Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aiotte tulevaisuudessa järjestää vanhempienne hoivan kun julkisia palveluja ei ole enää?

Vierailija
20.04.2024 |

Hoidatteko itse kotona? 

Kommentit (294)

Vierailija
101/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kuolleet jo vuosia sitten. Hoidin itse heidät loppuun asti, asuivat kanssamme loppuvuotensa.

On ihan normaalia huolehtia läheisistään, nyky Suomi on vaan tullut niin kovaksi ja sydämettömäksi, että pitää normaalina kaikkien sulkemista laitoksiin.

Käytännössä se vaatii vain yhteistyötä koko perheeltä, työvuorojen jakoa ja silloin tällöin myös kaupungin hoitorinkiin turhautumista.

Mutta kun nykyvanhemmat uupuvat jo yhden tai kahden lapsen kanssa, kun pitää päästä toteuttamaan itseään ja miettimään kuka oikein onkaan, niin epätoivoiselta näyttää. Nykyajan ihmiset eivät taida koskaan kasvaa aikuisiksi?

Miten tämä sydämetön tapa korjataan jos vanhemmat asuvat monen sadan kilometrin päässä? Pitäisikö aikuisten lapsen muuttaa sinne myös, irtisanoutua työpaikastaan, entä minne oma perhe?

Vanhusten pitää muuttaa työikäisten omaisten lähelle. Esim viereiseen kaupunginosaan.

Vierailija
102/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isovanhemmat on nyt näitä jotka jääräpäisesti asuvat maalla ja tarvitsevat lapsia apuun. Heidän vanhempansa olivat ensimmäinen sukupolvi joka joutui vanhainkotiin ja nämä ei suostu edes kotihoidon käynteihin. Toki heitä autetaan lasten ja lastenlasten (hekin auttoivat ihan kaikkia) voimin, mutta asuvat niin syrjässä että kun avuntarve alkaa olla päivittäistä, menee mahdottomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kuolleet jo vuosia sitten. Hoidin itse heidät loppuun asti, asuivat kanssamme loppuvuotensa.

On ihan normaalia huolehtia läheisistään, nyky Suomi on vaan tullut niin kovaksi ja sydämettömäksi, että pitää normaalina kaikkien sulkemista laitoksiin.

Käytännössä se vaatii vain yhteistyötä koko perheeltä, työvuorojen jakoa ja silloin tällöin myös kaupungin hoitorinkiin turhautumista.

Mutta kun nykyvanhemmat uupuvat jo yhden tai kahden lapsen kanssa, kun pitää päästä toteuttamaan itseään ja miettimään kuka oikein onkaan, niin epätoivoiselta näyttää. Nykyajan ihmiset eivät taida koskaan kasvaa aikuisiksi?

Miten tämä sydämetön tapa korjataan jos vanhemmat asuvat monen sadan kilometrin päässä? Pitäisikö aikuisten lapsen muuttaa sinne myös, irtisanoutua työpaikastaan, entä minne o

"Vanhusten pitää muuttaa työikäisten omaisten lähelle. Esim viereiseen kaupunginosaan."

Ei riitä viereinen kaupunginosa kun on tarpeeksi raihnaisesta vanhuksesta kyse. Kyllä niitä alkaa enenevässä määrin jälkikasvun nurkissa näkyä, sellaisia on nämä päätökset joita nyt ajetaan läpi. 

Vierailija
104/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio järjestää. Lakisääteisesti olen vastuussa vain alaikäisistä lapsistani. Meillä nähdään sellainen vanhushelvetti tulevaisuudessa ettei sitä usko kukaan.

Lakia voidaan muuttaa ja laittaa vanhempien hoito takaisin lasten vastuulle. Sehän oli vuosisatoja lasten vastuulla, kunnes 1960-luvulla laki muutettiin. 

Noh, mun hoidossa saattaa sattua onnettomuuksia. Kannattaa miettiä mitä toivoo.

Vierailija
105/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi ja ovat itse valinneet asua yli 1,5 tunnin matkan päässä minusta ja lapsenlapsistaan, joten en mitenkään.

Jos muuttavat tänne lähelle (mitä ovat nyt alkaneet puhua kun ikää tullut 70+) niin autan vaikka kaupassakäynnissä, välillä voin kuskata autolla johonkin tmv. mihin pystyn. 

Vierailija
106/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä sydämetön tapa korjataan jos vanhemmat asuvat monen sadan kilometrin päässä? Pitäisikö aikuisten lapsen muuttaa sin

Palataan siis takaisin agraariyhteiskunnan aikaan, jolloin useampi sukupolvi asui saman katon alla. Tosin Suomessa yleensä se vanhin poika jatkoi sitä tilaa tai pojat. Ja tyttäret joutuivat lähtemään piikomaan/ tehdastöihin/muihin töihin kaupunkiin tai muualle. 

Vierailija
107/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakenin jo Suomesta.  Yhteiskunnan porsastelevan virkakoneiston tehtävä on hoitaa siellä lakisääteiset velvoitteet. Maksan sinne vain veroja vielä n. 2 v. Sitten se on soronoo. Tuskin tulen muuta kuin käymään 

Vierailija
108/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat vanhemmat on haudassa ja itsellä ei lapsia...ikää 72 ja puolisolla 76, vielä pötkitään kuin 50-ikäiset, tulevasta ei voi tietää, mutta mihinkään loppusijoituspaikkaan emme lähde makaamaan, vaan saappaat jalassa. Itse asian hoitaen siinä vaiheessa kun ei muuta pysty

Vierailija
109/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukana asuvien vanhusten muutto lastensa lähelle pitäisi tehdä ennen kuin mahdolliset muistisairaudet iskevät. Jos vanhus on jo ehtinyt dementoitua, sopeutuminen uuteen ympäristöön on kehnoa ja alamäki voi alkaa jo pelkästä muutosta. 

Vierailija
110/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä sydämetön tapa korjataan jos vanhemmat asuvat monen sadan kilometrin päässä? Pitäisikö aikuisten lapsen muuttaa sinne myös, irtisanoutua työpaikastaan, entä minne oma perhe?

Etkö tiennyt, että laki tästä muuttui jo aikoja sitten ja vanhemmat saavat muuttaa samaan kuntaan missä lapsensa asuvat?

Vierailija
111/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihis ne julkiset palvelut katoaa ?

"Säästöihin".

Marinin hallituksen velanottoon. Kiitos Sannalle.

Vierailija
112/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuule tiedä. Energia menee siihen, kun mietin miten saan itsenikään elätettyä näillä tuloilla. 

Vierailija
113/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kuoli jo. Äiti toimi ensin isän omaishoitajana. Sitten kun isä oli kuollut ja äiti sairastui, niin minä ja sisarukset järjestettiin ns. hoitorinki. Jaettiin vastuut (kauppa, pyykinpesu, siivous, pesulla auttaminen).

Kun äidin kunto huonontui entisestään eikä hän halunnut kuitenkaan kotihoitoa, niin minä tein huoli-ilmoituksen. Täysjärkisenä äiti sai pitää päänsä ja pärjäillä kotona sillä meidän riittämättömällä avulla. Vasta muutamat viime kuukaudet joutui viettämään laitoksessa.

Vierailija
114/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirmu helppo sanoa, että vanhus muuttaa lähemmäs lapsiaan ja tekee kaikenlaista muutakin järkevää. Tämä maa on täynnä jääräpäisiä vanhuksia, jotka eivät suostu muuttamaan minnekään tai tekemään muutenkaan mitään muutoksia elämässään. Pitääkö heidät jättää heitteille?

Itsekin ajattelin noin yksinkertaisesti, kun omat vanhempani olivat tuollaisia rationaalisia. Sitten puolison vanhemmat ikääntyivät ja tajusin, että kaikki eivät pysty tuohon. Niillä on jakamatta jopa 1980-luvun lähes arvottomia kuolinpesiä, kun minkään asian muuttaminen on niin vaikeaa. 

Ja sitten ne joilla ei ole rahaa. On helppo sanoa, että mummo Sonkajärvellä ottaa ja muuttaa lasten lähelle pk-seudulle, mutta arvottomasta asunnosta ei noin vaan muuteta. Sama juttu palveluiden ostamisessa.

Kyllä arvottomasta asunnosta voi muuttaa lasten luo asumaan. Mitä oikein tarkoitat?

Vierailija
115/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista velvoitetta voi säätää, että lasten tulisi vanhempansa hoitaa.  Käytännössä se on aivan mahdotonta toteuttaa.  

Ei suoranaisesti voi pakottaa hoitamaan, mutta esimerkiksi Saksassa on laki, joka pakottaa aikuiset lapset maksamaan vanhempien hoivakotimaksut, jos vanhemmilla ei itsellä ole rahaa. Se voi olla pakote joutua hoitamaan vanhempansa itse.

Vierailija
116/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio järjestää. Lakisääteisesti olen vastuussa vain alaikäisistä lapsistani. Meillä nähdään sellainen vanhushelvetti tulevaisuudessa ettei sitä usko kukaan.

Laki on helppo muuttaa, että lapsi on vastuussa vanhempiensa hoidosta vanhana. Toki samalla tarvitaan myös eutanasia.

Ei tarvita eutanasialakia, vaikka säädettäisiin, että lapset vastaa vanhempiensa kuluista..

Vierailija
117/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista velvoitetta voi säätää, että lasten tulisi vanhempansa hoitaa.  Käytännössä se on aivan mahdotonta toteuttaa.  

Ei suoranaisesti voi pakottaa hoitamaan, mutta esimerkiksi Saksassa on laki, joka pakottaa aikuiset lapset maksamaan vanhempien hoivakotimaksut, jos vanhemmilla ei itsellä ole rahaa. Se voi olla pakote joutua hoitamaan vanhempansa itse.

Entä kun ei suostu kumpaankaan? Silloin tapahtuu onnettomuus eläkeloiselle.

Vierailija
118/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini serkku joutui hoitamaan appivanhempiaan Saksassa eikä pystynyt sitten käymään edes äitiään katsomassa Suomessa, vaan sälytti kaiken kaverilleni eli serkulleen. 

Kaverini joutui hoitamaan siis tätinsä asiat Suomessa, kun tädin lapsi hoiti appivanhempiaan Saksassa. (Kaveri siis hommas hoitoa tädilleen ja lopulta hoivakotipaikan ja järjesti hautajaiset. Serkku vaan tuli käymään hautajaisissa ja pyysi pulittamaan koko perinnön tililleen. 

Vierailija
119/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat hoitoon tietty ulosmitataan sitten lapselta. 

Vierailija
120/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat hoitoon tietty ulosmitataan sitten lapselta. 

Mistä jos rahaa ei ole?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi