Miten aiotte tulevaisuudessa järjestää vanhempienne hoivan kun julkisia palveluja ei ole enää?
Kommentit (294)
Vanhempani ovat jo kuolleet. Omille lapsilleni kerroin, että tulen vanha a asumaan jokaisen luona tasapuolisesti vuorotellen muutaman kuukauden vuodessa. Ne ilmeet😂
Ei mitenkään.
Eläkeläiset on ilman hoitoa ja apua, jos sote ei järjestä hoitoa.
En mitenkään. Vastavuoroisuutta.
Olen itse kohta vanha, olen jo aloittanut huonojen elämäntapojen viljelemisen, olen aloittanu tmm. juopottelun lisäksi tupakoinnin, koska nämä tunnetusti lyhentävät elinaikaa merkittävästi. En oikeasti halua elää yli 90 kymppiseksi kuten erittäin raihnaiset vanhempani elää kituuttivat rapistuvan kehonsa kanssa. Meillä on pitkäikäisyyden geenejä suvussa, eli pitää nyt itse taistella niitä vastaan. Vanhempani elivät erittäin terveellisesti ja päihteettömästi koko ikänsä mutta loppuvuodet olivat pelkkää kärsimystä. Eutanasialaki tuskin menee vielä muutamaan vuoteen läpi, valitettavasti, niin omatoiminen pitää tässäkin asiassa olla. Hoitopaikkoja ei ole nytkään ja nytkin niitä vielä vähennetään vaikka vanhusten määrä räjähtää pian.
Vierailija kirjoitti:
En aio järjestää. Lakisääteisesti olen vastuussa vain alaikäisistä lapsistani. Meillä nähdään sellainen vanhushelvetti tulevaisuudessa ettei sitä usko kukaan.
Lakia voidaan muuttaa ja laittaa vanhempien hoito takaisin lasten vastuulle. Sehän oli vuosisatoja lasten vastuulla, kunnes 1960-luvulla laki muutettiin.
Olen itsekin moniongelmainen köyhä pitkäaikaistyötön ja joudun asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona ja toimimaan tahtomattani käytännössä tämän kodinhoitajana, avustajana ja omaishoitajana. Asun toki näin ilmaiseksi, mutta kaikki kouluni maksan itse ainoalla tuloillani työmarkkinatuella. En työllisty koskaan ja kuntakokeilu ja sosiaalityöntekijäkin ovat tämän myöntäneet. Työnhakuvelvoitteeni on ollut aina 0 työpaikkaa. Kuuluisin eläkkeelle mm. mt-ongelmien takia, mutta eläkkeelle en pääse. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta niin vaan olen joutunut huolehtimaan toisesta ihmisestä ja tässä se elämäni kuluu varmasti niin kauan kunnes vanhempani kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää oikeasti. "Onneksi" mun ja miehen vanhemmista on enää kaksi hengissä.
Meillä kaksi lasta, jotka vielä tarvitsevat meitä ja myös elatustamme yli 10 vuotta, joten ei pysty maksamaan yksityisiä hoivakoteja tai voi heittäytyä omaishoidontuelle. (Ja kun opintotukia karsitaan, todennäköisesti tarvitsevat meiltä tukea pidempäänkin.) Eikä yhteiskunnallekaan olisi kovin tuottoisa ratkaisu, jos työikäinen jää kotiin.
Mulla on krooninen sairaus, joten fyysisesti en kykenisi hoitamaan vanhusta. Lähemmäs 80 v appiukkokin on fyysisesti kykenevämpi kuin minä, minä siis tarvitsen itsekin välillä apua.
Miehellä ei sisaruksia, minulla yksi, joka asuu kaukana ja yksiössä. Ei harmainta aavistusta miten saadaan vanhukset hoidettua, jos julkinen romahtaa.
Kyllä se vaan niin on, että omaisille kaatuu. Jos vanhuksen rahat ei riitä, niin omaiset joko kustantaa hoidon täysmääräisenä (esim 6000 euroa kuussa) tai alkavat omaishoitajaksi.
Tällä tavalla saadaan myös ihmiset tekemään enemmän jälkeläisiä.
Mun isovanhempien vanhemmat hoidettiin vuorotellen lastensa perheissä (kaupungeissa, ei maaseudulla) paitsi yhdelle lapset yhdessä kustansivat paikan Turun ukkokotiin. Kallista, mutta lapsiakin oli 7.
En tosiaankaan kannata tällaista, mutta selvästi tähän ollaan menossa!
Soteen laitetaan tällä hallituskaudella joka vuosi lisää miljardi euroa.
Joten vähän rajaa näihin vasemmiston provoihin.
Poliitikot on jo monta vuotta sanoneet, että vanhushoivaa pitää siirtää enemmän perheiden vastuulle.
Moni varmaan ottaa ennemmin kotiinsa asumaan kuin tärvää tonneja kuussa hoivakotiin.
Harvan eläke riittää hoivakodin täysmaksuun.
(Ja onhan se järkevämpää odottaa ok-taloa perinnöksi kuin käyttää se ylikalliiseen ja silti huonoon hoivaan)
Vierailija kirjoitti:
En aio järjestää. Lakisääteisesti olen vastuussa vain alaikäisistä lapsistani. Meillä nähdään sellainen vanhushelvetti tulevaisuudessa ettei sitä usko kukaan.
Laki on helppo muuttaa, että lapsi on vastuussa vanhempiensa hoidosta vanhana. Toki samalla tarvitaan myös eutanasia.
Sisko on keskittynyt vahtimaan perintöään, joten hoitakoon hän. Sai ennakkoperintönä rahaa jo vuosia sitten, mutta pahoitti mielensä kun vanhempani siirsivät kesämökkinsä minun nimiini kun eivät itse 500 km päästä pysty sitä hoitamaan. Myyn mökin pois heti kun isä ei jaksa siellä enää käydä ja muuten olenkin pessyt jo käteni koko "perheestä".
Piikkiä perseeseen tai kuulaa kalloon niinkuin hallitus toivoo silloin ei ole terveydenhoitokuluja 😊
Persulandia tulee oletko valmis??? Sitä saatte mitä olette tilanneet!!!
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin moniongelmainen köyhä pitkäaikaistyötön ja joudun asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona ja toimimaan tahtomattani käytännössä tämän kodinhoitajana, avustajana ja omaishoitajana. Asun toki näin ilmaiseksi, mutta kaikki kouluni maksan itse ainoalla tuloillani työmarkkinatuella. En työllisty koskaan ja kuntakokeilu ja sosiaalityöntekijäkin ovat tämän myöntäneet. Työnhakuvelvoitteeni on ollut aina 0 työpaikkaa. Kuuluisin eläkkeelle mm. mt-ongelmien takia, mutta eläkkeelle en pääse. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta niin vaan olen joutunut huolehtimaan toisesta ihmisestä ja tässä se elämäni kuluu varmasti niin kauan kunnes vanhempani kuolee.
Käytännössä menee juuri näin eli jos ei omaa perhettä onnistu perustamaan ja saamaan omaa talouttaan kuntoon niin joutuu huolehtimaan omista vanhemmistaan ja taloudellisista syistä asumaan heidän kanssaan. Näin on ollut kautta aikojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakeja voidaan muuttaa ja uusia lakeja säätää nopeastikin jos tarvetta on. Vanhusten hoidon vastuu voidaan sälyttää lapsille. Siinähän hoidat tai itket ja hoidat.
Toisaalta yhteiskunta tulee selvästi jo vastaan, tappolaki on oiva keino tähän pulmaan. Eutanasialakia on kellokkaana puuhaamassa Terhokodin entinen johtaja, se kertoo paljon.
En pelkää jääväni lasteni rieasaksi.
Terhokodissa on parantumattomasti sairaita ja kovista kivuista kärsiviä. Uskon että on se ryhmä jonka elämän pitkitys on kyseenalaista.
Tietysti aihe on silti vaikea etenkin yhdistyneenä talouskriisiin. Luulen että menemme kohti perustulomaailmaa. Yhä useampi joutuu luopumaan vakityöstä. Sitten vapautuu aikaa omaisille. Eiköhän tähän kannusteta.
Yhtäkään ahnetta boomeria en hoida! En nyt enkä tulevaisuudessa.
Olen ihan aidosti huolissani tästä pommista, joka meitä odottaa. Väestö ikääntyy ja samaan aikaan kaikkia julkisia palveluita ajetaan alas. Toivottavasti eutanasia laillistetaan niin voi sitten itse aikanaan valita sen kun ei ole varaa yksityisiin hoivapalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ainut lapsi ja hirvittää tulevaisuus jos oikeasti velvoitetaan jollakin tasolla huolehtimaan omista vanhemmista. Mikä riittää? Isä on jonkinsortin narsisti, äiti on aina ollut tahdoton isän mukaan elävä ja isän mielipiteitä kannattava ihminen. Minun elämä ei heitä kiinnosta, saati että kysyisivät minun lapsilta kuulumisia. Tapaamiset ovat hirveän uuvuttavia, puheenaiheet pyörivät heissä. Milloin on lääkäri tai laboratorio. Isä on aina ollut ilkeä, tietää kaikesta kaiken ja mitätöinti oli lapsuuteni kasvatustyyli. Nyt jatkaa samaa 12- v lapseeni, nuorempi on suosikki, hänelle on kiltimpi. Äiti luonnollisesti ei ota kantaa mihinkään. Itse yh ja kokoaikatöissä, pelkkä oman elämän pyörittäminen on todella raskasta. Nuo kaksi vanhustako pitäisi vielä hyysätä? En pysty enkä jaksa.
Mietin taas että jääkö minulle sinkkuna muuta kuin palvelijan rooli tunkeilevan ja dominoivan äitini valtapiirissä.
Valitettavasti on luonteita jotka ottavat hyödyn vanhuudessakin "en mahda itselleni mitään" kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakia voidaan muuttaa ja laittaa vanhempien hoito takaisin lasten vastuulle. Sehän oli vuosisatoja lasten vastuulla, kunnes 1960-luvulla laki muutettiin.
Ja hienosti vastuunsa kantoivat, kun ajattelemme huutolaisia ja ruodulla kiertäneitä.
Vähän katson perään. Vihdoin olen saanut vanhempani suostumaan yksityisen kotihoidon palveluiden käyttöön. Äiti (97v) on tällä hetkellä taas sairaalassa (neljäs kerta jo tämän vuoden puolella), mutta kotiutunee sieltä ensi viikolla, kun isä (94v) saa taas kotihoidon uudelleen käymään. Eivät siis ole nyt käyneet, kun äiti ollut toista viikkoa sairaalassa eikä isä tarvitse kotihoitoa. Siivoojat käy joka toinen viikko ja ostoksensa isä on tilannut kotiinkuljetuksella jo vuosia. Vien vanhempieni postit, kun kuljen koiran kanssa kuitenkin joka päivä heidän postilaatikkonsa ohi. Ja jos on jotain roskapusseja vietäväksi, otan ne mukaani samalla. Olen saanut siirrettyä varsinaisen hoivan omilta niskoiltani hoivapalveluyrityksen niskoille ja olen asiasta erittäin tyytyväinen.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/