Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aiotte tulevaisuudessa järjestää vanhempienne hoivan kun julkisia palveluja ei ole enää?

Vierailija
20.04.2024 |

Hoidatteko itse kotona? 

Kommentit (294)

Vierailija
161/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Portaissa kaatuilut yleistyy nopeasti vanhuksilla.

Miksi vanhukset menee minnekään portaisiin?

Siis jos kunto on sellainen että niissä ei pysy pystyssä.

Ei kaikki vanhukset ymmärrä olla varovaisia. Miksi vanhuksia ylipäätään kaatuilee? Koska eivät ymmärrä olla varovaisia. Mun vanhemmillani on asunnossaan porrashissi ja se maksoi pari vuotta sitten 10 000€. Eli ei ihan halpa vekotin, jos olisi kyseessä pienituloinen eläkeläinen. 

Vanhukset kaatuu pääsääntöisesti siksi että heidän kuntonsa on huono. Reisilihaksissa ei ole voimaa pitää itseään pystyssä. Toinen merkittävä syy on verenpaine johon voi paljon myös vaikuttaa ennalta ehkäisevästi itse.

Vierailija
162/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki vanhukset ymmärrä olla varovaisia. Miksi vanhuksia ylipäätään kaatuilee? Koska eivät ymmärrä olla varovaisia. Mun vanhemmillani on asunnossaan porrashissi ja se maksoi pari vuotta sitten 10 000€. Eli ei ihan halpa vekotin, jos olisi kyseessä pienituloinen eläkeläinen. 

Ettekö saaneet porrashissiin kunnan rahaa?

Mun vanhemmat ei saaneet. Itse kustansivat hekin. 

Saatteko kunnan rahaa huoltoihin? Kannattaako edes yrittää hakea. Siihen menee monta sataa vuodessa. Voiko sitä yrittää saada hyvinvointialueelta? Vuosittainen huolto on pakollinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset kaatuu pääsääntöisesti siksi että heidän kuntonsa on huono. Reisilihaksissa ei ole voimaa pitää itseään pystyssä. Toinen merkittävä syy on verenpaine johon voi paljon myös vaikuttaa ennalta

Aivan, mutta ne vanhukset eivät ymmärrä olla varovaisia verenpaineidensa ja huonon kuntonsa takia. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatteko kunnan rahaa huoltoihin? Kannattaako edes yrittää hakea. Siihen menee monta sataa v

Ei mun vanhemmat edes hakeneet mitään kunnan rahaa. Eivät siihen porrashissiin eivätkä muuhunkaan. Itse ovat ostaneet rollaattorit, suihkutuolit, kaiteet kylppäriin jne. 

Vierailija
165/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset kaatuu pääsääntöisesti siksi että heidän kuntonsa on huono. Reisilihaksissa ei ole voimaa pitää itseään pystyssä. Toinen merkittävä syy on

No sitä kuntoa pitääkin oppia hoitamaan ajoissa jo siinä.vaiheessa kun ymmärtää.

Vierailija
166/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat kyllä saavat pitkälti ansionsa mukaan. Vtun omahyväiset eläkekusettajat.

Vierailija
167/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatteko kunnan rahaa huoltoihin? Kannatta

Oho, Mun vanhemmat sai kunnalta sentään rollaattorit ja suihkutuolit ja kaiteet. 

Hissiä eivät saaneet. Vastaus oli töykeä: muuttakaa asuntoon, jossa sellaista ei tarvita. (Ovat asuneet tässä 50 vuotta)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 167: "Oho, Mun vanhemmat sai kunnalta sentään rollaattorit ja suihkutuolit ja kaiteet. 

Hissiä eivät saaneet. Vastaus oli töykeä: muuttakaa asuntoon, jossa sellaista ei tarvita. (Ovat asuneet tässä 50 vuotta)"

Olisi mun vanhemmatkin varmaan saaneet, jos olisivat hakeneet. Mutta ostivat itse. 

Vierailija
169/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuppaa ne menemään jos talossa on yläkerta tai esim. ulkoportaat. Kun on muistisairas niin sit harhailee missä sattuu jokatapauksessa.

Siinä vaiheessa kannattaa muutta hissilliseen taloon tai taloon jossa ei ole portaita.  (Mieluiten jo siinä vaiheessa kun sitä omaa toimintakykyä ei saa eikä halua ylläpitää) Jos nyt ei halua muuttaa niin sinne yläkertaan ei ole mikään pakko mennä. Pesutilat ja sänky ensimmäiseen kerrokseen.

Meitä on moneen lähtöön ja täysin portaattomia taloja on hyvin vähän. Vähintään ne eturappuset löytyvät ja niissäkin vanhus osaa jo kaatua niin että lonkka murtuu ja se oli siinä.. Sukulaismies halusi aivan viimeiseen asti asua kotonaan rintamiestalon tyyppisessä omakotitalossa jossa oli sekä yläkerta (mihin ei tiettävästi mennyt) ja useampi porras etuovella. Se oma tahto oli ykkönen ja pää pelasi. On jo edesmennyt eikä portaat käyneet hänen kohtalokseen.

Vierailija
170/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidettiin tarpeen mukaan asioita hänen elinaikanaan. Yritti pärjätä viimeiseen saakka kotona, ei halunnut edes vaivata terveydenhuoltoa. Itse yritän pysyä terveenä, liikkua ja välttää lihomista, ehkä sitten pärjään itsekin yksin. Itsehän tässä vastuussa ollaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuppaa ne menemään jos talossa on yläkerta tai esim. ulkoportaat. Kun on muistisairas niin sit harhailee missä sattuu jokatapauksessa.

Siinä vaiheessa kannattaa muutta hissilliseen taloon tai taloon jossa ei ole portaita.  (Mieluiten jo siinä vaiheessa kun sitä omaa toimintakykyä ei saa eikä halua ylläpitää) Jos nyt ei halua muuttaa niin sinne yläkertaan ei ole mikään pakko mennä. Pesutilat ja sänky ensimmäiseen kerrokseen.

Meitä on moneen lähtöön ja täysin portaattomia taloja on hyvin vähän. Vähintään ne eturappuset löytyvät ja niissäkin vanhus osaa

On aika tavallista, että kun lapset tai lapsenlapset ehdottaa vanhuksilleen, että muuttaisivat esteettömään asuntoon ja mieluiten vielä palveluiden lähelle, niin vanhat jäärät eivät suostu muuttamaan. 

Vierailija
172/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu kymmenen vuotta sitten kun olin parikymppinen, hoidin sairaan isäni loppuun asti. Hän oli kiva ja kiltti ihminen. Äitini on ollut aina ilkeä ja vaikea ihminen, haukkuu ja huutaa, ikinä ei ole puolustanut, tukenut eikä kannustanut. Itsellä jäi ura- ja perhehaaveet toteutumatta kun koko elämä on mennyt äidin aiheuttamien ongelmien kanssa taisteluun. En todellakaan aio pistää tikkua ristiin hänen mahdollisen tulevan hoidontarpeensa eteen. On minun vuoroni alkaa elää omaa elämääni ennen kuin olen keski-ikäinen.

Vierailija
173/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidessäkymmenessä vuodessa elämäntilanteet muuttuu useinkin jo niin paljon että se yksi ja ainoa omakotitalo ei palvele kaikkien elämänvaiheiden tarpeita. Töykeää tai ei elämäntilanteiden muuttuessa on oltava valmiutta myös tehdä muutoksia mm. siinä asumisessa.

Vierailija
174/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen syö ensin vanhemman rahat eli perinnöt ja kaikki ovat tyytyväisiä. Hyvä niin jokainen tulee toimeen omillaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viidessäkymmenessä vuodessa elämäntilanteet muuttuu useinkin jo niin paljon että se yksi ja ainoa omakotitalo ei palvele kaikkien elämänvaiheiden tarpeita. Töykeää tai ei elämäntilanteiden muuttuessa on oltava valmiutta myös tehdä muutoksia mm. siinä asumisessa.

Samaa mieltä, mutta kun vanhuksellakin on se itsemääräämisoikeus. 

Vierailija
176/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veljeni asutaan 400 ja 500 km päässä vanhemmistamme. Käymme myös töissä. Mitä siis voimme tehdä asialle? Emme mitään.

Tämä huolettaa meitä molempia nyt kovasti, kun äitimme sai juuri muistisairausdiagnoosin. Pelottaa, että joutuvat selviämään ilman riittävää apua.

Vierailija
177/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolestani jäärä saa asua ihan missä haluaa, valinta on hänen omansa. Mutta hän kyllä joutuu myös pärjäämään omillaan jos kiinnosta muuttaa viimeistään siinävaiheessa kun se on välttämätöntä. Omat vanhempani ovat tuon onneksi ymmärtäneet ihan itse.

Vierailija
178/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty järjestämään mitenkään. Minulla on sairauksia ja olen itse vanhojen vanhempien tuen varassa. Olen ainoa lapsi.

Vierailija
179/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hemmetissä tehkö lapsia ainakaan kun tiedätte mikä on oma kohtalonne!!!

Vierailija
180/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni hoidan kyllä, jos tilanne tulee. Äitini on sen luokan hirviö, että omillaan on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi