Miten aiotte tulevaisuudessa järjestää vanhempienne hoivan kun julkisia palveluja ei ole enää?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista velvoitetta voi säätää, että lasten tulisi vanhempansa hoitaa. Käytännössä se on aivan mahdotonta toteuttaa.
Ihan helposti voi säätää. Olihan sellainen laki ennenkin. 1960-luvulla poistettiin.
Myös monessa Euroopan maassa on laki, että lapset hoitavat vanhempansa. (Tai pulittavat täyden ylöspidon hoivapaikassa.)
Mikäs tässä on saktio jos kieltäytyy. Ihan tältä istumalta en usko tähän. Ja miten kulut jakautuvat jos osa on peeaa ja ulosottossa ja toiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portaissa kaatuilut yleistyy nopeasti vanhuksilla.
Mä olen omalla kohdallani jo ajatellut, että aikanaan - kun siis en enää omin avuin pärjää eikä kotiin saatava apukaan enää riitä - heittäydyn täältä yläkarrasta alakertaan meneviin rappusiin ihan tarkoituksella. Jos en kuolekaan ihan heti, niin ihminen kestää ilman nesteitä noin 3 vuorokautta ja sitten kuolee.
Olisko helpompi vaan menneä pakkasilla ulos ja ottaa vähän juomista ja sammua sinne.
Toi on muuten hyvä idea. Punkku pulloa naamaan ja sitten pakkaseen. Tosin pitää mennä täältä lähiöstä jonnekin vähän syrjempään, ettei joku soitakin 112:een ja sitten sama pitää yrittää tehdä uudestaan. On mulla kyllä tuolla lääkekaapissa 193 kpl 1g kalium-tablettejakin. En ymmärrä, mikä järki noin isoilla pakkauksilla on. Lääkäri määräsi mulle yhden tabletin päivässä viikon ajan eli tarvitsin vain 7 tablettia ja loput 200 tabletin pakkauksesta jäi käyttämättä. Vaikka ne ajan myötä vanheneekin, niin satsi on sen verran iso, että eiköhän niilläkin saa sydämen pysähtymään.
Mä en ole omasta vanhuuden pärjäämisestäni huolissani, koska en pelkää kuolemaa - enkä edes kipuja - eikä mulla ole mitään mielenkiintoa elää enää sitten, kun eläminen ei ole enää elämisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhukset menee minnekään portaisiin?
Siis jos kunto on sellainen että niissä ei pysy pystyssä.
Äiti on kuollut jo. Isä vaihtoi vauvansa ja vaimonsa viinanhuuruiseen sinkkuelämään ja teki silloin oman valintansa. Hoitakoot vanhuutensa miten tykkää. Minä en edes tunne sitä.
Appivanhemmat on 75v, ja he ovat hyväkunoisia ja perusterveitä. Minä en ole. Mutta olisin valmis auttamaan omassa kodissaan voimieni mukaan, jos tarve vaatii. Välimatka on vain parikymmentä kilometriä. Edellyttäen, että varani esim. jokapäiväisiin autoiluihin riittää. Omaan kotiini en voisi heitä majoittaa. Tämä ei ole sovelias ja turvallinen ikäihmisille.
On olemassa todennäköisyys, eikä edes pieni, että elävät minua vanhemmiksi. Niin tai näin, niin oletan heidän itsensä haluavan järjestää itselleen joitakin kotipalveluja voimien hiipuessa. Molempien äidit eli melkein satavuotiaaksi asuen omatoimisesti kodeissaan.
Me olemme molemmat ainoita lapsia mieheni kanssa, joten hoivavastuunjakoa ei ole näköpiirissä. Aika sitten näyttää, kuinka toimitaan. Omat lapsemme on jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppaa ne menemään jos talossa on yläkerta tai esim. ulkoportaat. Kun on muistisairas niin sit harhailee missä sattuu jokatapauksessa.
Rahalla tulee aina saamaan hoitoa, jokaisen täytyy ne rahat itse säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista velvoitetta voi säätää, että lasten tulisi vanhempansa hoitaa. Käytännössä se on aivan mahdotonta toteuttaa.
Ei suoranaisesti voi pakottaa hoitamaan, mutta esimerkiksi Saksassa on laki, joka pakottaa aikuiset lapset maksamaan vanhempien hoivakotimaksut, jos vanhemmilla ei itsellä ole rahaa. Se voi olla pakote joutua hoitamaan vanhempansa itse.
Entä kun ei suostu kumpaankaan? Silloin tapahtuu onnettomuus eläkeloiselle.
Rahat hoitoon tietty ulosmitataan sitten lapselta.
Mistä jos rahaa ei ole?
Sitten ulosmitataan omaisuus.
Miksi tuollainen ra
Miksi rahaton sysää hoitonsa muille? Palveluita voi ostaa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helposti voi säätää. Olihan sellainen laki ennenkin. 1960-luvulla poistettiin.
Myös monessa Euroopan maassa on laki, että lapset hoitavat vanhempansa. (Tai pulittavat täyden ylöspidon hoivapaikassa.)
"Tuoreet luvut paljastavat, miten varallisuus keskittyy eläkeläisille."
Vierailija kirjoitti:
Mä olen omalla kohdallani jo ajatellut, että aikanaan - kun siis en enää omin avuin pärjää eikä kotiin saatava apukaan enää riitä - heittäydyn täältä yläkarrasta alakertaan meneviin rappusiin ihan tarkoituksella. Jos en kuolekaan ihan heti, niin ihminen kestää ilman nesteitä noin 3 vuorokautta ja sitten kuolee.
Toivottavasti et ole tosissasi. Mieti, miten hirveät kivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos kunto on sellainen että niissä ei pysy pystyssä.
Ei kaikki vanhukset ymmärrä olla varovaisia. Miksi vanhuksia ylipäätään kaatuilee? Koska eivät ymmärrä olla varovaisia. Mun vanhemmillani on asunnossaan porrashissi ja se maksoi pari vuotta sitten 10 000€. Eli ei ihan halpa vekotin, jos olisi kyseessä pienituloinen eläkeläinen.
Tässähän tämä 'ongelma' on joka nykyaikana tulee esille. Ensin kehutaan miten elämän pituus on pitentynyt ja sitten ei tiedetä mitä näille vanhuksille joilla elämä on piteentynyt tehdään. Ne joilla keho pysyy kunnossa ja pää tallella niin ei haittaa mutta ne, ja suurin osa, muut, joilla keho ei toimi ja pään toiminta takkuilee tulevat 'ongelmiksi' nykyajassa. Kenen vastuulla ja millä hinnalla ne useasti lähemmäs parikymmentä viimeisä vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Rahalla tulee aina saamaan hoitoa, jokaisen täytyy ne rahat itse säästää.
Harva pystyy säästämään niin paljon, että voi kustantaa 6000 euroa kuussa hoidostaan ja siihen päälle vielä vaatteet, lääkkeet, lääkärikulut, vaipat ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suoranaisesti voi pakottaa hoitamaan, mutta esimerkiksi Saksassa on laki, joka pakottaa aikuiset lapset maksamaan vanhempien hoivakotimaksut, jos vanhemmilla ei itsellä ole rahaa. Se voi olla pakote joutua hoitamaan vanhempansa itse.
Entä kun ei suostu kumpaankaan? Silloin tapahtuu onnettomuus eläkeloiselle.
Rahat hoitoon tietty ulosmitataan sitten lapselta.
Mistä jos rahaa ei ole?
Sitten ulosmitataan omaisuus.
Miksi tuollainen ra
Entä kun omaisuutta ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne menee..
Kyllä tuleisuudessakin on julkisia palveluja. Uudet päättäjät, uudet tuulet.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kuolleet jo vuosia sitten. Hoidin itse heidät loppuun asti, asuivat kanssamme loppuvuotensa.
On ihan normaalia huolehtia läheisistään, nyky Suomi on vaan tullut niin kovaksi ja sydämettömäksi, että pitää normaalina kaikkien sulkemista laitoksiin.
Käytännössä se vaatii vain yhteistyötä koko perheeltä, työvuorojen jakoa ja silloin tällöin myös kaupungin hoitorinkiin turhautumista.
Mutta kun nykyvanhemmat uupuvat jo yhden tai kahden lapsen kanssa, kun pitää päästä toteuttamaan itseään ja miettimään kuka oikein onkaan, niin epätoivoiselta näyttää. Nykyajan ihmiset eivät taida koskaan kasvaa aikuisiksi?
Niin, oishan se normaalia, että se vanhempi ois ensin huolehtinut lapsestaan, jotta vois tolleen ulkopuolisetkin syyllistää. Mut kun syntyy auttamaan jo lapsena sitä juoppoa, jonka takia omakin elämä hajalla, niin milläs vielä auttas kun ei saa itseäkään enää autettua. Menetkö sinne hyveellisten omaan kokoontumiseen kiillottelemaan sädekehääsi, heippa.
Isälläni on onneksi aseita joten hän tulee ratkaisemaan asian omalla tavallaan, kun tilanne menee toivottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppaa ne menemään jos talossa on yläkerta tai esim. ulkoportaat. Kun on muistisairas niin sit harhailee missä sattuu jokatapauksessa.
Siinä vaiheessa kannattaa muutta hissilliseen taloon tai taloon jossa ei ole portaita. (Mieluiten jo siinä vaiheessa kun sitä omaa toimintakykyä ei saa eikä halua ylläpitää) Jos nyt ei halua muuttaa niin sinne yläkertaan ei ole mikään pakko mennä. Pesutilat ja sänky ensimmäiseen kerrokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole tosissasi. Mieti, miten hirveät kivut.
Olen mä tosissani ja olen kokenut kovempiakin kipuja kuin luunmurtumakivut. Mutta punkkupullon kanssa pakkaseen on kyllä fiksumpi ja myös nopeampi idea. Ei kestä edes kolmea vuorokautta vaan muutama tuntikin riittää pakkasesta riippuen.