoli-ilmoitus.

Vierailija
135/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen omalla kohdallani jo ajatellut, että aikanaan - kun siis en enää omin avuin pärjää eikä kotiin saatava apukaan enää riitä - heittäydyn täältä yläkarrasta alakertaan meneviin rappusiin ihan tarkoituksella. Jos en kuolekaan ihan heti, niin ihminen kestää ilman nesteitä noin 3 vuorokautta ja sitten kuolee. 

Olisko helpompi vaan menneä pakkasilla ulos ja ottaa vähän juomista ja sammua sinne.

Vierailija
136/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan helposti voi säätää. Olihan sellainen laki ennenkin. 1960-luvulla poistettiin. 

Myös monessa Euroopan maassa on laki, että lapset hoitavat vanhempansa. (Tai pulittavat täyden ylöspidon hoivapaikassa.)

Vierailija
137/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista vanhemmista toinen on kuollut, toinen on hoivakodissa. 

Appivanhemmat vielä asuvat keskenään omakotitalossa, mutta eri paikkakunnalla. Aika näyttää, mikä on heidän avuntarpeensa tulevaisuudessa.

Vierailija
138/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini joutui hoitamaan siis tätinsä asiat Suomessa, kun tädin lapsi hoiti appivanhempiaan Saksassa. (Kaveri siis hommas hoitoa tädilleen ja lopulta hoiv

Varsin kylmä mies, jos vaatii vaimoaan hoitamaan miehen vanhemmat, mutta ei anna vaimon hoitaa omaa äitiään eikä anna rahaa siihen.

Olen itse kotirouva ja miehelleni on kunnia-asia, että läheisistä (molempien!) huolehditaan. Suomalaisia ollaan, jos se mihinkään liittyy.

Vierailija
139/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani alkavat olla hoidon tarpeessa vuosikymmenen sisään, ja näitä uutisia kun lukee niin arvelisin että mm. heidän omakotitalonsa menee ennen pitkää lihoiksi ja pitkälti hoivan maksamiseen. Tätä sopiikin siis niiden eläkeläisten miettiä, jotka puolustelevat sukupolvien räikeää epätasa-arvoa sillä että nuoremmille olisi tiedossa isoja perintöjä. Tuskin sieltä on mitään tulossa. 

Eipä välttämättä muutenkaan jos asunnot sijaitsevat muuttotappioalueella. Näin on riskinä omalla kohdallanikin. Olisi melkein suotavampaa että valtio ottaisi ne korjaamattomat asunnot maksuna niin ei tarvitsisi miettiä mitä niillle tehdään. Käteisen jne voi jakaa äkkiä perillisille.

Vierailija
140/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Vastuu ei ole minulla vaan heillä itsellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä